hjälp mig
jag har börjat min viktminskn i dag ner 25-30 kg
undrar
kan jag äta grillad kyckling från ica?
vilka pålägg?
vilket bröd?
vad tar man på kvällen när magen kurrar?
vad kan jag dricka mer än vatten?
hur länge i timmar lär jag gå per dag?
ska man väga + mäta
Svårt att säga rätt ut men kan ju ge några tips utifrån mig själv…
Grillad kyckling, visst, helst inte skinnet dock! Tror det blir lite fettsnålare då.. Men annars är det nog inga problem att äta det ibland.
Vilka pålägg du vill i måttlig mängd. Ost, skinka, grönsaker. Det är vad jag brukar ha på mina mackor. Kan inte riktigt komma på fler pålägg bara för det… Det mesta funkar som sagt i måttlig mängd.
Grova bröd, hur grova är helt upp till var och en vad man tycker om. Jag gillar Fazers "frökusar", jättegott och nyttigt bröd! Fazer har över huvud taget goda, bra bröd tycker jag. Lingongrova är också helt okej! Surdegsbröd är ju det allra bästa men jag gillar inte riktigt så grovt bröd…
På kvällen, en smörgås, en frukt. Jag brukar också äta burkchampinjoner. Sen ett gott lite sötare kvällsmål är man skivar äpple och strör över kanel, värmer detta i mikron så det blir varmt och sen har på keso. Supergott! Om man gillar det.. Kan även blanda keso, banan och lite nötter. Eller hur man nu vill =) Går att variera i det oändliga!
Vatten, thé, kaffe, lite mjölk i lagom mängd, färskpresssad juice (t ex Brämhults, inget annat än färsk frukt i den).
Det finns inget hur länge du måste gå men en bra början är väl 30 min 4 gånger i veckan. Men du kan lika gärna gå 60-90 minuter 4-6 gånger i veckan.. Eller 30 min 2 gånger i veckan. Allt är bättre än att inte röra sig alls! =) Man ska inte ta i för hårt så man tröttnar bara, har gjort det misstaget fööör många gånger tyvärr.
Jag tycker det är bra att både väga och mäta, då ser jag resultaten på båda sätt för ibland kan vågen gå uppåt av någon anledning (kanske man fått muskler eller så) men så ser man att midjan minskat då blir man ändå peppad. Men alla gör olika.. Jag gör både ock. Väger mig varje vecka (råkar dock göra det lite oftare än så nu i början, hehe) och mäter mig kanske varannan vecka/en gång i månaden.
Det kommer säkert fler bra tips o råd här av andra i forumet! :D
Lycka till!!
Du KAN ju även ta en ruta mörk choklad om du stannar vid en eller två rutor. Det är ingen fara så länge allt är i måttlig mängd och inte varje dag kanske. =)

tack för svar
Man bör inte äta massa kolhydrater på kvällen som kvällmål. Det förbrukas inte och omvandlas till fett under natten. Bäst är att äta proteiner ex keso och ägg-röra.
"Notera att kolhydrater är mer på morgonen för att starta upp en bra dag med bra fettförbränning. Tar du så mycket kolhydrater på kvällen så lagras energin som fett istället."
(Citat ur XtraVaganzas viktminskningsprogram)
Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."
Grillad kyckling går bra att äta men man får ta bort skinnet för där sitter många kalorier.
Bra pålägg är skinka o så finns det mjukost som inte är så mycket fett i, även ost som inte är så mycket fett i.
Bröd kan jag inte så mycket om eftersom jag inte tål det men grovt är bäst för det håller man sig mätt på bättre, i kaloriväg spelar det inte så stor roll men du kan ju kolla så att det är osötat.
Man ska inte äta för sent o definitivt inte precis innan man ska sova för då får man svårare att somna samt att man lägger på sig lättare. Men är du sugen kan du ju ta en knäckemacka eller en frukt eller 2. Kanske lite keso blandat med hallon, det är gott.
Du kan dricka kaffe, te, lättmjölk eller kanske lightdricka el lightsaft (inte så hälsosamt med tillsatserna men väldigt kalorisnålt). Juice är inte så bra även om det är osötad brämhultsjuice eftersom det går åt många apelsiner till ett glas juice o det blir därför en himla massa fruktsocker. Men ett glas då o då skadar ju inte.
Att promenera 30 minuter per dag är bra, men blir det jobbigt kan man ju gå 1 timma var tredje dag eller nått istället.
Sen ska du äta lagom mycket o ofta. Inte 2 jättemål där du blir proppmätt o så inget mer utan hellre 3 mindre mål. Frukost är viktigt! Att äta tills man är lagom mätt är bra men svårt om maten är god hehe.
Lycka till!
Det beror helt på vilken "diet" man går efter. Jag går efter fettsnål och kalorisnål just nu, därför kan jag dricka typ 2 dl juice på morgonen utan problem. Men jag föredrar annars att snarare äta fullfetaprodukter i lagom mängd, skippa allt vad light o tillsatser heter och att snarare äta mer fett än kolhydrater då det är mättande men jag försöker hålla allt på jämt nivå annars. Mest protern och fett o mindre kolhydrater. Dock inte något LCHF för min del heller. Men jsut nu får jag äta fettsnålt för att jag äter "alli".
Jag har ju kört viktväktarna, det är ju inte egentligen en diet för då får man ju bestämma själv i princip vad man vill äta bara man håller sig till sina points men man lär sig vad som är bra o inte bra. Jag kan inte utesluta nått ur min diet för då misslyckas jag direkt :P Om jag säger att jag inte får äta bröd, pasta o allt med kolhydrater så kommer jag till slut bara vräka i mig just det. Jag är inte mycket för fett, mår illa av att äta en massa fett. Skulle inte kunna börja dagen med bacon, stekt ägg o sånt utan en tallrik müsli med lättfil passar mig mycket bättre. Men det är ju individuellt vad man gillar o mår bra av. Jag dricker lightdricka bara för att jag är totalt colaberoende o det är alldeles för mycket socker i vanlig cola :P
Jag väger iaf 14 kilo mindre så det har ju funkat hyfsat bra :) Träning är dock jättebra, jag kör stenhårt när jag är på topp.
#8 Jo, det va därför jag skrev "diet", för även detta med alli kan jag ju bestämma vad jag ska äta bara jag håller mig under 1800 kcal o 19 g fett per måltid liksom. Så det är inget jag inte kan äta direkt, får bara dra ner på det. :) Gillar inte ordet diet men kom inte på ngåot bättre ord =)
Det är samma här, jag kan inte heller utesluta nånting och även om jag är för att äta fullfeta produkter o att fett mättar bättre än kolhydrater så tar jag inte bort potatis o pasta men jag vet ändå att jag blir mer mätt av att äta t ex mer av köttet än potatisen.. Men det ska ju vara bra fett =)
Jag klarar inte heller av att äta en massa bacon o äggröra till frukost t ex o såna saker. Har testat LCHF, inget för mig! För mycket fett. Grädde i teet och allt. Det funkar inte! Så jag menar inte att det är braatt äta bacon till frukot och ingen potatis. Utan mer att man blir mättare av nyttigt fett, om man nu äter lite av varje i måltiden men inte bara kolydrater och äter en massa lätt- o lightprodukter då det är riktigt kassa ämnen. Men jag äter också lättfil och lättcremefraische då jag inte klarar av fullfett där men dricker t ex aldrig lightläsk eller äter lättmjölk eller lättmargarin.
Det är ju jättebra! =) Jag har bara såå svårt för lightsmaken att jag kan inte dricka det. Har istället gett mig fan på att sluta med läsk, dricker det kanske 1-2 gånger/månaden nu och då vanlig cola. Det är ändå ett broende man bör bli av med eftersom lightläsk i längden är ganska farligt för kroppen. Läste en artikel om lightprodukter nyligen och jag brukar inte bli rädd för skriverier men där blev jag verkligen rädd. Synd att jag inte minns adressen bara…
Lcyka till! =)
#9 Ja men så gör jag också, att jag väljer att äta mest av det jag håller mig mättast på. Enligt viktväktarna så är det ju tex samma sak att äta en grov brödbit som att äta en skiva ljust bröd men det ljusa brödet är ju nästan som luft så det försvinner snabbt medan man känner sig mättare på det grova brödet så då väljer man ju det :) Jag måste dessutom äta mycket protein efter träning om jag vill få muskler så då blir det mycket kött. Det är lätt att man går ner vikten i muskler o det vill jag ju inte.
Sen så är det ju lite skillnad på light produkter och lätt produkter, om nått heter light brukar det innehålla en massa annat grejs, tex sötningsmedel el inget fett men massor med socker. Men lättmjölk, lättfil o liknande är inte samma sak. Jag borde verkligen sluta me läsk också men jag är en godisgris så när jag är sugen kan jag ta en burk cola istället för att äta godis o bli tjock :P
#10 Precis. Jag kan nu äta ljus pasta o ljust bröd kalorimässigt men blir inte mätt så länge på det så man märker ju vad man blir mätt på.. Fullkorn i det fallet! =)
Men i lättprodukterna är det i stället mer kolhydrater. Det är väl det! Så man håller sig egentligen mättare på fullfeta produkter.. Men jag har lättare för lättprodukter än lightprodukter. Dock gillar jag inte minifraische, lättmjölk o minimjölk o sånt. Det är för "tunt" :P
Okej. Ja, jag har alltid varit beroende av cola, eller ja, i mååånga år nu. Och likaså dipp och chips. Nu har jag druckit en burk cola och ätit 2 chips i helgen men innan dess va det minst 3 veckor sen. Så det går framåt! =) Just nu äter jag så jag håller mig mätt och inte blir sugen, blir jag det så jobbar jag mig igenom det eller tar en macka i stället. Eller t ex lite juice eller en frukt. =) Det är fruktsocker men att äta 500 g grönsaker o frukt om dagen är bara bra =)
# 11 Jag gillar inte när det är för tunt heller men jag blev faktiskt positivt överraskad av lättfilen, jag förväntade mig nått rinnigt blask men den va faktiskt riktigt krämig! Mjölk tycker jag inte ens om så det spelar ingen roll vilken jag köper, tar bara en skvätt i kaffet så det kan lika gärna va lättmjölk. Använder inte jättemycket mejeriprodukter, köper sån minifraiche ibland o kokar upp som sås men min matlagning är under all kritik så det spelar ingen roll vad jag har i det blir inte vidare gott ändå haha.
Jag är inte mycket för chips men är verkligen en riktig godisgris, vardagarna går bra men när helgen kommer så smyger sig suget på. Kan dock unna mig litegrann utan större katastrof, det tränar man bort sen :)
#11 Ahh just lättfil gillar jag också. Den feta blir för fet nästan.. Likaså creme fraische… Men mjölk blir extremt blaskigt som lätt, jag dricker oftast mellanmjölk.. Känns inte som att 1,5% fett är så mkt ändå =) Jag som dricker ren mjölk ibland då..
Hehe ja, kan man hålla sig till helgen är det ju perfekt =) Jga åt varje dag innan =/ Så har verkligen gjort framsteg nu när jag inte äter sånt alls. Eller en gång i månaden typ… Men jag är inte så mycket för sött o godis förutom läsk som jag nu inte gillar så mycket längre, haha. Helt sjukt men skönt! Men jag är mer chips, dipp osånt =P
Men det är alltid bra med små framsteg :D
#13 Ja alla framsteg är ju bra :) Jag åt godis varje dag innan också, det var ju bara så att man gick in i kiosken på vägen hem från bussen. Sen blev det lite extra mycket på helgen plus all onyttig färdigmat eftersom jag inte kan laga mat samt alkoholen. Det är ett under att jag bara gick upp 10 kilo sen jag flyttade hemifrån 2005, jag borde ha rullat fram!
Alkoholen har jag faktiskt gett upp helt, nu dricker jag endast om det är nån festlighet vilket är extremt sällan. Innan kunde jag dricka varje dag :/