Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 3049 ggr
Paan
0

vad kan man äta? och inte?

Hej!
som ni säkert vet är det många där ute i vida världen som vill gå ned i vikt. människor som alla har sina egna orsaker till att frenetiskt leta igenom tidningar och internet efter en lösning på detta problem.
tyvärr så finns det ju dom som letar lika frenetiskt som alla andra men aldrig förstår varken tidningarna eller internetet,
som jag till exempel. jag kan leta och leta och ja jag hittar en massa men jag förstår inte ett skit.
vadå proteiner? vad menas med kolhydrater? och va F*N är 1000 kcal? bits dom?
det finns säkert fler som har samma problem tänkte jag.
svaren framför näsan men kan ändå inte få in nått i huvudet, människor som behöver ett rakt svar det här kan du äta det här kan du INTE äta. inget si och så många kcal om dagen snack sånt är fullkomligt obegripligt hur du än vrider och vänder på det.

så min tanke bakom detta var… finns det någon därute som kan på ett enkelt och simpelt sätt bara säga rakt upp och ned, vad man kan äta? och inte?

shintaida
0

Du kan äta allt, men med måtta! Skrattande DET är hemligheten….

Kcal är ett mått, kan man säga….inget att hänga upp sig på. (Tror nog att Du såg mina 1000 kcal. Det är MIN måttstock för att lyckas)

Men vissa av oss räknar kcal in och ut.

Andra räknar proteiner och fett.

Andra gör på något annat vis….

Paan
0

ok så vad är måtta?
 lyckas din måttstock?

[SarahOhrn]
0

Kcal är egentligen inte så svårt, man måste nästan räkna lite för att veta om man nu vill gå ner i vikt eller så.. Man behöver ju inte räkna noggrannt eller väga o hålla på men du ser ju på ett ungefär hur onyttigt det är i kaloriväg…

T ext jag som ska ner i vikt bör äta runt 400 kcal till frukost, 550 till lunch och 600 till middag + ett mellanmål på runt 150 kcal. Det säger ju sig sjläv då när man läser på en chipspåse att 100 g är runt 540 kcal eller nåt sånt, det är vad jag får äta under en hel lunch. Alltså ganska onyttigt… =)

[YlvaP]
0

Ät mera grönsaker och frukt. Lagom med ägg, fisk, kött och fågel (proteiner). Inte så jättemycket utav pasta, potatis, ris och bröd (kolhydrater)

Du behöver lite mera kolhydrater om du skall träna hårt eller något liknande som kräver energi.

Paan
0

haha ok #3 jag lider (ordentligt) utav dyskalkyli (siffersvårigheter) så jag kunde inte ens läsa det du skrev men det var säkert intresant^^
så fort det komme in mer än 2- 3 siffror i en mening kan jag inte läsa den längre hur mycket jag än försöker och oavsett hur mycket jag vill eller inte gå ned i vikt så går det inte att räkna eftersom den delen saknas totalt i min hjärna^^ (tyvärr)

#4 så vad du menar är att grönsaker, frukt, ägg, fisk, kött och fågel är bra och även kallat proteiner

och att pasta (mitt liv) potatis, ris (min själ) och bröd är kolhydrater och att kohydrater är dåligt, bad, no no om jag ?? såvida jag inte tänker träna?

vart hamnar kastrullpopcorn? (det *enda* jag kan tillaga och få förtärbart)

[YlvaP]
0

Popcorn hamnar under snask. Fettigt och för mycket salt. :p

Paan
0

… drattans…. så med andra ord måste jag lära mig laga mat…fast det måste jag nog ändå man överlever inte på endast popcorn :P hoho nej men skämt åsido jag kan inte laga mat jag är fattig student och vet inte vad jag ska ta mig till tänkte att nu när jag har bestämt mig för att lära mig laga mat så ska man väl lära sig nyttig och billig sådan från första början

(jag kan koka pasta, ris, ägg, och korvstroganoff)

SUSHI kan man äta sushi!? eller är det helt åt skogen helvrickat? det är allt jag begär. jag skippar allt annat här i livet! jag skulle sälja min farmor för en tiobitar lax!

[SarahOhrn]
0

#7 Det beror helt på VAD man drar ner på, fett eller kolhydrater.. Och hur noga man är! Sushi är dock en hel del socker i, men lite nångång ibland som en måltig är okej dock inte so mmellanmål som vissa har.

Om du inte förstod mitt i nr 3 , kan du inte bara dela upp det och förstå en mening i taget med siffrorna? Sen när du ska läsa på paketen är det ju 2 eller 3 siffror så ser du om det är mycket eller lite kalorier i.

En middag bör bestå av ungefär 500 kcal

En chipspåse innehåller 540 kcal

Så där ser man ju ungefär hur nyttigt saker och ting är..

[YlvaP]
0

MAt som är billigt är oftast en massa kolhydrater. Du blir hungrig fortare om man fyller upp magen med kolhydrater. Det blir jag i alla fall och då äter man mera eller kanske småäter annat och det blir inte så billigt i längde eftersom du måste äta fler gånger för att hålla dig mätt.

Sushi vet jag inget om.

teachingbirds
0

Sushi är ju mycket ris, och i risvinägern är det oxå ofta mycket socker. Men så länge det inte är överdrivet mycket och ofta ser jag inget dåligt i att gotta sig med sushi då och då :)

Paan
0
nr #8 borde bli lärare

tyvärr så går det inte att läsa på paketet. det är bara en massa obegripliga ord dära som proteiner kcal osv fattar inte det snacket sen pluss en massa siffror jag skannar automatiskt av en sida innan jag läser den, ser jag alla siffrorna så är det kört! ( det sitter djupare än ni tror) 

mjo jag har känt av det där… billig mat håller som inte men sen vet jag inte heller riktigt vad som är dyr mat heller. några tips på vad man kan äta då? som inte är för svårt att tillaga (försökte göra köttfärs en gång mådde dåligt i två dagar dels pga lukten/smaken dels pressen och stressen att tillaga den)

Paan
0

men sashimi då? det är ju bara fisk borde väl gå bra? får helt enkelt skippa.. mina.. tiobitar.. lax.. (ah! gjorde ont att skriva det där)

[YlvaP]
0

Pasta och potatis är billigt att köpa och det räcker till flera potioner för lika mycket pengar som ett paket kött kostar.

Säg att ett paket med kött kostar 10 kronor. Den kanske räcker till en två portioner. För samma summa kan du köpa flera kilo potatis som skulle räcka bra mycket längre än två portioner. :D

Jag kan förstå att det är svårt men har du ingen som kan hjälpa dig att laga och så att du kan portioner upp det i lådor att ha i frysen? En kompis eller så.

teachingbirds
0

#12 Sashimi är bättre! Kanske kan kompromissa lite och käka ett par laxbitar och sen resten sashimi? :)

shintaida
0

#2 Paan

Måtta är när tallriken INTE är överfull med mat.

Måtta är när man kan ta EN chokladbit och sen är det bra.

Måtta är, när man kan tacka nej till den goda tårtan eller kakorna som serveras till kaffet.

Måtta är….mer än detta som jag skrivit.

Och JA, min måttstock håller och jag lyckas! Glad

Du lider av diskalkyli….hmmm…. Obestämd…. hur lyckades Du läsa mitt inlägg om 1000 kcal? 1000 är FYRA siffror…..

Har en känsla av att Du driver med oss här…

Rätta mig om jag har fel…eller fortsätt att skriva som Du gör…

[SarahOhrn]
0

#15 Jag har haft samma tankar, att det är ett troll!=)

shintaida
0

Prexis! Flört

Paan
0

läste inte inlägget bara rubriken…
jo jag är ett troll, kommer från ett träsk, har ingen utbildning eftersom lärarna mobbade mig inklusive eleverna osv men jag är inget elakt troll som driver med folk, jag driver med ingen. hacka inte ned på mitt handikapp tack. har redan ställt till nog med besvär. om ni ser nått fel med mitt sätt att skriva så läs det inte.
hursomhelst tack för all hjälp.

Allamej
0

Kom igen och tänk på tonen tjejer, en del har svårare att uttrycka sig än andra och har man problem med det så kan man antingen låta bli att trycka på tangenterna eller inta en ödmjuk attityd.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Liiniz
0

Du verkar nästan vara precis som mig när det gäller att man älskar pasta och brödTungan ute De gånger jag har försökt att låta bli och äta allt det som är "onyttigt" så som bröd, pasta och godis så har det bara blivit pannkaka av alltihop.

Mitt tips till dig, som funkade för mig är:
-Räkna inte kalorier!
-Ät det du vill ät men ta det i mindre mängder, tex 1 skiva bröd om dan istället för 3, en mindre portion mat än vad du brukar äta.
-Ät lite mer grönsaker och frukt som andra har sagt innanTungan ute
- Och det bästa tipset jag kan ge dig är att äta ofta, tex frukost, lunch, middag och 2 mellanmål. Det är det bästa för att hålla igång ämnesomsättningen.

Jag hoppas att det var till lite hjälp för dig iaf och lycka till!Skrattande

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad