Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 2916 ggr
Gnici
0

Hjärnkoll på vikten

Har ni läst en ny bok som heter "Hjärnkoll på vikten" skriven av Martin Ingvar & Gunilla Eldh?

Den handlar om hjärnan och dess belöningssystem, hur hormoner mm inverkar på om vi går ner i vikt eller inte. Det är mycket fakta i boken, som beskriver hur allt hänger i hop och att det just styrs av hjärnan.

Författarna skriver också om det där med snabba kolhydrater att det är dem som håller igång belöningssystemet. Även att kroppen behöver rätt mycket fett. Dock inte så mycket mättat fett utan fleromättat, enkelomättat och omega 3 som finns i fisk.

Långsamma kolhydrater som bönor, linser, råris, surdegsbröd mm kan man äta, bara man håller nere de snabba kolhydraterna som vitt mjöl, stärkelse (potatis mm) socker, frukt ovs.

Så i princip är det GI som det handlar om, om man nu vill sätta ett ord på sättet att äta.

Men boken är i alla fall väldigt lärorik tycker jag då jag har varit en evig bantare sedan tonåren. Jag har fått många svar på hur saker och ting fungerar och att det inte handlar om dålig karaktär mm som gör att jag inte klarar av att gå ner i vikt.

SaJo123
0

Har varit lite nyfiken på den boken. Kul att få en recension. Jag märker ju att jag mår bättre om jag äter "rätt" mat…

har ju kört pulver ett tag nu under våren… Känns inte så bra i längden. Är inne på VV, men samtidigt vet jag ju att jag mår bra av låg GI/LCHF. Men VV är ju bra på det sättet att man får ett sätt att "mäta" hur mycket man äter…

Skulle vilja ha en points-variant av LCHF/GI… Ingen som kan hitta på en sån åt mig!?

Det skulle vara som VV fast fett var inte så många points och frukt skulle f mer points då det är mer kolhydratet i det..

[linda-pinda]
0

Jag håller på och läser boken nu. Jag tycker att den är bra och informativ på många sätt. På en del punkter håller jag inte med eftersom jag har läst annan information som motsäger det som står i boken, men på det stora hela så faller flera pusselbitar på plats avseende hjärnans signalsystem och hur det är sammankopplat med tex hungerkänslor, mättnadskänslor, belöningssystemet och fettinlagring etc. Mycket intressant bok som rekommenderas för alla som vill förstå hur kroppen egentligen fungerar, så att man får en chans att gå ner i vikt MED kroppen istället för MOT den!

Calmare
0

Martin Ingvar är duktig, dock är det inga nyheter han framför, redan på 1800-talet fanns tankarna där att det var sockerarter som gjorde att man gick upp i vikt. Glad

[linda-pinda]
0

Calmare: vet det! ;-) Men det är faktiskt en intressant bok med klara förklaringar till vad som egentligen händer i hjärnan med signalsubstanser, hormoner etc och hur detta påverkar både kropp och tnakar. Intressant och väldigt bra läsning för många, kanske framför allt alla dem som inte redan har läst allt som finns att läsa om LCHF och liknande tankar (har en bokhylla full med sådana böcker). Själv är jag helt på det klara med att kolhydraterna är mitt problem rent ätmässigt men har ännu inte lyckats ta mig ur det känslomässiga matmissbruk som är kopplat till dem. Jobbar på det och den här boken är ett av många bra redskap för min del :-)

Calmare
0

håller tummarna linda Glad

[linda-pinda]
0

Tackar! Vill så gärna, men har inte lyckats ännu. Alla goda argument till trots. Känner mig som min mamma som fortfarande röker trots att hon är långt ifrån dum och mycket väl förstår hur farligt det är :-/