Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 2899 ggr
LinaN
0

Dietist vad förvänta sig?

Jag ska på måndag ringa till min vårdcentral och boka tid med en läkare som dels ska remittera mig till reumatologen samt en dietist.

JAg släpar omkring med alldeles för många kilo övervikt och det frestar på både psyke och kropp. Och mitt bmi säger att om jag inte passar mig så är hjärtsjukdomar o diabetes snart här på posten, men trots övervikten har jag ändå lågt blodtryck (vi har hjärtsjukdomar i släkten så är inte så pigg på en infarkt vid 25 års ålder)

Vad kan jag begära av min läkare? Eller rättare sagt, vad ska jag kräva och med vilka "påståenden" som backar upp mina krav?

• jag har ont av min övervikt,

• jag mår psykiskt dåligt av det,

• jag motionerar regelbundet 5-6 dagar i veckan då jag rider, tränar hästen från marken och mockar/övriga stallsysslor, ibland så går jag även till och från stallet beroende på hur ont jag har den dagen.

• Jag äter medvetet, har dragit ner kraftigt på godis, läsk och annat gotta.

• har dragit ner på hämtmat som äts numera en gång i veckan och då brukar jag och sambon dela på en pizza eller så köper vi varsin sallad.

Detta är det jag kommer på på rak arm. Vad mer bör man säga och göra för att få komma till en dietist? För mycket av mitt problem är nog att jag ser inte så tjock ut som min vikt och mitt bmi indikerar. Så jag är rädd att inte bli tagen på allvar. Samtidigt som jag personligen inte tror på en gastric bypass för min egna del, så jag är ju också livrädd att läkaren ska föreslå det som en "quick fix" på mitt viktproblem.

Vi har ju övervikt i familjen också. min pappa har under de senaste 3 åren gått stenhårt på viktväktarna och räknat sina point samtidigt som han tränar. Idag ser han ut som ett vandrande lik, han gick ner nästan 70 kg på dessa 3 åren, och tränar idag dubbelt så mycket. Han väger lika mycket idag som han gjorde när han var 17 år. och han är 45-nånting. Det ser inte sunt ut.

Sen vet jag ju sen tidigare att jag har haft ätstörningar (lindrig anorexi och träningsbulimi) och har ett stört förhållande till mat, antingen tröstäter, överäter eller inte äter alls. Men försöker tänka mig för varje gång jag bara ska gå o titta i kylskåpet. Varför gör jag det, och många gånger slutar det med att jag går ifrån kylen utan något annat än ett glas kallt vatten.

Så tips, idéer och liknande välkomnas. Jag behöver råd och litet input. Vad ska jag tänka på?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Chestnut
0

Förklara din situation. säg att du inte vet vad du ska göra mer för att försöka gå ner i vikt och skulle därför vilja få träffa en dietist. Förhoppningsvis räcker det.

Risken om man är för pushig och har en "jag-kan-allt" attityd är att läkaren låser sig och vill inte hjälpa med något. (Nu säger jag inte att du är sån utan menar generellt!)

En GBP är inget en vettig läkare vill rekommendera i första hand utan de vill nog att du träffar en dietist i första hand, så det behöver du nog inte tänka på.

Har man utrett dig med tanke på sköldkörtel och liknande innan? För annars kanske det är något som kan vara bra att kolla upp om man har svårt att gå ner i vikt.

Lycka till hos läkaren!

Med vänliga hälsningar
Chess

Helajna
0

Vad du kan förvänta dig av en dietsit och hur det fungerar vet jag tyvärr inte då jag inte har erfarenhet av det. Men jag tycker att det är viktigt att ta upp det du säger och kanske även nämnta viktproblem i släkten? samt hjärtproblemen så att du tas på större allvar.
Det kanske även kan vara bra att prata om ditt förhållande till mat?

Tråkigt att din pappa "gick för långt" hos viktväktarna. Jag själv gick ned med den metoden och det beror nog lite på hur man är som person.

Jag hoppas att fler kan komma med tips till dig om hur en dietist arbetar.

KRamar

LinaN
0

#1 någon sköldkörtelutredning har jag aldrig varit på jag ahr alltid ansetts som frisk men litet överviktig när jag försökt ta upp det tidigare med läkare som inte tagit mig på allvar med mina viktproblem "jamen du rider ju och hästen får ju inte ont av det säger du ju, så så tjock kan du inte vara…" eller "nej men du är inte tillräckligt tjock, du behöver bara se över vad du äter och motionera mera…" De har ju efter mkt om och men tagit blodprov för att kolla över mig men då har de inte sagt något om det alls…. men jag ska fråga om det kan ha med sköldkörteln o göra. Ska ringa o prata med farmor också o fråga om någon i släkten haft problem med den tidigare.

och detta från olika läkare… *Suck*

Men jag känner mig iaf väldigt pepp nu (trots dunderförkylningen Albin med begynnande influensa misstänker jag) ska ringa till vårdcentralen på måndag och boka tid. Nu ska det fanimej hända något här! fettet och fläskvecken ska bort. :D

#2 tack för stödet :D

Roarkish
0

LinaN: Jag äter enligt LCHF och har gjort så i ungefär ett år nu. Jag har tappat 20kg och äter fantastiskt god mat och mycket av det. Om du har kollat upp LCHF redan och det inte är för dig så ber jag om ursäkt. Annars tycker jag du ska läsa på lite om det och se vad du tycker.

Detta är dock inget dietisten du kommer att besöka kommer att upplysa dig om.

Calmare
0

Hej Lina, Bara för att det är hämtmat behöver det inte vara sånt man blir tjock av, det gäller att veta vad som ger mer/mindre fetma.

Själv har jag gått ner 15 kg på tre månader UTAN att träna eller att gå på någon PULVER/Viktväktardiet. Det jag gjorde var att följa denne Läkares råd om kostomläggning. Lycka till! Glad

LinaN
0

#4 LCHF har jag använt mig av tidigare och fick en skjuts i rätt riktning. Numera är jag vegetarian och vad jag har förstått så går det att äta lowcarb då med men att det blir mycket mycket bökigare. Så som det ser ut idag så är det nog med bök redan som det är, men tackar ändå för tipset :D

#5 när jag äter hämtmat numera så brukar jag rikta in mig på salladerna, då jag upptäckt hur gott det är och hurmycket man kan variera den! jag brukar välja till fetaost och paprika, eller ananas och annat gott men som inte blir förmycket iom att det är just i salladen. Pizza är jag försiktigare med. Sen tycker jag att sallad blir man mätt på ett helt annat sätt med, man får inte den där tunga stenen i magen…

ska kika på din länk.