Sötningsmedel!
Jag bara måste ta upp detta alltid aktuella ämne runt viktnedgångar. Lightprodukter och sötningsmedel!
Jag kan säga på en gång att jag är fruktansvärt anti dessa lightprodukter. Tyvärr har jag inte kvar länken jag fick till en artikel om detta, det är väldigt synd för den gjorde mig verkligen mörkrädd och fick mig att aldrig mer dricka en droppe av detta fruktansvärda ämne. Nu är det ju lite olika sötningsmedel, aspartam är väl det värsta men inget av dem är bra. Den artikeln jag läste handlade nog om aspartam men stämmer nog ganska bra på alla sötningsmedel överlag.
Kort och gott handlade den om hur sötningsmedel ger nervskador, det var ingen vacker läsning och det är skrämmande att folk verkligen stoppar i sig detta. För att dem tror att det på något sätt är bättre än vanlig läsk t ex? Jag kör på läsk som exempel i detta då det är lättast.
Man är beroende av läsk men i stället för att försöka avvänja sig från läsken och sockerberoendet så byter man till lightläsk, för det innehåller nästan inga kalorier och då går man ner i vikt ändå. Eller?
Tyvärr är det inte så enkelt! Nu kommer jag säkerligen få folk på mig som dricker lightläsk att dom visst går ner i vikt, och självklart det är möjligt om man är duktig på all annan kost men det kan lika gärna sinka viktnedgången och inget händer och så undrar man varför.. Dels kan kolsyra göra det svårare att gå ner i vikt och sen sötningsmedlet i sig.
Det är bättre att ta tag i problemet och ta sig ur beroendet för att sen kunna dricka vanlig läsk någon enstaka gång än att hälla i sig litervis med lightläsk. Mna bör undvika light i vilket fall även om det är få gånger men det är ju upp till var och en..
Lite socker (kolhydrater) behöver vi ju för att funka men sen är läsk till exempel helt onödigt. Jag ska väl inte säga något som bär på 30 kg övervikt men har för några månader slutat med läsk och druckit det kanske 3 gånger på 5 månader.. Jag säger inte att man aldrig behöver göra det, jag lär ju aldrig sluta till 100% men det ger inte kroppen något och man kan försöka få bort SUGET efter det och bara dricka det någon enstaka gång. Jag är inte längre sugen på det men ibland faller jag dit och tar ett glas ändå, väldigt sällan numera dock då jag tycker det är för sött. Nu tar jag med glädje ett glas vatten i stället, det trodde jag aldrig att jag skulle klara för 1,5 år sen! Då var jag så fast i det och drack minst 8 liter läsk i veckan..
Alla KAN sluta om man bara ger sig fan på det, jag har ju själv varit beroende av det och kommer aldrig nånsin falla dit igen! För jag behöver det verkligen inte, jag vet hur mycket det förstör min kropp och det är bara jobbigt att vara beroende… Men det är nästan bättre att vara beroende av socker än sötningsmedel! Kan man sluta med knark kan man sluta med läsk?! Blir trött på folk som inte ens försöker och bara byter ut och tror att dte är nyttigt med light.. Jag säger inte att det är lätt men som sagt, I've been there, done that! Hade jag inte varit där hade jag kanske inte kunnat säga något… Men jag blir ledsen över hur folk ser på lightprodukter för det är så mycket mer skadligt än folk förstår. Mitt motto är helt enkelt att man kan äta fullfeta o fullsockrade produkter men bara ibland o i lagom mängd. Kan man inte satsa på att komma ur beroendet av vanlig eller lightläsk, då kommer man ju vara fast där resten av livet ändå, man måste ur det som alla andra beroenden!
Någon dag ska jag skriva ännu mer utförligt om dessa sötningsmedel och länka till någon artikel. Det här är bara mina tankar och fakta jag har i huvudet men det kommer mera. Det är skrämmande att folk tar så lätt på det och inte förstår skadligheten i att byta från socker till sötningsmedel. Ni gör inte eran kropp någon tjänst.
Det är ju självklart upp till var och en och jag tänker inte sitta här med en pekpinne om hur ni ska göra och inte ska göra. Men jag ber er bara att tänka efter en extra gång, om det är värt det. Ni vill ju antagligen ner i vikt av hälsoskäl.. Varför då sätta sin kropp i ännu en hälsorisk som om möjligt kan vara ännu värre?
Hjärtproblem eller nervskador? Pest eller kolera?
Jag har aldrig hört att hemma-kolsyrat vatten skulle vara dåligt. Tvärtom. Om man inte tycker om sitt vatten, rekommenderar dom hemma-kolsyrat.
Och sen, de essenser man tillsätter hemma är inte lika "farliga" som färdigköpt läsk.
Rätta mig om jag har generalfel!
För jag dricker hemma-kolsyrat med essenser i. Ibland cola, must, apelsin eller något som är mildare som blir som smaksatt vatten. Och jag går ner ändå.
Men jag dricker bara på natten när jag är törstig. Så det blir inte litervis per dag. Kanske MAX en halv liter om jag är jättetörstig på natten.
Även jag är anti dessa typer av light produkter. Jag har sluat dricka läsk helt och tar endast något undantag om jagäter ute och det finns fåligt alternativ, men skulle aldrig falla mig in att gå och köpa en läskt att dricka. Har inte druckit så där jätte mycket läsk men var endå gnaksa mycket Fanta ett tag innan jag slutade helt, på sommarn var det värst då det var kokhett:P
Men det GÅR att sluta. Ochd et bör man göra. För det är en sak att äta socker då det ger en viss mättnad medan man kan få i sig hur mycket som helst genom att dricka det.
Har dock aldrig hört att eget hemkolsyrat vatten skulle vara dåligt?
#1 Nej jag vet inte men jag har hört att just kolsyrad dryck kan hindra viktnedgången lite… Men det är kanske från person till person också… Men när jag bytte läsk mot loka o drack loka varje dag i stället 2 L så hände inget med min vikt… Men jag har aldrig gjort läsk hemma så jag har ingen aning om detta, det är möjligt! :)
Sen är det väl det att man inte ska hälla i sig varje kväll en massa sånt…
#2 Ja precis, jag har fortfarande all vikt men har kommit ur det här med läsk och det händer någon enstaka gång kanske varannan månad nu att jag blir sugen om jag ändå är ute o äter eller bortbjuden o dom dricker läsk, typ.
Jag tycker det är viktigt att man satsar på att dra ner på läsken, inte byta ut den mot light. Jag har faktiskt ingen aning om hemmakolsyrat vatten eftersom jag aldrig gjort det, men jag har hört att typ loka även kan stoppa viktnedgången men vet inte omd et beror på att det är hårdare kolsyrat eller om det är so allt annat, alla säger olika! =P
Men självklart är det tuuuuusen gånger bättre att dricka kolsyrat vatten typ loka eller gjort hemma än läsk eller LIGHTLÄSK framförallt!
Tyvärr verkar inet alla förstå sötningsmedlets "effekt"… Hur farligt det är!
Jag klarar inte ens av smaken av lightprodukter. Även om jag inte vet att det är light känner jag DIREKT och andra bara "va?? hru känner du det?" för det är så svag lightsmak men jag klarar inte av smaken alltså! Fyy.. Smakar så konstgjort!
haha jag är lika dan! känner diekt då det är light:P
Det endel pratar om är ju någon typ av salthalt i loka m.m. men det är inget jag lägger så stor vikt på. det är tusengånger bättre än mycket ännat och jag dricer även det med måtta :)
Ja, det är ju det. I vilket fall är det ju så mcyket bättre men sen kanske man inte behöver dricka 2 liter loka om dagen heller =P Men det är ju bättre än att byta mot lightläsk… :S
Blir lite arg av att höra folk som byter ut det för det är inga kalorier och man KAN inte sluta med läsk…. Det ör ju ingen nytta för kroppen så ska man sluta med andra saker eller dra ner rejält för att gå ner i vikt, varför inte läsk som är dom största sockerbomberna eller sötningsmedelsbomberna…
Lightläsk är urk! Testade cola light en gång.. tvingade i mig glaset typ.. Fy sjutton så äckligt!
Bubbelvatten tycker jag däremot är bra. Jag föredrar att dricka nåt bubbligt till maten, då jag känner mig mättare och äter mindre. Men det är naturligtvis många delade åsikter där.
Har också hört att man hämmar matsmältningen genom att dricka under maten också. Att man hellre ska dricka efteråt. Det kan jag inte alls.. Blir så törstig när jag äter så jag måste dricka under. Och iaf bubbligt gör att jag i regel äter mindre än om jag inte druckit alls.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
#7 Jaså? Det visste jag inte! Jag klarar inte heller det dock dricker jag inte så mycket under maten ändå men lite blir det ju.
Innan blev det mjölk eller läsk. Nu blir det enbart vanligt kranvatten hela dagarna! Dricker aldrig mjölk längre, bara om jag äter gröt nån gång har jag lite lättmjölk i. Dricker sääällan läsk och ibland på helgen blir det en liten loka. Men jag föredrar kranvatten nu, trodde aldrig jag skulle säga det =P HATADE vatten innan!
Fast Pepsi Max är ju så gott.. Det är min stora last! Dricker typ en halv liter varje dag.. Blir mycket pengar, och mycket gifter, men jag tänker att jag röker inte, snusar inte, knarkar inte, dricker knappt alkohol.. Måste ju få i mig gifter på nåt sätt. :)
#10 Det är klart! :) Jag är van hemma hos min familj med egen brunn med SUPERGOTT vatten, finns inget godare, sen när jag flyttat hemifrån o haft kommunalt har jag hatat vatten! Men nu har jag börjat vänja mig och här är det ändå helt okej.. =P
#12 Haha ja, man vänjer sig lätt! Så sen när man flyttar till kommunalt vatten som dessutom inte smakar nåt vidare, snacka om skillnad =P Har haft riktigt usligt vatten i vissa lägenheter… Men där vi bor nu är det ändå okej, gillade det inte innan men så gillar jag ju inte vatten direkt heller men man vänjer sig ju helt klart vid det sålänge det inte är RIKTIGT äckligt som ditt verkar vara :D
Sarah: Kan du länka till de studier som gett dig denna uppfattning om sötningsmedel i allmänhet? Jag är inte övertygad av det jag har läst, men vill gärna komma till botten med detta eftersom jag äter en del sötningsmedel.
Hälsofaktorer skulle absolut vilja veta mer om. Jag är ytterst tveksam till att viktnedgång hindras av sötningsmedel till den grad det sägs. Jag och mina vänner som kör LCHF dricker alla light drickor, och alla har viktnedgång. Själv 20 kg på ett år för mig.
Sedan är det ju skillnad på sötningsmedel och sötningsmedel. T ex så finns sukrin i frukt och så vitt jag vet har ingen negativ effekt av sukrin påvisats. Nu är jag ingen fan av sukrin eftersom jag inte tycker det smakar speciellt sött, men många tycker om det.
Som jag skrev har jag inga länkar då jag glömt dem men har dels av saker jag hört i olika tv-program och en artikel, som jag ska länka till om jag hittar adressen!
Dock är det ju upp till var och en om man tror på det jag skriver eller inte, jag säger inte att du måste tro på mig men vissa är faktiskt helt omedvetna om detta! Trots allt snack om aspartam osv, det kan ingen undgått hur farligt det är??
Sen skrev jag även ovan att den hindrar inte viktnedgången hos alla men sen vet du ju inte om den "saktar" ner viktnedgången eftersom du inte vet hur fort det skullegått annars? Jag har själv erfarenhet av att jag kämpat med kost och motion men knappt gått ner alls, då för jag druckit lightläsk och en massa loka… Men det är ju troligtvis olika precis som jag skrev ovan!
Skrev även i inlägget att jag inte är säker på alla olika sötningsmedel men att jag skulle ta upp det mer, för jag har mest läst om aspartam och någon mer "farlig" sen finns det kanske ofarliga men samtidigt tror jag inte att några sötningsmedel (lightprodukter) är bra för kroppen heller direkt… Så att byta ut socker mot sötningsmedel är nog ändå inte det bästa, utan att försöka sluta helt! Sen kanske ingen håller med mig om det men jag står för att jag tycker det… Tycker inte att det är något bättre alternativ att ersätat socker mer även om man nu går ner i vikt trots det… Man går ner i vikt för o bli hälsosam men trycker i sig sötningsmedel som absolut inte kan vara hälsosamt!
Sötningsmedel funkar ju på det sättet att kroppen din TROR att du tillsätter socker. Den blir helt till sig och upptäcker att det var fejk och vill ha "mer". Dvs du blir mer hungrig, mer sugen osv.
Har man självbevarelsedriften att motstå det så funkar det ju. :)
Osäker dock om det är olika effekt med olika sorter.
T.ex dricker vi sodastream. Det är lite sötningsmedel i det. Men jag tycker inte att jag blir mer sugen eller hungrig av att dricka det.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
#16 Ja, det kanske är det som gör att det hindrar viktnedgången för att man blir så sugen av det..
Men som t ex aspartam har fler farliga effekter för kroppen i det långa loppet..
Oja! Jag är väldigt försiktig med just lightprodukter. Min dietist sa för länge sen att det är för lite forskat inom det, för att våga använda sig av det för mycket. Speciellt när det kommer till barn. Dessutom råder man från att ge light till barn, och vad är det som säger att det är bra för oss då?
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Precis det jag menar! :) Och skrev den här lila "artikeln" just för att så många är så okunniga om just detta och tror dom löst ett problem när dom bytt 2 liter cola om dagen till 2 liter cola light om dagen..

Aspartam är en molekyl som består av två aminosyror samt metanol (träsprit), som vid 32 grader C omvandlas till formaldehyd, vilket är ett förbjudet miljögift. Vår kropp håller en temperatur av 37 grader C.
Metanol kan orsaka blindhet. Aspartam kan minska halten av "lyckohormonet" serotonin och därmed orsaka depression. Det finns inga bevis för att Aspartam fungerar som viktminskningsmedel. Tvärt om!
Food and Drug Administration (FDA, Livsmedelsverket i USA) har noterat 92 olika symtom som alla har samband med Aspartam: Huvudvärk Yrsel och balansproblem Humörsvängningar Kräkningar och illamåendeBuksmärtor och kramper Synförändringar Diarré Epileptiska anfall med krampryckningar Minnesförlust
Trötthet, svaghet Andra neurologiska besvär Utslag, blemmor Sömnproblem Nässelfeber Ändring av hjärtrytm Klåda Domningar, stickningar Kraftigt epileptiskt anfall Lokala svullnader Förändring i aktivitetsnivå Andningssvårigheter Känselförändringar i munhålan Förändrad menstruation Andra hudåkommor Andra symptom Lokala smärtor och ömhet Andra symtom från blåsa och kön Ändrad kroppstemperatur Svårigheter att svälja Andra matsmältningsproblem Led- och skelettsmärtor Försämrat tal Andra besvär med mage och tarm Bröstsmärtor Andra muskel- och skelettbesvär Svimning Sårig, inflammerad hals Andra hjärt- och kärlsymtom Smakförändringar Svårighet att urinera Andra andningsbesvär Ödem Hörselförändringar Buksvullnad Förändring av salivproduktion Ändring av urinmängd Ögonirritation
Ospecificerat Muskelskakningar Litet epileptiskt anfall Aptitförändringar Viktförändringar Störningar i nattsömnen Ändring av törst och vätskeintag Medvetslöshet och koma Rosslingar Förstoppning Andra smärtor i extremiteterna Problem med blödning Ostadig, vacklande gång Hosta Blodsockerstörning Blodtrycksförändringar Ändring av hud- och nagelfärg Förändring av hår och naglar Överdriven slemproduktion Problem med bihålorna Enkelt partiellt epileptiskt anfall Hallucinationer Förekomst av knutor/knölar Andnöd vid ansträngning Blod i avföring och uppkastning Plågsam menstruation Tandproblem Luktförändringar Död Annat i blod och lymfa Eksem Sammansatt/komplicerat partiellt epileptiskt anfall Svullna lymfkörtlar Blod i urinen Andnöd i vissa ställningar Svårighet att bli gravid Fördröjd utveckling hos barn Ändrad bröststorlek eller ömhet Blodbrist Ändring av sexuell funktion Chock Bindhinneinflammation Ögon reagerar ej på ljus
Hyperaktivitet.

http://www.immun.se/immun-filer/prod_data/e_nyckel.htm
E-nummer-nyckel
Tack så mycket! Den informationen jag har tänkt ta fram själv men nu fixade du det :)
Det är det jag menar, som om socker är så mycket värre än det?
#22 Tänker du inte fel nu??? Fyllningarna man har använt i tänder är väl amalgam inte aspartam.

Jag dricker ingen läsk och äter inga lättprodukter sedan länge (nästan alltid). Vatten är inte så gott så det blir oftast mjölk till maten. Tillsatser och sötningsmedel försöker jag också undvika och dessutom majs och soya som är genmanipulerade.Och ALDRIG bananer som är riktiga miljöbovar.
Egentligen borde jag bli jättesmal då för det är inte så mycket kvar att äta. Ha ha ha
Min läkare sa att jag skulle sluta med läsk och kaffebröd. Men jag äter ju inte kaffebröd eller dricker läsk sa jag. Ja, då är det svårare sa han. Min dotter tycker att jag ska börja äta onyttiga saker så att jag kan sluta med dem sedan.
>>>Malum domesticum<<<
#26 Hehe! jag har inte kommit så långt att jag tagit bort E-ämnen o sånt men däremot försöker jag att byta ut det jag kan, använder t ex den nya buljongen fondue chef (vad den nu heter) i stället för tärningar och försöker göra mycket från grunden hemma nu. Men kan inte säga att jag tagit bort det helt! Dessutom äter jag nu lättprodukter eftersom jag äter "alli" vilket gör att jag måste äta fettsnålt och ska erkänna att jag äter lätt creme fraische och lättfil då jag inte gillar de feta men annars äter jag mest fullfeta produkter men i lagom mängd i stället. Light däremot, som verkligen är ersatta med sakr och inte bara mindre fett i, det blir det inget av! Men som sagt, är också för fullfeta saker..
Ja det låter ju smart ;) Hehe

Lagom är bäst. Man kan inte vara så konsekvent att livet blir tungt och besvärligt. Det slinker väl ner en liten tillsats då och då. Man får försöka undvika det som känns värst.
>>>Malum domesticum<<<
Vilket jävla skitsnack.
Du förklarar ju inte någonstans i din text VARFÖR light produkter är dåliga du skriver bara att det är så. Det här är så religiöst det bara kan bli.. fan vad trött jag bli på folk som inte granskar sina idéer och tankar alls. Det här är lika idiotiskt som rasism eller nazism och bygger på ungefär samma grunder.
#29: http://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag
Förlåt, men seriöst, jämföra med nazism? :)
#29 Nej, jag skriver också att jag inte har adressen till artiklarna jag läst detta. Men skitsnack?! Du kan nog söka fram en hel del om detta! Andra i tråden har ju visat en del info, läst det???
Religiöst?? JAG har granskat dem men sen har jag väl inegn skyldighet att visa dig men jag skriver vad JAG tycker om sötningsmedel!
Alltså, jag blir förbannad när du jämför dteta med rasism o nazism, NU är du ute på riktigt ***** hal is!!! Ursäkta men sån gör mig förbannad att jämföra mina åsikter om sötningsmedel som alla VET är dåligt (som sagt, läs inlägg #20) Samma grunder?! NU FÅR DU GE DIG! Det där va bara sjukt sagt!!! Att säga vad man tycker om sötningsmedel och trycka neer utlänningar är samma sak??? Shit, det finns inte ord för hur förbannad jag blev nu! Men det är klart, över nätet kan man ju skriva sånt när man är anonym som du med ett påhittat namn o ingen bild!
FRUKTANSVÄRT omgoget skriva det här, anonymt. Kan inte DU stå för vad du säger? Jag står i alla fall för vad JAG tycker om sötningsmedel och det är inte i närheten av rasistiska o nazistiska tankar. Skulle bra gärna vilja se om du varit lika kaxig om du mött mig öga mot öga….
Alla får väl ha en åsikt utan att det ska jämföras me så hemska saker som nazism!!
Hoppas du är ett troll…
ehm, då vet jag i så fall inte alls vad du menar, då hela tråden handlar om detta?
Hon påstår sig inte vara någon proffessor i ämnet och hon skriver om tankar och funderingar om det, precis som de som svarat på detta.
och du har framförallt ingen anledning att vara så otrevlig! och att jämföra en sådan här sak med rasism och nazism…?
kan s¨å vara..:S
Jag skrev aldrig att det var lika DÅLIGT som nazism eller rasism men det bygger helt klart på lika vetenskapliga grunder. Det finns INGEN i den här tråden som visat NÅGOT som tyder på att sötningsmedel skulle kunna vara farligt. De enda argument jag har hört är att "de är syntetiskt gjorda och är därför inte naturliga: det som inte är naturligt är ju farligt!" vilket är så mycket skitsnack det bara kan bli; det vet vem som helst som har läst det minsta lilla naturkunskap.
Och du skriver inte alls vad du tycker; du framför det som något som är baserat på fakta vilket det inte alls är. Den text som har bifogats av andra i den här tråden har ingen som helst källanvisning. Lärde ni inte er ett skit i skolan? Källkritik var det enda historia lektionerna handlade om och naturkunskap/kemi borde ha lärt er tillräckligt för att inse att det troligen inte alls är något farligt med sötningsmedel.
Nej, det här är lika genomtänkt som religion - dvs. bara blind tro på 0 grund.
#36: Kan inte du komma med källhänvisning om att det är ofarligt?
Skulle vara spännande att läsa. :)
#36: Och just det, för människor som tror på en religion så är det inte blind tro med noll grund. Men det borde du veta, eftersom ndu är så duktig på att ta reda på källor och vara vetenskaplig.
Eller är det så att du har ogrundade åsikter och är usel på att sätta dig in i andras tänkande?
Tycker heller inte du ska komma med ogrundade påståenden. Inte för att detta har med tråden att göra, men lite som att kasta sten när du sitter i ett glashus?
Men herregud, det finns en hel del vetenskapliga saker. Men jag orkar inte gå så djupt för DIN skull, jag vet bara själv vad jag läst och därför säger jag vad DU tycker sen är det upp till dig att tycka vad du vill om det! Har aldrig sagt att någon behöver tycka som mig…
Men det står klart o tydligt i #20 t ex aspartam, vilka bieffekter o sånt man kan få. Och JAG vill inte stå för det men är det så extremt viktigt för dig att alla ska gilla sötningsmedel som JAG vet är farligt o kan ge nervskador (ja, jag har läst på om det en hel del men tappat bort länken och det skrev jag där uppe) så JAG tycker man kan tänka till o läsa om det lite mer om man äter det. Men jag tvingar dig inte att sluta! Det är ju ditt problem… Eller hur?
Har jag sagt nåt om att alla måste tycka likadant? Är det "religiöst" då??
Ehm, jag har läst mycket naturkunskap och vart menar dom p ådet?? Allt onaturligt är ofarligt? Är du dum på riktigt??
HUR vet du att du att det inte är baserat på fakta? Jag skulle väl *** inte sitta och hitta på?? Jag har läst allt det jag skriver bra noggrannt med riktiga källor! Och jag önskar jag hade kvar adressen men eftersom jag bytt dator är den borta… Så då vill jag gärna att du visa några källor på varför det onaturliga inte är farligt, inet bara att man ska ha läst NK för det har jag gjort och det har jag ändå inte lärt mig. Jag lärde mig faktiskt inte om sötningsmedel om det är farligt eller inte i skolan!
Och vad spelar det för roll med källförteckningar om jag bara skriver det efter vad jag tycker? Det är myket om vad JAG tycker om det. Men då kan du bevisa motsatsen lika gärna som att jag ska bevisa mitt! TACK!
Troligen inte farligt, lärde du dig inte alldeles nyss att det INTE va farligt??? Du vet inte heller så sluta käfta emot och sluta läs här då!
Du har inga fler grunden än mig att säga att det INTE är farligt.
Men ät ihjäl dig på E-ämnen om det är så nyttigt, jag skiter faktiskt i det. Det är helt o hållet ditt problem. Är det det enda du är här på sajten för att påpeka??
Det är även upp till var och en om man är religiös och tror på Gud eller inte! Tycker du ska sluta klanka ner på folk som är troende! Det har inet ens med saken att göra… För det är det du gör!
Sen förstår jag bara inte varför folk ska byta ut naturligt socker mot sötningsmedel och konstgjorda medel? Därför skrev jag den här lilla "artikeln"
hjälp… denna tråd har spårat ut TOTALT vilket jag tycker är synd då det är ett viktigt ämne att prata om och viktigt att alla är medvetna om detta och får möjlighet att skapa sina enga tankar och åsikter kring det.
Det personangrepp som hänt här inne är oerhört tråkigt och att blanda in politiska åsikter och religion i en tråd om sötningsmedel känns oerhört onödigt?
Man kan heltklart framföra sina tankar, åsikter och förfrågningar på så bra mycket trevligare och bättre sätt än detta, vilket är den anda vi vill har här inne på iFokus.
Jag föreslår att de som inte vill disskutera sötningsmedel och dess efftekter här inne lämnar detta, annars får vi i "ledningen" disskutera om låsning av tråden är ett alternativ.
Jag har kanske gått lite över gränsen i mina texter också men det gör mig bara så förbannad och kan inte låta bli att "försvara" mina tankar och mitt inlägg! Men jag håller med dig Helena, är man inte här för aty diskutera sötningsmedlets effekt i trevlig ton, då kan man lämna sajten. Det är onödigt att blanda in andra ämnen och att komma med motsatt information utan källhänvisningar heller. Då är det samma sak som min text.. SÅ det gör ingen skillnad! Jag skriver vad jag tycker om sötningsmedel och vad JAG vet, sen är det upp til var och en om man vill ta åt sig, läsa vidare om detta eller strunta i det. Det finns kanske dom som inte tänker på att det är farliga ämnen och inte ens kollar upp det.. Men då kan man bilda sig en egen uppfattning! :)
Okej, då lugnar vi oss lite va. :-)
Om det finns några riktiga vetenskapliga studier på att sötningsmedel är farligt så borde det ju INTE vara särskilt svårt att hitta dessa, eller hur? Jag har aldrig fått någon biverkning av sötningsmedel - så om jag inte får en källa på det som skrevs där uppe så känns det som ett väldigt onödigt inlägg. Sen finns det folk som är allergiska mot fenylalanin och det är klart att dessa får problem med produkter med sötningsmedel i eftersom dessa i regel även innehåller fenylalanin. Fenylalaninallergi är något man föds med.
Och det jag menade med t.ex. rasism är att rasbiologi "bevisar" hur vissa raser är under andra: dessa "rasbiologer" la fram "fakta" utan någon egentlig vetenskaplig studie precis som ni gör i den här tråden.. och just därför jämförde jag det med rasism på det sättet jag gjorde. Jag moraliserar inget och låter alla ha sin egen moral - men kom inte säg att du VET något för det gör du inte.. särskilt inte när du först säger att det bara är din åsikt och att du sedan VET att det är så. Och jag skriver INGET illa om religiösa, det enda jag skriver är att deras tro bygger på blindtro - dvs. inget som går att ta på, se eller känna. Håller du inte med om detta?
ALLA ämnen är byggda av olika grundämnen - grundämne som grundämne. Om det skulle finnas en växt som skulle kunna producera aspartam - skulle du då tycka att aspartam var nyttigt bara för att det var "naturligt"? Det finns sjukt många konstgjorda ämnen som är sjukt bra och nyttiga. Sen så tror jag inte heller att det finns fler onaturliga ämnen i t.ex. en light produkt som i en vanlig. Kolla bara på t.ex. coca cola innehållsförteckningen och jämför den med den vanliga! Hursomhelst så finns det inga "onaturliga" ämnen eftersom alla ämnen består av ihopsatta grundämnen - ungefär som om du bygger ett hus med trä. Huset blir inte onaturliga och farligt bara för att du blandar flera olika träsorter.
Köper du t.ex. skinka i affären så är det troligen 60% konstgjorda ämnen - stärkelser och annat.
Källor:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fenylketonuri
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kemi
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rasbiologi
Och ja, wikipedia behöver inte vara en bra källa.. men det finns källanvisningar på wiki som visar vart dom fått tag på sitt.. sen är det bara o googla om du behöver mer.
Jag tycker det är synd att så många sprider falsk kunskap, sådant som inte stämmer med verkligheten - därför jag blir så förbannad.
Mer SÅ ska ett inlägg med motargument se ut.
alla ska ha rätt att säga som de tycker men man måstte göra de tpå vettiga sätt.
#43 Jag säger inte att det händer alla. Alla som dricker lightläsk får väl inte nervskador och definitivt inte i ung ålder… Men det är mycket möjligt att man får det när man är äldre o har druckit lightläsk hela sitt liv. Sen finns det ju andra biverkningar men självklart får inte alla dem och vem vet, någon gång kanske du får det. Men det är som jag sa, helt och hållet ditt problem.
Har jag sagt att jag VET något? Mer än det jag läst? Jag VET väl för sjutton vad jag läst och det är just det jag skriver och det va riktigt seriösa källor kan jag säga dig! Men sen behöver inte du tro på mig men jag skriver inte något utifrån ingenting, rätt onödigt att göra det. Vad skulle jag få ut av det?
Det är både min åsikt och fakta jag läst på om!
Herregud, det är mycket som inte går att ta på.. Om vi ska börja den diskussionen! Vilket detta inte ens handlar om..
Jag har inte skrivit att det BARA finns farliga onaturliga ämnen? Eller? Då vill jag gärna se var jag skrivit det! Men just light, jag står öfr det jag läst och det jag kollat upp och står för mina tankar angående det. Men ni får tro att det är helt ofarligt och dränka er i lightläsk, det är helt och hållet ert problem för 100 gången! Men jag har rätt o skriva min åsikt + det jag läst med säkra källor. Eller hur? Det är knappast olagligt att skriva detta..
Jag köper sällan skinka och liknande också. Inte heller buljongtärningar t ex. Det är dessutom bevisat att vid viktnedgång är det bra att hålla nere på E-ämnen o konstgjorda ämnen, detoxa sig från sånt skit. Men jag säger inte att jag inte äter några E-ämnen, det gör jag men jag försöker väjla smart.
Men det jag allra mest syftade på med tråden är att jag undrar VARFÖR folk byter ut vanlig läsk mot lightläsk. Vad som är grejen? Det är inget man behöver, så varför inte bara sluta med läsk eller dra ner på det och dricka vanlig läsk någon enstaka gång. Och OM INTE ANNAT är det knappast bättre att dricka 2 liter lightläsk om dagen än vanlig läsk! Bara att man kanske inte går upp i vikt av lightläsken..
Sen behöver du inte påstå att det är falskt och att DU VET och har rätt om allt heller! Precis lika lite som att jag säger att jag vet… Men det finns alltid några som hävdar det ena och några hävdar det andra. Eftersom jag fått min info om nervskador från en seriös källa… Sen om jag visar er eller inte, det spelar ingen roll och ni får tro mig om ni vill eller inte, det är ju upp till er.
Nu slutar den här diskussionen för min del för det va inte därför jag skrev tråden! Drick lightläsk för glatta livet, I DONäT CARE!
Okej, det är upp till dig om du inte vågar ta en diskussion om dina egna åsikter. Jävligt fegt, men visst. Vill du inte ändra dig så är det upp till dig - jag är bodybuilder och är jävligt nöjd med min kropp. Jag förstår biologin och detta har hjälpt mig komma dit jag vill. Lightläsk är ett jävligt bra och ofarligt hjälpmedel. Och det är klart som fan att 2 liter vanlig läsk är bra mycket farligare än 2 liter light läsk - det är inte en diskussion vi behöver ta utan det kan du kan läsa om HÄR (socker och hälsa):
http://sv.wikipedia.org/wiki/Socker
Nu vill jag inte påstå att du är fet - för det vet jag inget om. Men har du filosofin att E-ämnen och lightprodukter är farliga och att du kan äta hur mycket som helst av allt "naturligt" så kommer du om inte annat att bli fet eller, om du nu dricker 2 liter läsk om dagen, få nå någon socker-relaterad sjukdom som du INTE skulle få om du drack lightläsk.
Och sen om du inte bryr dig om vad folk tycker/gör/vågar ta diskussion så ska du inte heller skriva något. 
#46 Inte VÅGAR? Vad är det jag precis gjort??? Fegt??? Jag har hela tiden sagt att jag står för mina åsikter och det har jag väl gjort hittills också, eller? Jag är inte ens anonym här på sajten haha, så det vågar jag allt! Då skulle jag inte ta diskussionen över huvud taget men jag tycker det är onödig diskussion som kan gå i det oändliga och jag har fått sagt mitt. Hade jag inet VÅGAT hade jag inet tagit det från början, eller hur? Har diskuterad ganske måna inlägg nu men vi kommer inte komma något längre med detta, därför känner jag att det är onödigt! Och jag får skriva precis vad jag vill, det är väl ett fritt land sist jag tittade? Ja, det är klart, du går ju inte upp i vikt av det! Så då fungerar det väl men det betyder inte att det är ofarligt… Men om du nu är bodybuilder, vad gör du på "Viktminskning i fokus"?
Ja, just nu kanske det är farligare för du går upp i vikt, men dricker du 2 liter lightläsk om dagen resten av livet tror jag INTE gör kroppen någon tjänst direkt! Och det tror JAG på! Jag vågar stå för mina åsikter vad du än säger, du är en anonym användare här, så tro fan DU vågar ta diskussionen nu i alla fall! =P
Jag har inte sagt att man kan äta hur mycket som helst av det naturliga?!?! Jag har sagt att ska man sluta med VANLIG läsk, kan man sluta med ALL läsk? Eller?? Tycker inte det är nåt fel i det. Innan drack jag kanske flera liter läsk i veckan men i stället för att byta ut det till lightläsk så dricker jga loka och vatten och sen dricker jag kanske ett glas läsk i månaden, på sin höjd. Ett ÄNNU bättre alternativ. Att dricka vatten i stället, eller har jag fel?? Det är ett beroende med läsk, som man får jobba med att ta sig ur om man ädå ska ner i vikt, onödigt att byta ut det mot andra farliga. Jag har aldrig sagt att naturligt är OFARLIGT för vikten! Men i måttlig mängd tror jag det är bättre, ja!
Varför dricka läsk alls.
Jag bara undrar.
Själv kör jag sötningsmedel i min varma choklad och det har jag gjort i dryga 15 år.
Sån här propaganda som kommer med jämna mellanrum, det struntar jag fullkomligt i. Som vuxen får man ta ansvar för sin hälsa och ta konsekvenserna av de val man gör.
Sarah:
Det du inte vågar göra är att ändra din åsikt. Du är väldigt konservativ då du står för en åsikt som har en bas som förlängesedan blivit dementerad. Jag tycker det är viktigt att folk får kunskap och blir upplysta så att folk inte handlar fel och orätt kunskap sprids (även kallat skitsnack eller rykten).
Vänta med att säga sådant här tills något har blivit bevisat eller bekräftat för DU HAR INGET som tyder på att det är onyttigt med sötningsmedel ens i stora mängder (alltså inte extrema… för kroppen klarar bryta ner en viss mängd - det finns bekräftat)! :-P
Jag registrerade mig här endast för att skriva i den här tråden eftersom jag tyckte att det var lite korkat med så mycket wall of text utan några källanvisningar eller konkret bekräftade saker.
Bergspuma: för att det är så gott. varför käka tårta, kakor, godis och chips lixom? 
Ylva-li: bättre så?
Înstämmer :)
#50 Va? Det är klart jag VÅGAR ändra min åsikt men jag vill inte ändra min åsikt eftersom jag står för detta! :S Så varför skulle jag då ändra mig? Vi tycker/tror olika helt enkelt men du behöver ju inte säga att jag är feg för att jag inte tycker som dig, det kommer ändå inte hända.
Du har dock ingen rätt att säga att MIN åsikt är orätt, skitsnack. Eller har jag fel? Jag tycker ditt är skitsnack också så…
Jag BEHÖVER inte heller bevisa något för dig! Men jag står för det jag tycker och förklarar varför jag tycker så. Jag tvingar inte någon att tycka samma sak… Jag säger det jag vet och tycker sen om jag har bevis eller inte är väl upp till mig. Ni behöver inte tro mig!
#48 Ja, det är nästan det jag menar. Eller jag tycker man kan dricka lite läsk ibland men tycker snarare man kan försöka SLUTA dricka läsk (mer än nån enskata gång) än att byta ut mot light.
Propaganda? :S Om du nu menar mig så menar jag inte att propagera utan ger min åsikt och kunskap om detta. Sen är det upp till var och en men alla har kanske inte tänkt på det så här..
Jag förstår inte grejen med att byta ut läsk mot lightläsk! Har man ett beroende (okej, drick lightläsk nån enstaka gång också men inte 2 liter om dagen kanske) så ska man ta sig ur beroendet inte byta ut det mot något annat… =)
Nej inte propaganda från dig, utan såna här larm som kommer titt som tätt i tidningarna, om ditten och datten som befunnits vara FAAARLIGT, SKAAAADLIGT, HÄLSOVÅÅÅÅDLIGT, bla bla bla.
Frysta hallon. Murklor. Frukt. Chips. Bacon. Aspartam. Kyckling. Insjöfisk. Äpplen (besprutningsmedel). Und so weiter….
Man kan bli trött och vilja sova för mindre.
Livsmedelsstress - finns det ordet i SAOL?????
OK tråden handlade om sötningsmedel…. back to basic.
Sarah:
Problemet med din åsikt är att du inte har något som backar upp den OCH du är rädd att ändra på den. Du har bestämt dig för att tro på något helt blint. Det är synd att så många i dagens moderna samhälle inte har en logisk/naturvetenskaplig/vetenskaplig synvinkel. Voodoo, magi och såna här saker hör inte till dagens samhälle eftersom de helt enkelt är så otroligt obevisade (ifs så kan det ju voodoo och magi vara roligt, så voodoo och magi har ifs en större relevans än din synvinkel). Precis det som Bergspuma säger alltså.
Ät det du tycker är gott fast i måttlig mängd så kommer du oavsett kost att gå ner i vikt. Du kommer också må mycket bättre och inte hamna i en depression pga dagens "livsmedelsstress" som Bergspuma beskriver det. Tänk inte så jävla mycket på det tills något har bevisats vilket det i det här fallet inte har. Och det handlar inte om åsikter.. det handlar om den fakta som lagts fram.
Exempelvis: Du och jag diskuterar vilken bro vi ska bygga. Vi får 2 förslag varav det ena gillar du och det det andra gillar jag. Vi kan säga att jag gillar bro A och du bro B. Bro A är billigare att bygga, stabilare och kommer att hålla längre medan bro B inte har något positivt mot bro A alls. Du vill fortfarande bygga bro B eftersom du tycker att det är DIN åsikt. Varför? Det är idiotiskt. Nu vet jag ifs inte vad du har för utbildning och det behöver inte spela någon roll.. men känns inte som att du har gått något som haft gedigen kemi/naturkunskap/biologi/fysik/matematik utbildning. Du kanske borde läsa på lite innan du gör en massa "religiösa" antaganden?
#55 Men hur många gånger ska jag behöva säga att även om jag inte visar källorna här så har jag läst på en hel del om det! Så det är inte alls något blint… Men som jag sagt, detta kommer ingen vart och tråden kommer låsas!
Det finns fakta om detta. Och det finns alltid olika fakta och syn på saker, i stort sett allt finns det någon fakta om att det inte är farligt och någon fakta om att det är farligt. Så det spelar ingen roll vad man gör… Dessutom är sötningsmedel också beroendeframkallande så varför byta socker om man är beroende av det mot beroende av sötningsmedel.
Jag har inte utbildning inom det men jag har läst naturkunskap och jag har läst på om detta vare sig jag har utbildning eller inte, på nätet. Det spelar ingen som helst roll vad du säger.
Men nu fortsätter du med svordommar och det är bara din åsikt som är rätt och påhopp om att mina åsikter och det jag VET är idiotiskt, så nu låser jag tråden. Och hör inte av dig till mig mer tack! Jag kan diskutera men jag står för min åsikt och det här kommer ändå ingen vart så det är lönlöst…
Jaa! Äsch.. det låter ju så lika!