Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 3068 ggr
Chestnut
0

Chestnut's vikttråd

Känner det att jag kanske har börjat bli lite väl slapp i mitt kaloriräknande och tenderar att ta mig lite för mycket friheter. Så för att fortsätta "vara duktig" tänkte jag dela med mig av min viktminskning och hoppas på att få lite peppning från er! :)

Startvikt: 93,3 kg 14/10
Längd: 172 cm
Målvikt: 70 kg i juni 2010
Delmål: 84 kg innan jul
Metod: alli-kapslar
Mål kaloriintag per dygn: 1800 kcal (max 60 g fett/dygn)

Vikt idag, 7/11: 88,9 kg

Jag har lite problem med att motionera, knäproblem som ska opereras innan jul. Så hela min viktminskning baseras på kosten. Målet är dock att vara igång helt framemot april-maj och då har jag en häst som väntar på att bli riden.

Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Bullisxxx
0

Hur tycker du det fungerar med Alli, märker du någon skillnda? Jag har ätit kanske ½ år snart men är inte så säker på att det gör någon nytta…

Chestnut
0

#1 Har ätit alli en sväng i somras innan och då var jag inte tillräckligt motiverad till viktnedgång och kostförändring så vågen kröp upp lite försiktigt och jag mådde piss av biverkningarna.

Nu har jag bara drabbats av lättare biverkningar och tvivlar på att jag skulle ha tappat så här mycket utan dem. Men mycket hänger ju på hur man håller sig inom ramarna..

Har du varit inne på alli's hemsida och reggat dig? Är en liten morot att se diagrammet över ens individuella viktnedgång Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Lorita
0

Vänta!!! jag opererade mig förra vintern (fötterna) så mitt råd är skippa tanken på vikten, fokusera på att komma igång efter operationen.

Jag tycker du ska sätta ditt mål till Juni 2011 om du ska vara realist

PS, jag har även opererat knäna och om ett år ska du börja tänka vikt och viktminskande motion

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Chestnut
0

#3 Kan inte skippa mina viktnedgångsplaner då det är viktigt för min rehablitering att jag går ner i vikt.

Vikt idag, 10/11: 89,5 kg dock vägde jag mig inte direkt på morgonen utan först efter lunch vilket är ganska så vilseledande..

Men ska försöka att skärpa mig ordentligt - slarvade lite igår och åt en (för stor) bit cheesecake. Fick tid för min knäop idag med, den blir om 2 veckor. Framtills det så ska jag sänka mitt dsgliga kcal intag till max 1600 kcal.

Med vänliga hälsningar
Chess

Lorita
0

#4 ett bar mål kan ju vara att stå still i vikt under tiden som operationen läker

Bullisxxx
0

Har inte varit inne och registrerat mig på Allis sida - nej. Följer ju inte någon diet i och för sig, tänkte att det kanske skulle märkas någon skillnad ändå men jag vet inte… ska kolla sidan!

Chestnut
0

#6 Ska alli ha någon  effekt kan man inte äta som vanligt utan man måste tänka på vad man äter…

Vikt idag (15/11): 89,1 kg

Med vänliga hälsningar
Chess

Bullisxxx
0

Men visst borde det bli skillnad om man åt som eller ej? Enda gången jag märker skillnad är när jag ätit något fett…då blir det toaletten efter ett tag. Äter man fettsnålt händer ingenting liksom….

Chestnut
0

#8 Jag märker skillnad iaf..

Vikt idag (22/11): 88,4 kg

Känns alldeles lagom att ha tappat 700 g på en vecka Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Lorita
0

#9 perfekt inte mer då kan du behålla det på långsikt Glad

Chestnut
0

Vikt idag (29/11): 88,1 kg

Bara -0,3 kg under denna vecka men jag har plockat bort alli inför operationen så det känns ganska så naturligt att det kommer att gå lite segare neråt ett par veckor framöver. Har legat mellan 1400-1650 kcal dagligen.

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

Vikt idag (3/12): 87,8 kg

Sen jag slutade med alli har jag varit förstoppad. Riktigt irriterande. Men kämpar, ska opereras om en vecka och dagen efter op blir det pizza och tårta - därefter tillbaka till viktminskningsplanerna. Vet dock inte om jag ska överge alli och börja med super slim istället då alli är dyrt och super slim verkar ge lite snabbare effekt.

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

Vikt idag (6/12): 86,9 kg!

Denna vecka har otroliga 1,2 kg försvunnit!! UTAN alli. Tror dock mycket av det sitter i att min förstoppning släppte igår, tappade nog en hel del där. Sen har jag legat mellan 1400 och 1650 kcal varje dag och rört på mig i den mån det går med mitt knä. Misstänker dock att nästa vecka kommer jag att ha gått upp, ska äta tårta på fredag efter operationen på torsdag.

Wooho!

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

Pust. Hemma från operation nu med en ortos (skena) från fotleden upp till halva låret. Ställde mig på vågen med skenan - blir till att väga sig med den de närmsta 4 veckorna..

Vikt idag (13/12): 86,4 kg (inkl skenan som jag inte vet vad den väger)

Nu ska jag kämpa för att inte gå upp utan för att gå ner. Alli får jag dock inte ta de närmsta 2 veckorna pga risken för komplikationer men sen ska jag köra en alli kur till!

Med vänliga hälsningar
Chess

SaJo123
0

Bra jobbat. Ska själv ta tag i 90-kiloskroppen! :-) Jag har börjat ladda mentalt för att köra en kur efter nyår. Tänkte köra pulver… Tror det är allt-eller-inget som gäller för mig. Men jag tycker du har lyckats bra med din metod! Grattis!

Chestnut
0

#15 Tack! Kändes lite allt eller inget för mig med, många vill ju trappa ner på antalet godisdagar etc, men det funkar inte för mig. Pulver ville jag inte ge mig in på i och med att jag går i skolan och äter skollunch. Lycka till! Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

Idag (20/12): 86,9 kg (inklusive metallskena).

Är inte förvånad, snarare besviken. Men nästa vecka blir det nya tag!

Denna vecka slutade alltså på + 0,5 kg.

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

Har ingen möjlighet att väga mig, slut på batterier i vågen och kan inte hitta några hemma.

Tanken var att jag skulle börja med alli den här veckan igen men kan inte pga operationskomplikationer. Får knappt röra på mig heller utan ska vara stilla så mycket som möjligt. Rynkar på näsan

Motivationen till att äta nyttigt är inte på topp, men kämpar på trots allt!

Med vänliga hälsningar
Chess

SaJo123
0

Låter som du ska ta hand om dig själv just nu och vara lite extra snäll! Du kanske kan lyxa till det med nåt nyttigt? Granätäpple, fin fruktsallad eller nåt sånt?

Du verkar ju ha kommit jättelångt ändå! Om man ser på hela resan du gjort!

Chestnut
0

#19 Jovisst har jag kommit en bit på väg, absolut. Glad Är bara lite frustrerande situation jag har hamnat i, vill ju komma igång nu efter operationen med viktminskningen.

Granatäpple har jag aldrig ätit, ska prova det någon dag då jag är mindre illamående. Lyxar till det med päron-loka och knäckebröd med julskinka på :)

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

Vikt idag (3/1): 86,4 kg (inkl metallskena)

Har fått ordning på vågen nu. Glad Trots jul och nyår (på nyår åt jag på tok för mycket), verkar jag ha gått ner 0,5 kg sedan 20/12. I morgon slipper jag förhoppningsvis skenan - ska bli spännande att se vad vågen visar då. Motivationen är lite bättre nu iaf, har fortfarande ett jobbigt illamående men det försvinner när knäet är bättre och jag kan sluta med smärtstillande. Blir mycket loka :-)

Planerar att börja med alli igen den 20/1, så riskerar jag inte att det ska bli knas.

Med vänliga hälsningar
Chess

[SarahOhrn]
0

Jag tänkte på Alli, vad exakt händer om man får i sig för mycket fett? Vet ju att man hamnar på toaletten men man blir riktigt jävlig allså (rent ut sagt) ??

Och hur vet ni hur mycket fett ni får i er exakt? Väger ALLT ni äter?

Hur länge efter man har slutat med Alli kan man äta mer fett?

Är lite nojjig över att jag inte ska klara det eftersom jag är "fett-beroende" och är orolig över om man blir riktit jäkla dålig om man skulle råka fuska en gång! =/ Men kanske är det bra också.. Men sen är det ju maten, svårt att veta exakt hur mycket fett.. Men skulle verkligen vilja testa en kur! Hur länge bör man hålla på för att det ska ge resultat som håller?

Chestnut
0

#22 Det är individuellt hur illa det blir och det beror även på hur länge man har ätit alli. Dag ett kunde jag äta betydligt mera fett än vad jag skulle, sen sjönk toleransen alltmer och jag fick passa mig i en 2-3 veckor sen åkte toleransen upp igen till att jag kunde äta lite mer fett men inte mycket. Likaså är det individuellt hur länge efter alli stannar kvar i kroppen, för mig blev det bara en vecka, knappt.

Jag väger inte maten däremot läser jag innehållsföreteckningar, och hellre rundar av uppåt än neråt hur mycket fett en viss sak innehåller så att felmarginalerna hamnar på rätt sida.

Sen har alli en jättebra hemsida där man kan få recept och personlig viktkurva.

Jag började få lite resultat efter lite mer än en vecka (men även det är individuellt) men man bör väl hålla på i åtminstone 6-8 veckor. Eller tills ens BMI är under 28 vilket är gränsen för att få äta alli.

Med vänliga hälsningar
Chess

[SarahOhrn]
0

#23 Okej, kanske är bra dock när man i början har allra svårast att sluta, så man kan trappa ner lite…

Okej, men det lär ju vara svårt att veta hur mycket fett det är i ens portion om man inte väger men svårt att väga jämt också.. =/ Det blir ju svårt då man t ex bör äta fet fisk nån gång i veckan, så som lax, tänk om man blir sjukt dålig av det då. Men då får man äta snålare dom andra måltiderna… Funderar på att gå ner och köpa mig en 2-veckorskur (tror dom 42 kapslarna räcker 2 va) och testa först, tycker jag att det funkar ska jag köpa en månad eller 1.5 månad till efter det.. Men känns onödigt att börja med en månad för över 500 kr om jag sen inte lyckas! Men åh andra sidan, jag SKA lyckas!! =) Och fett är mitt stooora beroende så det är ju bara bra…

Sen är det ju det med träningen, inte min starka sida i alla fall inte nu när jag är överviktig men ska börja lite med sambons hemmagym tänkte jag och när jag lyckats gå ner lite ska jag ta längre promenader, tar ju flera småpromenader med vovven varje dag men antagligen inte tillräckligt! Men mina knän klarar inte riktigt långa promenader heller just nu med den här vikten, så man får köra så gott det går. Jag är ju 175 lång och väger 100 kg så jag vet ju att jag har högt BMI, får väl sluta när jag kommer ner på en 27 eller något i BMI, det är väl ingen fara om man nu börjat på alli när man ligger på över 28 och sen köra på lite extra så man kommer ner lite i marginal och sen fortsätta vanligt men då har ma ju vant sig av lite med att inte kunna äta hur mkt som helst. Ska försöka hålla på några månader i alla fall tills jag kommer ner där på 26-27.

=) Tack för svaret!

Chestnut
0

#24 Låter vettigt! Skrattande Om du vill ka vi peppa varadra lite kaske? =)

Med vänliga hälsningar
Chess

[SarahOhrn]
0

#25 Ja gärna! Det lär jag behöva. :) Har faktiskt startat en tråd som heter "Alli", kan ju peppa varann där kankse, hehe.

Jag köpte i alla fall kapslarna idag, stod ju att man skulle vänta några dagar och äta efter den nya kosten, har inte ätit riktigt efter den igår eller idag men har i alla fall varken småätit, ätit några godsaker eller nåt riktigt fett på två dagar nu och imorgon och onsdag ska jag hålla mig till Alli-principen så att säga för att börja med kapslarna på torsdag eller fredag! =) Can't wait!!

[SarahOhrn]
0

Har du några tips på goda måltider eller recept, förutom dom som finns genom Alli? Jag har jättesvårt att komma på varierande mat, tyvärr! =/ Som är så pass lite fett i…

Chestnut
0

Vikt idag (11/1): 85,7 kg (inkl skena)

Glömde att väga mig igår Skäms

Jag och skenan är fortfarande bundisar, i fem veckor till som det ser ut nu.. Men börjar med alli som planerat i slutet av månaden :-)

På 8 dagar har jag alltså tappat 0,7 kg. :D

Med vänliga hälsningar
Chess

[Golgadoth]
0

Jag vill också gå ner i vikt, men får inte köpa viktminskningstabletter eller sådant, är bara 16 och måste tyvärr vänta 1,5 år till.

Jag väger 58 kilo och vill helst gå ner till 48, är vegetarian och funderar på att gå över till vegan.

I sjuan/åttan hade jag jättelätt för att gå ner i vikt, på två månader rasade jag från 65 till 52, men nu är det inte lika lätt. :/ några tips?

Chestnut
0

#29 Vi är jämngamla.

Köper inte alli själv utan det är en överenskommelse mellan mig och min mamma. I och med att jag har haft en relativt stadig kontakt med sjukvården i 1 års tid nu och blivit noggrannt uppkollad med blodtryck, levervärden, hjärta mm så gick hon med på att köpa alli åt mig eftersom mitt BMI har legat på 31 (nu ligger det på 28-29). Och att jag inte kunnat motionera något alls under det gångna året. Under tre månader gick jag upp 11 kg. Nu har jag vänt det till att tappa ca 7-8 kg på tre månader.

Ett tips är att börja med att starta en egen tråd där du söker, peppning, tips osv utifrån din egna situation. Glad Sen är ju frågan om ditt BMI är så pass att du behöver tappa 10 kg. Men du kanske är relativt kort?

Jag är köttätare ända ut i fingerspetsarna, har jättesvårt för det här med grönsaker. ;) Så några tips angående vegetarian/vegan kan jag inte ge mer än att se till att få i dig ordentligt med vitaminer och mineraler (kosttillskott kanske?) och kaloriberäkna. Man ska få i sig lagom mycket kalorier. Inte för mycket och absolut inte för lite. För då går man upp i vikt direkt när man börjar äta vanligt igen.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Golgadoth]
0

Jag är 160 lång och mitt BMI är på 22,7.

Jag äter högst 500kcal varje dag, fast ibland blir det lite mer.

Jag vill helst bara vara så smal som möjligt tills jag slutar växa, för då blir det allt svårare att gå upp i vikt. :) om man har tur. xD

Chestnut
0

#31 Högst 500 kcal per dag är svält. Ett BMI på 22,7 är normalviktigt. Så om du vill vara smal gör du lite fel genom att försöka tappa kilon. Istället borde du börja äta mer och börja styrketräna. För då får du en välmående kropp som håller länge. Det är inte bra att svälta sig själv, det kan ge sådana men senare i livet.. Och du vill väl vara frisk, leva länge och lyckligt utan att få ränna till sjukhus hela tiden? Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

[Golgadoth]
0

Nejnej, om jag äter mer så känns det som om jag kommer kräkas, blir dessutom jätteillamående och får ångest över allt jag ätit.

Jag svälter ju inte mig själv, jag äter ju och motionerar och jag lever ju fortfarande? Glad

[SarahOhrn]
0

#33 Det där är ett anorektiskt beteende… Tro mig, jag känner igen det direkt! =/ Du borde få hjälp med detta snarast. För 500 kcal klarar ingen sig på en dag och alla klarar att äta mer om man inte är sjuk… Man ska äta MINST 1200 kcal men är man normalviktig bör man nog äta runt 2000 kcal.

Du svälter dig när du äter endast 500 kcal om dagen, då ställer kroppen in sig på svält och om du dessutom motionerar…. Lever fortfarande ja, man svälter inte ihjäl sig på engång! Men det kommer sakta men säkert gå utför om du fortsätter så!

Tro mig jag vet då min lillasyster svält ner sig i anorexi och ja… Först när hon tog tag i det själv för hon blev svag nog kom hon ur det någorlunda! =/ Jag har sett på så nära håll vad det gör mot en männiiska även om du inte vet det själv…

SaJo123
0

Det handlar väl i första hand om att ha ett bra liv. Själv vägde jag över 90 när jag började i julas och jag vill komma ner i 72… Är glad som fått ett BMI under 30. Försvinner inte din mens när du äter så lite? Det låter inte som det är nyttigt? Varför vill du vara så smal? (Hoppas du inte tycker jag ställer jobbiga frågor. Du får låta bli att svara om du vill…)

Lorita
0

#31 tyvärr så är det tvärtom om du hårdbantar när du växer så försämrat du din ämnesomsättning, din kropp lär sig att gå på sparlåga och du kommer ha svårare att hålla vikten som vuxen.

Jag tycker också du låter anorektisk och bör söka hjälp snarast.

Chestnut
0

Tycker att Golgadoth har fått bra råd så nu vill jag att tråden går tillbaka till sitt ursprungliga ämne, min viktminskningsresa.

Tack! Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

[Golgadoth]
0

#34 & #36, jag är inte anorektisk, tro mig. Jag är större än de flesta tjejer i min klass, har bredare benstomme och mer fett på benen, så jag har en lång väg kvar tills att jag blir anorektisk - vilket aldrig kommer hända.

[SarahOhrn]
0

#38 Det är inte utseendet som är anorektiskt, man behöver inte vara supersmal, det är tänkandet, som du skriver.

Men nu ska jag låta tråden återgå till Chestnut! Var bara tvungen att få svara där..

Lycka till!

SaJo123
0

Chestnut - härligt att det går bra med skenan och vikten! :-)

Chestnut
0

#40 Tack!

Idag har jag lite smått panik. Har hamnat i en slags dittvingad svält som jag inte vill utsätta mig själv för. Rynkar på näsan Min mage har pajat totalt till följd av mediciner. Kan inte äta något utan att det gör fruktansvärt ont, knappt att vatten går ner. Är som att tarmarna har slutat att fungera. Började i tisdags kväll och har inte gått över än. Tvingar i mig lite glass så har ätit runt 100-300 kcal/dygn ett par dagar nu. Inte bra! Har hört mig för med vårdpersonal och blir det värre (finns det något värre?) eller inte blir bättre under helgen blir det akuten, igen. Men har slutat med den "misstänkte" medicinen i onsdags så förhoppningen är att magen repar sig :-)

Detta har visat sig kraftigt på min vikt, vågen stannade idag på ynka 83,6 kg (inkl skenan). Känns lite sisådär, vet ju att jag kommer gå upp igen när magen har börjat skärpa sig.

Med vänliga hälsningar
Chess

Lorita
0

#41 inte roligt att höra att magen pajar kan nog vara en kombination av tabletter och att du inte rör på dig.

Det finns faktiskt en stor risk med att du bantar nu och det är att du tappar muskler och inte fett. Att ha muskler ökar förbränningen i kroppen och hjälper dig att hålla viketen.

Om du när du fått tillbaka aptiten skaffar en skivstång + några hantlar och börjar träna så kommer du få en bättre viktner gång.

Mät då också magen som ett mått på din vikt och ha som mål att den ska minska (5cm = en storlek i kläder) detta för att muskler väger mer än fett och tränar du så går du ner i fett men upp lite i muskler så det går långsammare men ger hållbarare resultat.

Prova yogurt istället för glass, det är bättre för magen.

Chestnut
0

#42 Precis, misstänker att jag tappar muskelmassa istället för fett nu vilket inte är vad jag vill.

Kan dock konstatera att jag iaf rör på mig en del när jag är i skolan, går drygt 1 km enbart till och från buss/skola med kryckor. Är nudå när magen pajat och jag precis orkar hopap runt här hemma som jag tappar muskler.

Anledningen till glass och inte youghurt är att min mage i vanliga fall inte fixar youghurt så bra Flört tvivlar på att det skulle gå bra nu heller. Fick dock i mig lite fil igår, känns som att det är det bästa alternativet.

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

Vikt idag (17/1): 84,0 kg inkl skena

Magen har börjat repa sig och som väntat blev det en liten viktuppgång nu när jag har börjat äta lite mer igen. Men måste trappa upp långsamt, går på skonkost. Blir mycket veterån med lätt & lagom på =)

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

Fick en riktig motivations-kick idag!

Började när jag kom hem från skolan - trött och matt i hela kroppen.. Mamma hade en väninna hemma på kaffe som jag inte träffat sen innan jul. Det första hon utbrister är "jisses Amanda, du måste ha gått ner rejält i vikt de senaste månaderna". Kändes så skönt att få höra att det syns! =)

Fick sedan för mig att prova en blus som är stl 38/40 som ajg inte kunnat ha på 2 år. Framförallt har den suttit för tajt i armarna. Nu satt den fortfarande lite tajt men jag fick på mig den! =)

Magen är fortfarande lite knas så ska köpa hem alli på onsdag och sedan ha hemma i väntan på att magen blivit bättre. Tänker köra en avslutande 2 veckors kur. Sen ska de sista kilona ner med hjälp av träning och fortsatt kalorireducerad kost. Påbörjar min rehablitering av knäet på allvar tisdag nästa vecka. Hoppas på att få hjälp med att bygga upp mni kropp då, finns inte så mycket muskler kvar.

Hoppas på att nå 70 kg någon gång under sommaren!

Med vänliga hälsningar
Chess

[SarahOhrn]
0

Wohoo grattis!!! =)

SaJo123
0

Åh! vad kul att få komplimanger!! Vill också ha! Tungan ute

Du var värd det! Bra att du har en plan för hur du ska fixa det!

Chestnut
0

Tack! Skrattande Kände så skönt.. Väger nu ungefär det jag vägde för ett år sedan, nu ska bara året innan det bort med! =)

Med vänliga hälsningar
Chess

SaJo123
0

Har också ett antal år som jag jobbar med. Har tagit fram en klänning som jag hade innan jag träffade mannen, fick barn och barn nr 2… Den ska jag komma i tlll sommaren! Härligt!!! (Ska också köpa fler fina sommarklänningar! Längtar till de kommer på nätet - tänkte börja drömma mig fram till sommaren snart!)

Chestnut
0

Var bara tvungen att kolla mitt BMI - 28,07 ligger det på! =) Och imorgon är det vägning igen.. Är 36% på väg till min målvikt!

Med vänliga hälsningar
Chess

[SarahOhrn]
0

Vad duktiga ni är! :D

Jag har nog åtta år sen jag vägde precis min målvikt.. Går jag ner till 85 väger jag mindre än jag gjorde för 2 år sen! Men är ju 10 kg kvar dit.. =P

Chestnut
0

Vikt idag (24/1): 84,1 kg inkl skena

Lite upp den här veckan. Men helt okej. Tar hellre en liten viktuppgång nu och att magen blir bra än att magen fortsätter att knasa.

Nya tag nästa vecka!

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte slänga in lite bilder med.

På denna bild väger jag 90 kg.

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och detta är en nytagen bild där jag väger 84 kg.

Vet inte om man ser någon skillnad dock.. Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

wanna-be-thin
0

du ser bra ut! :D smalare i ansiktet och gladare på den andra! :) du kämpar på fantastisk! jättebra jobbat! :D

SaJo123
0

Det syns vid käkbenet att du gått ner. Men du är fin på båda bilderna! Kul att det går bra för dig! Du ser lite gladare ut och frisk och fin på sista bilden! Duktigt jobbat!

Chestnut
0

#55 & 56 Tack! Friskare vette sjuttsingen om jag är men gladare är jag nog överlag =)

Påbörjade min knärehab idag. Kommer bli riktigt kämpigt nu ett tag med hemmaövningar 3-4 ggr/dag plus träning i gym 2-3 ggr/vecka. Men ska bli kul =) Blir mycket mental träning eftersom mitt smärtsinne är överaktiverat, målet är att få hjärnan att förstå att världen inte är farlig längre :P

Försökte att äta en potatis med lite champinjonsås i skolan idag, spydde tyvärr upp det direkt. =( Men fick i mig lite potatismos hemma idag efter att ha tagit lite extra magmedicin innan :) Vill äta riktig mat igen!

Med vänliga hälsningar
Chess

SaJo123
0

Stackarn - jobbigt att ha problem med magen. Jag tycker du är duktig som kämpar på med ont och det. Mental träning kör jag också med. Tycker det är lika viktigt som att träna kroppen!

Chestnut
0

#58 Tack!
Mitt smärtcentra i hjärnan är lite smått hypokondriskt, den tolkar ALLA signaler från mitt ben fel. Till exempel att spänna lårmuskeln tolkar den som att det gör ont i stil med att muskeln slits sönder. Jag vet ju att det inte är något fel eftersom jag ser att det enda som händer är att muskeln spänns men hjärnan får det till smärtor. Sen har jag vissa postoperativa smärtor men hjärnan förstorar upp dem.
Så det mönstret måste brytas, hjärnan måste lära sig att allting inte innebär skada, att knäskålen inte kan hoppa ur led längre. Samtidigt har jag dåligt med muskler så det gör att de blir trötta snabbt = smärta.
Så blir träning både för hjärna och kropp nu :-)

Är jätteglad, fick i mig en mjuk smörgås imorse. Har inte spytt ännu av den så hoppas att magen tänker sköta sig :) Lite halsbränna, magont och illamående känns helt okej om man jämför mot för en vecka sedan!

Vägde mig lite försiktigt med oh utan skena (förstå gången sedan operationen jag tar av den och går enstaka steg!) igår kväll.Glad

Med skena = 82,8 kg. Utan skena = 82,1 kg. Således väger skenan 700 g ungefär!

Som ni kanske märker är jag väldigt optimistisk nu, när jag kommer under 80 kg ska jag unna mig en riktig belöning! (förslag?)

Med vänliga hälsningar
Chess

SaJo123
0

Inte så långt kvar!

Chestnut
0

Idag är all motivation borta. Magen har skärpt sig med resultatet att jag är hungrig igen. Inget fel i att ha fått tillbaka lite hungerkänslor MEN idag har jag redan ätit 1350 kcal. I och med att jag har tappat så mycket vikt ska jag skära ner på antalet kcal nu till max 1600 kcal (tidigare rekomenderade 1800 kcal) och bara 17 g fett per måltid. Fettmängden har jag överstigit med råge idag. Iaf frukosten, den hamnade nog på en 20-21 g. =(

Ska ha mens snart med och samlar på mig vätska samt har ett brutalt chokladsug. Har bestämt mig för att inte ge efter för det suget men är jobbigt.

Har småätit hela dagen, och är så less. Vet att det är för att jag tröstäter och mat inte kommer lösa något men det känns bättre tillfälligt.. Efter blir jag arg på mig själv för aatt jag ger efter och äter när jag borde hålla disciplinen.

Vette tusan om jag vågar ställa mig på vågen imorgon, hade varit så skönt att intala mig att jag fortfarande vägde 82 kg men vet ju att det var så jag gick upp de här 11 kg som jag har kämpat för att tappa.

Med vänliga hälsningar
Chess

[SarahOhrn]
0

Usch, jobbigt med såna dagar men du klarar det! Och tror inte du gått upp så mycket, det är nya tag imorgon. :)

Jobbigt med mensen, har också det nu och har ju stått stilla i vikt just därför dock får jag inget extra sug (som tur är!!) men som sagt vikten står stilla fast idag gick det framåt ändå.

Men du klarar detta!! =) Du har ju kommit så långt :D

Lorita
0

jag tycker du ska hålla dig på 1800 kcal = 60 kg i vikt

Sen vatten, drick vatten jag dricker vatten blandat med äppelcidervinäger när jag är hemma det mättar mer, 15 ml till en liter vatten, sportflasn är med mig överalt.

Nu ska du ha mens så då är det OK att stå still, riktigt mörk choklad min 70% stillar suget bra

Chestnut
0

#62 Tack! Var vad jag behövde höra nu :D känns lite bättre nu. Men lär ju inte klara mig på 1600 kcal idag - behöver ju äta något ikväll med. Men ska försöka hålla igen så mycket det går, äta sallad kanske? Fast är brutalt sugen på choklad..

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

#63 Försöker att följa alli programmet så gott det går efter som det har hjälpt mig mycket och jag behöver ha gränser. Säger de 1600 kcal äter jag 1600. Annars tar jag mig för mycket friheter och hamnar med lätthet på 2000-2400 kcal.

Äppelcidervinäger i vatten smakar ju inte gott Tungan ute Ska vara naturellt vatten eller loka, annars går det inte att dricka!

70% choklad är riktigt gott. Mörkare sk det inte vara och helst ska det vara marabou premium med hallon i.. Mmmm..

Med vänliga hälsningar
Chess

[SarahOhrn]
0

#64 inte idag kanske men det löser du! :) själv har jag problem att komma upp i rätt mängd.. =( ligger på runt 1200 kcal varje dag, måste komma upp i 1800 men vet inte hur! :/

Chestnut
0

#66 Skillnaden är ju att jag tar ju inte kapslarna just nu så räcker med om jag får i mig den fettmängd jag ska behöver inte ligga under av rädsla för biverkningar. Så får i mig en hel del kcal i fettet.. =)

Med vänliga hälsningar
Chess

Lorita
0

#65 äpplecider är gillar jag det betyder inte att du ska gilla det, blanda svagt om du vill vänja dig.

Du ska ha mens din kropp kräver energi och mineraler, ÄT choklad, frossa minst 70% (bara idag) en dag i månaden har du råd med Flört

Chestnut
0

Suck. Gråter

Som om jag inte har ätit tillräckligt idag kom min pappa hit för en stund sedan med en väldans massa fika och glass samt mjölkchoklad. Är ungefär så mycket fika som vi äter på 2 månader (!) i vanliga fall.

Hade inte en chans att motstå och åt flera bitar mjölkchoklad, en bulle och ett par småkakor. Så onödigt! Det mesta åkte dock in på översta hyllan i skafferiet och in i frysen. Men hur kul känns det när jag kämpar med vikten och mamma + syster med att behålla sina vikter/tappa något enstaka kilo? Hade god lust att kasta allt i soptunnan men det skulle utlösa världens bråk så lät bli.

Kvällen kommer att ägnas åt att peppa mig för att våga ställa mig på vågen imorgon bitti och lite sit-ups. Ska dock inte göra så många för det här är min lediga dag från träning (eller nästan, gör 2-3 knäövningar bara).

Fanken vad med ångest jag får nu Rynkar på näsan

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

Dessutom finns det inte en chans att jag har råd med alli-kapslar den här månaden..

Med vänliga hälsningar
Chess

Lorita
0

#69 en dag är bara en av 365 låt det bli en () jag tror du behövde denna dagen för att orka fortsätta din resa

SaJo123
0

Jag har Precis samma som du. Ska jag ha mens så stryker jag runt i köket och dammsuger vartenda skåp efter Chocklad! Och sedan några dagar senare fattar man inte vad som hände! Tungan ute

Nä, det är inte lätt att vara kvinna. Hormoner och sånt ställer till det för oss. Jag tror att naturligt fett gör att hormonbalansen fungerar bättre. När jag ätit LCHF-kost (mindre kolhydrater och mer fett) så har jag märkt att det inte är lika jobbigt. Men du har ju ätit extra lite fett - så du kanske är extra känslig för mens-hormonerna? Bara en tanke…

Du vet ju att det är några dagar per månad. Det är klart man ska försöka undvika att äta för mycket men samtidigt så ska man inte ta det så allvarligt om man nu äter lite mer just då - för man vet ju varför!

Kämpa på - du är ju på rätt väg och en dag är 1 dag!

[SarahOhrn]
0

#69 Jag förstår hur du känner! Min sambo har inget viktproblem och äter gärna hämtmat, har en back julmust stående hemma som han dricker av varje dag, köper hem cola flera gånger i veckan, köper lite godis och allt sånt som jag inte kan äta… Det är jäkligt tufft ibland! Han blir lite bättre men det är svårt ändå, ibland frågar han hela tiden om vi ska köpa hem mat  t ex och ibland kan jag inte stå emot, en dålig dag när jag är sugen… :/ Det är jäkligt jobbigt när dom inte fattar hur jobbigt det är!

Men ha inte ångest, ta nya tag bara! :) Du har ju kommit långt.

Chestnut
0

#72 Fast jag brukar inte vara såhär. Visst chokladsug kommer alltid vid mensen men inte såhär övergripande. Misstänker själv att det har med min svält när magen krånglade att göra. Nu försöker den bygga upp glykogen förråden igen och triggar därför igång sug. Vet inte om det är möjligt men det är min teori :-) Sen bidrar mensen och att jag är trött psykiskt och fysiskt..

#73 Ja lätt är det inte =( Nu träffar jag visserlgien bara min far varannan vecka maximalt och vi övriga köper inte hem några mängder sötsaker. Är han som är oförstående och tror att vi ska tycka bättre om honom om han kommer med socker. Har försökt förklara men det går inte in att vi inte vill ha socker och light läsk. (Mina föräldrar genomgår en skilsmässa just nu).

Var tvungen att ställa mig på vågen, är för stressad över ALLT idag för att kunna somna. Vågen visade 83,1 kg utan skena vilket innebär + 1,0 kg. Intalar mig att mycket av det är vätska som kommer att försvinna när mensen kommer igång.

Med vänliga hälsningar
Chess

[SarahOhrn]
0

#74 Okej, vad jobbigt! :/ Det är svårt för andra att förstå också om dom inte går igenom samma sak (tänker på viktnedgången nu)..

Det är klart, + ett kilo är egentligen inte mycket! Det kan försvinna på en dag sen bara *poff* :)

Chestnut
0

Vägning idag igen. Var med viss fasa jag ställde mig på vågen då det blivit en onyttig vecka. Men har försökt att hålla mig under 1600 kcal.

Vikt idag (7/2): 83,1 kg

Alltså har den här veckan slutat +-0… Har iofs mens fortfarande så det kan ju ha lite med det att göra också.

Med vänliga hälsningar
Chess

SaJo123
0

Det är bra för en onyttig vecka och mens… ! Grattis!