Kriterier för magsäcks operation
Hej!
Jag har nyligen blivit medlem och är ny.
Jag har en fråga som någon kanske kan besvara.
Jag har kämpat med min vikt sedan barnsben och som många andra pendlat upp och ner samt provat alla metoder för viktminskning men ej lyckats.
Sedan några år så har jag diabetes 2 och tar insulin. Har något förhöjt kolesterol (ta tabletter) samt tar tabletter för ständig värk, har sömnproblemoch känner av vikten i de många samanhang.
Är 165 och väger ca 89 kg har ett bmi på ca 31-32.
Iveckan så när jag var hos diabetessköterskan så pratade vi om att en magsäcksop skulle kunde vara aktuell för mig.
Men hur ser egentligen mina kriterier ut för att få en sådan operation beviljad ?
Hur lång väntetid brukar det vara ?
Jag bor i sörmland.
Jag är 164 och väger 84-85kg och jag skulle också vilja ha en sån operation men jag trodde att jag för "smal" för såna operationer. Skulle bli glad om jag också får en sådan. Min mamma, syster, bror och min bästa kompis har gått igenom denna operation.
BMI på 30 brukar det vara och om du uppfyller allt så kan du vara opad om 1 år eller tidigare.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Okej, det låter bra. SKall höra om det gäller här på Åland också.
Så som jag har fattat de är det BMI 30-35 om man har någon risksjukdom (t ex diabetes) men är man helt frisk förutom sin övervikt är det BMI 35 eller högre som gäller.
Med vänliga hälsningar
Chess
Jag har letat mycket på nätet omför/nackdelar för op. Den är ju inte helt riskfri vad jag förstår. Men funderade på om risken för komplikationer är större om man har myckt kraftig övervikt ?
Skall prata med min läkare nästa vecka. Men om jag får möjlighet så skulle jag inte tveka att göra operationen. Jag har kämpat under mycket lång tid med min övervikt som har satt sina spår både fysiskt och psysiskt. Det kan låtas lite med den vikt jag har men dock så mår man jättedåligt på många sätt. Har jojobantat sedan unga år det fungerar bra under en kortare period men med minsta motgång, depression eller annat som påverkar min tillvaro så är maten som jag tar som tröst eller glädje
Denna onda cirkel att ständigt kämpa mot maten har också bidragit till just diabetes där jag nu tar insulin. Smärta och värk i rygg,axlar, höfter, knän och vrister. Fått något hög kolesterol. Innan detta så har jag också en arbetsolycka och operation bakom mig som sliter extra på kroppen. Har sömnproblem och har börjat snarka som påverkar sömnen ännu mer.
Jag väger nu ca 89 kg (165 cm)och brukar kunna gå ner ca 5 kilo utan större problem men sedan så är det totalstopp hur jag än gör.
I övrigt så promenarar jag varje dag och försöker hålla igång kroppen så mycket kroppen tillåter
Tror ni att det blir att få en op beviljad ?
Vad måste man göra innan op ? tex viktnedgång, samtal m,m.
Har hört att det är lång väntetid ? Vet inte hur det ser ut i Sörmland.
Zezzan