Olja vs Smör
Vi har en diskussion här hemma huruvida olja är bättre än smör eller inte. Jag hävdar att olja inte är lika farligt att använda som smör. T.ex i matlagning, att steka i osv. Han hävdar att det är fett som fett. Och ska man gå på viktminskningslinjer så är olja precis lika illa som smör.
Hur ligger det egentligen till?
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
jag vet inte, men jag har för mig att olja är bättre än smör överlag. förutom om man hettar upp olivolja för då blir det inget bra fett. jag har ju inga studier direkt att gå på eller så, men jag har hört att olja skulle vara bättre för kroppen för att det är rätt sorts fett, nyttigare liksom :)

Är ju "gammal" lchf:are så jag tycker att smör är bättre. Är inte så bra på det hela men det är nått med omega6 i vissa oljor som inte är så bra.
Fråga inne på kolhydrater i fokus så kommer du nog få massor med svar.
"You just have to belive…"
Är inte insatt utan resonerar "fett som fett". Olja och smör - sak samma.
Ur viktminskningssynpunkt är det egentligen inte någon skillnad MEN olja har fördelen att du nite behöver ta så mycket som man ofta behöver med smör och det går åt ännu mindre om man köper en sprejflaska och har oljan i. Ur de som är gjorda för olja kommer det vanligen max 1 tsk/sprejning och man får det jämnt fördelat. Smidigt tycker jag i alla fall.
Med vänliga hälsningar
Chess
#3 Jo det är sant.
Hm.. är lite sugen på popcorn och funderar hur de räknade ut på livsmedelssidan. Det var så mycket fett i. Olja eller smör, eller är det lika fett ändå.
För isåfall kan jag ju lika bra använda smör när jag poppar. (godar) de få gånger jag nu kan göra det.
Iofs så krävs det ju mindre olja.. Åh så jobbigt! 
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Sen är det ju skillnad på de olika oljorna med. Vissa tål upphättning bättre än andra och vissa har bättre fördelning av Omega6 än andra.
Har för mig att Macademiaolja ska vara en av de bättre och solrosolja ganska dålig.
Olivolja är väl hyfsad om jag inte minns fel.
Hittade en artikel om olja…
Vad jag läst hittills är att rapsolja är bäst för matlagning. Så det har vi kört på sen länge. Olivolja är också bra, men så dyrt! Så det använder vi mest bara till pasta.
Så, läste artikeln där. Mycket intressant. Av den att döma borde det inte vara farligt att fortsätta att steka i rapsolja. Snarare tvärt om. Eftersom det innehåller mycket omega3, som vi måste ha.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Ja, rapsolja och olivolja är de bättre av oljorna. Om jag inte minns fel. 
Vet inte om det står på oljorna hur mycket omgea3 och omega6 de innehåller.
men har hört att olivolja inte bör upphettas eftersom den då förändras så det blir onyttigt fett, (transfetter?ellr vad det nu heter..) vi brukar poppa popcorn i rapsolja, en med mkt smak så det blir mumsigt ^^
#8 Japp det stämmer. Läste det i artikeln också.
#7 Jo i nån länk vidare där så stod det hur mycket de innehåller av båda. Rapsolja innehåller fortfarande mer omega3 än omega6, men är fortfarande bäst. Vi behöver ju fortfarande båda fettsyrorna, men mer av omega3.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
En tips är att smaksätta rapsoljan med till exempel vitlök =) Kanske inte just till popcorn men i matlagning. Grovt skuren chilifrukt funkar med. Bara ha i vitlök eller liknande i oljan och låta det dra någon dag. Det krävs väldigt lite vitlök för att ge kraftig smak ska tilläggas! (1 klyfta inte skuren utan bara som den är till 1 l olja)
Med vänliga hälsningar
Chess

Olja och smör - samma mängd kalorier men passar till olika saker tycker jag.
Smör är ju gott till mycket men ibland vill man ju ha lite mer neutral smak. Jag använder olja när jag wokar, men smör till att steka ägg i tex.

Linfröolja vet ja är dyr, men det är nog den godaste ja vet :D
Går bra att ha bl.a i sallader o nudlar :)
det är nog lite så att det är olja som smör.
däremot tycker jag att det är lättare att använda mer olja än smör tex i stekning, så på så sätt onyttigare:P
TIIPS!!
Då jag gör matpajer gör jag alltid degen med olja istället för smör blir engligt mig 1000 gånger godare det då den inte är lite "kakig" som den med smör, det passar till dessertpajer tycker jag, inte till mat. :) Testa det ;) Blandar även i lite bättre mjöl som grahams och fullkorn och med extra fibrer och så.
TIIPS!!!
en god och supernyttig paj är att köpa en påse wokgrönsaker och woka lite lätta innan du lägger det i formen med degen (degen med olja behöver inte förgräddas) Sedan lägger ett lager med krossade tomater uppe på sedan river ost uppe på. supergott! :D och nyttigt :)
om man vill kan man även blanda osten i lite creme frech och ha uppe på . :)
Giivetvis krydda med, efter smak :)

Vad tycker ni om sm?rarom? Har h?rt att det finns men ?r det bra?

Jag använder båda, men mest smör. Oljan jag använder är kallpressad raps- eller olivolja.
Aldrig margarin, aldrig billig olja, aldrig transfetter.
Smör är generellt sett bättre än oljor. Jag äter LCHF och steker mat i smör eller kokosfett och använder oljor till t ex grönsaksdressing som jag äter ibland.
Olivolja mår inte så bra av att hettas upp.
Om man är orolig för Omega3 och Omega6 kvoten, vilket jag är, så ska man hålla sig undan framför allt solrosolja.
Ur viktnedgångsperspektiv så spelar det ingen roll om du använder olja eller smör till popcorn. Dock är det popcorn som är boven i det dramat. 

Min son bor sen många år i Barcelona och har en spansk sambo…de steker all sin mat i olivolja så det funkar jättebra….dessutom har de inte ett uns av fett på kroppen ..jo fett har de väl men inte ån övervikt