Kaloriräkning..
Räknade kalorier för första gången idag. Dagen var en typisk dag matmässigt och träningsmässigt.
Äter runt 1300 kalorier om dagen, tränar bort runt 550 kalorier om dagen på powerwalk, hundpromenader och styrketräning (med egen kropp såsom armhävningar, situps etc.), det blir 850 kalorier över.
Hur mycket ska man äta på en dag om man vill gå ned i vikt på ett vettigt sätt? Hur många kalorier gör man av med på en dag utan träning? Hur många kalorier kan man ligga underskott med för viktminskning?
sök på bmi på google, så typ det första som kommer upp, en gasnka 'gammal' sida ser det ut som, där finns nån sån kalorieräknare längst ned, kolla :)
Där fick jag fram 3312, det låter väldigt mycket?
#2 det låter väldigt mkt….
jag fick tipset av en väninna som läst sport o fritid eller något liknande förut och hon sa at tjag bör lägga mig på en 1500-1800kalorier om dagen för att få en normal viktnedgång samt att om man sedan ligger kvar på den mängden kalorier så blir man slimmad ^^
ca 400-600kcal om dagen ligger ju de som gjort GB-op och det är ju oerhört lite….. så 3 gånger mer än det borde ju ge en bra nedgång ändå om man inte har "bråttom" pga följdsjukdomar och dylika.
Sen för en frisk människa utan en GB-op så är 500-600 kcal svältgräns… så det är nog inte så hälsosamt i längden o lägga sig så lågt för att få en viktnedgång UTAN en GB.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Så då är 850 för lite?
Men vad ska jag lägga till? Mer havregrynsgröt på morron? Mer protein? Mer kolhydrater?
Jag äter frukost, (lunch, oftast inte dock, beror på när jag vaknar), mellanmål, middag, kvällsfika.
Försöker hålla blodsockernivån uppe så att den är på en jämn nivå, alltså inga snabba kolhydrater eller vara utan mat länge. Och jag tror jag lyckas bra med det, så känns inte som jag behöver ett till mellanmål.
Det jag egentligen gjort sedan jag började min viktminskning är att ta bort de snabba kolhydraterna och bytt ut dom till sallad/rotsaker, äta bra frukost (fiberhavregrynsgröt), inte äta chips eller godis och träna mer och gå längre promenader med hunden.
Så det känns som att jag håller mig på en hälsosam nivå, men det blir ändå för lite kalorier.
Så vart ska jag hitta kalorier?
Är vegetarian, äter mest qourn, linser och soja som proteinkällor. Måltiderna är inte enligt tallriksmodellen, då jag tagit bort kolhydraterna. Borde jag lägga till det?
#4 Jag skulle ha lagt till lite kolhydrater till ett mål i alla fall, finns ju fiberpasta och fullkornsris som inte är fullt så snabba.
Enligt alli ska jag ligga på 1500-1800 kcal, inte mindre för då blir det ingen bestående viktnedgång. Kan tänka mig att det är vettigt att ligga där generellt, speciellt om man tränar en del.
Med vänliga hälsningar
Chess
Okej, ska testa det med kolhydrater. :)
Kanske ska köra på tallriksmodellen och sedan räkna ut hur mycket kalorier det blir då. :)
Ja, 1400-1800 är enligt alli men det beror på längd o vikt lite. Jag är 175 lång och vägde 100 kg när jag började, väger nu 95,3 ungefär och ska fortfarande äta 1800 kcal. Eftersom du tränar också tror jag du ska satsa på 1700-1800..
Det blir mycket mat, fast det blir väl mindre om jag lägger till kolhydrater iofs. :)
Mer kalorier än förut då jag gick upp i vikt faktiskt. :)
Men då åt jag oregelbundet, så det var problemet istället.
Ska skriva matlista senare idag och kolla så jag får i mig tillräckligt. :)
#8 Ja, men man behöver ju mat för att hålla sig mätt och inte småäta däremellan! :) Men det beror helt på hur överviktig du är också hur mycket du ska äta..
Men jag äter ungefär såhär:
450 kcal till frukost
550 kcal till lunch
650 kcal till middag
150 kcal till mellanmål
Det varierar såklart men har det som riktmärke. Men nu äter jag ju fettsnålt för att jag äter "Alli", annars är jag egentligen inte för fettsnåla produkter, inte såna superlätta (minimjölk, minikeso, minifraische o sånt) eftersom det känns lite väl, speciellt lättmjölk, är inet speciellt mycket i mellanmjölk liksom. Men är ÄNNU mer anti lightprodukter, utan socker alltså med sötningsmedel. DET bör man undvika! Det saktar även ner viktnedgången, vet av egen erfarenhet. Men just nu när jag måste äta fettsnålt (19g fett per måltid) blir det kolhydraterna som är det huvudsakliga kaloriintaget! =)
Sen gäller det ju att äta regelbundet också ja och äta alla mål, 4-5 mål om dagen! Jag är en sån som missar måltider i stort sett varje dag och därför inte går ner, men blir bättre o bättre på det och ju mer jag lärt mig o äta 4 gånger om dagen ju mer går jag ner.
Kan ge tips på hur en dag ser ut för mig (tar idag) ungefär.
Frukost:
2 dl Bollnäsfil
30 g müsli
2 riskakor
2 msk lätt mjukost
4 äppelskivor
1 mugg thé
1 müslibar från Kellogs m. choklad och hallon (som för övrigt är superbra som mellanmål, när man blir sötsugen eller måste fyla ut kalorierna lite. 88 kcal o 2 g fett i en sån och supergod!)
Och så klart alla mina tabletter! Haha…. Bara dom är ju en halv måltid =P
Lunch:
**2,5-3 dl pasta
5 skinkskivor
1 dl Kelda ostsås
50 g burkchampinjoner
1 morot
**_(Är lite luddigt eftersom jag inte gjort lunchen än och gör "storkok" på 4 portioner på engång men ungefär så)
_
**Middag:
****1 laxfilé
1 dl milda lagalätt 4%
2 hg färska champinjoner
Soja
2,5 dl ris
**(Även detta luddigt då jag inte gjort det sen jag bröjade "dieten" =))
**Mellanmål:
**1 müslibar eller 2 riskakor med lättost och äpple + en kopp thé eller en fruktyoghurt.
Det här är bara för att visa lite ungefär hur jag delar upp det! =) Men då är det ju för att hålla nere på fettet, i så fall är det perfekt. Men åh andra sidan står jag för att fett mättar bättre än kolhydrater =) Dock funkar detta perfekt också, nu när jag äter alli o så.
Som ni ser gillar jag champinjoner… Haha! Gott och det fyller ut maten bra, tycker jag. Om man inte får ont i magen av det, det får inte jag. Dock är det inte ofta jag äter det två gånger samma dag men, idag så ;D Funkar även superbra som mellanmål, en burk champinjoner. Knappt nåt fett o kcal.
Lycka till! =)
I början när jag räknade o vägde ALLT o skulle äta mycket kolhydrater o mindre fett kände jag att "shit vad mycket mat, jag får inte i mig detta" men nu räknar jag inte lika mycket längre och då blir det mindre portioner för jag får inte i mig tillräckligt mycket ändå! Det är fööör mycket, haha. Det är lättare att i så fall få i sig 2 laxfiléer o 2 potatisar, tycker jag (även om jag egentligen bara får i mig en) än 1 laxfilé o 5 potatisar. =P Men har börjat lära mig hur jag ska dela upp det bättre för jag kan inte äta så mycket, haha. Trodde jag räknade nåt fel för det blev så stora portioner, jag tyckte väl att jag hört att mans ka dra NER på portionerna =P Men tydligen inte om det är rätt mat…
Ja.. Det där lät ju jättemycket, speciellt frukosten!
Kommer faktiskt inte få i mig så mycket mat på en gång utan att gå tillbaka till mina bulimi-fasoner. Blir så varenda gång jag äter mig mer än 70% mätt, ångest och måste göra mig av med maten.
Så det kanske är bättre att lägga till extra mellanmål då? Äter ju bara fruskt som mellanmål.. Kanske ska lägga till nötter eller rostade sojabönor också?
Äter ju 4 linfröolje-kapslar om dagen också, det borde ju bli lite kalorier? :)
Äter concerta, ADHD-medicin (centralstimulerande, typ amfetamin), och det gör så att jag tappar matlusten, så det har ju varit läåttare förut att skippa måltider och sedan äta onyttigt på kvällen för man är så hungrig.
Så får verkligen tänka på att äta regelbundet nu, för jag är inte hungrig.
#11 Nä, jag har problem med frukost också, speciellt tidigt på morgonen. Nu när jag är arbetslös o kliver upp senare går det i för då är jag så hungrig! =P Men frukosten är ju den allra viktigaste målet därför bör den vara rejäl. Ja, har du haft bulimi förstår jag att det är svårare! =/
Försök äta så mycket du kan i alla fall till frukost då det ju är viktigt för att inte bli sugen på något sen under dagen. Och försök fördela maten bra under dagen o äta så mycket du kan åtminstone och ät 5 mål i stället för 4. Frukost - mellanmål - lunch - mellanmål - middag eller Frukost - lunch - mellanmål - middag - mellanmål eller hur du nu vill :) Det är svårt eftersom jag inte vet hur det är att ha bulimi, så kan jag ju inte säga hur det ska vara men det där är ungefär som man bör äta och som fungerar för mig. :) Ät en liten smörgås till mellanmål + en frukt eller lite nötter eller nånting.. Lägg dom på ungefär 150-200 kcal och se till att inte det är föör feta nötter =) Eller någon yoghurt kanske..
Jag har ingen aning om hur många kalorier det är i dom kapslarna, tror inte dte är såå mycket, men fett är det ju i. Har ingen koll på det men har hört att det ska va nyttigt i alla fall =P
Ja precis, det viktigaste är ju inte stora portioner utan att äta mättande, nyttigare mat, fler mindre mål och någorlunda regelbundet. Då slipper du suget sen på kvällen och mellan målen.. Byta ut vitt bröd o pasta o ris mot fullkorn, inte äta dom allra lättaste produkterna (bättre ta lite av dom fetare, fett mättar, främst nyttigt fett som lax, avokado o nötter). Det finns många små förändringar som kan göra stor skillnad. Drick mycket vatten däremellan också så håller man sig ganska mätt. Jag brukar ha citronvatten mellan målen! =) Men A och O är helt enkelt att äta regelbundet, det gör sååån stor skillnad =) Både för att man småäter mindre och för att kroppen ställer inte in sig på svält om den får i sig för lite och man får i sig tillräckligt med bra mat under hela dagen..
Tack för tipsen!
Ska trixa lite nu med matlista, ska handla lite senare så får titta runt lite i affären.:)
Äter ju ganska mycket qourn, och i qourn är det nästan inget fett.. Samma sak med sojaprotein. Men kanske ska äta mer bönor och linser, borde ju vara fetare, ska titta på affären. :)
Annars får jag ju knappt i mig fett, förutom linfröoljan då. För till maten har jag grönsaker/rotsaker, inget fett typ. Och i pasta/ris/potatis är det ju heller inte så mycket fett. Utan fettet måste ju komma ifrån proteindelen i maten va?
Kanske ska testa göra grytor med creme fraishe eller grädde i, det är ju väldigt fett. Men är det bra fett i det?
Får ju i alla fall i mig dagsbehovet av omega3-6-9, så behöver inte bry mig så mycket om att få i mig det ifrån maten.
Mejeriprodukter är egentligen inte bra fett.. Men åh andra sidan behöver man inte så mycket fett heller om du får i dig lite och det viktiga fettet, man BÖR dock äta fet fisk eller liknande någon gång i veckan..
Men har du problem med vikten verkligen eller mer rutinerna?
Jag har problem med vikten, absolut.
Har ätit medicin i flera år som gjort att man får mycket lättare att gå upp i vikt, och det i samband med dåliga matrutiner noch knappt nån träning, inte alls bra. :)
Har antagligen inte ätit för mycket kalorier, utan jag tror snarare att blodsockret har åkt upp och ned för mycket, och då lägger man på sig.
#15 Ja, det kanske är dt. Att du främst behöver ändra på rutiner och hur många mål mat och att äta precis rätt mat och inget småätande! =) Då bör blodsockret ligga still..

Äter man 1800 kcal så äter man för att väga 60 kg 1800/30= 60
tränar man för 550 kcal så förbrukar man 18 kg i vikt 550/30=18.3
1300/30 är 43.3 kg 43.3-18.3 = 25 kg du äter så lite och tränar så mycket att din kropp svälter och då ställer den in sig på sparläge och det är inte bra och leder det till sparläge, kroppen släpper inte ett gram i onödan för dom kommer att behövas, ett försvar sen vi levde i grottor.
17: Okej, då måste jag äta betydligt mer alltså. Blir nog mer till mellanmål, två frukter och nötter. Och mer kolhydrater i middan.