Chestnuts vikttråd del 2
Då den förra tråden blev ganska lång och förutsättningarna är andra nu mot då gör jag en ny tråd. 
Har kommit igång och börjat röra på mig lite nu så kommer försöka att dagligen skriva in hur mycket jag rör på mig (utöver vardagsmotion) och hur många kcal jag äter. Går dock fortfarande på kryckor så blir inte motion på vanligt sätt utan med fokus på att bli frisk i mitt knä.
Startade på 93,3 kg den 14/10. Detta gav ett BMI på 32 ungefär till mina 173 cm. Har ätit alli under denna period, dock haft uppehåll sedan den 1/12. Tanken är att när ekonomin tillåter köpa alli kapslar för 2 veckor till. Har dock ätit alli-kost under den här tiden konstant, vilket numer innebär 1600 kcal/dygn. Maximalt 60 g fett.
Min mage krånglar lite till och från (magkatarr) vilket gör att jag vissa dagar har svårt att äta överhuvudtaget. Men de dagar magen mår bra försöker jag äta 3 huvudmål och 2-4 mellanmål =)
Idag, 11/2: Födointag: 1250 kcal (270+50+340+100+420+70)(huvudmål understrukna)
Motion: Rehabprogram (styrka) 15 min. Dessutom en promenad på 3,44 km på 38 min.
Förbränning: -291,6 kcal
En ganska så bra dag med andra ord, har inte gått så här långt sedan innan operationen - blir spännande att se hur kroppen mår imorgon. Men gick som sagt med kryckor så belastningen hamnade inte på knäet utan snarare på armarna. För knäet blev det mera en rörelseövning. 
Känner mig så peppad gällande kosten efter att ha ätit lite onyttigt i en vecka, slank visserlgien ner en dumle mn det var allt när jag och några kompisar fikade.
/Amanda
Med vänliga hälsningar
Chess

Har någon läkare kollat din magkatarr? Att du har svårt att äta kan vara början på magsår, har man katarr är man konstant sugen på mat normalt.
I vilket fall så behöver du hjälp med kosten för att bli bra i magen.
#1 Jodå, har varit iväg hos läkaren. Lämnade blodprover med (celiaki, laktos, heliobacter pylori, Hb). Alla kom tillbaka med utmärkta värden förutom Hb't men det är inte behandlingskrävande och det är där mitt Hb har legat länge nu.
Troligen är det stressrelaterat i kombination med NSAID.
Med vänliga hälsningar
Chess
Idag 12/2:
Födointag: 1620 kcal
Motion: Promenad, 2,62 km. Tog 32 min.
Förbränning: -165,7 kcal
Har åkt på en förkylning, kände mig inte alls på humör för att ge mig ut idag. Så blev en kort runda i långsamt tempo. Men jag kom ut idag! Alltid något.
Va inte i skolan heller då jag knappt har någon röst kvar. Hoppas på att jag mår bättre imorgon för då vill jag ta mig runt 5,56 km rundan! Sen på kvällen blir de fest hos kompis så ser gärna att jag har bränt lite innan…
På kostsidan märks det att det är fredag. Blev lite gott i form av kladdkaka men nöjde mig med en bit.
Med vänliga hälsningar
Chess
Fortfarande förkyld och ska på fest ikväll så bestämde mig för att väga mig idag istället för imorgon. Blir ingen direkt motion idag med andra ord, bara försöka samla ork till ikväll.
Vikt idag (13/2): 82,6 kg
Med andra ord viktminskning sedan förra veckan på 0,5 kg om jag inte minns fel :)
Med vänliga hälsningar
Chess
Idag, 14/2: Födointag: 1200 kcal
Blev en riktigt onyttig kväll igår, är mera förkyld nu än vad jag var innan = ingen promenad. Men i morgon ska jag iväg och träna hos sjukgymnasten lite rehab så då blir det lite rörelse i alla fall 
Med vänliga hälsningar
Chess
Idag, 15/2:
Födointag: 1300 kcal
Motion: Rehab, ca 40 min aktiv tid dock väldigt lugn träning
Förbränning: -241,4 kcal
Magen har ballat ur totalt idag så vet inte hur mycket näring som tas upp, känns som att allt går rätt genom bara 
Med vänliga hälsningar
Chess
Idag, 16/2:
Födointag: 1240 kcal
Har kört rehab idag men det var så försiktigt så det räknar jag inte. Kroppen mår urkasst, magen har lagt av, så någon energi till något finns inte.
Med vänliga hälsningar
Chess
Idag, 17/2:
Födointag: 1550 kcal
Ingen motion idag alls mer än lite vardagssysslor. Ska iväg till läkaren imorgon med knäet, funkar inte alls för tillfället :(
Med vänliga hälsningar
Chess
18/2:
Födointag: 950 kcal
Motion: 25 min rehab + 31 min promenad (2,66 km)
Förbränning: -301,5 kcal
Igår var en riktigt dålig dag ur matsynpunkt. Allting rann rätt genom och jag mådde illa när jag åt. Får panik snart, MÅSTE kunna äta mer. För jag måste gå ner i vikt samtidigt som jag bygger muskler, det ena ska inte ta ut det andra. Ska försöka öka min proteindel av maten för att få i mig protein till musklerna… Men känns verkligen inte bra att jag äter såhär dåligt, behöver ligga runt 1400-1600 kcal… Speciellt de dagar jag bränner runt 200-300 kcal på träning utöver vardagsmotionen. 
Med vänliga hälsningar
Chess

Det här med magen, du har inte provat någon form av bulkmedel? Det både ger konsistens så det inte rinner igenom och ger lite "smidighet" till avföringen när den är för hård så det lbir lättare att få ut allt.
Jag har haft stora problem med diarre omväxlande med hård mage och har fått en jätteförbättring med hjälp av bulkmedel, istället för att ha rännskita fyra gånger i veckan minst så kan jag numera behålla maten i stort sett varenda dag. Hjälper väl kanske inte mot illamående eller så men man slipper den totala genomrinningen.
19/2:
Motion: Pulsa i snön ett par hundra meter, mocka en hästbox, släpa på torvbalar, strö, skotta gödselstacken..
Förbränning: ?
Födointag: 1370 kcal
Första gången på länge jag har träningsvärk
Åt endel godis så kom på så sätt upp i ett vettigt kcal-antal. Även om det känns lite fel att behöva äta godis för det (håller på och slutar med godis, tycker inte att det är speciellt gott längre med undantag för choklad). Magen fortfarande bråkig.
#10 Har testat Laktulos men det gav sådana smärtor så det låter jag bli att testa igen..
Är väl om jag skulle testa något annat bulkmedel men jag är rädd för att det blir samma sak.
Med vänliga hälsningar
Chess

#111 Kollade bara snabbt i fass men det bulkmedlet jag käkar fungerar på ett annat vis. Jag äter helt enkelt gummi=p Det påverkar inte något annat än att det tar plats och blir glatt när det blir blött så avföringen passerar lättare. Enligt fass används laktulos främst vid förstoppning. Inolaxol som jag har används för att stabilisera åt båda hållen. laktulos verkar också vara lite dumt om man är laktosintollerant, har du sånna problem? För det kan ju förklara smärtorna kanske. Men jag förstår om det inte känns så där jätteroligt att prova när du fick sånna problem sist.
#12 Har haft "mjölkmage" i flera år nu, blivit dålig av att dricka ett glas mjölk typ. Men enligt alla prover är jag inte laktosintolerant utan har ganska mycket laktas, så vet inte riktigt
Ska ta och kika på Inolaxol nästa gång jag tar mig till apoteket (är i princip insnöad nu
)
Med vänliga hälsningar
Chess
20/2:
Motion: rehabpass hemma
Förbränning: -355 kcal
Födointag: 1250 kcal
Körde ett långt styrke/rehabpass idag. Brände en hel del på det =)
Med vänliga hälsningar
Chess