Februari på G - VLCD och mat
Nu är jag klar med januari. En dag kvar… Veckans minskning -0,5 kg. Totalt januari: -8,6 kg.
Tid för reflektion: Hur har det gått? Vad har jag lärt mi
INSIKTER:
- Jag kan leva på ganska få kalorier - även om det är inte så roligt! :-)
- Jag blir sugen på mat när jag är Trött, Irriterad, Stressad, Uttråkad
- Jag klarar av mitt sug om jag äter regelbundet
- Jag klarar av mitt sug om jag dricker ordentligt med vatten
- Folk reagerar inte så mycket som jag trodde om jag tar fram en shake på en restaurang, på en fest, hos vänner, ute på stan. Det leder till tanken att de inte heller kommer att reagera så mycket som jag tror om jag säger nej till mat jag inte vill ha eller beställer något speciellt på en restaurang.
- Kroppen börjar kännas välbekant! Jag har ju haft denna kroppen en gång tidigare! Jippiii!
NYTT MÅL:
- Jag ska börja äta bra, riktigt mat nu. Jag har uppnått mitt januari-mål. Ska justera planen för februari.
- Målet nu är att försöka hålla mig kring -0,5 kg per vecka = 2 kg i februari. Då kommer jag att ha gått ner under 80-strecket någon gång i slutet av februari.
- Då väger jag inte 72 i maj utan 74-75 men jag tror det är en mer hälsosam takt att minska i vikt… Då har jag också utrymme för att både äta och röra mig hälsosamt.
- Jag ska fortsätta röra på mig - försöka få ihop någon sorts rörelse varje dag (men minst 5 dagar i veckan).
- Jag ska fortsätta träna mental träning - avslappning, mål, mindfullness
- Jag ska lägga till måltider allt eftersom för att hitta rätt balans mellan mat och vikt.

Blev en långpromenad idag med stavarna. Oj, oj, vad det känns i kroppen att jag har gått ner i vikt. Härlig promenad och så åt vi tacos till middag. Gjorde "brödet" av isbergssallad och fyllde med köttfärs, tomat, gurka, majs mm. Det var både gott och fräscht!
Till och med ett litet glas rödvin till maten för att fira att jag klarat Januari!

1:a februari. Har ätit några små snittar idag + kvällsmat (fil och banan) + allevo. Ingen motion idag. Blev lång dag med shopping och fika (kaffe) istället. Längtar efter kvällspromenaden imorgon!
Det går bra att köra pulver på jobbet. Det är hemma jag behöver ha bättre mathygien- matdisciplin… Så himla lätt att gå och plocka nåt i skåpet…

3:e idag. Igår gick jag min kvällsrunda (pulsade i snön) och sedan cyklade jag 15 km på motionscykeln. Och gjorde lite stretch-övningar mm medan jag tittade på Dr House…
Idag blev det en sen dag på jobbet, men har skottat lite snö och nu kom mannen hem. Så jag kanske hinner med en kvällspromenad idag med. Skulle behöva både handla och slänga återvinning… Men…Jag skulle också behöva jobba ikväll. Har en del grejer som ska vara klara till imorgon…
Har inte kört min mentala träning (Uneståhl) eller mindfullness på en vecka tror jag… Behöver nog göra det för att behålla fokus. Har kört pulver nu under arbetsveckan… Och i helgen åt jag mat. Men jag har även ätit när jag har känt att jag behöver mer mat nu med… Känns o att försöka köra bland-kost (pulver + mat) just nu. Har nedräkning till min jogg-träning nu. Så jag vill hinna med lite mer träning nu och då behöver jag få i mig mer kalorier för att orka.
MÅLET denna veckan: Gå ner 0,5 kg.

4:e nu… Oj vad svårt det är att fokusera på viktresan nu. Det är full fart på jobbet, har varit ute med en kompis på stan och…
Har inte lyssnat på "mental träning", har inte läst mina tidningar… Har inte varit så aktiv på forumet…
Vill gärna fortsätta fokusera men det är som att kroppen och sinnet tycker att jag har en ok vikt redan nu. Det är nog för att jag tappat nästan 10 kg sedan före jul… Det är kanske ok att jag inte fokuserar så mycket utan låter det gå lite lugnare ett tag..

Söndag… Äter, tränar, jobbar för mycket… Vikten står still… har gått upp 0,2 kg… Och inte har jag hunnit röra mig som jag ska, och nu när jag äter mat igen så har sötsuget kommit tillbaka… Undrar om inte stress/mycket jobb är en bok i dramat! Och så har jag börjat med Femal Balans. Hoppas att det ska göra att jag inte går upp i vikt vid mens…