VLCD i längden?
Man läser ju ofta om att man inte ska äta för lite, för då ställer kroppen in sig på svält.
Jag skulle misstänka att VLCD-dieterna är såna "för lite-dieter", eller? Det står på dem (nutrilett, naturdiet etc) att man inte ska använda dem som enda näringskälla mer än 3 v (står det på naturdiet, den andra har jag inte lusläst) utan läkarkontakt.
Är det någon som vet varför den rekommendationen finns? Varför man inte bör använda dem längre? Är det för svältrisken?
Kan man använda dem längre om man har kvar ett vanligt mål mat om dagen?
Jag har snart gjort min första VLCD-vecka och eftersom det har funkat rätt bra ska jag försöka fortsätta en eller två veckor till. Men jag känner att jag vill veta mer - någon som är insatt?

Jag har läst lite. Det finns biverkningar av att gå för länge på så låg mängd kalorier. Man kan tappa hår, mensen kan påverkas, viss risk för gallsten (om man får i sig för lite fett)… Det finns folk som går 20 veckor på pulver. Men absolut att man måste känna sig för. Det mesta handlar om att man måste dricka tillräckligt med vatten för att hålla igång magen osv…
Tex har jag idag ätit thai-soppan fast jag hade köttfärs i (familjen åt tacos) och lite grönsaker. Om man vill så kan man gå två veckor på VLCD och två veckor på mat och så två veckor på VLCD…
Man ska också äta lite mindre portioner och hellre 5-6 gånger per dag när man börjar äta igen så man vänjer mage och tarmar till att äta mat igen…
Leta efter information och läs på innan du börjar är mitt råd… Själv har jag gått på pulver sedan 1/1 2010. Så det är 22 dagar idag… Men då äter jag lite proteiner och grönsaker (och ägg) på helgerna (och skinka osv) när familjen äter gott de med… (och tonfisk mm)
Apropå VLCD, är det svårt att få i sig alla vitaminer, mineraler och nödvändiga fetter man behöver? Eller innehåller påsarna det?
Påsarna innehåller vitaminer och mineraler, så man inte blir urlakad på det.
I övrigt har jag ärligt talat inte läst på ordentligt 

Jag läste på innan jag började. Allevo som jag kör har mer fibrer än vissa andra. Modifast (på apoteket är bara LCD in VLCD dvs det innehåller mer kalorier).
Man har höjd mängden fett efter att folk fick problem med gallsten osv. Men jag tar extra fett ändå… Vill vara på den säkra sidan - har en syster som haft gallsten och det är inget jag vill ha.
Jag tar också extra D-vitamin, silica-tabletter för att motverka hårtappningen och en tablett Komplett från hälsokosten… Vet att jag kanske är för nojig, men…
Hej
Jag har ätit VLCD i ca 8-10 veckor. Tappade hår efteråt och blev av med mansen. Annas under tiden man äter pulver mår man jätte bra, om man dricker tillräckligt med vatten vill säga. Jag fick jätte fin hy me.
OBS äter du puvler så länge så MÅSTE MAN äta omega 3 tabletter/fiskolja för att kunna gå på toa och skippa akuten =) Minst 8 stycken om dagen eller mera. Bra för gallsten också =)
Jag har funderat om det kan vara så att jag druckit allför mycket vatten under mina veckor och sköljde ut alla vitaminer jag fick i mig via pulver, då jag drack ca 3 liter utöver pulvret.
Har ni frågor så är et bata att fråga, kan allt om VLCD hehe
Har precis påbörjat en ny, och sista omgång då jag tabbade mig förra gpngen efter att ha gått ner 15 kr på 8-10 v
Vad skulle det vara för problem med att gå på toa?
Jag har hittills inte haft några problem i alla fall. Har en synnerligen välfungerande mage. Snart två veckor med kombinerat pulver och smoothies/drickfärdigt.
På VLCD dieter så ställer kroppen in sig på svält vilket kan vara lite krångligt. Jag vet att det kan orsaka gallsten eftersom det gjorde det för mig. I övrigt lämnar jag hälsoproblem till andra att svara på.
Säg att en människa äter 3000 kcal per dag och sedan börjar en VLCD diet som ger 600 kcal per dag. Kroppen ställer då in sig på svält och jag har läst att den kan dra ner till runt 1200 kcal för en normalstor person. Den sänker då tillgången till energi för organ och immunförsvar bland annat. Givetvis går man ner i vikt när man bara äter 600 kcal och förbrukar 1200 kcal.
När man sedan börjar äta rikligt igen, så kommer kroppen försöka ta upp alla näringsämnen den kan eftersom den är rädd att svältperioden ska fortsätta. Fett lagras givetvis när den får tillfälle.
Eftersom så få faktiskt ändrar sin kost efter VLCD dieten, eller iaf ändrar till en kost som passar dem, så blir slutresultatet oftast sämre än där man började.
Jag känner till en VLCD diet som har ganska goda resultat och det är Lipotrim som finns i England. Efter VLCD delen så introducerar man en form av lågkolhydratskost. Denna dieten har funnits i England i årtionden. Nu var det ett tag sedan jag läste om den, men jag var ganska imponerad av resultaten.
#7 - jag misstänkte att det var något sånt som var risken. Det är då kanske ingen nackdel om man äter ett mål mat då och då i kombination med sina pulverdieter för att inte hamna på svält. Det ger ju en långsammare viktnedgång - på gott och ont…
7: Eftersom så få faktiskt ändrar sin kost efter VLCD dieten, eller iaf ändrar till en kost som passar dem, så blir slutresultatet oftast sämre än där man började.
Jo, det är ju faktiskt det som är det stora problemet, och kroppen mår ju riktigt kasst av sk. jojo-bantande.
Fick tipset om att gå på pulver, tjejen hade gått ned 30 kg på det förra året, men nu hade hon gått upp det igen och skulle köra på samma kur.. Inte så intelligent.
#8 Jag ser inte hur det skulle kunna vara några problem. Problemet med just gallsten är att man inte får i sig fett. Men det går ju att äta en fettrik kost på 1000 kcal eller mindre om dagen om man vill. Då får man ju i sig det viktiga fettet plus att man begränsar kalori-intaget och då går man garanterat ned i vikt.
#9 Absolut. Pulverdieten och kalori-restriktionen är ju den enkla biten. Det svåra kommer ju på lång sikt. Om man inte tycker om en fettsnål kost så tycker jag inte ens man ska tänka på pulverdieter och sedan tro att man ska äta sallad utan dressing och skinnfri kycklig resten av livet. Jag tror man måste välja en kost som man tycker om. För vissa är det LCHF som det är för mig, medan andra trivs med en annan fördelning mellan kolhydrater protein och fett.
LCHF på sikt passar dock de flesta som är kraftigt överviktiga och börjar med en VLCD diet. Den största boven bakom fetma är ju insulinresistens och det skapas ju av högt intag av kolhydrater.
Det finns ju de som har tur (min fru) och kan klara av att äta mycket kolhydrater och fett utan att gå ner i vikt, men de finns väl knappast på detta forumet.