Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 2403 ggr
viktoriab
0

Idag börjar min viktminskning

Hej, jag heter viktoria och är 33 år. Jag är 160 cm lång och väger 80 kg. Men nu har jag bestämt mig för att gå ner  i vikt en gång för alla. Jag är less på att känna mig tung och klumpig. 20 kg ska bort.

Jag tänker ta bort allt onyttigt i min kost. Jag är sockermissbrukare så jag kan inte äta lite av varje som andra. Det går inte med en kaka eller en liten tårtbit. Då slukar jag allt som står framme. Jag måste bryta helt.

Så nu har jag rensat skafferiet så det är rätt tomt

SaJo123
0

Pepp, pepp! Jag kämpar för att komma ner i 80 kg! :-)

Välkommen att dela med dig av med- och motgångar!

Liiniz
0

Ja sockerberoendet är inte lätt, jag började för lite mer än två veckor sen med viktnedgången. Att rensa skafferiet och kylskåp hjälper =) Lycka till skriv gärna om hur det går för dig =D

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Emmyjane
0

Hur tänker ni med sockret? Ska allt som innehåller socker ut?

Hur eller vad rensade ni ut och varför? Jag är åsså sockerberoende eller missbrukare, vill ha lite väglednig å hjälp för att börja tänka nytt.

Jag är 152cm väger 60-65kg har inte vägt mig på länge.

Jag vill börja yoga lånar tränings video på biblan men börjar aldrig. Jag har gått på box som jag älskade men det är trist att inte ha en träningskompis. Simma och åka skidor hoppas jag kunna nu i sportlovsveckan, föräldrarna har stuga i norra värmland och i tärnaby. Till tärna drar vi till påsk så då ser jag framemot mer skidor.

Hoppas det går nra för er andra framöver kommer tillbaks och peppar mer.

Liiniz
0

#3 Det jag rensade ut var saker som godis, choklad, oboy. Så det var mest sötsaker som man kränger i sig så fort man är sugen på ngt sött. Det är ju mkt lättare att undvika att äta godis om man inte har det i hemmet där man oftast är. Hitta något att ersätta det med till en början, för mig är det fortfarande apelsin de dagar som jag verkligen får ett sådant sötsug så att det känns som om man ska spricka =P Även om frukt innehåller mkt fruktsocker så tycker jag att det är ett väldigt bra alternativ att byta ut godiset mot, är söt men innehåller även vitaminer, enzymer etc.

Träning är en stor sporring för mig, för när jag blir sugen på godis så tänker jag att träningen var helt i onödan om jag äter det =P Funkar bra för mig då jag vet mkt väl om att tar jag en chokladbit så har jag ätit 10 bitar efter 5 minuter =P Jag joggar 5-10 min på morgonen innan frukost eller powerwalkar i 20-30 minuter, på kvällarna väljer jag mellan jogging, zumba och afrodans om jag är hemma =D Försök att hitta någon att träna med, det är ju roligare och det finns säkert någon träningstyp som du kan göra med en kompis, jag brukar gå danskurser men några av mina kompisar =) bra träning och verkligen jättekul =D

Lycka till!

Mvh LinaGlad

Emmyjane
0

Jag vill dansa gammeldans det är motion så det förslår. Men jag får inte med gubben. Kanske att det finns ett lag som är udda par, vem vet om man inte testar.

Önskar att jag hade en starkare karaktär. Får ta Vatten eller frukt när suget börjar.

Ska resten av familjen få ta smällen för att jag är sockerberoende? Min man och barn har inte samma sockerbehov, så jag vill inte ta bort deras tillgångar bara skärpa mina.

Liiniz
0

#5 Jag är bara 18 så jag bor fortfarande hemma och det jag gjorde var att bad min pappa att hålla undan godis från mig, på det sätt att han äter utanför hemmet, äter i vardagsrummet när jag är i mitt rum etc. Kan vara svårt om man har en familjekväll någon gång men vf inte slänga ihop en lite fruktsallad med lite yoghurt (tycker att det är jättegott att blanda frukt med lite lättyoghurt med vaniljsmak). Hitta ditt egna nyttiga lördagsgodis. Det kommer att bli lättare med tiden!

Finns säkert danskurser som man kan gå dit själv på som är gammeldanser men hittar du inget så kan jag starkt rekommendera afrikansk dans, Är inte jättemkt teknik utan snarare handlar det om att släppa loss och ha kul (dessutom så är det superbra träning =D).

Jag hoppas att du hittar någon träniing som passar sig och som du tycker är kul! =) Karaktären kommer, utmaningarna är det som gör oss starkare!

Mvh LinaGlad

Emmyjane
0

I dag hade vi popcorn, till fredagsmys.

I morgon blir det grönsaker och fildipp.

Liiniz
0

#7 Super, kör hårt, bara du verkligen vill så finns det inget som kan stoppa dig, håll ut så ska du se att det är värt det när det värsta suget är över =) Jag tror att du klarar det =)

Mvh LinaGlad

Emmyjane
0

Tackar!

Hoppas det går bra för dig och alla andra i denna tråd.

Helajna
0

Grattis till ditt beslut och din vilja, den kommer att ta dig långt :)
Jätte bra att ta bort det onyttiga i hemmet, ersätt det med nyttigt mellanmål och "godis" skorpor, frukt, nötter etc.. så att det första du ser då du öppnar skåpet är nåot sådant alternativ :)

Stort Lycka till och glöm inte att dela med dig av dina med och motgångar:)

viktoriab
0

Hej igen. Tack för alla uppmuntrande ord. Tyvärr räcker det inte för mig att endast rensa ut fikabröd och godis. Det har jag gjort många gånger förut. Men jag har ändå ett jättesug efter pasta och bröd. Kan lätt äta en hel limpa till frukost, en hel påse skorpor till mellanmål, och flera tallrikar makaroner med ketchup till lunch. Så jag är nog inte riktigt som ni andraRynkar på näsan

Det jag har rensat ut är: Godis, fikabröd, allt annat bröd, pasta, potatis, ris, allt som innehåller mjöl och/eller socker, även frukt, annars kan jag lätt trycka i mig 25-30 frukter om dan, Så starkt är mitt sug. Nu äter jag mycket ägg, fisk och kött. Till frukost åt jag en fläskkotlett med bearnaisesås och ett ägg, och har nu hållit mig mätt i flera timmar så blir nog en sen lunch

SaJo123
0

Jag håller tummarna Viktoriab! :-) Jag är likadan! Pasta, bröd mm är som godis för mig!

Roarkish
0

viktoriab: Eftersom du äter lågkolhydrat så kan jag rekommendera Kolhydrater.iFokus

Äter själv som du gör nu och har gjort det i ett år med gott resultat. Lycka till och håll dig undan kolhydraterna.

Calmare
0

Pepp pepp!! håller tummarna! Glad

Bra beslut!  Viktoriab, det är inte alla som ser godissambandet med sötsug och bröd, pasta, frukt. Glad

Det är faktiskt så att alla kolhydrater du äter och kroppen kan ta upp - omvandlas till socker(glukos).

Emmyjane
0

Pepp på alla er som är duktig! En annan klarar ju inte att motstå en semla.

viktoriab
0

det blir definitivt ingen semla för mig i år, för isåfall äter jag nog 10 st, Möjligtvis kan jag unna mig en semla utan bröd och utan mandelmassa

viktoriab
0

Idag när jag vägde mig hade jag gått ner exakt 1 kg, känns helt underbart att kunna gå ner och slippa vara godissugen jämt

SaJo123
0

Grattis ! Duktigt jobbat tjejen.

Helajna
0

Grattis! Jätte bra !:D

Har du testat att byta ut brödet mot grovare bröd och knäcke bröd?
så att du blir bätt fortare och håller dig mätt längre?
kanske även äta något till, som gröt så att du blir mätt innan hela limpan har åkt ned i magen? sånt är ju annars lätt hänt!

ett annat tips är att byta ut bröd mot skorpor,
eller göra eget bröd? jag bakar då och då eget filmjälksbröd som är gott, nyttigare och mättande :)

viktoriab
0

Tack alla

#19, jag har provat alla möjliga sorters bröd men det skapar ett fruktansvärt sug för mig så tyvärr det funkar inte, och gröt blir jag hungrig på efter en timme. Det som funkar för mig är att äta en mättande frukost = mycket protein och fett tex en omelette på 2 ägg, en skvätt grädde och några skivor bacon stekt i smör. Då behövs inga mellanmål

Helajna
0

aha okej!

jobbigt läge :(
har du testat att dricka mycket vatten för att hålla ned suget?

viktoriab
0

ja jag dricker mycket vatten och visst mättar det för stunden men jag vet inte om det direkt hjälper i längden. Och faktum är att jag ju faktiskt blivit av med mitt sötsug nu, men jag vet att jag måste avstå helt från det som triggar det (allt som innehåller socker el stärkelse) annars börjar det om igen. Min sambo åt en banan en dag och jag smakade en tugga. Det skulle jag inte ha gjort. Jag blev toksugen på allt möjligt sött efter det, men jag stod emot och åt en ostskiva med smör istället. Sedan kändes det bättre igen