farligt att fasta?
Har hört både många possitiva och negativa saker om att fasta, och undrar om det är någon som testat och kan dela med sig av resultatet.
Bl.a hört att man skulle gå upp mkt mer i vikt efter fastan igen och att ämnesomsättningen sjunker, men en annan vän sa i princip helt tvärt om… 
Hur ökar man ämnesomsättningen igen efter att man har fastat i några dagar?

Tja, varför ska man fasta?
Självklart sjunker ämnesomsättningen vid fasta, det är ju att likställa med svält. Kroppen kommer att hushålla med allt den kan, men visst kommer den att knapra på både fett och muskler. Du går ner i vikt av att fasta, men det är mycket sällsynt att man bibehåller den vikten, i regel går man upp allt man gått ner + lite till.
Jag antar att många fastar för att rensa ur kroppen, men det tror jag att man kan göra ändå. Jag betvivlar att fastande är något naturligt för människan, annat än just vid "svåra tider" och har svårt att se syftet med det.
Om du ska fasta, använd proteinpulver el liknande så att kroppen tar mer av fetten än musklerna.
#1 Intressant att du oxå säger att ämnesomsättningen går ned vid svält. Läs den här artikeln. Mycket intressant läsning.
Om man genomgår en fasta på rätt sätt och "återäter" långsamt, så går man endast upp några kilo som består av de glykogenförråd som man tömt under fastan.
#2 Om man ska fasta är det en dålig idé att tillsätta kemikalier när meningen är att göra sig av med dem.
#TS Fasta ska man aldrig göra för att gå ned i vikt, endast för att rensa kroppen från slaggprodukter.
Många tycker att en fasta har en positiv inverkan på kroppen men det är oxå väldigt plågsamt att genomgå en fasta. Helst ska man göra det på sommaren eftersom man blir mycket kall och gärna när man är ledig eftersom man måste tömma tarmarna genom att dricka saltvatten på morgonen. (Det kan ta ett tag)

Har läst att då kroppen tror att den svälter försöker den lagra allt den får och vill inte lämmna ifrån sig det så om man sedan slutar med det och äter annat för viktnedgång kan kroppen bli rädd att det är svält igen så den vill inte släppa på något då så man går inte ner i vikt.
Om man inte av medicinska skäl el. dyl. behöver fasta så ska man nog inte göra det.
Farsan fastade runt påsk förut för han tyckte att pollenallergin blev mildare då, men han har inte fastat de senaste åren. Han har hund nu och att vara ute mycket verkar ju också hjälpa mot pollenallergi, motion ger ju bättre hälsa överlag.

Jag har fastat flera gånger under mitt vuxna liv och tycker inte alls det är särskilt plågsamt. Det är bara att ställa in sig på´t så går det bra. Hungern går bort efter ett par dagar. Jag körde så här enkelt: Nertrappning i 3 dagar, ren vätska/grönsaksjuice/örtte/vatten i 10 hela dagar och tarmsköljning på morgonen (och vid behov) för att slaggprodukter och gift inte ska tas upp i kroppen igen och ge huvudvärk etc. Sedan upptrappning igen i 3-4 dagar.
Första gången var det fascinerande när jag fick ut saker ur kroppen som jag definitivt inte hade ätit - flera år gammalt SLAGG som suttit i tarmarna typ. Skön känsla att få ut det. Tycker man kan testa och om man mår bra så kör man på annars trappar man upp igen lite långsamt. Var och en får känna efter själv tycker jag.
Man blir mjukare i hullet, men det ska gå bort efteråt (gjorde det inte på mig dock, så jag styrketränade lite mer EFTER fastan). Man kan få dålig andedräkt/illaluktande svett pga gifter/slagg. Bra att basta ibland för att rensa lite extra men ta det lugnt med motion, bara promenader. Lugnt o fint.
Andra tips som jag tror andra skrivit också: ta ledigt eller gör det på semestern (inte så kul kanske). Inte för varmt eller kallt väder, drar mkt energi. Inte för mkt jobb/tankeverksamhet, men kan bli lite seg i huvet. Jag ser det som ett spännande projekt för mig själv och mitt innandöme! Rensa ut skräpet som man bär med sig efter 30 års köttätande, drickande och avgaspustande! :-)
LYCKA TILL!
Linda
#4 Det är bara en myt. Se mitt inlägg precis över ditt. :)