potatis med vv
Får inte riktig klämm på det här med duo-val..om jag t.ex vill äta mer än två ynka potatisar,hur räknar jag då?Likaså med pastan,om jag vill ha mer än 1,5 dl.Gamla pointssystemet var det 2p för potatisen till jag blev mätt.En p för en potatis.Fullkornspasta kör jag med men det kanske inte ändrar något på nya systemet.
Det är jätteknepigt att tänka i nya systemet när jag kunde det andra som ett flytande vatten!Funderar ev att fortsätta med det gamla pointssystemet,men vara med på on-line iaf.Är det dumt tycker ni!
Kolhydrater (potatis, pasta, ris) är 7 pp och protein (kyckling, fisk, kött) 5 pp om jag inte förstått fel. Jag gör som så att är jag väldigt hungrig och ändå kommer upp i 7 pp med 3 potatisar liksom då tar jag duoval och äter det jag orkar. Likaså med pasta… Och proteinet men det är oftast kolhydraterna man lätt kommer upp i högre siffror med för lite… :)

jag väger alltid potatisarna råa då jag skalat för ibland lurar ögat o man tror det är duoval men det är det inte….
alla födoämnen som är grönbalja på i listan är duoval….alltså inte allt kött eller all fisk
#3 Ahaa. Jag kör även online så jag fyller bara i och då kommer duoval upp när alternativet finns :P Så tänker inte på att vissa tittar i boken bara=)
Jag kör ju inte VV, men blir nyfiken på vad duoval betyder? Det fanns inte på min tid ;-)
Tack snälla,då ska jag försöka.Just den här informationen tyckte jag var lite luddig,eller så är det jag som är luddig i huvudet hihi.Ska fylla i checklistan lite mer noggrant så löser det sej nog.Men annars är on-line systemet jättebra och roligt oxå,jag har 29 pp om da´n att fördela, superbra oxå att frukten är pp fri!Även om jag vet man inte ska vräka i sej flera kilo för det,är det bra att ta till när man blir sugen.
#5 Duo-val innebär att om du är i vanliga fall får äta 2 potatisar för ett pp värde men kanske är extre hungrik en dag eller så så kan du istället ta ett duo-val som innebär att du får äta tills du är mätt för 7 pp. Så att du blir mätt men endå inte behöver överstiga dina propoints
:)
Okej, tack! :-)
…jag kör inte precis VV,men efter som jag har boken Butiksguide/points med DuoVal…då försöker jag gå efter den..men lite svårt är den innan man lär sig osv.
Då väljer jag den högsta points t.ex potatis som jag åt igår 1 st medelstår 80g 1 points/magen full 4 points
..åt 3 st+annat.När man räknar points geller det att vara nuga var,man äter att det inte blir typ toma points.Potatis mättar bra.
Har kollat här lite hastigt..olika pasta typ 2 points 0.5 dl(35g)..men om jag ger 4 points får jag äta hur mycke som hels…med motto menar jag
… Då väljer jag 4 points även när jag äter pasta som DuoVal innebär. Tar minre av annat som kanse inte enbart mättar så mycke o bra.Om jag har fattat rätt berorpå allt hur mycke points har man per dag,att äta upp
Det gäller att räkna o typ köpa var man vill ha o betala med points.
Om jag är helt ute som snögubbe var snäll o rätta till..

#4 om du går in på sök och utforska eller på mat med mätnadsfaktor kommer de gröna baljorna upp så man behöver ingen bok….för att hitta dom ..
boken har jag mest då jag är ute o handlar för då är sallan datorn med men nu kör jag mest med calculatorn då jag fattat hur man använder den :)

#9 nu har ju vv bytt program så det mesta är dyrare i pp än som du räknar så jag kan tyvärr inte hjälpa dig
# 11
dom byter "alla" sina program då o då(dom måste tjäna pengar föstås) men det gör ingenting för mig.
Jag kör mitt o går ner i vikt.Jag tar o kollar lite av den boken som jag har,att hålla lite kontroll över var jag äter osv.

#12 jo jag vet det men detta är faktiskt det bästa av alla deras program jag testat ..du äter gott du kan äta efter GI o jag skulle tro att du oxå kan äta efter LCHF om man kollar…tidigare ggr med vv har jag fått snåla o spara för att kunna unna mig nåt extra på helger men det slipper man nu o det känns skönt att man faktiskt lever normalt fast nyttigare
jaa vi är så olika jag har också hunnit testa det mesta som handlar om att gå ner i vikt och nu äter jag o unna mig det som jag tycker om utan dålig samvete osv.
Men det låter jätte bra som du skriver.Det skadar väl inte att man kan blanda lite lättare allt o att man tycker det är skönt att man lever normalt o nyttigare liv.BRA!
Nå jag har kommit in det här nu o tycker,att jag kör med detta efter som det passar till mig…just nu!
Tummen upp o pepp-pepp