Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 1807 ggr
Dinis
0

Behöver hjälp..

Hej!
Nu behöver det hända något.

Jag har ingen bra "relation" till mat, har aldrig haft det. Det pendlar mellan svält och tröst äta. Nu är jag riktigt trött på det.
Jag vill kunna äta regelbundet utan att få ångest över att jag ätit flera gånger på en dag och inte behöva bli knäpp för att jag tror att jag har gått upp i vikt.

Jag har försökt förstå mig på GI. Med den metoden tar man bort pasta, bröd, ris, potatis? Efter ha sökt på lite recept så finns det med.
Snabba kolhydrater ger söttsug? Jag älskar pasta, fullkornspasta och är det problemet med att jag alltid är sötsugen så försvinner det direkt.

Jag känner mig aldrig mätt.. kommer inte ihåg sist jag gjorde det så jag kan äta hur mycket som helst, jag äter lika mycket som min pojkvän:/
Vad kan göra så man får tillbaka mättnadskänslan?(stavning?)
Funderar om jag skulle testa kick start Allevo och se om det kan göra så att magsäcken krymper ihop lite så jag inte äter lika mycket som nu.

Är någon från Halmstad här? Som hade behövt en promenadkompis får gärna skicka ett meddelande till mig=)

Någon som har tips på hur jag ska göra? Satsa på GI-metoden?

/Dinis

Zaphix
0

Det som jag tycker är bäst med GI-metoden är att man kan äta ganska mycket mat, men i alla fall jag får inte ångest över att jag ätit flera gånger på en dag. Man får aldrig den där stabbiga käsnlan i kroppen, utan man känner sig bara nöjd.

Och för att få tillbaka mättnadskänsla tror jag det är bra att äta en normalportion, inte tänka på att äta sig mätt, utan snarare lära sig hur mycket man ska äta.
Tillslut kommer nog mättnadskänslan tillbaka. Man ska ju ändå bara äta sig 70% mätt, på en skala där 100% är proppmätt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Helajna
0

Hej!
Jag hade liksom du innan jag gick ned i vikt.
jag var aldrig mätt och åt lika mycket och ofta mer än min pojkvän..

Det jag gjorde var att gå med i viktväktarna, mitt bästa bestlut någonsin. Där fick jag lära mig hur mycket jag ska äta, vad som är bäst att äta, vad som gör mig mätt osv. Nu kan jag faktiskt känna mig lagomt mätt.

Som Zaphix säger, äta en portion och inte mer, för  kroppen trpr att den är hungrigare än den bör vara, då man har en övervikt.
Ta då istället ett mellanmål efter 1,5 timme eller liknande om du är hungrig, men håll dig till portionerna.

Lycka till!

Åsa S
0

Man äter kolhydrater när man äter GI. Äter man GI är det helt OK med fullkornspasta, bulgur, quinoa, kokt potatis etc. I ex. Pauluns böcker finns det massor med goda pastarätter. När man äter GI plockar man bort snabba kolhydrater (ex. vitt socker och vetemjöl) och äter långsamma kolhydrater istället (ex. fullkornspasta, mörkt surdegsbröd)

Om man plockar bort alla Kolhydrater är det snarare Atkins eller LCHF man sysslar med.

Dinis
0

#1 Okej, tack för tipset ska verkligen försöka hålla mig till en portion.

#2 Jag har funderat på vikväktarna men det handlar inte om så många kilon, -5kg så är jag på ideal vikten enligt bmi. Kilona syns och i och med mitt dåliga förhållande till mat så leder det till ångest.
Jag behöver någon diet/metod som jag vet att det inte gör något om jag faktiskt äter "normalt".

#3 Okej, tackar då vet jag det. Då kan man äte lite pasta i alla fall!

Imorgon så ska jag börja, dra ner på kolhydraterna.
Hoppas det kan hålla i sig, jag brukar inte kunna hålla mig borta från godis och sånt.

Helajna
0

många som är ned i VV har inte mer än 4-5 kilo att gå ned.
Viktväktare äter ALLT, är inge krav eller förbud utan man lär sig att leva på ett bra sätt äta r´bra och hålla vikte då man gått ned men ändå genom att ätaallt. så att viktväktarna skulle vara något annat än "normalätande" är helt fel. GI och de andra däremot…