Ofivilliga kilon
Ska förklara min situation.
Har ökat över 10cm runt magen, 5cm runt låren och 1cm runt vaderna + 10 kg i vikt under exakt ett år.
Är en tonåring på snart 18 år, KRAFTLIG benstomme vilket gör att jag kan få ner mina vader till minst 38-39cm pga musklerna. (Som jag mår sjukligt dåligt av, alla andra kommer med långa smala ben..)
Jag är ca. 160 lång och vågen visar nu ca. 70kg. Hemskt. Behöver göra något drastiskt. Jag kan inte ändra mina matvanor så jättemycket, skolmat om dagarna och när jag kommer hem blir det oftast knäckebröd. Vasa sport.
Jag har helt enkelt inte tid att gå på gym ex. har hästar så de + skolan tar MYCKET tid.
Usch, mår så kasst nu. Har inte ork till skolan eller att se ut såhär.. Vill börja på pulverdiet ex, men tror att mamma skulle få spelet då..
Vill du verkligen satsa kan du t ex ta med dig sallad eller annan kall mat till skolan men om det inte går får du helt enkelt försöka äta skolmaten och kanske välja mindre sås och såna enkla förändringar. Du behöver inte gymma men kanske kan du lägga en 30 min på promenad några gånger i veckan, gå i trappor, göra några övningar hemma i 20 min eller bara sån vardagsmotion, välja att gå en bit i stllet för att åka buss osv. Sen ridning är ju bra träning! :)
Annars är A och O att äta regelbundet, mindre portioner ofta. Ungefär såhär Frukost 07:00. En frukt kl 10 (om du äter frukost tidigt där). Lunch kl 12-13. Mellanmål kl 15. Middag kl 18. Man följer ju självklart inte alla dessa tider slaviskt men det är regelbundna mattider, små portioner ofta och INGET småätande som är grunden helt enkelt! :)
Hoppas några andra kan komma med fler bra tips.
Lycka till!
Jag märkte att när jag började rida mer frekvent så hände det saker både kring midjan och med vikten. Även om midjan vart det man såg mest på. på två månader har jag gått ner 18 cm i midjan, bara genom att rida oftare. samt pulsa ut i snön i hagen för att hämta hästkräket ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Men har man hästar kan man ju verkligen träna. Vanliga ridturer ut i skogen ger ju faktiskt knappt något motion, så istället för att rida kan man ta snabba promenader eller jogga med hästarna. Ut och promenera med hästarna i terrängen i skogen eller djupsnön är ju perfekt. Tömkör man eller annat jobb med hästen samtidigt tänker man inte på hur jobbigt det är heller så man orkar hålla på längre än vad man skulle gjort annars. :)
Förutom det är det ju mycket runt omkringhästarna man kan göra till träning, mocka så snabbt som möjligt, dansa medan man mockar (haha, roligt för andra i alla fall), träna armstyrka med vattenhunkarna man bär genom att göra övningar man kan göra med hantlar, stå i olika låga benställningar när man borstar hästen (alltså med benen ordentligt böjda så det verkligen är jobbigt för låren).. Finns ju en massa saker bara man har lite fantasi. :)
#4 fast det beror ju på vilken typ av ridtur vi pratar om, rider jag ut i skogen kan jag välja att rida eller ta det lugnt, tar jag det lugnt så är det en tur på 40-60 minuter mestadels skritt men även en del trav. Rider jag så är det 40-120 minuter där alla gångarterna är representerade, långa travintervaller osv.
Jag kan ju säga att när vi var på travbanan sist och red så vart jag genomsvett bara av att hålla min häst på banan. Vi travade och galopperade och både hästen och jag fick en rejäl genomkörare.
Så intervaller. trava i 3 minuter, skritta i 3, trava i3 och skritta i tre. det gör mycket för ryttaren också som antingen rider lätt eller står i fältsits (jag föredrar fältsits, känns som om jag stör minst samt så känner man efter en stund att det bränner gott i lårmusklerna :D)
Men min största träning just nu består nog i att jaga rätt på hästen i knähög snö i hagen ^^
men det är som du säger, man kan träna massvis i stallet när man ändå håller på.
Jo, det är ju sant. Men vanligtvis när i alla fall jag rider ut blir det mycket åka häst. Visst travar jag och galopperar och jobbar hästen, men får aldrig högre puls eller träningsvärk av det, inte som efter ett dressyrpass på banan, är mest jag som är lat när jag är ute. :)
Men nu på sen are tid har jag börjat utnyttja att jag rider en ridtravare, monté är den bästa benträningen jag nånsin hållit på med. Och bland det roligaste också. :)
Riktigt korta stigläder och dra på i en ordentligt snabb travartrav, trav tar så mycket mer på ens ben än galopp. :)
#6 jag har ju bekymret då att jag kan inte ha hur korta stigläder som helst, dels så trillar jag av hästen, dels så har jag bomlös sadel och med så korta stigläder ligger den inte stilla hur man än spänner gjorden ^^ samt att när min totto älgar iväg så får han för sig rätt som det är att gå orent o sen kommer galoppen. så för min del så inenbär trava snabbt att hålla ordning på min totto så det inte blir något mellanting mellan trav o galopp.
han är väldigt kinkig ska man skritta på litet snabbare så vill han trava, travar man snabbare så vill han galoppera. så nu tränar vi att ta det lugnt i ett vettigt tempo och hålla tempot trots det går fort. Ger mig mycket träning om inte annat :D
Åhhh önskar jag hade häst!! =( =) Rolig tränning..
#7: Ja, det är ju det som är praktiskt med travare. Låter man honom trava på utan att jobba med honom så går han in i arbetsläge och hittar sin travartrav. Han kan hålla den traven i timmar utan att bli trött. Och när han går in i arbetsläge är det bara att trava rakt fram i hans arbetstempo som finns i huvudet på honom, blir aldrig rädd för saker när han är så. Praktiskt alltså. :)
I början när man ber honom om snabb travartrav försöker han galoppera, han är ju van vid det nu. Men efter några försök till galopp fattar han vad det går ut på, så skiner hela nhästen upp och drar iväg med en rejäl travartrav, finns inget härligare. Det är så otrolig kraft i stegen. Känns som att det går sakta, men tittar man åt sidorna ser man hur träden bara flyger förbi för att det går så snabbt. :)
Har också bomlös sadel nu, men har hoppsadel också. :)
Oj, nu blev det väldigt OT, men det blir lätt så när man är hästnörd..