Om man missar frukosten...
Då jag är deprimerad har jag vissa perioder som jag sover väldigt mycket (för mycket).
Innan jag bestämde mig för att ta tag i allt så sov jag alltid över frukosten. Nu händer det inte lika ofta, men ibland tar jag mig inte ur sängen.
Min fråga är då; om man missar frukosten är det bäst att ta ett lätt mellanmål och vänta tills lunch eller att äta frukost och sedan förskjuta alla andra måltider under dagen?

Jag tror frukosten "sätter igång" ämnesomsättningen. Se det som att fylla på ved i brasan. Det beror kanske på vilken tid du brukar äta lunch?
På helgerna äter vi frukost lite senare och även lunch senare…
vaknar du en timmer före lunch-tid, så kanske det är lika bra att äta en stadig brunch och hoppa över lunchen - ta mellanmål på eftermiddagen och sedan middag…

Jag tror frukosten "sätter igång" ämnesomsättningen. Se det som att fylla på ved i brasan. Det beror kanske på vilken tid du brukar äta lunch?
På helgerna äter vi frukost lite senare och även lunch senare…
vaknar du en timmer före lunch-tid, så kanske det är lika bra att äta en stadig brunch och hoppa över lunchen - ta mellanmål på eftermiddagen och sedan middag…
Been there done that! Jag har vart jättedålig med frukost, när jag pluggat har jag inte kunnat äta när jag klivit upp kl 6 och när jag är arbetslös och allmänt deprimerad är det långa perioder när jag bara sover och inte kommer upp förens kl 12-14 nånting och då äter jag frukost och ingen lunch, bara lunch eller ingenting alls. Det beror lite på… Men jag skulle behöva gå upp kl 9 varje dag! Problemet då är att jag mår bättre men blir deprimerad för jag har ändå inget att göra på hela dagen…
Men imorgon måste jag iväg på ett möte kl 10:30 så då ska jag upp i tid och vända tillbaka dygnet en aning :)
Jag tror frukost är bra för kroppen! Vaknar jag sent nu, försöker jag skjiuta lite på allt, hehe… Men jag äter frukost nu sen jag började med VV och ska komma upp i tid på dagarna från och med imorgon! Så jag får ordning på dygnsrytmen och mattiderna för att öka min viktnedgång ytterligare och jag mår faktiskt bättre av att gå upp tidigt, fast än jag inte tror det :P
Nu vaknar jag inte så ofta sent, men när jag gör det skippar jag frukosten, väntar till lunch-tid och äter lunch då. Mest för att lunch är godare än frukost.. :)
Men jag har mindre lätt att få i mig frukost när jag vaknar ändå. Brukar gå upp vid sex-sjutiden och äta frukost vid tio typ. Är sjukskriven så gör inget ansträngande så jag måste äta tidigt, men när jag väl ska iväg nånstans så äter jag frukost innan.

Du kanske inte behöver äta jättemycket till frukost. En frukt, ett glas lättfil, ett kex?
Tack för alla bra tankar och svar!
Nu har jag faktiskt varit duktig och tagit mig ur sängen i frukost-tid, men det var en dag som kändes jättejobbig och då kom jag inte upp förrän 11 och var vrålhungrig.
Det löste jag med att ta ett mellanmål och sedan lunch vid 14 (så den blev lite förskjuten ändå).
Min sambo jobbar många senaa kvällar och nätter, så han sover länge, och då jag var arbetslös fanns det inget annat än att sova jag med.
Nu pluggar ajg och ahar föreläsningar 2-3 gånger i veckan, men går aldrig upp senare än 11 om jag kan. och då äter jag frukost och lite förskjuten luinch för att komma igång med kroppen.
#8 Har samma "problem" som dig, att sambon jobbar natt och jag är arbetslös så jag sover också halva dagen.. Men nu på senare tid går jag upp senast kl 11… Händer kl 12 nån gång men annars VILL jag gå upp runt 9 det brukar bli så när sambon är ledig, eller jag går iaf upp då sen tar det att par timmar att dra upp honom =)
Man mår bra av att gå upp i tid och äta frukost, det vet jag ju! :D
Ja, precis. Försöker gå upp 9. och ofta går det bra. men jag har många sena nätter med plugge tmed. så då kan det bli 11 från och till.

Jag har två förslag, första är att du bara tar något litet och lätt, en tallrik fil eller en knäckemacka till frukost och sen äter lunch som vanligt eller att du äter lunchen till frukost=) En större frukost alltså.
#11 Ja, det är bra! Att jag inte tänkt på det innan.. En "Brunch". Det ska jag göra nästa gång jag vaknar sent och behöver få i mig mina points =)
Druke, om du missar frukosten, här kommer ett enkelt svar.
Ät om du är hungrig, ät inte om du inte är hungrig eller endast sugen.
Lyssna på kroppen.
#13 Tack, Calmare! Det var en enkel och konkret lösning. Att man alltid ska krångla till det… 
#11 Det var också bra förslag! 
…..Jag tycker,att det är ju bäst så…att lära känna sin kroppen,lysna den som Calmaren skriver,man är väl inte helt nån stereo typ heller?
Gör som passar just till dig,men en sak till…bätre trots allt är bra om man kan börja dagen lite tidigare,att det inte blir unda circel efter unda.
Men det är bara var jag tycker efter egen erfarenhet…juu du alltid nåt,att kämpa här i livet