Hur svårt är det?
Tjenare!
Jag försöker bli av med lite kilon som jag lagt på mig och har lite funderingar.
Om man räknar mitt BMI är jag normalviktig, men det känner jag mig ju inte som!
Men hur svårt är det att gå ner ca 8 kg, när man inte har en väldig massa att gå ner?
Jag strävar inte efter nån extrembantning utan tränar hellre bort det.
Äter inget godis, inget chips, ingen dricka.
Dricker bara vatten, allt annat är äckligt!
Såklart fikar jag med familj på helgen när de också gör det, äter snabbmat sällan, gör vanlig husmanskost hemma.
Jag är ju lixom redan ganska nyttig, så vad krävs och hur lång tid tar det?
Jag rider 2 ggr i veckan & har börjat på gym 4 dagar i veckan.
Svårt, hur hårt man ska träna och så!
Lite tips?
Jag skulle faktiskt snarare fokusera på att bli vältränad än själva viktnedgången om jag vore dig. Anledningen till det är att som du skriver är du redan "nyttig" och du har ju inte fasligt mycket extra att släpa på.
Dessutom så kommer du troligen att gå ner lite i vikt då med eftersom muskler bränner mer kcal än fettvävnad =)
När det gäller gymet, ta hjälp av gyminstruktörerna! De är otroligt duktiga och kan hjälpa dig att hitta rätt och sätta ihop träningsprogram. 
Om du har eget stall antar jag att du redan där får bra med motion. Men det finns små saker man kan göra för att träna lite extra till exempel lyfta en vattenhink i varje hand med raka armar.
Lycka till!
Med vänliga hälsningar
Chess

#1 Har hästarna hos min mor så de sköter det mesta med dem!
Ska försöka boka en tid på gymmet så jag får någon ordning, som det är nu så bränner jag nog ca 500 kal när jag är där. Inte så mycket med andra ord.
Det är nog som du säger, jag vill bli "fast" överallt även om det gärna fick försvinna en del från låren & höfterna.
Kanske ska omformulera mig lite, jag struntar egentligen i vad jag väger, det är två klädstorlekar jag vill ner.

Om du ligger på normalvikt enligt BMI så har du en hälsosam vikt. Varför vill du gå ner två klädstorlekar? Är det för din egen skulle eller för att att du tror att du blir behandlad på nåt annat sätt av andra då?
Själv kämpar jag med min övervikt och vill komma ner i BMI 25 för att jag tror att det är hälsosamt, vill få ork och energi och ett hälsosamt och bra liv.
Det kan vara bra att fundera på varför man har ett visst mål? Kanske du kommer fram till att du vill komma ner i en vikt som du hade som tonåring eller innan du blev vuxen? Men visst om du känner att detta är rätt och det är det du vill - så tror jag som Chestnut sa - rör på dig och lägg in lite extra styrka och kondition - så kommer du antagligen att få en fastare kropp. Muskler väger mer än fett men du kommer antagligen också att må bättre och känna dig piggare! Lycka till!

#3 Det är den vikten jag hade för 1 år sedan och då trivdes jag bra med mig själv, därför vill jag tillbaka dit. Det handlar bara om mig själv, kanske jag har ett lite vridet sätt att se på mig själv men jag mådde jättebra några kilo lättare och kommer försöka bli sådan igen.
Ska träna, träna och träna. Svälta mig själv eller dra ner på mat går inte, jag älskar mat =)

Du kanske ska börja med att må bra!? Så kommer nog vikten också…

#5 Kanske skrev dumt. Mår bra gör jag, men jag vill gå ner "trivselkilona" som är helt onödiga och kommit enbart för att jag rört mig för lite & ätit för mycket.
Jag vet att många säger att jag inte behöver gå ner i vikt, men för min skull behöver jag det. Jag är fortfarande normalviktig om jag går ner 8kg enligt BMI.

Ja det är jukönt att att känna att man inte fortsätter att gå upp i vikt. Fundera en vecka på vad du äter och när, hur mycket du rör dig och hur? Sedan kan du sätta dig ner och göra upp en plan:
1. hur ska jag äta? Vilka ändringar kan jag göra?
2. hur ska jag röra på mig? Vilka ändringar kan jag göra där..?
Sedan testar du en vecka.. Gick det bra? Dåligt? Vad gick bra - varför? Vad gick dåligt - vad kan du göra annorlunda nästa vecka?
Sätt upp ett mål som du vet att du kan nå. Tex -0,5 kg under veckan…. Eller röra på mig 3 gånger så jag blir riktigt svettig under veckan… Och sätt gärna upp flera olika typer av mål, så att du även om du inte lyckas med allt känner att du har gjort nåt som är bra och i rätt riktning.
Det verkar ju som du tycket att Vältränad är ett sånt mål du vill nå. Vad menar du med vältränad? tex att orka springa 5 km på 30 minuter eller nåt annat. Bra om det är mätbart på nåt sätt… Sätt också ett datum som är realistisk - tex uppnå detta till 1 maj.
Sätt dig sedan och fundera - vad innebär detta mål? Jo, att jag mår bättre, orkar mer, får på mig mina gamla jeans… osv… Bra är att visualisera så målet blir "levande" - att du kan se dig själv med jeansen på dig. Hur ser du ut, hur känns det? Vad har du på dig mer än jeansen? Var är du? Kanske hemma, i trädgården, ute på stan på krogen? Vem mer är där? osv…
Lycka till!