Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 8362 ggr
shintaida
2

Om ProPointsen på VV

Ni som kan det här;

Förr, har jag FÖR mig, fick man "flytta över" oätna points till dagen efter. Stämmer det? Det var för ca 15 år sen, det.

Men hur är det nu?

Jag ser nämligen inte att mina oätna ProPoints flyttas över till dagen efter.

Sen är det, det här med veckobonusen. Tas det automatisk av det om man överskrider sitt dagliga intag?

Jag är fortfarande mätt och OTROLIGT glad för att jag "får" äta frukt igen! Har en hel låda med bananer, clementiner, päron och äpplen!

Där går jag och tar av när jag är sugen. Det är en FRÖJD! Skrattande

Jo, nu har jag ju provat många olika dieter (inte att förväxla med VV, som jag ser som en livsstil). Sen jag började med VV, har jag gått UPP i vikt.

Kan det vara för att kroppen håller på att ställa om sig återigen?

Jag räknar ju inte alls med att gå ner något den första veckan - tvärtom! Uppåt istället!

Hoppas någon har vettiga svar på mina frågor, vända till dom som håller på med VV eller har gjort det.

Zaphix
0

Kan inte svara på frågorna om pointsen och så.

Men kan det vara så att du gått upp vikt i vatten? Dricker du mer nu än förut?
Frukt innehåller ju dessutom massa vatten.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Guggeflickan
0

Jag och mina vänner som provade vv gick upp i vikt de första veckorna. Men sen började vi att gå ner igen. Jag tror att det beror på att kroppen måste få ställa om sig från att ha provat etthundraelva dieter, till att börja äta sunt och normalt (som det blev i mitt fall) Obestämd

Angående poängen så fick man bara spara ett visst antal poäng till (t.ex.) helgen. Men man fick inte lägga på mer poäng dag 2, även om man ätit för lite dag 1…

Men det kanske har ändrats sen vi körde på det…

"Efter regn kommer solsken"

http://mittsvenskaridtravare.zoomin.se/

Bergspuman
0

Nej, man får inte spara några av sina dagliga Propoints från en dag till en annan. Man ska äta upp alla. Det är dock inte SÅ mycket som man kan tro, eftersom "värderingen" av livsmedel har ändrats en del - livsmedlen är dyrare med Propoints än med det tidigare måttet Points. Var heller inte rädd för att använda veckobonusen!

Det är oftast en omställning första veckorna, men du bör se en nedgång efter iaf 2 veckor.

Sedan vill jag höja ett varningens finger för att äta mycket frukt. Inte bra att överdosera NÅGOT livsmedel. Frukten är ofta det som kan vara boven om någon inte går ner så mycket man önskar sig. Försök hålla det till 4-5 st, max, om dagen.

Se även till att äta OFTA. Helst 4-5 måltider dagligen.

Det är regelbundenheten och balansen med Vv som ger resultaten, men det är ingen pangkvick kur, utan den är långsiktig. Beväpna dig med tålamod.

Jag har kört sedan i lördags och märker redan att det försvinner lite, armarna känns smalare och även i midjan… Skrattande

Ylva-Li
0

Härligt att du kört igång Shintaida!
Som ovan sa så får man inte flytta över points som blir över. Däremot så har du ju ett visst antal veckopoints som du kan ta av när du vill. Jag samlar mina till helgen och äter lite onyttigt och dricker läsk. Det är något jag "måste". Annars funkar det inte för mig.

Frukt är egentligen rätt svårt att överdosera. Man är nog rätt duktig om man orkar äta ett kilo bananer. ;)
Men att gå och ta en frukt nu och då tycker jag låter helt ok. De rekomenderar ju att man ska äta 5 frukter per dag. 500g frukt och grönt. (Som grönsaker då)

Jag tror också att din kropp ställer om sig nu. Min kropp är inte alls van att äta! Förut har jag ätit middag.. och på sin höjd lunch. Nu ska man plötsligt äta frukost, lunch OCH middag, plus en massa mellanmål. Det kämpar jag med än, att äta ordentligt.
Men jag tror absolut att du kommer se viktminskning inom 1-2 veckor, när din kropp börjar anpassa sig till sitt nya liv.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[SarahOhrn]
0

Jag har sååå svårt att få i mig lunch! Suck.. Har aldrig tillräckligt med rester till sambons matlåda och till lunch åt mig, så då blir det inget alls. Orkar inte stå o göra lax eller sånt till lunch heller… Tips på enkla bra luncher? A la viktväktar-style!

Sen undrar jag om man MÅSTE äta upp veckobonusen?

Ylva-Li
0

Nej man måste inte äta upp veckobonusen. Jag har nog aldrig ätit upp hela. De brukar säga att man kan låta bli att äta den och gå ner i vikt, eller att äta den och ändå gå ner i vikt. ;)

Mat ja.. VV har ju annars bra lunchlådor. De kostar ju förstås lite mer än att göra egen lunch. Men de är faktiskt goda.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[SarahOhrn]
0

Man lär ju kunna öka viktminskningen ju mindre av veckobonusen man äter :) Ja, gillar viktväktarnas "snabbmat" men det är ju det, lite dyrt men ska nog köpa hem några o ha i frysen dom dagar jag verkligen inte har något! :)

Ylva-Li
0

Jo precis. Äter du inte veckobonusen så går du ju ner mer i vikt. Men det är ju utformat så att du ska kunna äta den, men fortfarande gå ner. (vilket jag gillar.)

Jag köpte 3 förra veckan när de hade billigare på ica. Gäller att passa på.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[SarahOhrn]
0

Vad skönt! :) Känns lite lättare än alli, där man ska hålla sig inom kalorierna men bara 60g fett per dag, det är rätt lite. Då delar jag hellre upp det som jag vill då jag tycket fett mättar! :)

shintaida
0

Jo, jag undrar över en sak;

De "intjänade" motionsPointsen.

Används dom automatiskt om man överskrider det dagliga intaget lite?

Eller tas det av veckobonusen?

MÅSTE man "äta upp" motionspointsen?

Bergspuman
0

Jag har märkt att om jag överskrider min dagliga ranson, så knapras det först från veckobonusen. Mina motions-PP ligger orörda… troligen tar man av dem om veckobonusen är slut…

Men man MÅSTE inte äta upp motionspointsen. Dock, om du tränar HÅRT, dvs. så du blir svettig flåsig och gör av med mkt energi, är det bra att tillföra extra energi och äta upp motions-pp. Annars riskerar du att bli hungrig och trött och okoncentrerad.

För vanliga promenader, hushållsarbete och lättare motion behövs inte det.

Ylva-Li
0

Ja precis. Tränar du mycket och hårt så lär du också bli mer hungrig, så då får du ta lite av pointsen till det. Den tar först från veckobonusen och sen aktivitetspointsen.
Till oss sa vår coach att i regel så ska man inte äta upp aktivitetspointsen om man vill se en viktminskning. Lite kan du ju ta, men inte allt. Då stoppar du i dig det som du förbrukar och står således still i vikten.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Bergspuman
0

#12 Va? Men man drar ju in på kaloriintaget enbart genom Vv-maten. Säg att man drar in 500 kalorier om dagen via maten. Det i sig är nog för att ge en viktminskning.

Anta att du förbrukar runt 600 kalorier en dag via träning, då ligger du minus 1100 kcal totalt. Tillför du då 600 extra kalorier som kompensation för träningen, ligger du fortfarande 500 kcal minus. Och borde således fortfarande få en viktminskning.

Så den coachens resonemang ifrågasätter jag…!

shintaida
0

Sparas motionspointsen hela veckan?? Obestämd

Många knasiga frågor, men jag vill ju bara LÄRA mig!

Snälla, ha överseende med mig! Gråter

Bergspuman
0

Ja, de sparas hela veckan. Och äter du inte upp dem den veckan, förfaller de och sparas inte tills nästa vecka.

shintaida
0

Tack för svaret, Bergspuma!

Då kan jag sova lugnt, med vetskapen om att de finns kvar till på söndag! Skrattande Eller de kanske försvinner på lördagen, för jag började på en söndag…Obestämd

Ylva-Li
0

#13 Iofs är jag rätt duktig på att missförstå, men jag fattade att hon menade så. Kanske menade hon MER viktminskning? Att man inte kan förväntas gå ner extra om man äter upp alla sina motionspoäng.
*funderar*

Shintaida: Det borde nollställas på måndagarna. Jag började på en tisdag, men det nollställs varje måndag för mig.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Bergspuman
0

#17 Ja, det kan säkert ha varit så! Annars blir jag förskräckt :-)

[SarahOhrn]
0

Skulle börja räkna points idag men jag tycker det är jättesvårt!!! =( När jag ska göra storkok av en "röra" eller så med flera ingredienser och då måste man väga upp varenda grej man tar i en portion sen dessutom, men man blandar det ju när man värmer… Skitsvårt!!! =( Suck… Dessutom fick jag 2 dl vit fiberpasta till 18 pp?!??! WHAT?! Det är över halva dagsintaget!! Hur kan det vara så mkt för 2 dl pasta? Det är inte mycket :O

Ylva-Li
0

#19 Det låter knasigt tycker jag. Du har inte varit på nåt möte än va? Visst skulle du på nåt sånt? Isåfall så rekomenderar jag dig att vänta med att börja tills efteråt. Det är mycket enklare. ;) Där får man ju liksom svar på alla frågor.
För så svårt ska det inte vara.
Första veckan vägde jag typ allt, men man lär sig efter ett tag ungefär hur mycket saker väger. Sen är det ju inte så svårt att bara väga lite snabbt. Går på 5 röda. :)
Är det ris, kan man gå efter vad 2dl kokt ris är värt. Ta två skopor dl ris på tallriken. Klart. ;)
Med annat kan du göra det mycket enkelt för dig om du har en digitalvåg. Ställ tallriken din på vågen, sätt på vågen. Då räknas tallriken som 0. ;) Lägg sen på första delen mat, t.ex kött. Skriv ner hur mycket eller kom ihåg. Nollställ våg, lägg på nytt osv. På det sättet behöver du inte hålla på att kladda och byta en massa skålar.

Enligt vv-online är vit fiberpasta 2dl 12.5 ppoints. Sem vet jag inte om det är icke tillagat. Måste säga att jag inte ens vet vad vit fiberpasta är.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[SarahOhrn]
0

#20 Ja, jag tänkte det! Kör bara på med bra mat och bra portioner o inget småätande nu till onsdag när mötet är så ska jag se då o lära mig lite mer! :)

Ja, jag fick till 18 pp på online :S Hmm.. Det är typ, vit pasta men mer fiberberikad! Jag gillar inet fullkornspasta nämligen så tänkt det kanske är ett bättre alternativ, haha. =) Smakar som vanlig vit pasta..

Ylva-Li
0

Hm, jag kanske kollade på fel. Men det låter ju lite mycket med 18 pp tycker jag.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

shintaida
0

#17 Ylva-Li

Jag började på en söndag och det nollställdes på en söndag också. Så jag hann med en bit vit choklad på lördagen! Skrattande

Jag hade 24,5 pp kvar av veckans extra och 40 pp motion.

Men inte fanken har jag gått ner! Gråter

Dock HADE jag räknat med att INTE gå ner heller. Det blev upp 1,1 kg. *suck*

inisklo
0

Obestämd….HMMMMMM…..HÖH…..jag själv har blivit lite snurig i "bollen" av allt räknande eller att väga mat osv,men jag försöker nu efter alla år,att äta just det som jag tycker men minre.

Har i bäst tappat 54kg efter nån tid fick jag tillbaks helften.Många gången gått ner i vikten 20-30-10-5-15-10 osv osv osv osv eftersom jag minst 30års tid har velat nå min ideal vikten..huh-huh…kämppat o sluat att kämpa

Jag har hunnit prova det mästa men kämpar än i dag.Skinlat är bara i dag,att jag vet vilken matproblematik jag har o är lite lättare,att takla svårigheter som "maten"skapar…

Men ack va det kan vara svårt..därför tycker jag,att man kunde underlätta det för till varanda o peppa o hjälpa

Vi sitter väl i samma båt o vill inte att den ska sjunkaFlört