Hemma träning!
Här kommer äntligen lite bilder då jag visar lite av de övningar jag gör ganska ofta, varje gång efter träning och vissa perioder lite varje kväll till tv-tittande :)
Kommer lite mer imorgon men datorn krånglade då jag fixade med bilder så resten får ni sen.
Lägg hemskt gärna in egna bilder/beskrivningar på övningar :)
A
1. Ligg med benen så rakt upp du kan. Händerna bakom huvudet eller längst kroppen.
2. Pressa rumpa och ben rakt eller lite snett uppåt i olika takt. Gärna "pulsernade" vilket innebär att du innan du sätter ned benen igen gör 2-3 korta "stötar".
Får jag tipsa om en sak med såna där övningar? Vanliga situps och sånt också..
Tänk på att ha svanken i golvet så att det inte finns något mellanrum mellan golvet och svanken. Då blir övningarna ännu bättre. :)
För att få ned svanken i golvet:
1: Lägg dig på rygg
2: Böj benen och sätt fötterna ganska nära rumpan, typ där knäna är när man ligger ned
3: Höj rumpan så vikten bara är på huvudet, nacken, skuldrorna och fötterna
4: Rulla sedan sakta ned på golvet med ryggen och rumpan igen, börja att rulla uppifrån. Tänk på att känna efter så att svanken verkligen hamnar ned, den gör det om man sträcker ut lite där så rumpan hamnar lite längre bort än annars
Bara för att få ut maximalt av övningarna. Hoppas nån fattade förklaringen i alla fall.. :)
jo, jag vet. Anledningen att jag inte gör det är för att jag får oerhört ont i svanken. Har haft mycket ryggproblem och tidigare kunde jag inte ens göra en del av detta. Nu jobbar jag och mibn tränare på att göra så att jag kan göra det, men det gör så ont att pressa ned svanken att jag flera gånger även har sträckt mig. Tyävärr :( men det går bättre och bättre! Tidigare hade jag en tunnel under mig då jag gjorde detta :p
#5: Var inte riktat mit just dig, utan mer allmänt tips. :)
Tog det inte så heller, men tänkte att det kan vara bra att nämna det, då säkert flera har samma ryggproblem som jag. :)

Älskar magövningar som inte är klassiska situps eftersom jag inte klarar dom. Spänner bara nacke och hals och försöker slita mig upp med hjälp av dom delarna, inte så effektivt=p Har försökt få till tekninken på situps i snart tio år men det går verklgien inte så jag föredrar annat.
#8 Då rekomenderar jag verkligen övning A och D.
om de är väldigt jobbiga kan du även stödja med händerna i svanken till en början :)

Åh vad bra! :-)

#9 Jo jag brukar göra dom ibland=)

Man ska vara mycket försiktig med att göra övningar hemma om man inte vet exakt hur man ska utföra dem. Det är lättare än man tror att skada sig…

givetvis.. men detta är övningar jag fått av min tränare :)

#12 och i mitt fall så har jag en halvfärdig sjukgymnast hemma som är på mig både vid hemmaträning och på gymet så jag utför övningarna korrekt.
ahh… bra bilder och bra övningar!