Gå UPP i vikt..?
Hej. jag är 14 år och väldigt smal, har inte anorexia osv men många säger att jag är väldigt smal & har kollat upp & jag är underviktig.
Hur ska man göra för att gå UPP i vikt?
Samma sak som att gå ned i vikt faktiskt. :)
Äta tre mål om dagen och minst två mellanmål. Försöka få i sig så näringsrik mat som möjligt.
Handlar inte om att äta onyttig mat, utan äta nyttig mat i lagom mängd.
Men vill man gå upp i vikt istället för mer så byt inte ut saker till fettfria eller andra light-produkter, utan riktiga saker är det bättre näringsvärde i.
Om du äter godis och chips, skippa det och ät macka med rikligt med pålägg såsom protein (kött, ägg, hummus och sånt), fettrika saker (typ ost) och grönsaker. Då går du upp i vikt på ett bättre sätt.
Äta hälsosamt och träna i lagom mängd alltså, och inte skippa måltider. :)
#1 men jag är vegetarian + äter inte ägg eller dricker mjölk .. :p
Kanske det som gör att man e smal.. eller ??
kan mycket väl så vara…
nu vet inte jag om du äter några tabletter för att ersätta det du missar i din kost?
för genom att du missar en del saker som vitaminer och protein så blir det dessutom svårare för kroppen att plocka upp det den behöver och därmed svårare att gå upp i vikt.
#3 nej jag äter inga tabletter..
okej.. för det är ju viktigt då du inte äter dessa viktiga saker för kroppen, särskillt vid din unga ålder.
Du kasnke ska ta kontakt med en dietist som kan hjälpa dig hitta de tabletter du behöver samt få hjälp med att gå upp i vikt ?
Att inte äta kött tror jag inte har någon jättebetydelse för vikten. Mjölk ger dig kalcium, men det kan du få på annan väg också. Tabletter t.ex. Om du inte äter ost förstås. :)
Jag vet inte fet din kost är idag? Kanske kan du använda mer rena produkter som riktigt smör, fetare ost osv? Och som Zaphix säger, äta regelbundet. Många små mål om dagen, precis som för oss som ska ner i vikt.
Stadig frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Har du full koll på din vegetariska kost? Alltså äter du ordentligt av allt? Det är väldigt lätt att missa proteiner när man äter helt vegetariskt. B12 är också väldigt svårt att få i sig så där kan det vara bra att leta efter något tillskott. Hälsokosten eller apoteket ska kunna hjälpa dig.
Annars tycker jag tipsen är bra, ät regelbundet, mer matigt istället för att småäta godis. Sen är din kropp inte heller färdigvuxen, en del är väldigt smala innan dom kvinnliga formerna har satt sig på plats (eller den ökade muskelmassan om man är kille).
#2: Jag är också vegetarian, fast en tjock sån. :)
Jag äter vitamintabletter varje dag, speciellt gjorda för vegetarianer. Innehåller bland annat vitamin b12 (vilket är mindre lätt att få i sig utan att äta kött), järn (också mindre lätt att få i sig utan kött) och lite andra bra saker. :)
Är du vegan så är det nog bra med kalciumtillskott också.
Är också viktigt att få i sig omega 3, jag äter omega 3-kapslar varje dag. Men det kan du få i dig via bl. a. avocado, nötter och linfrön.
De allra flesta omega 3-tillskotten är fiskolja, men går du på en hälsokostbutik så be on linfröolja, det är helt vegetariskt.
Många vegatariner missar att få i sig protein och äter mest grönsaker och andra kolhydrater (pasta, ris, potatis). Det är inte alls bra, utan man måste tänka på att få i sig protein till de flesta måltider. Bra proteinkällor är bönor, linser, sojaprotein, qourn och kikärtor till exempel.
Speciellt när man växer är det viktigt att få i sig allt man behöver för att må bra. Finns böcker att köpa
rekommenderar http://animalrights.se/shop/detalj.asp?prod=320
sedan är det bra, att som Helajna rekommenderade, att gå till en dietist tillsammans med dina föräldrar. Antar att det är dina föräldrar som lagar största delen av maten hemma hos dig, och då är det ju bra att även de blir informerade. :)
Det är extra viktigt för just vegatarianer/veganer att veta hur man ska få i sig allt man behöver, för det kan vara svårt eftersom man inte får den kunskapen automatiskt. I ett köttätar-samhälle så blir ju de flesta uppfostrade till att äta kött, och då är det lätt att när man inte vill göra det längre så utesluter man bara kött. Det fungerar inte i längden, man måste ersätta köttet med något annat.
Men sedan måste jag ju krossa myten om att alla vegatarianer/veganer är pinnsmala. Det är verkligen inte sant, då man kan äta onyttigt även som icke köttätare.
#7 jag äter inte så ordentligt, hoppar oftast över maten i skolan och äter väldigt mycket chips/godis ..
#8 vad heter vitamintabletterna du äter då?:D :p
#9: De heter "Multivitamin för vegetarianer", är New Nordic som tillverkar dom.

#9 Då kan ju en bra början vara att börja äta regelbundet. Är skolmaten jätteäcklig kanske du kan ta med dig något hemifrån att kompletera med dom dagar du inte klarar av att äta den? Och sen kompletera med vitaminer.
Nu menade jag absolut inte att man blir pinnsmal av att vara vegitarian, jag vet ett antal motsatta fall till det så den myten har inte "biti" på mig.:p
Det jag menade var att man som ung behöver alla delar i kosten för att kunna få ut maximalt av den,. gäller givetvis vuxna med.
och sen är det olika från person till person hur kroppen reagerar och tar upp sin mat, vissa kroppar tar bara upp de "dåliga" sakerna medan andra har svårt att ta upp alls.. som jag och min sambo, dag och natt när det gäller kroppens förbrännings och upptagningsförmåga.
Sen är jag inte lika insatt om detaljerna som du är, men min svägerska är vegan och äter tabletter och går till läkare och deitist regelbundet för att se så att hon får i sig rätt mängder av alla delar.
Som du säger så är det viktigt att ersätta köttet med något.
#12: Var inte menat åt dig, bara allmänt. :)
Självklart behöver man alla delar i kosten, är ju superviktigt för att man ska må bra.
Jag är ju bara vegatarian, är väl mest av lathet som jag inte är vegan, och det är ju lätt nu förtiden då det finns soja- och qournprodukter. Man ska väl inte äta det för ofta, men det är ju smidigt.. :)
Planerar att gå till att bli vegan, men ta det steg för steg så det blir lättare.