VIKTIGT! Att tänka på
På senaste tiden har jag märkt att det är några som förespråkar just sina dieter lite väl mycket.
Det är jättebra och skoj att det har fungerat för just er.
MEN. Tänk på att alla dieter inte fungerar för alla. Det finns alltid undantag och kommer alltid att finnas.
Sen finns det de som faktiskt inte vill gå på en viss diet, eller ens kan.
Så snälla, ni måste ha respekt för andras åsikter.
Ta t.ex det här med LCHF. Det är många som lyckats gå ner med den metoden, men också många som mått dåligt av den. Det finns de som inte ens vill prova. Det är inget fel med det. Det finns andra metoder som också fungerar.
Det gäller att hitta sin egen väg.
Viktminskning.ifokus, var tänkt som en plats för folk som kanske inte valt sin väg än, eller som har valt en annan väg än t.ex LCHF. För där har vi ju en jättebra sajt redan. Kolhydrater.ifokus.
Med det menar jag inte att jag förbjuder allt snack om lcfh, absolut inte. För det är en viktig diskussion och det finns de som säkert vill pröva.
Men, respektera när folk säger att de inte vill testa den dieten, eller säger att de har prövat och det inte fungerat.
Så, det var allt. Är något oklart får ni mer än gärna fråga mig. Jag vill det bästa för sajten och dess medlemmar. :)
//Ylva-Li - sajtvärd
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
DET låter sunt, Ylva-Li!

Det va´ jätte bra skrivet …
Det är så lätt att glömma att det som är bra för mej kanske inte är bra för någon annan…men att dela med sig av sina egna erfarenheter utan att försöka få någon att leva precis som jag själv…det är stor skillnad…Detta borde vi alla tänka på lite då coh då…för att inte tro att vi vet bäst för andra.

Ja detta är ett vanligt fenomen bland oss människor. Själv kan jag inte gå på GI metoden till exempel. Jag har en sjukdom som heter Crohns och då gäller det att äta så LITE FETT som möjligt.
Jag har också hört att det är vanligt att man inte magsäcksopererar en Crohnspatient. Huruvida detta stämmer eller inte beror nog på vilken läkare du träffar och på hur pass elak din Crohnssjukdom är.
Så ja! Du har rätt i att påpeka att ALLA ÄR VI OLIKA och man ska INTE försöka tvinga på någon en metod. Alla måste själva få känna vad som är rätt och fel för dem.
Nu önskar jag Er alla en trevlig sommar.

Bra skrivet! Man snöar gärna in på det man själv tycker är bra, men allt passar ju inte alla.
När det gäller LCHF så måste man trappa ner på kolhydrater under en längre period anser jag annars kan det bli jobbigt. Om man tvärt slutar äta kolhydrater kan man må jättedåligt, hjärnan hänger liksom inte med och en del blir helt knas i magen. Min dotter som har irritabel tjocktarm mådde jättedåligt när hon testade LCHF t ex.

#5 - En del blir ju bättre av LCHF, men min dotter blev helt väck i magen när hon testade. Men kanske om man tar det succesivt och trappar av med kolhydrater under lång tid, så kan det ju funka.
Jag ökade mitt fettintag under ganska lång tid och per automatik minskade mitt kolhydratintag tills jag definitivt gick över till LCHF. Nu är jag helt fri från sötsug och har även helt slutat röka alldeles utan ansträning.
Jag skriver i denna tråd eftersom jag inser att en del har svårt att komma ihåg trivselreglerna.
Det ÄR INTE tillåtet att kalla folk för dumma.
Detta är ett forum för ALLA sorters dieter och sätt att hantera sin vikt och då gäller det att även om man är väldigt nöjd med sitt egna sätt att gå ner så ska man INTE försöka omvända alla andra i deras egna trådar.
Om någon uttryckligen ber om tips på dieter, ge detta. Om inte, låt bli.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#7 Men att tipsa folk om olika dieter och berätta hur de har påverkat en själv är väl ändå inte fel, eller? Det KAN ju vara så att man får info om nåt man inte vetat om och som man blir sugen att testa.
Att kalla andra för dumma är självklart åt pipan! Däremot måste man få uttrycka sin åsikt, annars är det inget vidare forum det här. Det är ju ett öppet forum eller hur?
Man får givetvis uttrycka sin åsikt. Men om vi tar dig som exempel så är dina inlägg inte direkt peppande för dom som inte äter enligt LCHF.
Jag har inget emot LCHF alls. Det vill jag ska vara klart. Dock så finns det folk här som har testat och inte mått bra på den kosten och därför slutat och försöker nu hitta nya sätt att bli av med överskottskilon.
Då blir deras försök att hitta en livsstil som passar dom fördummade mer eller mindre.
Att älska sitt LCHF är ok. Men om någon gjort ett val som inte inkluderar detta så är det ok det med.
Om du vill berätta för folket här hur bra du mår av LCHF så gör en egen tråd om det :) Ät och var glad 
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#9 Jag har inte fördummat nån, den som tar det så har tolkat mig fel. Jag har enbart sagt att jag aldrig skulle äta piller eller pulver eftersom jag anser att det inte är bra för kroppen. Den som inte håller med mig behöver inte bry sig.
Jag har även berättat hur positivt LCHF har varit för mig för att tipsa andra om hur bra det kan funka. Den som upplevt annat eller inte vill prova behöver inte bry sig.
Den som inte vill diskutera andra former av viktminskningsmetoder än sin egen, i en tråd som handlar om viktminskning, kanske ska tala om det redan från början, i första inlägget? Bara en fundering…
Jag älskar inte mitt LCHF - jag lever med det, så där kan man påstå att du var ganska nedlåtande.
Om ett forum ska vara levande måste man tillåta diskussioner så länge folk inte går till personangrepp. Eller hur?
Jag var inte nedlåtande alls. Jag har talat mig varm om LCHF länge och drar mig inte för att rekommendera det.
Tråden jag främst tänker på nu är ju Shintaidas. Hon vill dokumentera sin egen viktminskning och sina resultat med en viss sorts piller. Låt henne göra det.
Denna sida är till för alla. Viktväktare, vlcd, LCHF och alla andra olika sätt att dra ner på vikten. Ingen är bättre än den andra.
Ingen ska ha mer utrymme än någon annan
Ingen ska vara så respektlös att dom inte kan låta folk välja själva.
Jag blir lite förolämpad när du kallar mig nedlåtande när jag bara ber om att hålla en god ton och acceptera att alla inte passar på samma diet som en själv.
Visst kan det vara intressant att göra en jämnförelse mellan olika dieter. Men tänk på att det kan missuppfattas, som det verkar ha gjorts i det här fallet. Fråga hellre trådskaparen om det är ok att göra en jämförelse i hennes/hans tråd. Annars skapa en ny tråd om just det ämnet. :)
Vi är här för att vi har olika sätt att gå ner i vikt på. Vilken sort det än må vara. Ingen är "dummare" än nån annan.
Självklart vill vi ha diskussioner på en vuxen nivå. Men det kanske inte riktigt platsar alltid att "propagera" (i brist på bättre ord) sin diet, i en tråd där en människa talar om hur det går med dennes diet. Som det var i det här fallet.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

#12 När/hur avgörs om någon "äger" en tråd?
Om dom skriver i rubriken "Nicks bantningstråd" tex. Men oftast på forum så är det trådskaparen som bestämmer vad tråden ska handla om och det är trådskaparens uppgift/rätt att säga när någon går för mycket utanför ämnet :)

# 14 Folk ska nog uttryckligen skriva såna önskemål i startinlägget om det ska funka. Normalt i ett forum babblar ju folk på och man svarar på det man vill svara på. Personangrepp är ju aldrig okej, men normala inlägg kan väl ingen ha nåt emot.
Det är ju annat om man har en blogg - då bestämmer man själv över kommentarer. Men det kanske är andra regler här på iFocus? Eller just i Viktminskningsforumet? Bara undrar eftersom det inte är riktigt logiskt för mig att man ska be om lov i en öppen tråd, innan man skriver.
Men det är inte så ovanligt. På smyckestillverkning så har medlemmarna egna trådar som dom lägger upp bilder i. Om någon vill visa något dom har gjort i samma tråd så frågar dom.
På kolhydrater så har ju folk egna trådar också, där det huvudsakligen handlar om deras bantning och peppningar på detta.
JAG har fattat att man INTE "kapar" någon annas tråd.
Dvs, går ifrån ämnet som trådskaparen skrivit om och börjar skriva om sig själv och annat dithörande.
Man GÖR inte så!
JAG tog illa vid mig när LCHF dök upp i MIN tråd. En diet som jag HELT förkastar!
Ja, jag ÄGER tråden, eftersom det står "Shintaidas bantningstråd".

#16 Att man gör egna trådar är väl inget ovanligt, men att folk inte får skriva hur som helst så länge man inte är otrevligt har jag inte varit med om i ett forum förut, inte här på iFocus heller. Så det är nåt nytt för min del som ändå är en ganska gammal forumräv!
Men som sagt, om folk skriver att man inte vill ha en viss typ av inlägg då skriver man ju inte heller. Oavsett är det konstiga regler jämfört med andra forum.Det ÄR väl ett öppet forum, eller hur?
Tänk så här, det är samma sak som tex Shintaida skulle gå in på kolhydrater och rekommendera Super Slim i de personliga trådarna.
Egentligen kan man inte säga att någon äger någon tråd på det sättet. Skapar man en tråd inbjuder man till diskussion. MEN, man måste fundera på vad som passar i tråden.
I det här fallet var det en ren "såhär går det för mig"-tråd och då kanske det inte är så lämpligt att börja jämföra olika dieter. Det är intressant, men det kanske passar sig bättre i en enskild tråd?
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Jag känner ett behov av att se till att denna tråd blir markerad igen.
Jag vet att man blir rent salig när något fungerar för en själv men bara för att det fungerar för dig behöver det inte innebära att det fungerar lika bra för alla andra.
Jag vet att man vill sjunga framgångens lov och rädda alla som äter fel, oavsett hur dom nu må äta.
Men på denna sida så accepterar vi alla metoder. Ingen är bättre eller sämre än en annan och då ber vi även våra medlemmar acceptera detta eller helt sonika vara tyst.
Försök att förstå att det inte finns någon diet eller livsstil som passar precis alla.
Andas och fundera om ditt inlägg verkligen kommer att vara till hjälp eller om det kommer att orsaka ilska.
Inse att jorden är rund även om den ser platt ut när du tittar ut genom fönstret.

Så kul att det finns en sida med dessa ordnings synpunkter, har läst en massa på olika sidor sedan jag började tänka på vikten och ofta har jag blivit attackerad av mycket otrevliga människor som varit väldigt fanatiska.
Först och främst har det varit folk som endast äter LCHF som attackerat mig då jag sagt min åsikt och det känns hemskt tråkigt. Jag har blivit kallad dum, korkad, idiot för att jag vill äta blandad mat, GI, LCHF, och en del kolhydrater bara jag märker att jag tappar vikt så är jag glad och nöjd. Men många människor är väldigt taskiga och vill tvinga mig att avsky kolhydrater. Ursäkta att detta riktar sig mycket mot människor som äter LCHF men jag har aldrig blivit illa behandlad av någon som ätit någon annan diet.
KattMatte, här är en länk till lite modernare forskning/tankar om Crohns/Inflammatoriska sjukdomar och andra "magproblem".