Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettrecept
Läst 5943 ggr
[SarahOhrn]
0

Recept!

Här lägger jag nu in en massa olika recept, jag kan inte sitta och räkna kcal och fett i alla men ska försöka göra det i dom jag orkar! :) Det är inte bara jättenyttiga recept men man kan ju äta dom mer onyttiga när man lyxar till det en lördagkväll, äta mindre av det och äta mer av nåt annat eller byta ut/minska det onyttiga i rätten.

Det är ju upp till er! Men ska försöka räkna som sagt i allt och även skriva i inlägget om det är en extra billig rätt eller så eftersom vissa även söker detta! =) Man behöver inte äta onyttigt för att det ska bli billigt.

Ska försöka få med bilder också men har inte det på alla rätter tyvärr. Kan lägga in dom i efterhand nästa gång jag gör dem! Ska börja fota alla recept jag gör från och med nu, det är ju roligt att se! Att jag inte tänkt på det tidigare :)

Ni får även gärna fylla på med recept i den här tråden såklart!

[SarahOhrn]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Paprikasoppa med pasta
_
4 port
Kcal per portion: 222
Fett per portion: 12 g
_

Ingredienser
2 dl pasta, t ex hattar eller snäckor
2 st paprikor
1 st gul lök
1 tsk smör
1 krm svartpeppar
2 st burkar passerade tomater, á 400 g?
1 dl vatten?
2 1/2 dl Kelda matlagningsgrädde 15%
2 st grönsaksbuljongtärningar
1 krm strösocker
1 krm salt

**Gör så här
**Koka pastan. Kärna ur paprikorna och dela dem i mindre bitar. Skala och hacka löken. Fräs paprikorna och löken i smör i en kastrull. Rör i peppar, tomater, vatten, grädde och buljongtärningar. Låt soppan koka några minuter. Lägg i pastan. Smaksätt med socker och salt.

Ibland om jag vill lyxa till det tar jag bort pastan i soppan och gör hemmagjorda vitlöksbröd i stället. Köper en sån färsk baguette på en affär med bageri, blandar lite smör, vitlök och persilja efter smak och brer på, kör i ugnen tills dom blir lite gyllenbruna. Supergott! =) Lite mer fett o kcal då såklart men pastan går ju bort i alla fall..

Det här receptet är också riktigt billigt faktiskt då man har en hel del av det hemma och använder fler gånger, så det funkar bra att göra storkok av (brukar själv göra dubbel sats o ha till lunchlådor).

Denna kommentar har tagits bort.
[SarahOhrn]
0

Fransk kycklinggryta

4 port Kcal per portion: 298 Fett per portion: 15 g

Ingredienser
600g kycklingfilé
2 dl vatten
1/2 hönsbuljongtärning
4 msk koncentrerad svartvinbärssaft
2 dl lätt creme fraische
1 tsk timjan
1 tsk rosmarin
1 msk soja
Salt och peppar
Ev. färsk timjan och svarta vinbär som garnering

Gör så här
Bryn kycklingen i en stekpanna, häll på vatten och buljongtärningen och låt dem eftersteka på svag värme under lock ca 20 minuter. Ta ur kycklingen. Rör ner safr, creme fraische, kryddor och soja i stekpannan. Låt det koka kraftigt i 10 minuter. Lägg tillbaka kycklingen och smaka av såsen. Dekorera gärna med färsk timjan och färska svarta vinbär. Servera med pressad potatis eller potatisgratäng.

Jag har även ätit den med ris och det funkade superbra! Den här grytan är såååå god!!! Lite "lyxigare" mat men väldigt enkel även om den tar lite tid.

Tänk också på att jag räknar inte in tillbehören (ris, potatis, pasta osv) i kcal och fettberäkningen utan det får ni lägga till själva efter vad ni valt! :)

Chestnut
0

Slänger in lite recept här med! =)

Röra av vit fisk 1 port. (i själv röran är det runt 250-270 kcal och ca 8-10 g fett)70-100 g vit fisk (t ex sej)
½ dl grovhackad purjolök
1/4 Paprika skuren i bitar
2-3 msk krossade tomater
3/4 dl minifraiche 5%
Salt
Svartpeppar
Pressad citron
Till: Pasta, potatis, grovt bröd eller ris

1. Lägg fiskbiten i en kastrull med ett par matskedar vatten. Täck med lock och koka ett par minuter på medelstark värme. När fiskbiten är nästan helt igenom (fyll på med mera vatten vid behov) hackas den sönder med stekspaden. 
  2. Lägg bort locket. Låt vattnet avdunsta. Tillsätt purjolök och paprika, bryn lite snabbt (rör runt hela tiden så att det inte fastnar i botten).
  3. Tillsätt de krossade tomaterna, blanda om och låt det koka i någon minut så lite vätska avdunstar. Tillsätt därefter minifraiche, smaka av med salt, svartpeppar och pressad citron. Låt puttra på svag värme tills fisken är helt igenom (om den inte redan är det) eller tills allting blandats väl och röran blivit genomvarm.

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

Kycklinglasagnette, 4 port. 458 kcal/portion

350 g Kycklingfilé
½ msk rapsolja
1 burk krossade tomater (400 g)
300 g fullkornslasagnette
2,5 dl mellanmjölk (kan ersättas med lättmjölk utan problem)
1 msk vetemjöl
1 röd paprika
½ gul lök
½ dl burkchampinjoner
½ dl majs
2 msk hackad basilika (fryst/färsk, kan ersättas med 1 tsk torkad)
1 tsk torkad timjan
1 buljongtärning
Salt
Svartpeppar

1. Börja med att hacka samtliga grönsaker till lagom storlek. Skär kycklingen i kuber på 2*2 cm. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Hetta upp rapsoljan i en stekpanna (gärna teflon). Fräs kyckling, champinjoner och lök så att löken blir mjuk och kyclingen får lite färg. Tillsätt krossade tomater, paprika och majs samt buljongtärningen. Låt puttra på svag värme.
  3. Koka upp pastavatten. Låt lasagnetten koka i ca 5 min (den ska inte bli klar!) Häll av pastan i ett durkslag och låt svalna.
  4. Häll kycklingsåsen och pastan i en ungsform. Blanda runt så kycklingen och pastan blir jämt fördelat.
  5. Vispa ut mjölet i lite mjölk i en kastrull. När det är klumpfritt tillsätt resterande mjölken. Rör om hela tiden medan det får koka upp på medelstark värme. Tag genast av kastrullen från plattan efter uppkoket. Nu bör såsen ha tjocknat. Tillsätt basilika och timjan, smaka av med salt och lite svartpeppar.
  6. Häll den vita såsen över lasagnetten (såsen skall inte röras ner utan ligga ovanpå).
  7. Grädda i mitten av ugnen ca 20 min.
    Servera med en grönsallad.

Den här rätten går utmärkt att frysa och tina i micro/ugn. Om man vill lyxa till det kan man göra en klassisk ostsås och ha på men jag nöjer mig med mellanmjölk =) Såsen smakar ganska så örtigt av basilikan. Är lite helgmat för mig i och med att den tar en stund att göra. Men är absolut värd varenda sekund!

Med vänliga hälsningar
Chess

SaJo123
0

En länk till en sida där man får alternativ till godis.

Välj nåt som du är sugen på och dra till växlaren: så föreslår den vad du kan äta istället:

http://www.ur.se/Ung/Amnen/Halsa/Ma-bra-i-kroppen/At-ratt/Godisvaxlaren/

[SarahOhrn]
0

#10 Superbra sida!! =) Lägg gärna in inlägget i Helajnas tråd som handlar om detta! =) Olika alternativ.. Puttar upp den!

Chestnut
0

Experimenterade lite idag nu när msgen är i lag igen =) Blev en paj som var väldigt mastig, dock tveksam till dess alli-vänlighet. Tror att det blir minst 4 portioner, antagligen mer för mig. Men beräknade som om den räcker till 4 =) För att få den fettsnålare kan man helt enkelt skippa att äta pajskalet där den större delen av fettet sitter. Samt hoppa över osten.

Kycklingpaj, 4 port. 471 kcal/port

170-200 g kycklingfilé
1-2 tsk matfett
100 g burkchampijoner
½ gul paprika (eller en liten)
50 g gul lök
1 msk tomatpure

4 ägg
3,5 dl mellanmjölk (kan bytas mot lättmjölk)
30 g riven ost
Tacokrydda

3 dl grahamsmjöl
75 g matfett
1 msk vatten

1. Börja med pajskalet. Rör mjöl + matfett till en grynig massa tillsätt därefter vatten och jobbs ihop till en smidig massa. Tryck ut degen i pajformen och förgrädda 10 min i 200 grader.
  2. Skär kyckling och grönsaker. Fräs kyckling + lök i matfettet, tillsätt champinjoner och paprika. Blanda även i tomatpuren och tillaga på medelvärme tills kycklingen är igenom.
  3. Rör ihop ägg och mellanmjölk, krydda med tacokrydda efter eget tycke.
  4. Strö osten i det förgräddade pajskalet, lägg över kyckling+grönsaker. Häll över äggstanningen och grädda nederst i ugnen ca 40-50 min, 200 grader.

Med vänliga hälsningar
Chess

[SarahOhrn]
0

Jag måste bara tipsa om den här UNDERBARA rätten jag gjorde idag! Från Alli's receptbank.. Måste säga att jag inte hittat många recept där som fallit mig i smaken men detta testade vi och det va populärt hos både mig och sambon, det kommer vi göra igen! =)

Kopierar adressen till receptet bara, där står det för 1 portion, hur mycket kalorier och hur mycket fett. Jättelämpligt!! =) Lättare när det står för 1 person än 4 personer, så man bara kan dubbla allt och här står ju allt så lämpligt hur mkt kalorier o fett, synd att det inet finns fler recept som faller mig i smaken bara! ;)

http://www.alliplan.se/Recipe/1404.aspx

jobi55
0

Timjankryddad rotfruktsgratäng 2 portioner ger 6 propoints per portion

Ingredienser

3 st

potatisar, (300 g)

150 g

morötter, 1 - 2 st

175 g

palsternackor, 1 - 2 st

1 st

vitlöksklyfta

3 dl

mellanmjölk

1 msk

timjan, hackad

1 tsk

salt

1 krm

svartpeppar, nymald

2 dl

mager ost (13%)

Tillagning

En smal variant där rotfrukterna fått koka i mjölk och sedan blandas med riven mager ost. Lagas gratängerna i en större form ökar tillagningstiden något. 1. Skala och skär potatis och rotfrukter i tunna skivor. Skala och skiva vitlöken.
2. Koka upp mjölk med kryddor och vitlök i en kastrull. Lägg i rotfrukterna och låt koka ca 5 minuter tills de börjar bli mjuka. Rör ner det mesta av osten.
3. Lägg ner rotfruktsblandningen i ugnssäkra portionsformar och strö över resten av osten. Grädda mitt i ugnen i 200 grader ca 10 minuter.