Funderar på operation
Jag har funderat på att göra en Gastric bypass väldigt länge nu.
Mitt bmi ligger på lite över 39.
Så jag skulle vilja ha lite tips på sidor där man kan läsa om det och era uppfattningar om det!
Jag vet att det finns ett par här inne som gjort både lyckade och mindre lyckade operationer. Tror att en precis fått göra en också.
Jag ska kika om jag kan hitta mer informationssidor.
Själv är jag lite skeptisk till det. Mina tarmar skulle inte fixa det, då de är superkänsliga. Bara att ta bort en blindtarm för flera år sen gjorde mig jättesjuk. (var sängliggandes i 3 månader..)
Sen känner jag mig skeptisk till hur bra det är? Vet man hur personerna är påverkade om säg 30 år?
Nu är jag alltid väldigt kritisk, vilket absolut inte menar att det är helt fel med operation. Det är bara min privata åsikt. 
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
En sida som är helt dedikerad till viktoperationer finns här. Dom tar upp komplikationer, mat, resultat osv.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Hej! Jag gjorde min operation i torsdags. ALLT har gått bra hitintills. Denna sida ska du INTE kolla om du är ute efter råd, stöd och tips ang. gastric by pass operation. Tack vare att jag frågade här mådde jag dåligt dagen efter operationen. Så… Gå in på viktdrop. Toppensida och toppen folk!
# 3 Vad menar du? Är detta forumet anledningen till att du mådde dåligt? Varför då?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Vill inte diskutera det, men… En mycket otrevlig ton i svaret jag fick. INTE vad jag behövde, då rädslan inför operationen satt in.
Kul att det gick bra, Sunshine!
GRATTIS!
*lite avundsjuk*
Det är mycket trist Sunshine1 att du kände att du fick tråkiga tongångar i din tråd. Jag kikade igen i tråden, och vad jag kan utläsa var det ett missförstånd, och en Medarbetare här sa tom. till att tonen var lite väl hård.
Jag hoppas att min svar ovan inte verkar otrevligt, för som sagt, det är min privata åsikt och ingenting jag tvingar någon annan att tycka. :) Jag är livrädd för operationer i stort så.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Vad roligt att det gick bra! Hoppas det fortsätter fungera.
Jag förstår lite vad du menar med att det blev otrevligt men jag tog ju tag i det direkt och tycker inte att hela sajten ska dras över samma tröskel då t ex jag ju verkligen försökte få dig att känna dig välkommen här ändå och Ylva-Li's svar var väl mer för att berätta både det positiva och negativa o vad man kan tänka på om du tyckte det var otrevligt. Det får man väl ta om man frågar om råd :)
Lycka till!

Jag gjorde en GBP för ca 9 mån sedan och det är nog en av de bättre saker jag gjort. Har nu gått ner 40 kg och mår TOPPEN.
Jag är även medlem på viktdropp och det är en bra forum med högt i tak. Man kan inte dömma ut ett helt forum efter ett "felaktigt" svar.
Jag var medlem på båda forumen, men har nu valt viktdropp p.g.a den varma och härliga stämmningen där inne.
Bilda dig en egen uppfattning om de 2 forumen eller bli medlem på båda.
Lycka till på din viktresa
Mvh Ann
Funderar lite på det där med viktoperation, jag vill inte göra någon, men vad är det som gör att man går ned i vikt av den?
Visst minskar man magsäcken så man inte kan äta lika mycket?
Borde man inte kunna äta som dom som gjort en sån operation och gå ned lika mycket i vikt som dom?
#10 Jo, det är väl det. Att man får inte fuska då det väl kan vara farligt att äta för mycket, dessutom blir man mätt snabbt. Men man måste nog jobba på att komma in i nya vanor psykiskt också för suget försvinner ju tyvärr inte! :) Det är nog svårare att äta lite bara genom att tänka så om man har vanlig magsäck..
Okej, måste kolla upp hur de äter och testa. :)

Dessutom kopplar de väl förbi en del av tarmarna så kroppen inte hinner ta upp all näring av det de äter?
#13 Aaha! Det är möjligt :)
#13: Okej, det hade jag ingen aning om. Spännande det där. :)
Sunshine:
Tråkigt att du kände så och att det påverkade dig så hårt, men som sagt så tog Sara tag i det. På dessa forum sker det ofta missförstånd som kan tas personligt jag hoppas att du, och ALLA andra kontaktar någon av oss Medarbetare på sajten och du/ni känner er illa bemötta här inne, så att vi kan hjälpas åt att reda ut det :)
Det glädjer mig att operationen har gått bra och dela gärna med dig av dina erfarenheter då många letar information om det här.

Jag gjorde en gastrik bypass i oktober har gått ner 22 kg. Det jag borde bli bättre på är mottion, men skyller på snön. Jag mår super br och denna operation passar mig perfekt. Jag kan bara rekomendera den varmt. Men läs på, jag är med i forumet viktop.se här får du svar på allt.
Det problemet jag har nu är att jag tapar hår, men de vet jag varför jag äter inte riktigt rätt vad det gäller grönsaker. Så jag behöver bara räta till det äte viaminer så är det i sin ordning igen, allt hänger på mig.
Jag hade BMI 35,7 är 157 cm lång vägde 89 kg. opererades på SÖS. Idag har jag BMI 26,8 har slutat snarka sover hela natten, bättre blodryck ingen värk i forleder knän. Maten är inte längre dagens fokus.
Visst kan en op gå fel men som min läkare sa så kan man räta till det mästa med en ny operation i så fall. Inte så man har men resten av livet om det går fel.
Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

Står på tur för gruppinfo och dietist-möte i april inför en gbp. Har BMI 42,2, är 1,54 lång och väger typ 100.
Har väntat nu i 11 månader och äntligen vid 4:e remissen som gick för 2:a gången till Ersta Sjukhus.