Alli!
Jag har redan en vikttråd men tänkte skaffa en separat för just Alli då jag gärna vill höra mer från andra som använder Alli, tips och även där vi kan peppa varann och hjälpa varandra t ex när man ska äta ute eller liknande, vilket är ett stort problem när det gäller att leva fettsnålt och man inte KAN äta fö mycket fett!
Jag ska börja idag, eller jag ska köpa tabletterna idag och sen börja äta så gott det går efter kostschemat och börja med tabletterna om ett par dagar! Jag ser verkligen fram emot det och hoppas att det kan vara sista utvägen för mig eftersom jag testat allt, känns det som!
Så, några fler som går på Alli??

Är det något kostschema man får med om man köper Alli som du ska äta efter eller är det något annat?
Vet inget själv om tabletterna, men har allt funderat på dem.
"You just have to belive…"
Jag har ätit alli tidigare men har uppehåll nu, börjar den 20:e eller 27:e igen! =) Checkar dock in på minplan en gång i veckan och provar en del av deras recept. Äter som om jag tar alli.
Alli gav mig väldigt bra effekt, hoppas att det går lika bra för dig!
Med vänliga hälsningar
Chess
#1 Man får gränsvärden för kalorier och fett per dag samt hur man ska fördela sina kalorier över dagen. Dessutom kan man regga sig på deras hemsida och där finns massvis med recept. Finns även häften på apoteket som man kan hämta/köpa (kommer inte ihåg om det kostade något) där det finns ytterligare alli-vänliga recept.
Egentligen kan man äta vad som helst, bara man håller sig inom sitt fett- och kaloriintag.
En sak som är viktigt när man tar alli är att man tar multivitamineral tillskott på kvällen, daglgien för att inte få någon brist.
Med vänliga hälsningar
Chess

#3 Tack för förklaringen!
Programhäftet med recept o sånt får man med gratis! =) Det verkar jättebra i alla fall..
Köpte även multivitamin! Så det ska jag köra med..
Jag har inte börjat med kapslarna ännu, då man helst ska äta den nya kosten några dagar så att man vänjer sig. Så nu är det andra dagen jag ätit den här kosten, dock var jag ine lika noga igår och vägde inte och sånt utan höll mer koll på vad jag åt och åt inga godsaker och inte för mkt fett. Idag har jag vart jättenoga! Dock har jag inte ätit någon lunch pga att jag vaknade väldigt sent.. =( Ska äta 1800 kalorier per dag men har bara ätit 1022 kalorier, vet inte hur jag ska få i mig de sista men… Åt nyss ett "mellankvällsmål" också, bestod av champinjoner och cocktailtomater i flingsalt, inet allt för många kalorier där heller tyvärr!
Är äckligt sugen på choklad ikväll dock… =( Jättejobbigt!! Vet inte hur jag ska lösa det… Haha! Kanske får ta mig ett glas med en halv dl mjölk och lite oboy-pulver i nu bara för att dämpa det lite OM jag inte klarar det, men ska försöka!!! =) Det gick bra i två dagar men nu börjar det jobbiga… Buhu!
Imorgon ska jag få i mig ALLA mål och räkna bra, på fredag börjar jag i alla fall med kapslarna! Ska bli spännande att se om det blir någon skillnad nu! =)
Tränar inte mycket men jag går med hunden 3-4 gånger om dagen, allt som allt blir det väl en 30 min. Ska börja med riktiga promenader bara jag får ner några kilon och orkar lite och knäna pallar. Och så ska vi bygga upp sambons nya hemgym så jag kan träna där, styrketräning är mer min grej och det bränner bra det med! =P Promenad med vovven sen träning. Med början imorgon!
Den här gången SKA jag klara det. Den här sommaren ska bli den bästa någonsin, på god väg mot mitt mål! =) Har ju sagt i ensådär 8 år nu att jag ska klara det till nästa sommar, o nästa, o nästa, ja ni vet…
Jag oroar mig dock för när skolan nu börjar igen, det funkar nu när jag är ledig och kan koncentrera mig på detta men på torsdag börjar skolan igen som jag dels inte vill gå i men måste för att få några pengar (har ju inget jobb fast jag söker som en idiot) och det tar mycket energi, så då brukar det inte gå lika bra… =(
Men hoppas hoppas!
#6 Sara
Jag har "löst" mitt godissug med att ta mig en Naturdietshake istället. Päron eller ananas. Det känns sött och det stillar suget!
Har provat Nutrilett och Allévo, men dom hade inte alls samma effekt.
Jag råkade bara glutta i affären och såg Naturdieten och vilka smaker det fanns där. Och det är dom smakerna som jag ÄLSKAR!
Det var bara ett tips….
Slänger in lite recept här som jag brukar göra:
Röra av vit fisk 1 port. (i själv röran är det runt 250-270 kcal och ca 8-10 g fett)70-100 g vit fisk (t ex sej)
½ dl grovhackad purjolök
1/4 Paprika skuren i bitar
2-3 msk krossade tomater
3/4 dl minifraiche 5%
Salt
Svartpeppar
Pressad citron
Till: Pasta, potatis, grovt bröd eller ris
- Lägg fiskbiten i en kastrull med ett par matskedar vatten. Täck med lock och koka ett par minuter på medelstark värme. När fiskbiten är nästan helt igenom (fyll på med mera vatten vid behov) hackas den sönder med stekspaden.
- Lägg bort locket. Låt vattnet avdunsta. Tillsätt purjolök och paprika, bryn lite snabbt (rör runt hela tiden så att det inte fastnar i botten).
- Tillsätt de krossade tomaterna, blanda om och låt det koka i någon minut så lite vätska avdunstar. Tillsätt därefter minifraiche, smaka av med salt, svartpeppar och pressad citron. Låt puttra på svag värme tills fisken är helt igenom (om den inte redan är det) eller tills allting blandats väl och röran blivit genomvarm.
Flingfrukost 1 port. 450 kcal2 dl Lättfil, naturell (70 kcal)
30 g Special K "orginal" (30 g = 1 dl kanske?, väger aldrig utan höftar hej vilt på morgonen) (115 kcal)
1 äpple, skuret i bitar (55 kcal)
1 liten banan skuren i skivor (100 kcal)
1 skiva crisp 'n' light (25 kcal)
5 g lätt & lagom (20 kcal)
1 skiva skinka (5 kcal)
1½ dl Juice (60 kcal)
- Häll upp filen, lägg i äpple, banan och flingor. Gör i ordning smörgåsen.
Jag brukar skippa juicen, dricker vatten. Blir helt proppmätt på det här de dagar jag ska till skolan. Har man svårt för naturell fil kan man byta ut den mot smaksatt men då skippa något annat (t ex juicen). Har skrivit inom parantes hur många kcal jag räknar med att det är i allt, skiljer ju en del mellan olika märken.
Skriver in mera när jag får tid! =)
/Amanda
Med vänliga hälsningar
Chess

#8 Vilka goda recept! Finns det några som är vegetariska med? Du behöver inte skriva ut något, undrar bara om det finns. 
#9 Recepten ovan är mina egna och jag lagar sällan vegetarisk mat.
Gick därför in på allis hemsida och kollade, de hade endel vegetariska recept.
Men vad är det mera specifikt du inte äter? =) Har en hel drös med recept och alla går att modifiera mer eller mindre.
Med vänliga hälsningar
Chess

#10 Okej, jag trodde det var Allis recept du hade lagt upp.
Jag är egentligen inte vegetarian längre för jag kan äta kött någon gång i veckan men efter att ha ätit vegetariskt i nästan hela mitt liv så tycker jag att det är godast. 
Äter ägg och mjölkprodukter även när jag äter vegetariskt.
#11 Okej!
Tror att jag skulle få en redig näringsbrist om jag blev vegetarian, haha. Är urkass på att äta grönsaker, är inte många som går ner.
Med vänliga hälsningar
Chess
#7 Okej.. Ja, kanske funkar! Men jag gillar inte ritkgit smaken av såna shaker.. =S Eller, konsistensen, eller nåt =P Fast jag har ju bara testat nutrilett! Smakar lite, banan om den chokladshaken ;D
#8 Tack! =)
#12 Håller med dig där! Salladsdelen av tallriken är inte stor i mina portioner, jag HATAR sallad =P Det blir lite cocktailtomater, morötter och ibland lite sallad o gurka
#13 Sara
Naturdiet smakar INTE ALLS som Nutrilett! Det är mycket godare. Speciellt om man tar riktigt kallt vatten och shakar med.
Sött och gott! Mums!
#14 Okej tack för tipset! =)

Jag brukar stoppa i isbitar i min shaker när jag gör min Modifast och sen får det stå i kylskåpet i ca 10 minuter så det blir riktigt kallt. Tycker isbitarna gör susen! 

#7 Tänk på att det inte är lite kalorier i en shake, om man bara tar den för att man är sugen och inte för att det "är dags." Då är det bättre att ta en ruta choklad kanske. Bara man kan stanna vid en ruta.
Jag VET att jag INTE kan stanna vid en ruta. (Har VARIT LCHF:are innan)
Därför föredrar jag shaken. För när shakern är tom, är jag nöjd!
SÅ förfärligt många kalorier är det inte i shaken. Det kallas ju för VLCD, när man tar dom, eller hur? 
Bara man ser till att ut-kcal är högre än in-kcal. Så länge jag har koll på det, är det "Hakuna Matata!" 

#17 VLCD är det ju bara om man äter rekommenderat antal, om man dricker typ 10 om dagen, blir det ju normalt om inte högt kalori-intag! Menar inte att du gör det, men det är farligt om man tänker att det är ett kalorifattigt snack! 180-200 kcal är det väl i dem, och det är tex ungefär lika mycket som 50g Japp-godis.
Naturdiet har ju snackbars oxå på ca 100 kcal. :)
Men så länge man är nöjd så är det bra!
Jag åt den för ett tag sedan. Men jag var så hård i magen att jag inte kunde skita så jag åt som vanligt med dessa tabletter och när det släppte så satt jag halva kvällen på toan. Nu äter jag dom inte mera.
Jag tar MAX 5 påsar per DYGN. Så det blir inte så mycket kalorier.
Och sen dricker jag ca 5 dl varm buljong till middag. Och ovanpå det, dricker jag två muggar vatten varje gång jag kissat.
Och DET blir många dassbesök, det!
Jag vet på ett ungefär hur många kcal jag får i mig på 5 påsar. Det ligger mellan 6-800 kcal på 5 påsar.
Ja, det är drastiskt. Men jag känner mig GLAD i alla fall. Visst räknar jag med att gå upp LITE efter kuren….men det gör inget. Då har jag "råd" med det, viktmässigt och psykiskt.

#21 Låter jättebra :)
Nu har jag ätit Alli i två dagar och faktiskt inte fått några biverkningar alls.. *peppar peppar* 3 tabletter igår och bara två idag för jag råkade sova så länge att jag missade frukosten.
Har ändå inte hållt ner jättemycket, får äta stora portioner, har fräst i olja o liknande men har sammanlagt inte alls fått 19 g fett per måltid, snarare runt 10-13 g.
Hoppas det funkar bra nu! =)
Toppen, hoppas det håller i sig också. :D
#23 Låter riktigt bra! =)
Med vänliga hälsningar
Chess
#24 Verkligen!
#25 Jaa, peppar peppar, än så länge känns det superbra! Funkar det såhär hela tiden och jag kan hålla mig från fettet (dock är jag jätterädd för o bli dålig så det är bra, haha) ska jag ta en månad efter dom här två veckorna också.
Dock är jag rädd att jag får i mig för lite kalorier men får jag över 1200 som är minimum borde det inte vara någon fara, tycker jag! :S
#26 Jag hade också problem i början med rätt kcal mängd. Sen fick jag "röda veckan" haha. Blir vrålhungrig när jag har mens så då åt jag mer. Man lär sig med tiden hur man ska göra för att få i sig rätt mängd helt enkelt =) Så länge du ligger över 1200 kcal är det ingen fara så sett men det är bra om du kommer upp till 1500-1800 kcal för annars är risken större att du går upp i vikt sedan när du slutar.
Med vänliga hälsningar
Chess
#27 Jag har det nu, haha! Är hungrig på kvällarna o så när jag ska sova men jag kan inte äta så stort portioner som jag ska på dagarna.. Och inte tillräckligt med grönsaker, gillar inte det, haha. Det är svårt o få till mkt kcal o lite fett men det är helt enkelt mkt pasta, lite sås, lite kött so mgälller, t ex. Men får ju äta mycket dock, känns som att det är nåt fel då man ska väl inte äta stooora portioner? :O Magen ska väl dra ihop sig. Fast det verkar den gjort ändå haha för jag blir supermätt på en halv portion typ.
Ja, det är ju det. Vissa dagar äter jag 1200 o vissa är jag uppe i 1700-1800. Men man lär sig väl! Brukar dock ta ett glas juice o något på kvällen som är fettsnålt men mer kcal i så jag får i mig rätt mängd.