Hur "överleva" helgen ? -Tips
Bland det jobbigaste med viktminskning är helgerna! (i alla fall för mig)
Kanske vill man äta någonting extra gott? Mysa med något gott till filmen eller programmet i soffan framför tv:n? Då man har andra omkring sig kan det vara jobbigt att se de äta och smaska i sig och antingen faller man dit eller sår över men ändå mår dåligt.
Här kommer lie av mina tips för att klara av helgen utan ångest som har hjälpt mig MASSOR! Hoppas den kan hjälpa er :)
Då jag använde mig av Viktväktarna under min viktmingksning kommer jag att presentera en del i points (gamla points systemet).
Hämtmat:
Ofta då helgen kommer är i alla fall jag trött och känner bara för att få maten serverad och slappna av i soffan. Inga problem!
Min favorit mat förut var Pizza! gärna den fetaste av alla med.
Osten på de flesta pizzerior innehåller runt 80% fett!! Detta för att det är den billigaste osten att köpa in.
Varje gång jag beställer pizza numera väljer jag helt enkelt bort osten helt och lägger till en hel del grönsaker. Jag vet att många nu tänker "måste bli torrt och äckligt" men jag säger inte mer än att , testa!
alla ingredienser blir så mycket dogare och saftigare (eftersom den inte behöver vara inne lika länge i ugnen) och jag tycker inte att det är torrt. Tycker du mot förmordan att det är torrt kan du ta egen lätt ost över pizzan och in lite extra i ugnen då du kommer hem, Eller göra som jag gör ibland för att "lyxa till" det. Jag tar lite tzatziki eller yoghurtsås till.
Så mycket godare och samvetet mår så bra :)
Genom att ta bort osten från pizzan går det från 35-40 points (!) Till mellan 6-9 beroende på vad du väljer att ha på.
Jag brukar ta skinka, tomatsås, banan, curry, paprika och färska tomater. Den pizzan landar på 6 points!
Snacks:
Till en början kan det vara svårt att avvänja sig helt från godis. Ta då i små steg och när du går till affären, mät upp en liten mängd och bestäm dig för at det ska räcka hela helgen. Bland de lite mer "nyttigare" godisarna hör tex skumgodis och hallon- och lakritsbåtar. Genom att inte köpa hem mer och tänka ut hur många du ska äta per dag och så vidare är det så myket lättare att avvänja suget.
Ett annat tips är att skiva en banan, melon, apelsin eller annan favoritfrukt (lite mjukare dock) och lägg en stund i frysen. Det blir och smakar som glass! Jätte gott och en av mina nya favoriter :)
En läcker och snygg dessert är att ta flera av dessa frukter och lägga i en gemensam bunke i frysen och servera det med dess fina färger och kanske ha lite vaniljvisp vid sidan av :)
Sedan det klassiska., Fruktsallad, grönsaker i dip m.m. lite vad man tycker är gott :)
Dricka:
Det är säkert många med mig som gillar att ta något gott att dricka till maten på helgkvällen. då jag skulle gå ned i vikt hade jag turen att gilla vin. och framföallt började jag gilla det röda alternativet. Jag började hålla mig till 1-2 glas vin en kväll i veckan och då rött och torrt och valde bort cider och drinkar helt.
Se över om du kan byta ut det du gillar att dricka till något lite bättre. OCh i måttlig mängd!
En soda sream för att få egen "läsk" utan socker är ett jätte bra alternativ om man gillar läsk!
Det svåra med snacks och dricka är givetvis om andra i familjen äter och dricker det du gillar mest. Då är det jätte bra att ha "akutlösningar" som då de andra åt chips i början tog jag en skorpa med fullkorn för att bli lite mätt och tugga på något, en frukt. Och kaffe!
Ju mer du byter ut och avstår från sötsaker och fett desto mer kommer du att ogilla det senare och kunna leva med att ta en frukt istället. Tänkt ut vad du kan leva utan.
Jag äter tex inte alls något friterat längre.. inget chips, inga strips, inte ens de goda "kycklingbollarna" från kinarestaurangen, inget alls jag har valt att ta bort det.
Bacon har jag även valt att inte äta alls efter att ha lärt mig pointsvärdet i det… Och jag mår bra av att inte äta detta.
Det är helt enkelt inte värt "skadan"
Jag hoppas att ni fått lite tankar och inspiration och att ni nu istället ser fram emot helgen :)
Trevlig helg!

Jag tycker också att pizza utan ost fungerar utmärkt! Åt en medicin ett tag där jag inte fick äta bland annat ost. Det svåra är att få de som gör pizzan att förstå att det inte ska vara ost på.
Tack för alla dina tips, Helena!
"You just have to belive…"
Ja det är så mycket godare och jag slipper få magont, det är skönt! Jag har inte ätit en pizza med ost på snart ett år. Och jag gick ned i vikt även då jag åt pizza 3 gånger en vecka:p men då givetvis utan ost och mycket grönsaker :)
haha ja man får lite roliga kommentarer ibland !
"jaha, ska jag ta bort degen med?" tex . men det är det värt :)

Ja, en pizza utan deg och ost det hade väl vart nått. 
"You just have to belive…"

Ett tips är att boka in något att göra - så man inte tänker för mycket på mat. Jag ska iväg med dottern på gympa lördag. Söndag ska vi spela badminton med sonen. Då blir det lite hälsosamt för barnen med! Och de tycker det är kul att göra saker med mamma/pappa.
Jättebra tips!
Min största last är lightläsk. Pepsi Max ska det vara. Det påverkar inte viktminskningen (förutom att det ökar hungern) så jag har bestämt mig för att jag får dricka hur mycket jag vill på helgerna när övriga familjen äter gott. Tanken var att jag sedan skulle sluta med det när jag hade 7-8 kg kvar till min målvikt.
Men har åkt på magbesvär så får inte dricka lightläsk nu. Jobbigt! Men likt förbannat gör magen att jag inte är sugen på något "gott" så det funkar relativt bra iaf :-)
Med vänliga hälsningar
Chess
#4 Jätte bra tips!:D En sån där sak som är så enkel men som man inte tänker på:) Sport aktiviteter är ju dessurom extra bra :)
Jätte bra att du bestämt dig för hur du ska hantera det! Det är ett stort och viktigt steg :)
jobbigt med magen! hoppas den blir bättre!
Ett annat tips är att byta ut godiset mot grönsaker och frukt.
Jag brukar köra klassikern morotsstavar och gurkstavar och ibland lyxar jag till det med parpikastavar. Samt en god dipp gjord på creme fraishe eller turkisk youghurt. Genom att blanda det med egna kryddor hemma så slipper man få i sig massa smygsocker som det kan finnas i de färdiga blandningarna man köper i affären. Supergottigt.
Sen är en annan favorit fruktsallad, speciellt såhär på vintern när man får förlitet av många vitaminer och sådant. massa apelsin, blodapelsin, äpplen och vindruvor, det är gott, uppfriskande och sött utan att det blir för sött, det är liksom naturligt och man känner sig inte äcklig och fet efter att man ätit en tallrik.
Jag använder gärna ikeas litet mindre skålar till efterrätter och liknande så tar man inte lika mycket som med en vnalig soppskål.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
*putt*

Usch ja, helgerna är inte lätt. Man får väl se till att man har lite extra utrymme att äta nåt gott just på helgen. Och så ska man nog inte ha dåligt samvete om man faktiskt äter nåt lite mer än på vardagarna. Det är trots allt två helgdagar och 5 vardagar varje vecka…

En länk till en sida där man får alternativ till godis.
Välj nåt som du är sugen på och dra till växlaren: så föreslår den vad du kan äta istället:
http://www.ur.se/Ung/Amnen/Halsa/Ma-bra-i-kroppen/At-ratt/Godisvaxlaren/

Och så kan man ju bestämma sig att 1 semla ska jag äta nu under semmeltiden. Och så kan man planera för när och hur man ska äta den och köpa den allra dyraste man kan hitta och verkligen göra det till en fest. Istället för att äta 5 semlor….