Dipp
Ni viktväktare, hur många points är dipp?
Funderar på grönsaksdipp till kvällsfilmen. Grönsakerna i sig är ju knappt nåt. Paprika är 0 iaf, gurka måste ju vara lika så. Möjligtvis att morot är 0.5 eller nåt, max. Men själva dippen. Om man använder sig av en rätt fettsnål gräddfil?
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Kan inte svara eftersom jag inte kan något om VV men jag har ett tips! :-)
Det är mycket bättre att dippa i salsa. Innehåller knappt något fett och kryddorna sätter igång fettförbränningen.
Humus är oxå ett bra dipp-altenativ.
Hummos kan du dessutom lätt göra själv och ta bort en del "onödigheter" som tex E-ämnen som ställer till det när man försöker gå ner i vikt.
laga din egna hummos så kan du smaksätta den precis som du vill dessutom, och det blir i längden billigare än att köpa i affär.
Hommus
Buffé nr 10 2004, sid 17
Ingredienser
Portioner: 4
1 burk kikärter (400 g)
3 vitlöksklyftor
1/2 tsk salt
1-2 msk färskpressad citronjuice
1/2 dl vatten
4 msk tahini
2-3 krm spiskummin
2-3 krm nymalen svartpeppar
olivolja
färska myntablad och strimlad paprika till garnering
Tillagningstid: Max 20 min, Lättlagat
Gör så här
1. Häll av och skölj kikärterna under rinnande vatten. Skala och grovhacka vitlöken.
2. Mixa kikärterna i matberedaren med salt, citronjuice, vatten och vitlök till en slät konsistens.
3. Tillsätt tahini, spiskummin, svartpeppar och mixa ytterligare någon minut. Tillsätt ev 2-3 msk vatten om röran känns för tjock.
4. Lägg upp i en skål. Ringla över olivolja och garnera ev med myntablad och strimlad paprika.
FÖR ALLA? Gluten-, mjölk- och äggfri.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Hummus är jättegott!
Jag brukar ha det som pålägg på mackor, istället för sås till mat, i sallad som proteinkälla.. Ja till det mesta.
Man kan ju krydda på massa olika sätt. :)
sorry missat denna!
Bra tips från de andra!
det beror på vilket point system du använder dig av. förra points eller nya ProPoints?

Hej
Jag själv är/var ( kör 1day diet pillar nu) också med VV
Dipp vet jag inte men iaf (nästan) alla grönsaker är nu 0 propoinds och faktiskt rekomenderar inte gräddfil 12% kostar 2propoinds för 3msk. 
Tom. Frukt kostar ingenting (0propoinds) även dom sötaste :)
Mvh Monka-me
Har inte koll på VV systemet men borde det inte vara mindre i lätt creme fraiche till exempel? För det funkar alldeles utmärkt till grönsaksdipp =)
Med vänliga hälsningar
Chess
#10 Tror inte det är mindre i lätt creme fraische eftersom det är 12% fetthalt i gräddfil o 15% i lätt cf.. Men jag vet inte vad dom baserar points på men är det fetare tror jag inte det blir mindre points..
Minifraische eller lätt naturell yoghurt kanske..
Vanlig fil fungerar ju också att blanda kryddor beller sweet chili-sås i.

ja naturell yoghurt 0,5% skulle funka kostar bara 1 propoind 1dl :)
Vilka bra tips i den här tråden!
Samma tips kan man använda när man vill ha en kall sås till den mat man tillrett. :)
Keso fungerar ju oxå! Om man mixar keso så blir det lite mer lätt-dippat.

Ylva, jag vill bara ge dig en bra tips om det gäller färskost jag hittade en som har bara 0,2% fett men smakar som en vanligt som har 24% jag minns inte vad den heter men finns i LIDL.