Operation viktnedgång.
Nu har jag blivit less på att vara fet och i lördags tog jag tag i det. :)
Har alltid varit jättesugen på godis och chips på kvällarna förut och trodde att det skulle bli det allra värsta att komma bort ifrån. Är dessutom beroende av läsk, och det trodde jag skulle bli ännu värre att bli av med.
Men i lördags bestämde jag mig för att inte äta godis eller chips mer, och det var inga problem. Har inte ens varit sugen sedan dess, riktigt häftigt.
Däremot så har jag fortsatt med att dricka läsk, men absolut inte i samma mängd. Kände att jag börjar ett steg i taget och trappar ned på läsken istället för att sluta tvärt, skulle inte gå då.
Har också börjat tagit en powerwalkpromenad om dagen på ca. 45 minuter förutom hundpromenaderna. Var meningen ifrån början att jag skulle ta med hunden, men han är inte alls intresserad av att gå snabbt utan att stanna och nosa, så det blev att jag fick gå själv. :)
Idag har jag även lagt in ett par bitar av joggande i promenaderna. Väldigt korta bitar pga. riktigt kass kondition, men tänkte fortsätta med det i alla fall. :)
Förutom promenaderna tränar jag lite styrka hemma, armhävningar, några magövningar och en ryggträningsövning. Även benträning.
Har häst fem dagar i veckan då jag antingen arbetar från marken, typ promenad, eller rider lugnt. Men det ger inte så mycket motion, förutom då jag behöver springa runt i djupsnön i hagen en timma för att få in hästen..
Har också lagt om kosten, är vegetarian så struntar totalt i allt som har med GI/Atkins/Kolhydratsfattig kost och byter istället ut all pasta/potatis/ris emot rårivna rotsaker eller sallad.
Det går faktiskt riktigt bra, över förväntan. Men har ju bara hållt på ett par dagar så får väl se om det håller i sig.
Men det jag behöver tips med är nyttig mat, gärna råkost och drinkar man kan göra med en mixer. Vegetariskt då..
Vill även ha lite åsikter om den mat jag äter under en dag. Gårdagen såg ut såhär:
Frukost: Fiberhavregrynsgröt med äppelmos, ingen mjölk då det är äckligt.. :)
Lunch: Två qournfiléer, rivna rotsaker (morot, kålrot och rotselleri) och lite chili och paprika lättcremefraiche.
Middag: Röda linser blandat med rivna rotsaker.
Kvällsfika: Ett äpple och ett päron.
Äter även tre omega 3-kapslar om dagen (RDI är 4 men blir så mycket att svälja för jag tar även annan medicin) och vitamintabletter (speciellt för vegetarianer).
Låter det okej? Eller hur ska jag lägga upp det? Har ingen våg och räkna kalorier orkar jag inte med..
Skulle även vilja ha lite tips på olika ryggövningar. Behöver öva upp min bålstabilitet.
Vore tacksam för lite tips. :)
Kanske även ska berätta att jag inte vet vad jag väger eller vad jag har för mått runt midja och sånt, då jag bara skulle få ångest av vetskapen.. Men gissar på 15-20 kg övervikt.
Mina mål förutom viktnedgång är att få upp konditionen, vill kunna jogga ca. 30 minuter i alla fall. Vill även få bra bålstabilitet för ridningens skull och känna mig allmänt starkare.
Har även problem med bulimi i perioder, lättare form av bulimi, men ändå. Så vill kunna få ett bra tänk angående mat och motion och inte överdriva så jag får andra ätstörningar.
För att få upp Din bålstabilitet rekommenderar jag "backups". Dvs att Du ligger med näsan i golvet och armarna raka längs kroppen och lyfter överkroppen (med huvud) så långt bakåt Du orkar. Det ska inte göra ont!
Fick det tipset av min sjukgymnast. För man kan bli lite "vinglig i kroppen", som hon sa, när man går ner i vikt.
2: Det är den övningen jag gör nu, glömde skriva det. :)
Men det blir så att jag spänner nacken när jag gör den, så känns mest som jag får spänningar där. Jobbar inte rätt helt enkelt. Vet inte hur jag ska göra för att få det rätt..

ett mål jag har är att äta flera små mål om dagen. Jag har märkt att de dagar jag inte gör det så blir jag vrålhungrig och tappar kontrollen. Så jag tror att om jag äter regebundet så ska jag kunna äta det mesta - men mindre portioner av det som är onyttigt så jag får plats med nyttig och näringsrik mat…
Du ska ha nacken rak när Du gör övningen. Precis som när Du ligger med näsan i golvet. Då ska Du inte få ont i nacken. Det SKA man inte få av den övningen om den görs rätt.
5: Okej, tack, ska testa, antagligen det jag gör fel. :)
Lycka till! *tummen upp* 
Lycka till!
Det går så länge man har motivationen och det har du!

Tack!
Att jag klarar det har jag inga tvivel om, men det känns så långt bort bara. Jag vill ju ha resultat nu!
Tålamod är inte alls min grej. :)

Tar man en dag i taget så har man rätt som det är gjort 1 vecka och sedan 2 och 3 veckor… Så fokusera bara på en vecka i taget så känns det inte så jobbigt.
Ja, precis. sen sitter du där smal och smidig och tänker "så fort det gick" glöm inte att även sätta upp delmål så det inte känns så långt bort :)
Har nästan klarat en vecka nu, dock med lite fusk ikväll med bananbitar doppade i choklad, mmmm, jättegott. Men planerar djupsnöpromenad med hästen imorrn, så det löser sig. :)
Har faktiskt satt upp delmål, fast det handlar mest om vad jag ska orka träningsmässigt.
Första målet är att klara att springa 10 ggr upp för den branta backen i närheten, klarar 4 ggr nu.
Ett annat mål är att klara 30 armhävningar på raken, klarar 20 ggr, så borde inte vara långt borta. :)
Och en massa andra såna mål. Insett att har jag delmål som handlar om vikten så blir jag för matfixerad och då kommer ätstörningarna på direkt med det.

Jättebra! Jag har också såna delmål. Jag gör ju detta för att få bättre hälsa och kunna vara med barnen och åka skridskor, spela badminton, åka och bada utan att må dåligt eller vara för trött!
Min pappa gick bort i hjärtbesvär för ett halvår sedan. Det sätter ju igång en väckarklocka också om att man får vara rädd om den kropp man fått. Och så vill jag ju ha roligt i livet. Det hjälper ju om jag inte har 18 kg för många kilo att släpa på. Redan nu när jag tappat 8 av dem så känner jag att det är lättare att både gå i trappor, knyta på sig skridskor och huka sig ner när man ska hjälpa barnen att ta på sig skor och overaller!
Grattis till första veckan! Passa på och njuta av resan också! Och lägg in belöningar - både nåt nyttigt och gott att äta men även annat som du vet att du njuter av…
Ett tips är att skriva en lista på bra saker man gjort i rätt rikting som man kan läsa när man tappar fokus eller motiovation!
Jo, förstår att det måste bli en väckarklocka. Allt ont kommer ju med nåt gott också. Kul att du lyckats gå ned 8 kg! Är ju mycket, inte så långt kvar då.
Tack!
Idag har jag sprungit runt i snön med hästen, jättebra motion eftersom man har inte tid att tänka på hur jobbigt det är för en själv, dock känns det såhär efteråt. :)
Men imorrn kväll ska jag på föreningsmöte, så då ska jag tillåta mig att äta fika, längrat faktiskt.. :)
Tack för tipset!
Ska jag verkligen ta åt mig, ska sätta mig ned ikväll och skriva.'
Planerar att hålla på såhär i två månader, och sedan väga mig. Borde inte få lika mycket ångest då, är ju bra att veta hur mycket man väger.
Och som nr #13 säger, glöm inte belöningarna! Men belöningarna behöver inte vara mat!
Unna dig en halvtimme hos en massör, eller åk till badhuset och sitt i bubbelpolen en lång stund. eller så kan du köpa något litet fint som du behöver till hästen, tex det där fina pannbandet som du gått och suktat efter.
och resonerar du som så "men det kostar ju massor av pengar" tänk då på alla småkronor du sparar in på att inte köpa godis, läsk och annat sånt onyttigt :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
15: Ja, belöningar är bra. Började att belöna mig nu i veckan med en ny sadel, så nu blir det billiga belöningar framöver. :)
Men nu ska jag ut och backträna. :)