Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 3630 ggr
[Linxter]
2010-02-27 15:09
0

Alli

Är det någon som har provat Apotekets Alli och kan säga några ord om det? Jag vet att rätt kost och motion är det bästa (och att det fungerar), men just nu skulle jag vilja ha en extra skjuts för att liksom bli lite peppad. Det känns ju ganska säkert och inte som ett flumpreparat eftersom det säljs på Apoteket + att man ju ska äta rätt&motionera för att det ens ska fungera. Jag köpte för 2v idag och personalen verkade riktigt seriösa och frågade om BMI och förklarade hur det fungerar. Min fråga till de som provat är: hur illa blir det med toalettbesöken? Om man sköter kosten - kan man ändå göra ner sig? Det är det enda jag är lite oroad över :S

[SarahOhrn]
2010-02-27 17:02
0

Det står en hel del om detta i den här tråden!

Men sköter du kosten ska du inte få några biverkningar alls, jag har inte alls märkt något när jag skött mig, över huvud taget! Speciellt inte första veckorna… Och (nu talar jag för mig själv visserligen men) jag har aldrig "gjort ner mig" eller att det blivit sån kris om jag t ex ätit en pizza. Dock kan man bli dålig sen men inte så man inte kan hålla igen, haha.

Men som sagt, sköter du dig ska det inte bli några problem alls. Lycka till! Alli har hjälpt mig jättemycket.. Tycker också det är bra att dom på Apoteket är seriösa och frågar om man vet vad det innebär och kollar vad man har för BMI lite innan man får köpa. Det gjorde dom med mig också! Dock fick en vän till mig (som dumt nog skulle testa detta….) som är heeelt normalviktig köpa på samma ställe, det tycker jag är lite dåligt =/

[SarahOhrn]
2010-02-27 17:04
0

Det fungerade för mig jättebra första månaden, -6 kg! Sen saktade det av lite för jag började fuska… Men håller man kosten då går det jättebra! Jag motionerade inte heller… Nu har jag dock slutat för det är "onödiga pengar" när jag inte kan hålla mig från småätande o sånt, ska äta en till 2-veckorskur här om någon månad =)

[Linxter]
2010-02-27 17:20
0

Tack för svaret! Har du nåt tips på var man kan lära sig räkna ut kalorier? För jag har gått efter viktväktarnas program tidigare och då behöver man ju bara räkna points. Man kanske kan kombinera viktväktarnas menyer med alli? De står ju också för en fettfattig diet :)

[SarahOhrn]
2010-02-27 17:25
0

#3 Du kan säkert använsa Viktväktarrecept, det gäller bara att räkna ut om måltiden innehåller tillräckligt lite fett. Du får helt enkelt räkna ut hur många gram fett det är i varje produkt du har och väga, sen dela det i hur mycket du äter av det du lagat. T ex köttfärssås, räknar du köttfärsen, tomatkrossen, osv det du har i hur mycket det är i allt du gör sen äter du 1/4 av det så delar du allt du fått ut på 4 så har du hur mkt det är i portionen.

Lika gör du med kalorierna (kcal) :) Det står allt på förpackningen eller Livsmedelsverkets uträkningssida kan du se vad produkter innehåller om du inte har förpackning eller om det är grönsaker eller så. Jag är så dålig på att förklara! Haha…

fruktgumman
2010-02-28 19:12
0

Jag har testat och man får rännskita av Alli

Chestnut
2010-02-28 22:28
0

#5 Höll du dig inom fettvärdet? Man kan behöva hålla sig en bit under speciellt i början tills man hittat sin individuella toleransnivå.

Med vänliga hälsningar
Chess

[SarahOhrn]
2010-02-28 22:35
0

#5 Ehm, hur länge höll du på och höll du dig inom gränsvärdet? Ja, äter du en pizza + en alli, då får du det! Jag har inte ens fått det trots att ajg ätit alli till frukost o lunch t ex sen en pizza (o då skippat alli), visst kan man blir lite kass i magen men inte rännskita! =P Konstigt att vi som kör hårt på det med dieten och tabletterna, klarar oss så bra. Äter man för mkt fett får man skylla sig sjläv =) Äter man max-intaget händer inget…

Jag behövede inte hålla mig under gränsvärdet men inte överstiga bara… Efter några veckor blev det tuffare, i början kunde jag fuska, sen fick jga hålla mig på prick 19g per måltid o 3g utöver det, för att inte få några problem alls.

[SarahOhrn]
2010-02-28 22:36
0

Det konstiga är att alla som pratar dåligt om Alli säger bara "man får rännskita av alli" ungefär, det negativa, utan någon som helst förklaring eller mer information. Eller för- och nackdelar…

[Linxter]
2010-03-01 12:37
0

Jag har käkat i 2 dagar nu och har ingen rännskita ännu. Jag har ännu inte börjat räkna kalorier, utan äter kort och gott fettsnålt (jag har ju som sagt gått på viktväktarna tidigare och har massor av recept därifrån). Måste sätta mig in i det här med kaloriräknandet. Är det bara att kolla på förpackningarna och räkna ut hur mkt den mängd man tar innehåller? Jag känner mig helt efterbliven som inte fattar hur man gör, men jag har verkligen aldrig behövt räkna kalorier förut. Antingen har jag räknar points eller så har jag bara käkat bra mat och gått ner ändå. Men med Alli tror jag att man får passa sig för att överskrida 19g :)

[SarahOhrn]
2010-03-01 12:43
0

#9 Ja, och skulle du få något problem (brukar inte märkas i början) r det i så fall för att du inte räknat. Jag räknade exakt så jag fick högst 19g fett per måltid, 3g vid ett mellanmål sen kalorier så gott jag kunde. Mne fettet är det viktiga för att inte bli dålig :) Så det kan hända att man måste bli hårdare sen men tror att VV-recept passar ganska bra, hålla nere det feta så mkt som möjligt bara :)

Ja, 100g brukar dom ju räkna på på förpackningen, så tar du 20g av något delar du kcal som står på förpackningen på 5 liksom. Och likaså fettet om det är 12g på 100g så tar du o delar 12 på 5 om du tar 20g av allt. Man kommer in i det ganska bra=)

[Linxter]
2010-03-01 12:48
0

aha! är det så lätt! Nu ska jag kila ner och köpa mig en digital köksvåg! lär behövas! :D

[SarahOhrn]
2010-03-01 14:34
0

#11 Ja, en våg är bra att ha! :) Du tittar helt enkelt på paketen där det står 100g och delar på hur mkt du tar i allt :) Eller kikar du på Livsmedelverkets länk jag skrev i #4 och skriver i mängden du äter och väljer livsmedel så står allt färdigt! :) ALLT finns inte men det mesta :)

fruktgumman
2010-03-01 14:41
0

Nej jag äter absolut inte fettsnålt. Jag undviker kolhydrater. Men nej, pizza äter jag såklart inte, den innehåller ju mjöl. Jag åt Alli i 2 månader, men det var över ett år sen nu, och aldrig mer säger jag bara. Jag vågade inte gå 5 meter från en toalett

[SarahOhrn]
2010-03-01 14:43
0

#13 Så du åt Alli och dessutom inte fettsnålt? Då är det ju inte så konstigt, det står ju klart och tydligt att det bara fungerar med fettsnål kost. Då får man skylla sig själv om man inte läst tillräckligt…

Man blir inte dålig om man följer den fettsnåla kosten så det är det jag menar, alla som tycker illa om den har inte skött sig enligt riktlinjerna.

fruktgumman
2010-03-01 14:46
0

men jag gillar inte fettsnålt o light. Jag älskar grädde, cremefraiche och de fetaste ostarna. Men skitsamma. nu har jag ju nått min målvikt utan Alli, så det känns bra

Chestnut
2010-03-01 14:50
0

#15 Ärligt talat har du dig själv att skylla om du blev dålig av alli och inte följde kostplanen. Alli är ingen "quickfix" utan snarare ett hjälpmedel.

Gratulerar dig för att ha nått din målvikt, det måste kännas skönt att vara i mål - oavsett metod :-)

Med vänliga hälsningar
Chess

fruktgumman
2010-03-01 14:52
0

Ja jag testade mest på skoj. Hade ju läst att man skulle undvika fett men jag ville se hur det funkade med massor av fett

[SarahOhrn]
2010-03-01 14:58
0

#15 Jo, men det är då onödigt att skriva här att det inte fungerar och att man får rännskita utan någon förklaring! För nu fick jag ju fram anledningen… Den som testat det på riktigt, kan ju säga hur det fungerar och inte "skrämma" folk för att man inet gjort det på rätt sätt och inte förklarat detta.

Men grattis att du nådde din målvikt! Jag är också på god väg, hittills med Alli men har tagit ett uppehåll nu… För jga gillar inte heller fettsnålt men det fungerade för mig och körde fettsnålt när jag åt dom just för att annars fungerar det inte, det står ju klart och tydligt i broschyren vad som händer om du äter massor av fett, en femtedel av allt fett du äter rinner rakt igenom så det säger ju sig självt.

fruktgumman
2010-03-01 15:25
0

#18 ok, ska du öka på fettintaget när du slutar med tabletterna eller vill du äta sådär jämt?

[SarahOhrn]
2010-03-01 15:30
0

#19 Som jag skrev har jag slutat med dom precis och har ökat på fettintaget igen nu när jag inte äter alli. Äter allt i lagom mängd nu i stället. För som jag sa, gillar jag inte fettsnålt men nu handlade det om Alli här och hur det fungerar och äter man fettsnålt fungerar det bra, det är det som är grejen med tabletterna. Jag gick ner 6 kg på 5 veckor så jag tycker det funkar bra…

matmissbrukare
2010-03-01 15:36
0

#20 Drar du ner på något annat om du ökar fettet då? Ex kolhydrater. Eller äter du både fett och kolhydratrikt? Lyckas du hålla vikten ändå?

[SarahOhrn]
2010-03-01 15:40
0

#21 Ja, jag äter både kolhydrater och fett i lagom mängd. Jag anser inte att man måste välja fettsnålt eller kolhydratsnålt, börjar enligt Viktväktarna nu och det är väl ganska fettsnålt men jag tror det är inriktat mest på kombinationen mellan fett o kolhydrater, inte drar ner mer på det ena eller det andra.

Jag håller vikten ja och fortsätter gå ner om än det har stannat upp lite precis nu när jag "bytt" kost. Det går inte lika snabbt men kommer förhoppningsvis igång igen om ett par veckor när jag vant mig vid den nya kosten…