Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 2928 ggr
Kaninisen
0

Vara hälsosam?

Nu kommer det säkert bli tjo och tjim när jag skriver att jag är en 16 årig tjej. Men mitt mål är inte att se ut som en sticka utan jag har på sistone börjat intressera mig för träning och kost. Jag har vuxit upp som en latmask och ätit alltför mycket McDonalds i mina dagar. Nu vill jag börja om från början och bli hälsosam, till en lagom nivå, godis på fredagar och lördagar kommer jag ALDRIG lämna. ;)

I alla fall, jag är ute efter en mer fast kropp. Till en början har jag försökt att inte småäta så otroligt mycket, jag äter nästan hela tiden på eftermiddagarna i och med mitt pluggande. Men när jag började äta mer regelbundet gick jag på bara några dagar upp 3 kg, och det hade väl inte varit något problem om det inte hade varit så att jag vet att det inte var att jag gick upp i muskelmassa.

Vad jag undrar är, hur är man hälsosam? Denna fråga kan låta väldigt luddig men jag vill lära mig att leva hälsosammare men ändå kunna njuta av det jag gillar någon gång i veckan. Hur ska man äta? Hur mycket ska man träna? Vill gärna ha lite tips!
Jag kan t.ex. inte alls äta frukost, brukar tvinga i mig en vit rostad macka med ett glas oboy. Gillar enkel mat. Älskar kyckling och äter mer än gärna det med bara sallad (eller är potatis nyttigt, jag har aldrig förstått det riktigt?)

Och som sagt, nu är det inte viktminskning jag vill uppnå utan en fastare kropp! ;)
Tack på förhand!

[SarahOhrn]
0

Ja, jag är väl inte den bästa på detta! Men några tips, försöka lära sig äta frukost, det är väldigt viktigt. Jag har precis lärt mig så jag vet hur det är! :) Försöka äta 5 mål om dagen, äta mättande mat (fullkorn o liknande) och som du skrev, kanske inte småäta under veckorna? Äta godsaker på helgen bara. Dricka mycket vatten och äta 500 g frukt o grönt om dagen. Träna så man håller sig i form…

Finns en hel del, andra kan säkert komma med bättre tips! :D Lycka till!

Chestnut
0

Hälsa handlar om att hitta något som passar DIG och DITT liv. Alltså finns det lika många sätt att leva hälsosamt som människor!Glad

Men lite generella råd:
Träna lagom, regelbundet utan att det blir så mycket att du lessnar
Träna varierat
Ät regelbundet och gärna flera mellanmål (undviker att man småäter)
Ät en kost som passar dig. För vissa är det LCHF och för andra är det mycket fibrer.
Undvik färdigmat utan laga själv, från grunden
Drick mycket vatten
Begränsa godis, fika mm till en eller två dagar

/Amanda (oxå 16)

Med vänliga hälsningar
Chess

Kaninisen
0

Tack för tipsen! Det är väl främst min kost jag måste ändra lite känner jag. Har så otroligt svårt för frukost! Ska söka runt på lite recept nu!

PatrikHagglund
0

Jag har läst ganska mycket om kost och hälsa, och det bästa helhetsperspektivet jag har hittat är Mark Sisson och hans bok Primal Blueprint - om du tycker att du kan läsa engelska. Det han säger går emot mycket det som sägs av andra, men det fungerar, och det är det viktiga. (Jag skriver normalt på Kolhydrater i Fokus.)

I korthet:

* LCHF-likande kost

* Periodisk fasta (hoppa åtminstone över frukost - men se upp för ökat sötsug)

* Förslag på träning: styrketräning 1dag/vecka, lätt konditionsträning 1dag/vecka.

Kaninisen
0

#4 Periodisk fasta har jag aldrig hört kan vara bra förut, framför allt inte att man ska hoppa över frukost! Är det något du följer?

PatrikHagglund
0

#5 Ja, de dagar jag är på jobbet brukar jag bara äta efter det att jag har kommit hem (dricker endast te och kaffe under dagen). Räkna dock med några månaders tillvänjning. (Dels har man problem några veckor med att kroppens engergiförbränning behöver ställas om, dels att hungerhormonet ghrelin brukar öka då du annars normalt brukar äta.)

Hälsofördelarna med kalorirestriktion är många (se tex följande artikel i SvD). Som namnet antyder så änvänder man kalorirestriktion (fasta) periodvis i periodisk fasta, och får därmed en liknande men dock inte lika tydlig effekt.

Halvdansken
0

Jag är snart 50 år och har aldrig ätit frukost, så om du inte vill det så hoppa över. Ta ett glas mjölk eller nåt.

Jag vet inte varför det tjatas om att frukosten är det viktigaste målet på dagen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[SarahOhrn]
0

#7 Ja, för många som småäter o sånt, sitter suget i bättre om man inte äter frukost och blir mätt på morgonen bland annat, för många i alla fall sen stämmer det inte på alla =)

PatrikHagglund
0

#8 Sötsuget ökar ofta ju längre man har mellan sina måltider (i alla fall om fastan är mindre än ca 48 timmar, sedan minskar det igen enligt min egen erfaranhet), så det kan vara ett problem. Det är en anledning till att man bör kombinera periodisk fasta med lågkolhydratskost (lågkolhydratskost minskar svängningarna i blodsockret och minskar därmed även sötsuget).