Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 3372 ggr
Druke
0

Min idealvikt?

På grund av depression har jag ökat drastiskt i vikt de senaste 3 åren. När jag har försökt gå ner i vikt, så har jag gått ner ungefär fem kilo, men sedan misslyckats och gått upp tio kilo. Detta har hänt 2-3 gånger.

Men nu känner jag att nu får det vara nog! Jag måste börja ta hand om mig själv och min kropp för att må bra psykiskt. Jag har bestämt mig för att, en gång för alla, lyckas med att gå ner i vikt (hela vägen) och stanna där min idealvikt ligger!

Nu är bara frågan, vad är min idealvikt? Jag har en ganska kraftig kroppshydda av naturen. Kurvig kropp med breda höfter och axlar och stora bröst.

Jag är endast 160cm lång. Så jag undrar hur mycket jag bör väga? Är 60kg en utopi som min kropp inte skulle må bra av att väga?

Chestnut
0

Oj, svår fråga!

Är nog bara du själv som kan svara på vad din idealvikt är. Men om man ska kolla på BMI så är det 54-64 kg som är lagom. Så känns 60 kg bra och rimligt för dig - kör på det!

Glad

Lycka Till!

Med vänliga hälsningar
Chess

inisklo
0

#0 Obestämd Vist är det just jobbit när man har gått ner typ 5kg o sen mitt i allt har man 10kg osv..det har hänt mig hur många gången som helst..men för hopning vis inte mera gängen o det ser bra ut nu.

Jag säger som #1 60kg om det känns bra för dig osvGlad

Lycka till

[SarahOhrn]
0

Om ditt BMI säger 54-64 och du har grov benstomme och är kurvig så kanske 60-63 är lagom för dig! :) Det känner du ju bara sjläv men då ligger i på normalvikt och kanske mår bättre :D Det viktigaste är ju faktiskt hur du själv mår.

Druke
0

Tack för alla bra svar, vad gulliga ni är! Nu har ju jag ganska långt kvar till 60-63kg men jag känner att jag vill sätta en målvikt så att jag har något att sikta på.

För de som är intresserade kan jag ju säga att när jag vägde mig i förrgår stannade vågen på 90,0 Skäms

Jag skäms och känner mig fruktansvärt obekväm, både inför mig själv och min omgivning.

[SarahOhrn]
0

#4 Det är tråkigt att du ska skämmas så klart, men jag förstår dig. Jag började på 100 kg nu vid nyår, mot mina 175 cm. Nu vägde jag 92,7 idag och imorgon börjar jag på viktväktarna och jag har aldrig varit mer peppad än nu! :) Att jag hållt ut i 2 månader är otroligt nog då jag innan gav upp efter 2 dagar och började småäta. Har fallit tillbaka lite nu och äter alldeles för mkt pizza t ex men jag har ändå lyckats gå ner, om än sakta, så nu ska jag ta tag i det ännu mer, mindre pizza och komma över småätandet ännu mer! Eller lära migä ta frukt åtminstone om jag blir sugen. Dessutom får jag äta sushi på viktväktarna och det älskar jag, så ska byta pizza mot sushi som passar in i mina dagliga points! :D

Lycka till!!!!

[SarahOhrn]
0

Känn inte för stor press heller, då tröttnar man snabbt. Se det som något du gör för dig själv, en tjänst, att komma in i nya vanor och inte bara just nu för att gå ner utan för resten av livet. Ta små, små delmål! :)

inisklo
0

#4   Jag fick sån stick i mitt hjärta,när jag läste var du skrev.

Du har ingenting,att skämmas för den du är.Du är

människa som på grund av olika saker har gått

upp i vikt o nu vill komma igång o minska vikten.

Det kan vara nug så svårt,men allt som du gör

gör du till dig själv inte till nån annan.Försök lära

tycka om dig själv,så som du tycker om din bästa vän.

Se dig i det ljuset då går det lite lättare att sig fram.

Du skämms väl inte för henne/honom???

DU ÄR VÄRDEFULL JUST SOM DU ÄR DU ÄR UNIK

Kämpe kram jag håller tummen upp för DIG Glad

Det kommer att gå bra…

Druke
0

#5 Tack för att du delar med dig. Du har ju kämpat på jättebra, fortsätt så! :)

#6 Det är precis så jag försöker tänka. Jag kommer inte försöka äta mirakelbra mat och inte heller ge mig godisförbud. Utan istället bara äta godis på lördagar och se till att faktiskt äta mat de tider som jag ska (och då äta mat som jag har lagat själv).

Jag såg förresten att du är hälsingejänta från början, det är jag också! Fast numera bor jag i Karlstad :) Men jag känner igen ensamheten som du beskriver, jag har 50 mil till "de mina", vilket kan kännas oerhört tungt ibland. Det är svårt att träffa nya kontakter, men det har blivit bättre sedan jag började studera igen.

#7 Vad himla snäll och fin människa du är, Inisklo. Tack så mycket för all pepp!

[SarahOhrn]
0

#8 Precis! :) Det är ju jättebra..

Yes, jag är Hälsingejänta från början ;) Kan förstå det, det har blivit lite bättre sen jag började plugga också förra året men många som pluggar där bor på andra orter så nu är dom tillbaka hemma hos sig. Var kommer du ifrån??

inisklo
0

#8             Gråter……Glad……..Skrattande…..Jätte Tack…..

Jag är 100% säkert, att det är DU också  Glad

Druke
0

#9 Ja, tyvärr kommer det bli mycket så för mig till sommaren också… Att de flyttar tillbaka hem till sig. Jag kommer från Bergsjö, en liten ort 3,5 mil norr om Hudiksvall :)

#10 Tack! Kyss

[SarahOhrn]
0

#11 Ja, det blir ju det. Jag hoppas komma norrut igen till sommaren, bara min sambo får jobb där uppe i stället!! :)

Ahh, där ser man.

Helajna
0

Som de andra skriver, försök tänka utifrån dig :)

I början då jag gick ned i vikt skämdes jag också, jag vågade inte ens erkänna att jag hade en övervikt på jätte länge, och jag tycker att det är oerhört modigt och något att vara stålt över då man inser och bestämmer sig för att göra någonting åt det :)

Jag tror på dig!
Och tveka inte att vända dig hit om du undrar något, om det går oerhört bra och du är på topp ..eller om du inte är lika på topp och hitta tillbaka till den känsla du vill ha för att lyckas :)

Stort LYcka till!:)

Druke
0

#12 Håller tummarna för er! :) Var är du ifrån då?

#13 Tack för de kloka orden! Jag kommer nog satsa på 60-63, men jag måste vara noga med att ge mig själv lite tid också :) Ni ger mig verkligen ett trevligt bemötande på den här sajten! Kyss Och tack för det, det är viktigt då detta är ett så känsligt ämne.

Idag var jag nyfiken och vägde mig även fast jag inte planerat att väga mig igen förrän den 14:e. Tro det eller ej - 88,4 kilo! Och detta på mindre än en vecka :D  Jag vet att jag kommer att gå lite upp och ner i vikt nu i början, men det här var i alla fall en rejäl pepp! Tummen upp!

inisklo
0

Förvånad…kul…tummen upp o pepp-pepp!WoW för " vikt nergång"

Det känns som jag har blivit ung på nyttFlört..jag är ju ung i sinnet….

Nej men ärlig talat jag får så mycke av er när jag läser här o vet,att jag är inte bätre eller sämre än nån annan.Jag kämppar igen att gå neri vikt o det är så bra med såna sajt sidor,att det finns andra som kan dela med en när det gå bra..eller tvärtom.

Då är ålden också bara sido sak…

SaJo123
0

Härligt Druke! Du ser ju att det går! Vi jobbar sakta men säkert. Och när man deppar så kommer man in hit och får stöd! :-)

Druke
0

Jag mår mycket bättre i hela kroppen nu. Känner att jag har dubbelt så mycket energi som innan jag hade börjat träna igen! Skrattande

[SarahOhrn]
0

#14 Tack! :) Är från ett ställe som heter Stråtjära, Söderhamns kommun, mellan Söderhamn o Bollnäs :)

Druke
0

#18 Ah, vilket vackert ortsnamn! :)

[SarahOhrn]
0

#19 Haha, tycker du det! Jag som tycker det låter så konstigt… =P Eller byn heter snarare Hamnäs, men den hör till postorten Stråtjära ;P

Druke
0

#20 Stråtjära låter som ett namn på en sagohäst :) Om jag någon gång i framtiden kommer namnge en häst så kommer det bli Stråtjära! ;D

[SarahOhrn]
0

#21 Ha ha ha! Det va värst… =P Aldrig tänkt tanken på att det skulle va fint, ha ha ha! Bra att du fick ett namntips där då ;P

Druke
0

#22 Haha, som du sade i #20, att du tycker det låter konstigt… Det kanske är för att jag är konstig som jag har sådana tankar! :D

[SarahOhrn]
0

#23 Möjligt! ;P