SarahOhrn's viktresa!
Min gamla tråd blev väldigt lång och var även ifrån innan jag kom igång på riktigt nu så jag startar en ny tråd om min viktminskningsresa! Här finns den gamla tråden!
Vill inte att något annat diskuteras i den här tråden! :)
Berättar lite kort om mig själv också! Sarah heter jag då, som ni ser. Jag är 22 år (23 år i september) och bor tillsammans med min sambo och golden/border collie-kille i Alingsås. Är ursprungligen en Hälsingejänta men som förflyttat mig hit ner i 4 år nu, förhoppningsvis inte så länge till men min sambo är ju härifrån så det återstår att se. Jag är arbetssökande, sushi-beroende, soffpotatis! =P Nej, men eftersom alla mina vänner och familj bor 60 mil norrut och jag är arbetssökande känner jag inte många här och sitter mest hemma, därav småätandet, jag har ju verkligen ingenting annat att göra. Sitter här kväll ut och kväll in… Sambon jobbar kväll o natt och är borta mycket och sover sen halva dagarna, så vi hinner inte ses så speciellt mycket så det är klart jag blir uttråkad. Det enda jag har är vovven och vi promenerar ju inte hela dagarna! :) Men nu går det i alla fall framåt med småätandet..
Angående min viktminskning, jag är 175 lång och började nu på 100 kg efter nyår. Jag har gått upp successivt sen jag var 16 år ungefär, så det har tagit mig ungefär 7 år att gå upp 25-30 kg och har då egentligen inte gått ner alls under den tiden mer än 4 kg en gång.. Men sen har jag försökt olika metoder men inget har fungerat alls så jag har ledsnat! Men nu i januari började jag med fettsnål kost (trots att jag är en av dom som är FÖR fett och inte fettskrämd över huvud taget) för att börja med Alli-tabletterna, som fungerar jättebra för mig! Jag har nu på en månads diet och 3 veckors alli-kur gått ner 5,7 kg. En del fusk och dåligt med motion under den tiden dock.. Så den här månaden ska jag även köra på motion och fuska ännu mindre. Har promenerat tre dagar av fyra nu och ska börja styrketräna här hemma.
Varför jag har ett så konstigt förhållande till mat? Egentlgen vet jag inte! Min mamma är en aning överviktig men inte extremt mycket och vi har alltid ätit helt vanlig mat, varken extremt nyttig eller onyttig, köpt hem snabbmat högst en gång i månaden när jag var liten, kanske ännu mer sällan, fick en liiiiten skål chips eller popcorn och en godispåse på fredagkvällen och lördagen, inget läsk eller småätande eller så under vardagar så jag har inte växt upp med att ha "fri tillgång" till det heller. Därför tycker jag det är lite underligt att jag har den här synen på det, jag växte ju upp med att bara få lördagsgodis t ex. Ingen annan i min familj är såna förutom pappa som missbrukar kakor =P Men han tränar gärnet i stället och är väldigt fit för sina 49 år! =) Mina småsystrar är smala och fina, min yngsta syster är precis som jag var och såg ut när jag var 13 år, smal och slank. Min andra lillasyster har kurvor men är smal och har dessutom lidit av anorexia under ett par år (hon är nu 20 år i sommar) men har frisknat till så gott det går i alla fall. Även min mormor har haft anorexia i omgångar. Så jag vet inte om det ligger något i det, inte att någon i min släkt ätit som jag men att det finns något sorts stört tänkande runt mat. För även om jag äter som jag gör, tänker jag lite som en anorektiker, jag tänker hela tiden på vad jag äter, hur jag äter, hur mycket, pratar med folk om vikt o kalorier hela tiden, jag blir helt manisk! Även om jag äter alldeles för mycket så som nu när jag ska banta tänker jag MANISKT på kalorier och fett osv… Så något sjukligt finns så jag vill ändra min syn på mat så jag kan hålla vikten sen också..
Nu blev det lite mer än bara om mig men hoppas ni orkade läsa! =)
Jag - 100 kg tung!
Mina mål!
Det här är ungefärliga mål, en del är nog för tuffa och kommer säkerligen inte hinna nå dem men jag behöver tuffa mål att kämpa mot! :)
22 januari - 95 kg.
Belöning: En ny kur alli, en månadskur den här gången! It saves my life!! Helt klart den bästa belöningen.
UPPNÅTT DEN 27 januari!
**16 februari - 92 kg.
**Belöning: Använda mina presentkort på 300 kr på make up store!
**16 mars - 88 kg.
**Belöning: En ny månadskur alli.
**
30 mars - 86 kg.
**Belöning: Klippning & färgning hos frisören. Tid bokad!
**
8 april - 85 kg.
**Belöning: Vet inte ännu. Det är i alla fall belöning nog att jag väger mindre än jag gjort på 3 år där. Men nånting litet blir det..
**
30 april - 83 kg.
**Belöning: Detta är verkligen belöning nog, att ligga på 83 kg!!! Men här blir det inga mer alli-tabletter då det bara får användas till enn BMI på 27 och här ligger jag ganska precis där.
**8 maj - 82 kg.
**Belöning:
**15 maj - 81 kg.
**Belöning: Solarium (solar så sällan så tänkte jag unna mig en grundbränna innan sommaren =))
**25 maj - 80 kg.
**Belöning: Solarium igen
**5 juni - 79 kg.
**Belöning: Jag träffar min familj igen första gången sen jul, och får överraska dem. Det är verkligen den bästa belöningen! :D Och jag har inte vägt såhär lite på 5 år!
Sen har jag ju redan nått en hel del personliga mål, som att fått bort sockersiget, slutat småäta, osv. Står om dem i min gamla tråd!
Vikt idag: 94,5 kg!
Jag fuskade ju med en pizza i förrgår. Skäms! Gick dock bara upp ett hg sen dess.. Har även börjat promenera nu, fredag, lördag och söndag. Igår blev det lugt men idag blir en promenad igen och ska även börja styrketräna måste bara få ihop ett litet schema att följa annars blir det bara flumm!
Måste skärpa mig nu, det svåraste att få bort är snabbmaten, eller främst pizza då. Ätit det 3 gånger den här månaden jag gått på dieten.. :/ Det är klart det hämmar viktnedgången lite fastän jag inte går upp i vikt men jag stannar till och jag vill ju ner fortare så då gäller det att ha pli men just det är jäkligt svårt! Sen småätandet går riktigt bra, småäter aldrig numera men det sista har det blivit någon frukt sådär. Igår blev det för mycket, satt och små-åt på en frukt i 2 timmar typ, haha. Sen kvällsfikat som jag ska ha.. Sen en macka till! Helt sjukt… Men det va enda kvällen jag ätit sådär hela kvällen sen jag började.
Nu är det dags att ta det till en ny nivå och börja räkna igen, jag har inte orkat väga o mäta allt kalorier o fett men nu är det nog dags att göra det igen för att få lite mer koll! Jag höftar bara numera.. Räknar på ett ungefär.. Men jag får nog vara noggrann ett tag till!
Vill ju ner till 85 kg på en månad, vilket inte kommer hända men två månader i alla fall!! Sen har jag 6 kg kvar innan jag ändå känner att jag är på rätt väg då jag liger på 79, vilket jag inte gjort på ungefär 5-6 år, det blri en underbar känsla och då tror jag att jag kommer kunna köpa lite fler kläder som jag ändå känner mis nygg i, vid 75-79 kg så dit längtar jag!! Men 68 kg är mitt slutmål..
Ni får ursäkta en urdålig bild, haha! Men det är på halloween för ett antal år sen, jag var väl runt 13 där, något år inna jag började gå upp i vikt. Jag till vänster! Jag var ganska smal en gång i tiden… Det konstiga är att jag aldrig tyckt att jag va smal själv men när jag ser den här bilden förstår jag inte det, mina ben är ju som pinnar! =) Det tråkiga är att det finns INGE helkroppsbilder på mig förutom denna och en till som är tagen under samma tid och någon när jag börjat gå upp i vikt i andra ring på gymnasiet ungefär. Inga bilder däremellan och jag minns inte alls hur jag såg ut i kroppen, jag har inte en aning om hur jag va när jag va smal fastän ag va så pass gammal och minns allt annat frnå den åldern..
Lycka till!
Du verkar oerhört motiverad, så det blir nog inga problem. :)
Jag var sugen på att köpa en pizza i söndags, men på vägen till pixxerian gick jag förbi spegeln och såg hur fet jag var.. Stannade på konsum och köpte grönsaker istället. Praktiskt det där med speglar. :)
#5 Jag hoppas det, dock blir jag mer och mer så jag "fuskar" lite o skippar o räkna. Men nu har jag börjat känan av mina Alli när jag fuskar o det är inte kul, fettet bara rinner rakt igenom! =P Så nu ska jag vara hård på mig sjläv…
Jag önskar jag kunde göra så när jag blev sugen o föll dit för en pizza! =( Hehe..
Men jag är i alla fall mer motiverad nu än nånsin så inte en chans att jag ger upp! :)
Åh, jag önskar att jag hade den motivationen som dig.. Har själv försökt flera gånger, men jag vill se snabbt resultat så jag ger upp för fort..
#7 Det har jag gjort sååå många gånger innan. Jag vet inte vad som ger mig motivation den här gången, kanske at jag fått nog. Har försökt o gett upp inom en vecka typ 10 gånger innan =P
Bara för att jag skrev i en tråd här o dagen att jag inte känt av mina Alli-tabletter så blev jag självklart kass i kistan direkt samma kväll! =P Även nu fastän jag har ätit och hållt mig under min fettmängd (tror jag..). Superjobbigt! Men detta blir i vilket fall min sista kur Alli har jag bestämt, nu är jag i alla fall på rätt spår. Men det är ju en 3 veckor kvar i burken så det är väl bara att stå ut… Kan ju inte kasta 500 kr åt skogen! =P
Så nu är det bara att stå ut!

Hoppas det ordnar sig med magen! Du kanske får göra ett uppehåll några dagar och låta magen repa sig? Och så ta nya tag igen efter det!
#10 Mja, eller tar jag klart kuren nu sen skippar det helt tänkte jag! :) Blir jag sämre slutar jag helt redan nu.
Imorgon är det vägning igen! I morse vägde jag fortfarande 94,3. Men så har jag vart rätt dålig den här veckan på att äta bra, har ätit nyttigt men småätit saker även om det vart nyttiga saker och promenerat sämre sen i måndags.. Men står ju i alla fall stilla!
Vikt idag: 93,7 kg!
Yes!! Igår stod jag fortfarande på 94,3 men idag hade jag gått ner! =D Underbart att det går framåt.. Är nu 19% på väg till min målvikt och har gått från ett BMI på 32,6 till 30,6.

Häftigt! 30 är ju ett bra hälso-mål att sikta mot!
#13 Ja, verkligen! :) Ligger ju fortfarande högst upp på överivkt men kommer i alla fall från termen "fetma" :) Det blir superskönt!! Mitt första mål nu efter detta… Hoppas hamna på BMI 30 till nästa fredag (behöver väga 93,0 kg för det).
Behöver gå ner 7 hg till den 12:e så har jag nått mitt mål tills dess men mitt andra mål är även 92 kg till den 16:e. Så har 11 dagar på mig att gå ner 1,7 kg. Kommer nog inte hända men jag ska köra gärnet nu den här veckan så kanske! ;)
Vid 77 kg når jag normalvikt! Så det är mitt första mål till sommaren, sen har jag ju 9 kg till innan jag når min målvikt och ligger mitt i normalvikt enligt BMI men när jag når 77 kg kommer jag vara sååå nöjd och ligger på normalvikt!! SÅ jag ska bli bättre och bättre på det här nu så jag kan komma ner så långt som möjligt innan sommaren :D
Det tråkiga är att nästan inget händer i midjan! =(( 6,3 kg och bara 2 cm i midjan ungefär. Det dumma är att det gamla måttbandet jag hade som va tunnare var lättare att mäta midjan med och då hade jag färre cm runt kanske för att det var lättare att mäta runt magen just, så nu är det svårt att veta när jag bytt måttband eftersom det gamla är borta! Måste hitta det… Men inte mycket händer i midjan fast än det känns så lite så syns det inte på måttbandet =/ Hoppas det försvinner någon annanstans!
15: Fast tränat du mycket? Isf kan det ju vara muskler som växt lite också som gör att det inte visar sig så mycket på måttbandet. Men även om det inte är så, så känns det bra att tänka så. :)
#16 Nä gör ju inte det.. Promenerar lite bara! =/ Men måste ju ändå bli smalare nånstans om jag går ner, kanske är det att det tar lite överallt i stället så det inte märks så snabbt..

Det är väl rätt så bra ändå. För övervikt just runt midjan är ju inte hälsosamt… Jag har märkt att det försvunnit en del på "ryggvalkarna" :-)
Och armarna… Så det kanske försvinner i olika steg på olika ställen i kroppen??? Hmmm.. Konstig organism denna kroppen man fått!
Du kanske ska ha ett mål också med nåt annat mått än just midjemåttet? Höft/stuss eller så?

Det är väl rätt så bra ändå. För övervikt just runt midjan är ju inte hälsosamt… Jag har märkt att det försvunnit en del på "ryggvalkarna" :-)
Och armarna… Så det kanske försvinner i olika steg på olika ställen i kroppen??? Hmmm.. Konstig organism denna kroppen man fått!
Du kanske ska ha ett mål också med nåt annat mått än just midjemåttet? Höft/stuss eller så?
#18 Jo, fast jag har ju mycket runt midjan, det är ju det.. Så det BORDE försvinna där. Är nämligen 112 cm runt midjan ca.. Det är väldigt mycket tror jag! :S Magen är typ störst..
Ja, mina kanske har minskat lite också =P Ryggvalkarna, ska bli skönt o slippa dem!
Haha ja, det är nog det att den tar på lite olika ställen (hoppas jag) nånting måste det ju va som försvinner o det är knappast fler muskler som försvinner när jag rör mig mer nu o inte heller vatten, då skulle det ju gå upp igen när jag fuskar t ex o det gör jag inte =)
Jo, kanske.. Just nu kör jag mest på vågen, centimetrarna får vara så länge =) Vågen gör mig i alla fall peppad!
Fuskade ju en hel del under helgen, vilket gör att i morse hade jag gått upp 5 hg! :/ Hoppas på en nedgång på fredag när jag skött mig bättre nu, har dock börjat småäta mer nu :( Att jag går o trycker i mig nåt under dagarna, dock inte kvällsäter som innan… Men måste ta tag i det här som jag gjorde i början nu igen! Har gjort upp matschema för dom närmsta dagarna.. :)
Sen måste jag ut o promenera också och komma igång md gymmet, jag har det ju i vardagsrummet för sjutton! Men inget idé innan jag har ett litet schema o gå efter för då blir det bara flumm.. Så det ska igång i helgen när sambon är ledig o kan hjälpa mig! :) Kommer ju ingen vart till sommaren annars…
I sommar ska jag FAN kunna gå ut bland folk i kläder utan att få ångest, nu kan jag knappt gå utanför dörren för jag orkar inte ångesten!
Skriver mitt matschema här (för min egen skull) allt jag får äta under dagarna är detta!! Med reservation för lite ändringar och det är inte riktigt klart, tillkommer o försvinner säkert nånting under måltiderna =)
Torsdag
Frukost:
Havregrynsgröt
Lättmjölk
Russin
Solroskärnor
Kanel
Juice
Smörgås
Skinka
Ost
Sallad
Lunch:
Lövbiff med nudelsallad
**Mellanmål:
**Kellogsbar eller frukt
**Middag:
**Lax med nudelsallad
Kvällsmål:
2 riskakor
Smör
1 frukt
Juice
Fredag:
Frukost:
Smörgås
Skinka
Ost
Sallad
Juice**
Lunch:**
Soppa och pannkaka
Middag:
Fransk kycklingpanna med potatis
Kvällsmål:
Scones
Smör
Ost
Thé
Lördag
Frukost:
Pannkakor med frukt och kokos
Lunch:
Spagetti och köttfärssås
Middag:
Lax…..
Kvällsmål:
Popcorn
Söndag
**Frukost:
**Havregrynsgröt
Lättmjölk
Russin
Solroskärnor
Feta- och rosmarinbulle
Lunch:
Middag:
Linsbiffar
Kvällsmål:
Det har gått bra några dagar nu igen. Men jag har slutat väga maten, jag orkar helt enkelt inte med det när jag sen ska blanda och göra till sambon också… Borde komma igång med det igen men…
Den här veckan hade jag i alla fall gått ner 0,3 kg. Inte alls bra men med tanke på att jag åt en påse ostkrokar + 3 dl dipp under helgen och gått o ätit ett par kakor varje dag (bakade förra veckan o hittade ingen bra burk till frysen så dom har stått i kylen) så får jag väl säga att det va okej ändå. Ingen motion heller!
Skulle göra den här veckan bättre tänkte jag och vad gör jag då några timmar senare? Trycket en pizza! Det är fan pinsamt, pizza är det enda jag INTE kan få bort helt ur min kost.. =P Jag tänker aldrig på att köpa chips, dipp, choklad o liknande på affären längre, förra helgen köpte jag en kväll men då va det 5 veckor sen sist, innan köpte jag varje dag vi va o handla! Men pizza är svårt, jag älskar pizza, tyvärr… Dock är skillnaden att innan åt vi pizza en 4 gånger i veckan, nu ungefär 1 gång i veckan eller mindre! Så jag får väl säga att det är framsteg… Resten av veckan ska bli riktigt bra! :)
Imorgon blir det tacos i salladsblad :D Ska bli så gott!! Matschemat följs visst inte alls har jag märkt… :P Men byter bara dagar lite ;D
Helgen har gått åt skogen igen! Inte lika illa som förra helgen men har dessutom ätit alldeles för lite.. Igår blev det lite lunch och sen grahamsscones med ost på och thé på kvällen! :) Supergott! Och en sån liten grej med nutella man köper på godisbutikerna. Inte speciellt mycket i dom med andra ord!
Idag har jag tagit nya tag.
Frukost: 1,5 gramahsscones med smör och ost, thé.
Lunch: Tacorester (en tortilla med köttfärs, grönsaker, gräddfil o salsa)
Middag: Linsbiffar med pasta och sallad + lite sweet chilisås.
Linsbiffar va INTE min grej. Åt en, men dom va MÄTTANDE! Pasta blev det bara för att jag hann inte annat innan sambon skulle till jobbet. Men ja, linser är som sagt inte min grej, konstaterat! Men det blir lite till lunch imorgon också! :)
Annars har jag inte ätit något mer. Det blir nog ett kvällsmål till "Spårlöst" kl 21 också. Nu ska veckan fortsätta i denna anda, inget småätande och hemlagad någorlunda nyttig mat. Lite promenader får det allt bli också, imorgon, onsdag och torsdag i alla fall!
Är bjuden på sexparty hos en vän den 5:e mars och som det är nu vill jag inte visa mig bland folk, det är knappt 3 veckor dit så jag ska ligga i som sjutton nu, hålla hårt på maten, promenera mer och äta Alli till alla mål (då tar den slut några dagar innan där) så jag går ner under 90 tills dess tänkte jag! ;) Ligger nu på 93,4 här om dagen i alla fall, så nu jäklar!! Över 3,4 kg på knapt 3 veckor blir tufft men knappast omöjligt när jag är så pass överviktig. Ska börja med att ta ett styrketräningspass nu tänkte jag! :)
5 mars ska jag alltså ligga på 89 kg.
Wish me luck!!
Önskar dig verkligen lycka till och skickar peppning i massor!
Vet hur det är när man äter för lite.. Har haft en sån vecka. Som idag. 2 smörgåsar till frukost och sen.. ingenting. Förräns middag, som blev sent. Nu blev det pizza idag. Då vi var båda nedstämda och trötta, tyvärr.
Men istället för att se det som något jag gjort fel, så känner jag att det är faktiskt ok. Bra är det väl inte, men sålänge det inte upprepar sig ofta så är det helt ok. (Ändå kom jag innanför mina dagliga points.. men bara för att inte ätit nåt.)
Det är bara att ta nya tag.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Ja, det är ju det. Det är ingen idé att deppa över det utan bara ta nya tag nästa dag! :) Tack för peppningen!
Jag har slutat få ångest för fusk.. Däremot försöker jag lära mig av det. Jag håller mig också under mina kcal när jag äter pizza bara för jag äter oftast inte nåt den dagen.. :/ Hehe , vilket iofs inte är bra… Men så är det.
:)
Ännu en dag har gått bra. Vi åt hämtmat idag men från indiska stället vilket inte är såå farligt! Ris, kycklingfilé, sallad och vitlökssås. Det är såsen då men jag åt en Alli till och det gick bra, så antagligen va det inte för mycket fett ändå! :)
Har dock missat lunchen för att jag vaknade lite sent och var sen på möte på arbetsförmedlingen.
Tog i alla fall tag i min styrketräning jag ska göra varje kväll nu, i stället för hemmagymmet o skivstången använder jag bara mina egen kropp just nu. Kommer säkert använda gymmet längre fram men tycker det här funkar perfekt. Men man märker hur otränad man är. Jag orkar inte mycket, det är ju ändå 25 kg extra att "bära" på och så får jag fruktansvärt ont i huvudet när jag tränar och ryggen/nacken tränas och så, har problem med nacken o ryggen nu sen jag blivit så här överviktig! Så det är väl antagligen positivt att jag får huvudvärk så jag vet att det tar i nacken så den blir upptränad igen! :)
Såhär såg dagens träning ut:
Bron 2x10 sek
Situps 3x10 st
Rygglyft 2x10 st
Hunden 2x10 st
Armhävningar på knä 2x10 st
Tåhävningar 2x30 st
Utfallssteg 2x10 st
Inte allt för mycket men det ska ökas på succesivt! Vill ju inte slita ut mig för mycket heller när det är så mycket tyngd så jag tar så mycket jag orkar! :) Har en sjuklig träningsvärk redan nu, speciellt i vaderna, låren och rumpan :P Så denna träning ska jag göra varje dag hädanefter! Ska lägga till lite övningar så småningom också. Men det här är perfekt 10-minutersträning innan läggdags! Så bränner man lite när man sussar gott i sängen också ;)
Hade ju moraliskt stöd av lilla vovven också när jag låg där på golvet och gjorde rygglyft t ex, så la han sig framför mig och tittade på mig, haha. Sen låg han med nosen under där jag la ner huvudet ungefär… :P *pepp pepp* sa han ;)
#26 Vilken söt vovve! Vad är det för någon?
påminner endel om vår sötnos som är blandis…
Bra att du har kommit igång med träningen, jag lovar att det kommer att ge resultat i det långa loppet :-)
Med vänliga hälsningar
Chess
#28 Jag hoppas det! Jag har ju gått ner men inga cm i midjan så jag tänkte ska åtminstone träna detta även om jag inte kommer ut på några längre promenader varje dag… Tänkte börja med Viktväktarna också när jag slutar med Alli om en vecka eller två… Kanske! :P Känns lite "onödigt" att gå på fettsnålt då om VV funkar…
Han är golden/border collie blandning =) Dock lite mindre där än nu :D
#29 Jag har också kikat lite på VV. Men får se, ska äta 2 veckor med alli till först. Tycker inte om att ha abonnemang på saker utan betalar hellre en klumpsumma.. Och 150:-/mån är en slant. Även om det blir billigare än alli
Misstänker dessutom att det är 18+ på VV och då går det inte för mig, är ju 1½ år kvar tills dess :P
Måste vara en ganska aktiv hund va? ;) Vår är som sagt blandis, golden, labrador och gordon setter. Ganska motionskrävande hund :P
Med vänliga hälsningar
Chess
#30 Ja, jag ska också fundera, det är dyrt! :/ Speciellt nu när jag inte har någon inkomst, så jag får se. Men det verkar riktigt bra!
Tror också att det är 18 år men är inte säker..
Ja, han är aktiv. :/ Hehe.. Han är dock bara 8 månader och har upp till 6 mån fått tips av valpkursledarna att han inte bör gå föööör långt o mycket eftersom dom lätt får höftproblem men vad vet jag… Nu är han motionskrävande, problemet är dock bara att jag inte klarar av det ännu! Så tyvärr får han inte längre promenader varje dag men han är ju ute några gånger per dag o går lite i alla fall… Dock är dom väldigt anpassningsbara! Men just därför går jag ner i vikt nu också för att orka ta ut honom på långa promenader varje dag! :)
Men ja, golden och border collie är grymt aktiva hundar :P
Dagens vikt: 94,0 kg!
Fy vad besviken jag blev! Från 93,4 till 94,0. Och då tycker jag att jag skött maten hyffsat ändå och inte en massa småätande. Dock missat lunchen mycket, så det är väl till att bli ännu bättre! Men när jag inte har några rester känns det onödigt att göra lunch, dessutom har vi inga pengar kvar förens den 25:e så det är bara o äta det som finns och det är inget man gör en snabb lunch av… Blir väl pannkakor till lunch varje dag nu då bara för att få i sig nånting!
Sen har jag ju inte promenerat heller. Ska köra lite styrkeövningar här hemma om kvällarna men jag har sån träningsvärk i 2 dagar efteråt så jag kan inte göra varje dag! =P Men ikväll ska jag köra ett pass igen och så måste jag ta mig ut på promenad men det är så trist utan sambon.. Trots vovven men man blir ju bara less av en hund som drar och drar därför är det skönt o ha sambon o byta med lite! Kanske tar mig en promenad själv, känns hemskt mot hunden men jag orkar inte hålla hela tiden och måste få mig en riktig promenad. Hur som helst ska det blir lite promenerande under helgen fast sambon jobbar dag men vi får ta det på kvällarna. Och nästa vecka ska jag köra gärnet!! Hade tänkt unna mig lite imorgon till melodifestivalen men nu vet jag inte… Måste ju neråt mer!
Igår var det som sagt vägning och jag hade gått från 93,4 (fredagen före) till 94,0 på morgonen utan att ha ätit eller druckit, väger mig alltid så. Idag vägde jag mig igen mitt på dagen (efter frukost och druckit vatten under morgonen), då vägde jag 93,4 igen. Alltså, av alla 7 veckor eller vad det är har jag gått upp nästan varje fredag sen gått ner igen till lördagen. Då tröck jag ändå en pizza igår kväll också.. Sen väger jag så hela veckan och går neråt! Jag fattar inte, just vägningsdagarna får jag skriva in en högre vikt o får peppbrev som "Du har tyvärr gått upp i vikt den här veckan.. blablabla" :p Jättekul!
Men det va skönt att se att jag inte gått upp utan att det va nån annan faktor. Men det ä surt att det är varje fredag just =P Kände mig så tung igår också det gör jag inte idag, av nån anledning.
Idag är träningsvärken borta så ikväll blir det ett pass träning här hemma igen + en liten promenad, men det snöar så förbannat! =) Vill ha vår nu så det blir roligare och skönare att gå!
Well well =) Ville skriva av mig lite bara! Hade tänkt äta ostkrokar till Melodifestivalen ikväll o är fortfarande sugen men blev lite peppad nu när jag ine hade gått upp 700g! Har börjat räkna kalorier o fett exakt nu igen från o med idag. I början gjorde jag det och det gick jättebra men så tröttnade jag på att räkna och har mest höftat. Men nu räknar jag igen och ska först, som ett delmål, räkna bra nu i en vecka till nästa fredag och kanske bli peppad att fortsätta va nogrrann om det gått jättebra! Måste börja träna mer också för att gå ner mer men jag HATAR att promenera, det blir lite med vovven men inte tillräckligt just för att jag hatar att gå och speciellt nu i snön. Vet inte hur jag ska ta mig ut.. Men för min skull ska jag i alla fall träna hemma om kvällarna nu utom när jag har som värst träningsvärk har det inte gått! :P
Måste försöka komma ut på längre promenader åtminstone några gånger denna vecka. Förstår inte hur det kan vara så tråkigt… Men det är extra tråkigt eftersom hunden DRAR som en idiot HELA vägen! Då tappar jag lusten annars är det ju roligt att gå med honom… Men jag orkar inte och jag tränar o tränar med hnom men han drar o drar o kommer det en annan hund är det bara att hoppas att det inte är halt där man står!
Min framsteg sen jag började den 5 januari:
- Har slutat med socker/honung i thé helt
- Har inte ätit någon snabbmat förutom pizza
- Äter pizza 1 gång varje/varannan vecka i stället för hämtmat 4 ggr/v
- Småäter inte på kvällarna som jag gjorde varje kväll innan
- Ätit snacks (chips, dipp, ostkrokar, godis o likn.) 2 ggr under den här tiden. Då va det 3 godisar en gång bara.
- Har helt tappat suget för läsk och sötsaker (har aldrig vart riktigt sockerberoende iofs) och bara smakat någon klunk läsk under den här tiden, drack lite cider, lite vin och ett par julmust under den här tiden.
Kommer inte på mer just nu. Men jag tycker ändå det är helt ok framsteg på 1,5 månad ungefär. Jag har jäkligt svårt att släppa fettet (pizza o sånt), godis o läsk är ett mindre problem. Och annan snabbmat också! Det är just pizza jag inte kan släppa, så sjukt gott, hehe. Och sushi då men det hålls ändå inom mina kcal o fett när jag äter det.
Men ett stort framsteg för mig är att äta hämtmat 1 gång i veckan i stället för 4 ggr/v ungefär. Likaså att jag inte småäter på kvällarna men det kan hända nån gång att jag äter något på kvällen så förutom "kvällsfika". Typ en klubba åt jag nu en kväll.. Men innan va det chips, läsk o en skål dipp liksom.
Kommer få problem tis-ons dock när min sambo är borta på kurs i Göteborg. Jag har jäkligt svårt för att vara själv så i flera dagar och vet redan nu att jag kommer inte äta några mål mat nästan, typ ett mål, sova bort hela dagen för att tiden ska gå och sen äta onyttiga saker. Som vanligt… :/ Menj ag ska försöka klara det så bra det går!
På onsdag har vi varit tillsammans i 2,5 år (inget att fira så men…) så på torsdag kväll när han kommer hem tänkte jag göra nån god mat. Det värsta är att all god mat jag tycker är god innehåller lite mycket kcal o framför allt för mycket fett för mina Alli. Så kanske skippar det! =)
#35: Lägg upp ett matschema över de dagar han är borta. Lägg även upp ett träningsschema, för om du tränar så måste du äta för att orka. :)
Kliv upp tidigt, ta en promenad så kommer du behöva äta frukost sedan. Och så fort du får tråkigt, ta en till promenad, då blir du hungrig och äter. :)
Det är enda sättet för mig att få in matrutiner, jag som är sjukskriven och ensamboende har mindre lätt för rutiner.. Men det fungerar om jag gör så. :)
#36 Jag får göra det! Men jag vill inte gå upp tidigt, då blir dagen så lång.. Hehe.. Så trist! Finns inget att göra förutom att ut o gå då o äta.. Får väl hoppas det slutar snöa så man kan gå ut utan att drunkna! =P
#37: Har lite samma problem som dig, tristess, men försöker aktivera mig så gott jag kan. :)
#38 Ja, det är ju det… :) Kommer inte på nån aktivering dock, förutom promenad o äta då, så sitter jag bara här framför datorn i stort sett…
Sarah, du ska få ett enkelt sätt att göra egen pizza i micron, enkelt och kanongott!
Du behöver : 1 brk tomatkross, Ost, tex vanlig herrgård/husshållsost, salamikorv, skinka, skalade räkor, torkad oregano krydda, torkad basillika krydda, vitlökspulver, paprika, lök.
Ta en vanlig tallrik lägg på ett par tre matskedar med tomatkross och sprid över talriken, ungefär som pizzabagarna gör på pizzadegen. ovan tomatkrossen strör du lite vitlökspulver och basilika.
Sedan hyvlar du av ost efter egen smak och mängd, jag brukar ha ett rejält täckande lager.
ju mer ost ju smarrigare!
sedan är det dags för ingredienserna, dom "tyngsta" först, så sprid salamibitar och skinka över osten, sedan paprikabitar och tillsist lökringar.
Hiva in tallriken i micron, full effekt ca 2 minuter(beroende på styrka i micro)eller till osten smällt. Strö lite oregano över härligheten sedan är det bara att mumsa. 
Eller ta dina egna favvo-ingredienser, poängen med denna variant är att man får det goda utan det dåliga…. 
Tack för tipset! Dock behöver jag brödet snarare än osten :) Då jag äter fettsnålt och måste få i mig mer kalorier än jag får just nu. Så jag få i så fall göra hemmagjord med bröd.. Eftersom jag inte äter LCHF :)
#42 Ah, nä men jag skrev lite klumpigt, menade mer att jag har svårt o släppa pizza, chips osv. Feta saker, även med mycket kalorier men är inte fast i sockerträsket, smaken av sött liksom! :D För bröd o chips smakar inte direkt sött på det sättet men har svårt o slita mig från de :)
Ah okej! :) Low carb bara alltså..? :)
Jepp, det är socker i alla former jag undviker. 
Ja, dagen har gått jättebra matmässigt! Ingen promenad dock, vi bor nog i den sämsta staden nånsin när det gäller snöskottning! Man får gå mitt i vägen för att komma någonstans. Dessutom är mina vinterskor trasiga! =P Inte skönt! Hoppas det slutar snöa nu så jag kan promenera..
Men ikväll tröck jag 150 g ostkrokar! :/ Mindre bra.. Men jag hade ingen ångest då jag sagt att är jag verkligen sugen får jag unna mig nåt gott en dag i veckan. Men sen fick jag ångest när min syrra skrev om hur besviken hon är på mig att jag åt det ikväll när jag ska ner i vikt… Men hon vet inte mina framsteg jag gjort, från 7 dagar i veckan till att äta sånt här för andra gången på 7 veckor!! :/ Och då fick jag helt plötsligt ångest att jag ätit det och jätteledsen, trots att jag inte borde bry mig om vad hon säger…
Tilläggas ska att hon för ett år sen kommit ur sin anorexia, så ja, hon är/vart ju smal, genom att SLUTA äta, Tydligen mycket bättre! Då är jag hellre fet… Men just nu känner jag att ingen accepterar mig om jag inte kör på dieten STRIKT och går ner SNABBT! Jag försöker o försöker och den här gången går mycket bättre än det nånsin gjort men nån gång då o då faller man tillbaka.. Är ändå nöjd att jag klarat snart 2 månader när jag klarat en vecka att va nyttigare innan… Har kommit ur småätandet, nu är jag sugen ibland så klart men innan åt jag även om jag inet va sugen bara för jag hade tråkigt det gör jag aldrig längre!
Så nu tappade jag bara lusten till allt.. Eller jag blev mer peppad men jag orkar inte ha ångest över maten! Jag har precis klarat av 5 dagar och mått bra och kommit upp ur sängen… (Jag har antagligen borderline, har ingen diagnos men jag vet hur mycket det stämmer in…) och har inte mått så här bra på länge mer än en dag ibland och nu fem dagar i streck det är helt otroligt! Jag har inet vart deppig eller ledsen på 5 dagar… Men nu rasade allt ändå! Jag vill inte ha kritik när jag äntligen börjar må bra och börjar lyckas… Inte sån kritik, där jag ser hur någon blir så BESVIKEN på mig!
Faan! :(

Försök att inte deppa ihop dig över det, även om det är lättare sagt än gjort.
Försök istället att se framstegen du gjort… Du har dragit ner på snabbmaten, dragit ner på godisätandet och framförallt lyckats gå ner i vikt, det är ju hur bra som helst!
Jag tror inte det finns någon som kämpar med sin vikt som inte faller tillbaka då och då, det får man räkna med…
Det handlar ju inte bara om att gå ner i vikt utan att även ändra hela sin livsstil.
Det viktigaste är inte hur många gånger man faller och "misslyckas",
det viktigaste är att man tar sig upp igen.
Säg till om du vill prata, du vet vart jag finns 
Kram
~Quila Roze~
#46 Tack tack :) Kram
Ja, då börjar ångestveckan! :/
Ätit pizza både i fredags och igår, jättebra. Annars har jag skött dagarna utan småätande och sånt. Skönt att ha kommit ur den ovanan men jag måste komma ur pizza-ovanan det är den enda snabbmat jag inte kan släppa! Det och sushi…
Men idag är den värsta av alla, sambon åkte precis på kurs och kommer hem först på torsdag kväll. Och när jag är ensam så hela dagarna, han är inte hemma på dan, kommer inte hem på kvällen, ingenting, då får jag sån ångest! Jag vill bara sätta mig och trycka i mig chipspåsen som står i skåpet och inte äta nån mat… Precis som innan! Mitt sunda förnuft fattar ju hur idiotiskt det låter men förut när jag var ensam och mådde dåligt (varje dag ungafär) åt jag väl ett mål mat om dagen sen en massa skit…
Har gjort upp ett litet "dags-schema" för alla dagar och så men det kommer inte hjälpa speciellt mycket. Vaknade en halvtimme innan sambons klocka ringde i morse med panikångest… Jag vet fan inte hur jag ska klara dom här dagarna men det får väl gå… Till råga på allt är det sista dagarna i månaden och jag får försöka leva på rester, extra kul att äta sån udda mat när man mår dåligt, god mat får mig i alla fall att må bra!
Det här låter helt sjukt, som att jag är beroende av min sambo men jag hatar att vara ensam! Och jag har tre saker jag måste göra dom här dagarna, resten av tiden har jag liksom ingenting förutom promenad och att äta. Min familj o vänner bor 60 mil bort…
Ja, jag var bara tvungen att skriva av mig lite! Försöka komma på andra tankar… Jag ville helst dö innan den här dagen, önskar just nu att jag inte hade hunden (det önskar jag aldrig annars!) för jag vill bara gräva ner mig här i sängen tills torsdag kväll. Sen tar det inte slut där eftersom jag vet att om en månad igen ska han bort torsdag morgon till söndag kväll…
Kill me slowly…..
Nej men söta du! *kramar om* Har du bil? Då får du gärna komma och hälsa på mig och barnen! Vi bor visserligen väster om Göteborg, så det är en bit att åka från Alingsås, men om du vill så.
Jag vet vad du menar med att ensamhet = äta. Jag ser hela scenariot framför mig, så fort jag vet att maken skall vara borta på kvällen. Jag ser och känner alla smaker och planerar i förväg vad jag skall vräka i mig när jag är ensam på kvällen och barnen lagt sig. Hu! Där kan jag lätt sättai mig ett par tusen kalorier… Jag är nu inne på tredje veckan av en ny taktik dock: första veckan slutade jag att äta i sängen, för jag älskar att krypa ner i sängen, kolla på tv, läsa en bok, äta massor(helst godis och chips!) och sedan somna av utmattning och högt blodsocker. Andra veckan införde jag ät- och drickstopp klockan halv nio på kvällen. Då går jag och borstar tänderna. Hittills fungerar det jättebra och jag är så glad! Nu hoppas jag bara att jag inte pajjar det för mig själv med min vanliga rädsla för att misslyckas (i samband med mitt matmissbruk)… Men det borde fungera! :-)
Kram på dig!
#49 Heh, tack för erbjudandet men har tyvärr inget körkort och jag har i alla fall sällskap av vovven här hemma, så det får gå! :)
Jag har varit likadan, min sambo jobbar oftast 18-06, så innan åkte vi på affären varje dag typ, jag köpte hem godsaker varje gång han skulle jobba, även om jag inte var sugen då så var jag tvungen att köpa hem (ibland annars också) för att ha något att äta och göra på kvällen. Nu senaste 7 veckorna har jag blivit bättre på detta och bara köpt hem sånt någon helgkväll. Jag har faktiskt kommit ur småätandet och jag börjar efter 2,5 år vänja mig vid hans nattjobb… Trots att jag har jättesvårt att somna i tid och sova bra när han är borta. Men sen när han åker bort såhär några dagar och varken är hemma på dagen eller natten, då blir det jäkligt jobbigt! :/
Nu har jag legat här i sängen sen jag vaknade kl 05 och han åkte 06:30… Det är väl ändå tur jag har hunden för nu måste jag ju ta mig upp o äta frukost och ta ut honom. Hade jag inte haft honom hade jag legat här hela dagen nästan, han är ju borta såhär ett par, tre gånger om året… Men ändå lika jobbigt!
Tack för lite uppmuntran i alla fall! :)
Kram kram
Idag har jag bestämt mig för att när min alli-kur är slut om 2 veckor ska jag börja med Viktväktarna i stället. Alli funkar superbra men jag hatar att vara fettsnål! Jag är inte fettskrämd för fem öre så därför känns det så fel… Lite surt känns det för Alli hjälper jättebra men jag vill kunna äta fett, kolhydrater och protein lite som jag vill i olika mängd. Helst skulle jag vilja börja med VV redan nu och skippa Alli men mina tabletter liggande här hemma är ändå värda nästan 350 kr! Så det känns lite surt att strunta i dem. Eller så ska jag ta en "paus" och köra en tvåveckorskur längre fram, när jag nästan nått 85 kg (då måste jag sluta med Alli) för att komma ner det sista.
Men jag är rädd för att gå upp i vikt igen till startvikten om jag börjar med VV nu, när jag bara hunnit gå ner 6 kg. Jag känner också att nåt måste vara fel eftersom inget händer i midjan…. : ( Så då känns inte viktnedgången äkta… Dessutom är jag superkass på att träna (motionera) och styrketränar helst bara lite inne så. Det kanske inte räcker när jag går på VV.
Wohoo! Måste bara dela med mig av min lycka… I lördags vägde jag 93,4 kg. Har sen dess fuskat en hel del, i fredags åt jag ju en pizza, i lördags ostkrokar, i måndags pizza och igår när jag va ensam tröck jag en chipspåse och 12 bitar sushi! :(
Men jag blev ändå lycklig när jag ställde mig på vågen idag: 92,9!! Har stått stilla på 93-strecket ett tag nu så det va skönt! Nu är jag peppad att inte fuska mer, trots ännu en ensam dag. Sov underbart i natt (vem kunde gissat??) och nu är jag peppad att gå på en promenad till affären för att handla lite nyttiga saker! :) Ska köpa hem en VV-låda till lunch och sen lite grejer till smoothies. Jag har nu inte ätit Alli på två dagar och mår mycket bättre i magen, så det tog nog lite på min redan sköra mage. Jag blev inte dålig så men vissa dagar kände jag att det inte va helt bra, så jag tror jag ska köra på VV nu. Dock är jag rädd att tappa motivationen om det stannar upp eller går uppåt nu när jag ändrar kost men åh andra sidan har det gått neråt nu trots att jag fuskat rejält. Tror grejen med mig är att jag går ändå inte upp så lätt, utan jag har verkligen smällt i mig godsaker varje kväll i flera år, högst 10 kvällar/år jag inte ätit något sånt, chips, dipp o läsk så det är inte så konstigt att jag går upp. Så bara att sluta småäta o äta dom här extra grejerna (även om jag äter pizza t ex, så är det ju en middag inget utöver maten jag äter) och det gör nog att jag går ner ändå sakta men säkert.
Ska nu börja med VV imorgon tänkte jag! Billigare än alli också, sen ska jag köra på mina sista 2 v Alli som jag har kvar när jag ligger på 86 kg ungefär! Sista chansen att använda dem och då gå ner under 85 snabbt! :) Dom har fungerat jättebra för mig ändå, över förväntan! Men jag klarar inte av att vara så extremt fettsnål längre… Vill kunna unna mig något även om det är fett i för dom kalorier jag har kvar att äta liksom…
Men det jag undrar över viktväktarna är om jag verkligen ska gå på möten, jag gillar inte riktigt att gå dit bland folk jag inte känner, samtidigt som det skulle vara peppande att vilja gå ner till nästa gång man ska dit o väga sig! Man vill j inte gå upp och upp liksom… Dessutom vill jag gärna ha dom här points-listorna o det i handen i pappersformat för att kunna ta med mig! :) Ni som går på möten, hur går det till? Går man bara dit och väger sig eller vad är det mer?
Till råga på allt har jag och sambon varit tillsammans 2,5 år idag! Så det är en positiv dag :D Förutom att han är borta, haha.
Wish me luck! :)
Wohoo! Måste bara dela med mig av min lycka… I lördags vägde jag 93,4 kg. Har sen dess fuskat en hel del, i fredags åt jag ju en pizza, i lördags ostkrokar, i måndags pizza och igår när jag va ensam tröck jag en chipspåse och 12 bitar sushi! :(
Men jag blev ändå lycklig när jag ställde mig på vågen idag: 92,9!! Har stått stilla på 93-strecket ett tag nu så det va skönt! Nu är jag peppad att inte fuska mer, trots ännu en ensam dag. Sov underbart i natt (vem kunde gissat??) och nu är jag peppad att gå på en promenad till affären för att handla lite nyttiga saker! :) Ska köpa hem en VV-låda till lunch och sen lite grejer till smoothies. Jag har nu inte ätit Alli på två dagar och mår mycket bättre i magen, så det tog nog lite på min redan sköra mage. Jag blev inte dålig så men vissa dagar kände jag att det inte va helt bra, så jag tror jag ska köra på VV nu. Dock är jag rädd att tappa motivationen om det stannar upp eller går uppåt nu när jag ändrar kost men åh andra sidan har det gått neråt nu trots att jag fuskat rejält. Tror grejen med mig är att jag går ändå inte upp så lätt, utan jag har verkligen smällt i mig godsaker varje kväll i flera år, högst 10 kvällar/år jag inte ätit något sånt, chips, dipp o läsk så det är inte så konstigt att jag går upp. Så bara att sluta småäta o äta dom här extra grejerna (även om jag äter pizza t ex, så är det ju en middag inget utöver maten jag äter) och det gör nog att jag går ner ändå sakta men säkert.
Ska nu börja med VV imorgon tänkte jag! Billigare än alli också, sen ska jag köra på mina sista 2 v Alli som jag har kvar när jag ligger på 86 kg ungefär! Sista chansen att använda dem och då gå ner under 85 snabbt! :) Dom har fungerat jättebra för mig ändå, över förväntan! Men jag klarar inte av att vara så extremt fettsnål längre… Vill kunna unna mig något även om det är fett i för dom kalorier jag har kvar att äta liksom…
Men det jag undrar över viktväktarna är om jag verkligen ska gå på möten, jag gillar inte riktigt att gå dit bland folk jag inte känner, samtidigt som det skulle vara peppande att vilja gå ner till nästa gång man ska dit o väga sig! Man vill j inte gå upp och upp liksom… Dessutom vill jag gärna ha dom här points-listorna o det i handen i pappersformat för att kunna ta med mig! :) Ni som går på möten, hur går det till? Går man bara dit och väger sig eller vad är det mer?
Till råga på allt har jag och sambon varit tillsammans 2,5 år idag! Så det är en positiv dag :D Förutom att han är borta, haha.
Wish me luck! :)

Man kan göra som man själv vill.
Jag går bara dit och väger mig och sen åker jag hem direkt, medan många andra stannar kvar på mötet efteråt.
Här öppnar dom vägningen lite tidigare än vad som står, så när jag väger mig är det bara 1 annan där samtidigt, jätteskönt 
Fördelen om du stannar på ett möte nu i början är ju att du kanske får ett bättre grepp på hur det funkar och även en chans att prata med konsulenten efteråt om du har några frågor osv.
För min del är det mycket mer peppande att gå dit och väga mig än att göra det hemma.
Jag är helt säker på att jag skulle tappa motivationen mycket fortare om jag inte hade vägningen på VV.
Men det är ju så olika, för en del passar online-varianten bättre, och för andra inte :)
Lycka till!
~Quila Roze~
#54 Okej! :) Ja, kanske ska stanna på första mötet i alla fall… Jag tänker också att det är mer peppande att gå dit! =) När någon annan ser vad som händer med vikten också :D
Tack! =)

Precis så känner jag också.
Sen vet jag ju att det kan vara så att man går upp ibland eller att man står still, men det känns bra att ha lite extra "press" på sig
Så lite så, bara kul att kunna hjälpa till :)
~Quila Roze~
En "okej" dag idag! Jag åt ingen frukost men fikade sen med en vän, med thé, 2 fullkornsskorpor med lättmargarin och 2 bullar (dumt! dumt!). Till lunch blev det 6 bitar sushi och till middag en Viktväktar-snabbmatslåda Kyckling verona. Ikväll blir det en smoothie och fullkornsskorpor! =)
Det här känns bättre att slippa räkna fettet så exakt. Längtar tills jag får börja på VV! Trodde mötena va torsdagar här så jag tänkte gå imorgon när man får pengar men det va visst idag, så jag får börja nästa onsdag… Ska bli medlem på nätet imorgon. Även om det kommer gå saktare ner är det något jag mer kan leva med tror jag…
Nu ska jag se tv och göra min smoothie! :D
Jag tänkte bara säga ett litet tips det här med pizzan. När du köper pizza så äter du väl en hel eller nästan. (känner igen mig i hela din tråd, och tror vi tänker ganska lika med maten) Jo om det nu är så att du äter upp hela pizzan när du beställer den. Beställ en barnpizza för då blir det mindre man äter upp. Och man blir ju faktiskt väldigt mätt av en hel barnpizza. Och äter man en stor vanlig pizza blir man "svullo" mätt :) Om det nu är så att du som jag trycker i sig hela pizzan, det tror jag beror på för man har alltid hört "ät upp det du tatt till dig"(man äter upp allt på talriken/inte vill slänga mat. Så är det för mig iallafall. Så därför tipsar jag om barnpizza, visst det är också mycket mycket mat men ändå bättre än en stor. Och man blir ju behagligare mätt av en mindre :)
Jag vill också säga att du är duktig trots små missar ibland, men vem har inte det.
#58 Tack för tipset! :) Jag försöker i alla fall, det gör stor skillnad för mig ändå att bara sluta äta en massa extrasaker och äta bra mat annars förutom pizzan. För tydligen går jag ner ändå.
Jag såg i tidningen idag, något bra! En pizzeria 20 min härifrån i grannkommunen som har öppnat nu där stod det längst ner "Alla pizzor går att fås somor Viktväktar-pizzor". Vet inte vad detta innebär men det lär ju himla bra om dom nu använder lättare och lite mindre ost och sådär. Visst kan man be om utan ost på andra ställen men väldigt bra om dom använder lättare ost och lite mindre och mer grönsaker, utan problem! Att dom inte tycker det är konstigt utan har det utskrivet i menyn! =) Jättebra tycker jag, första gången jag ser detta!

Jag önskar att jag hade styrkan faktiskt men känner inte att jag har den. Gick ner 17 kilo förra året men har gått upp igen. Jag vill ju komma i en fin studentklänning men är så jäkla stressad hela tiden så det blir inge bra även om jag försöker:(
Det är så trist!
Jag har nu gått ner 7 kg men det KÄNNS inte så mycket…. På kroppen…. Så nu har jag tappat hoppet helt igen! Senaste veckan har jag ätit pizza 2 ggr, småätit massa skit, ätit chips oh en Ben & Jerrys glass idag! Jag som inte ätit sånt här på 7 veckor nästan…. =( Vill inte falla tillbaka men jag tappar sugen nu när det stannar av! Ska dock börja VV nu till veckan men det känns lite svårt också, hatar att behöva väga o mäta allt när man är fler som ska äta….
Well well, får ta tag i detta nu! Vill inte gå upp igen, vill ner mina 25 kg som är kvar!

Jag vet man får ingen bra självkänsla när man går upp alla kilon som man har tappat. När jag började gå ner i vikt vägde jag 108 kg och jag är 170 cm. Nu väger jag 100 kg så jag har inte gått upp allt men jag vill ju inte det heller. Jag har ätit massor med godis den här veckan. Det hela började med att jag bestämde mig för att ha en gång i veckan där jag fick äta godis, det fungerade ju inte alls! Att man faller tillbaka så lätt, fattar inte. Jag visste inte att det fanns en viktminskning.ifokus så man kanske ska vara mer här och få lite insperation:) brukar kolla på The biggest loser också, då får man genast insperation men så fort man stänger av tvn så ba, åh en macka skulle vara gott-.- Omöjligt..
#62 Ja, det är ju så! Jag höll mig i 6 veckor utan NÅT sen började jag införa EN gott-dag, då föll det direkt! Så surt för jag vill ju kunna unna mig ibland också.. :( Tappar lusten när jag inte får det och faller tillbaka så fort jag äter något… Vet inte vad jag ska ta mig till!
Jag är likadan, tittar på Biggest looser, blir skitpeppad, programmet är slut då trycker jag en chipspåse. Nä, inte riktigt men ungefär! Då är motivationen som bortblåst igen… Efter jag ätit saker är jag skitpeppad att starta "mitt nya liv" dagen efter men när jag vaknar på morgonen trycke rjag likförbannat i mig. Me njag försöker först ochf rämst få bort mina dåliga vanor, sen ska jag även motionera o äta mkt bättre mat men först o främst måste jag få bort småätande, godsaker och för stora portioner. Resten får ta den tid det tar… :) Som sagt, Viktväktarna ska jag börja på onsdag så det blri spännande! Hoppas det fungerar för mig… Önskar jag hade vissa andra personers motivation alltså!! Förstår inte var den kommer ifrån.. Jag hatar att se urt såhär men det hjälper inte den stunden jag är sugen p åsaker! Just då skiter jag i hur stor jag är =/

#64 Jag gick också på VV. Det är ju bra men man måste dit VARJE onsdag.. Men jag behöver liksom bara äta rätt och kanske ta en joggingtur någon gång i veckan. jag motionerar ju ändå nästan varje dag ändå men det är maten. Varför ska allt gott vara onyttigt. Kan det inte vara tvärt om?
#64 haha, jag håller med!
Idag skriver jag in mig på Viktväktarna på nätet och onsdag är första mötet!
Blir lite orolig att jag inte ska klara det och att det då blir onödiga pengar, att jag ska fuska med en pizza och då känns allt meningslöst! Men jag vill ju så gärna klara det… =(
Vet inte vad jag ska ta mig till med min diciplin! Jag har gjort många småändringar och slutat med många saker jag inte känner något som helst behov av, t ex läsk! Men i stort sett den enda saken jag inte kan släppa är pizza… =/ Känns hemskt… Men får väl tänka på det jag lyckats ta bort! Eller bara äta en enstaka gång… Åt t ex en B&J glass igår första gången på 2 månader men känner inget behov av att köpa det igen dom närmsta 2 månaderna =) Vissa saker kommer hända men i stället för flera gånger i veckan, en gång på 2 månader liksom… Det är just pizzan, och tyvärr KAN jag inte förmå mig att äta en barnpizza eller ta bort osten, jag är helt fast i det! Jag ÄLSKAR pizza! Dock köper vi nu alltid på ett ställe där dom har rätt tunn botten och inte så mycket ost, den är inet speciellt flötig och så har jag extra grönsaker på. Har även slutat med såsen till och dricker ju bara Loka eller vatten. Så det är väl några framsteg i sig ändå…
Stått still runt 93,4 nu några veckor, har gått ner lite men ändå gått upp igen till 93,4 just. Men så har jag fuskat en hel del, slutat med alli och slutat äta extremt fettsnålt + att jag tränar inte, jag hatar att träna! Men jag måste komma igång med mina övningar några kvällar i veckan i alla fall till att börja med, så fruktansvärt tråkigt att träna! =( Men jag ska börja med några ggr/v så jag kanske tycker det ä roligare så småningom…

Hur ofta äter du pizza?
Du kanske ska dra ner det lite… Tex bara 1 i veckan eller ha ett litet uppehåll på 1 vecka? Ta inte i för mycket… Små steg bara…

Du har inte möjlighet att göra pizzan själv? Då kan du ju anpassa precis som du känner? Det smakar ju inte exakt likadant men jag tycker det är gott. Då kan du ju använda mindre ost eller någon ost med mindre fett, mer nyttigt pålägg och göra degen precis hur tunn du vill.
#67 Ja, innan har det vart 1 gång/v ungefär men nu har det blivit 2 ggr denna vecka.. :( Men nu har jag gått med i viktväktarna och såg då att en pizza ryms i veckobonusen. Så OM jag nu bestämmer mig för att äta veckobonusen ibland (ska försöka inte göra det sen men..) så får jag välja, en pizza eller om jag vill äta annat för dom pp. :) Så nu känns det bättre… Eller äta sushi i stället då det är mycket mindre points och lätt räcker in i mina dagliga points typ middag.
#68 Jo, det kan jag ju göra problemet är att jag gillar inte hemmagjord pizza så då kan jag göra nåt annat =) Men oftast blir det just för att jag inte orkar göra mat varje dag och när sambon ska göra nåt blir det pizza… =P Så det är väl det det handlar om tyvärr! Men ska bli bättre på att äta annan mat nu och försöka få tummen ur o laga ändå… Nåt enkelt, typ bakpotatis med lite cf och lax eller nåt i stället för pizza.

#69 Ah.. ni borde alltså ha lite snabba saker som är lätta att laga förberedda. Helt enkelt vara beredda på att det kommer dagar när ni inte orkar stå och laga mat utan behöver något som går fort och smidigt. Vad jag använt tidigare när jag haft perioder nä jag vet att jag får svårt att orka laga mat är frysta matlådor. Dvs att när man orkar laga mat så lagar man dubbelt upp och fryser in så man bara kan ta fram och köra i micron dom dagar man inte har lust och tid att stå och laga maten.
#70 Självklart är det sug ibland också! =) Men hittar gärna något att byta ut mot som är lite mindre onyttigt…
Det är bra med matlådor! Det funkar på vardagarna o så men det är väl även att äta något gott sådär på lördagkvällen. Men ska försöka komma på lite smarta, lite nyttigare, goda lördagkvällsmåltider som är bättre än pizza i alla fall :D
Jag åt pizza lite då och då förut, kanske varannan vecka. Jag löste det genom att flytta till ett ställe där de bara har äcklig pizza. :)
#72 Hahaha! så kan man också göra!
kanonbra!
#72 Hahaha! Ja, det är ju ett alternativ, dock inget för mig tror jag ;P Haha.
Idag har jag ätit:
Frukost
En bärsmoothie
3 osötade fullkornsskorpor med lätta på
Lunch
Hämtmat från indiskt ställe, kycklingfilé, ris och en vitlökssås på gräddfil + sallad. En loka citron.
Middag
Pasta med ost- och skinksås.
Citronvatten.
Har gått sådär, ingen bra lunch men bättre än annan hämtmat! Det gör dock framsteg :) Har börjat äta mindre portioner, jag blir inte riktigt mätt men det får nog vara så ett tag tills magsäcken krymper ihop lite. Försöker lära mig äta små tuggor och sakta nu, då blir man lite mer mätt och främst: äter inte för att det är gott! Annars trycker jag två stora portioner för att det är gott, nu hinner man liksom bli nöjd.
Nu ska jag ta mig ett litet kvällsmål! :)
Mina mål!
Tänkte skriva ner mina mål med viktnedgången som jag kan gå in och läsa och bli med peppad när det är tungt.
Må bra psykiskt, det är det viktigaste av allt. Inte bara bli gladare/lyckligare utan även stressa ner, bli lugnare och må allmänt bättre.
Må bra fysiskt! Just nu känner jag mig bara seg, illamående till och från, tung och jobbig.. Vissa dagar mår jag skit rent ut sagt! Så jag ska må bra!! :D I kombination med det psykiska.
Ett stort mål är att kunna bli gravid. Kanske kan jag det redan nu men jag vill inte ha ännu fler extra kilon innan och jag vill inte må som jag gör nu när man kan få det jobbigt nog då.
Kunna ha ett bra samliv med min sambo. Som det är nu, känns hela förhållandet utdött och jag vet att det beror på mig, jag klarar t ex inte av att vara intim med min sambo längre pga mig själv, jag mår så fruktansvärt dåligt och är så stressad över mig själv. Det beror även på ekonomin och att jag är utan jobb men kroppen gör en hel del..
Känslan av att ha lyckats! Visa att jag klarade det, för min familj och alla andra som säkert gett upp tanken på att jag nånsin skulle klara detta… Den känslan kommer jag nog kunna leva på länge när jag nått mitt mål, även när jag börjar se mig närma mig mitt mål! Nu är det lite väl långt borta för att känna så men… Det kommer! :D
Orka gå och träna, jag tycker det är roligt med pass på gymmet men det är inte roligt när man blir så slut att man inte orkar hälften ens… Det kommer bli roligt när man orkar lite mer! Och kan sätta högre mål. Lika så längtar jag efter att kunna ut och jogga med min sambo, nu kan jag jogga ett par hundra meter på sin höjd :P Och att orka gå längre promenader med lilla vovven.
Lära mig leva sunt naturligt, inte se det som ett straff (lite som det känns nu) att jag måste äta nyttigt och träna. Utan mer att det blir en livsstil och man njuter av att leva så.. Men ändå kan ha vissa undantag någon kväll utan att falla tillbaka helt, som jag gör nu. Men kör man på bra i ett år medans man går ner går det nog att ha undantag sen.
Kunna köpa alla snygga kläder jag ser som jag nu inte kan ha! Det blir helt underbart att köpa en ny garderob.
Orka jobba, som det känns nu skulle jag knappt klara av att jobba ett heltidsjobb där jag t ex ska stå upp en dag. Jag mår inte tillräckligt bra fysiskt för detta.
Sist men inte minst, för att leva ett längre och bättre liv!
Idag har allt gått åt skogen. Hade en superdålig natt, somnade kl 05, mådde såååå dåligt o va hängig, tror det beror på att jag fick mens igår o nyligen slutat med ppiller, så dubbel mängd o dubbelt så många dagar nu, känner mig kass idag okså men inte som i natt. Så idag har jag enbart ätit en pizza… Suck! Imrogon börjar i alla fall VV, första mötet. Ska bli skönt! Hoppas jag mår bättre så jag orkar gå dit… Helt svag i kroppen nu…
Sen fick jag dessutom veta att jag ska typ, operera/skära ut mina visdomständer som det är hål i nästa månad, så jag har sån ångest så jag vill abara gråta, eller dö, eller något…
Hoppas på en bättre dag imorgon! :)
Jag bloggar nu om min resa med Viktväktarna som började igår på http://sarahsviktresa.wordpress.com
Så kommer uppdatera där mest! :)
Det positiva med att dra ut visdomständerna är väl att du lär ju inte vara sugen på pizza på ett par dagar efter det i alla fall.. :)
Det som fungerar för mig är att varje dag fylla i exakt vad man ätit på http://www.matdagboken.se/
Då ser man vad man har ätit, hur många kalorier det egentligen är i det man äter (fick en uppenbarelse där och insåg hur mycket kalorier jag egentligen ätit förut).
Men det allra bästa är att man ser hur mycket av alla vitaminer och mineraler man fått i sig. Jag har blivit liiiite nördig i det sedan jag började fylla i maten. Får ångest om jag inte fått i mig tillräckligt av något, så igår blev det spenat till kvällsmat.. :)
Ett tips bara. :)
#79 Haha ja, ser vi det så så… =P
Numera fyller jag i allt i checklistan på Viktväktarna, första dagen har gått och det har gått super! :) Så det blir lättare nu, för jag SKA Inte överskrida mina propoints :)
Har kikat på minmat innan och den är riktigt bra! Ser visserligen inte VAD jag fått i mig här men jag är glad att jag ser att jag håller mig inom mina points .:)
# 79. Kostar det något att vara medlem på matdagboken?
Sarah- Härligt att du verkar gilla VV :)
#81 Nej, det gör det inte! :)
Ja, det är underbart! Inne på andra dagen nu och jag har aldrig mått bättre psykiskt över att "banta" ;)
#81: Nä, det är gratis.

#82 Härligt att det känns så bra med VV, och jag tycker verkligen att det är ett riktigt bra sätt att bli av med sina kilon..
Dock är det ju lite långsammare viktminskning än många andra "dieter", men å andra sidan känns det hälsosammare och lättare att få till en livsstil än många andra dieter och koster, iaf för mig.
Det svåra för mig är att hålla motivatinen kvar den dagen jag hamnar på + eller om jag står still, men då gäller det verkligen att kämpa lite extra och sen har man resultat igen, dessutom är det ju normalt att det stannar av ibland.
Försök att inte vara för hård mot dig själv med veckobonusen så att du inte tappar motivationen om du inte kan unna dig något..
Även om du äter din veckobonus varje vecka så ska man ju gå ner, och jag äter alltid min och går ändå ner :)
Du kanske inte behöver slänga i dig hela bonusen, men bara så att man inte känner att det blir massa förbud mot saker man älskar och vill ha..
Blev visst lite långt och suddigt inlägg, hehe.
Lycka till nu :)
Kraaam
~Quila Roze~
#84 Ja, det går ju saktare men verkar ändå gå hyffsat fort för vissa, speciellt i början. Så jag hoppas det går bra för mig också! Jag tar en vecka i taget :) Ska kämpa på nu till vägning nästa onsdag, klara mina dagar bra och INTE använda min veckobonus denna vecka! Plus att jag inte ska äta någon hämtmat på en vecka… Det är mina mål för denna vecka! :)
Förstår att motivationen tryter ibland om man står still eller går upp, lär hända mig också men jag ska kämpa!!! Och min sambo har ialla fall blivit bättre nu på att inte köpa hem en massa godsaker när han vet att jag inte klarar det nu och att inte tjata om hämtmat. Hanh ar börjat inse tat trots att han är smal BEHÖVER han inte äta en massa skit… Träna o ät vanlig bra mat, kanske lite större portioner än mig så!
Jag kommer säkerligen använda min bonus vissa veckor, om jag verkligen blir sugen lär jag göra det, men ska försöka den här första veckan att klara mig utan den! :) Sen ska jag försöka kanske bara använda hälften eller vad jag nu kommer fram till. Blir jag bjuden nånstans på mat eller fika eller så, tar jag av den :) Vet ju att jag har den där i alla fall…
Tack! Kram :D
Lycka till! :)
Din promenadkompis var ju bara för söt!
#86 Hehe tack, å han tackar! :)
Ni följer väl min Viktväktarblogg? :)
Kanske ska börja komma igågn med träningen lite smått… Jag gillar inte att träna och tappar sugen helt när jag tvingar mig själv men funderar på att ta ett pass för att testa bara nu igen, jag har ju ett gymkort jag inte använder! Men det är så jobbigt när man mår dåligt nästan av att träna sånt för man har för mycket "bagage" att släpa på och dessutom inte hänger med!
Tänkte gå på ett 30 min spinningpass på tisdag men såg att dom hade 30 min kom igång-pass på spinning på fredag morgon, kanske är bättre att testa där första gången :) Sen har dom efter det ett kom igång-pass på pilates/boll, frågan är om jag är smidig nog för detta! Hahaha. Får ångest av att gå på sånt här själv… :P Har gått på step, dance och sånt ett par gånger men jag som annars har hyffsad koordination blir helt lost när jag ska klara det samtidigt som jag ska fokusera på att ÖVERLEVEA =P Får se hur jag gör… Hade ju vart kul att hitta en träningsform man gillar!
Men om inte annat ska jag minsann komma igång med att träna när jag nått 85-83 kg, då kan jag inte skylla på övervikten, trots 15-17 kg kvar till målet så borde jag palla att börja träna då. Men vi får se om jag tar mig iväg på dom här kom igång-passen! =) Ska i alla fall på box med sambon men nu kom vi på att han är på kurs på torsdag i Göteborg, torsdagen efter är han med Hemvärnet hela weekenden och torsdagen efter jobbar han igen…. :( Och i torsdags va han sjuk! Den enda jag känner som har kort på samma ställe… Så jäkla trist när jag verkligen vill gå! Men om 4 veckor kanske vi kan gå.. Sen ska jag operera ut mina visdomständer så lär va rätt lam ett par veckor där med smärtan! =)
Sarah. Visst är det kul att ha någon att gå till gymmet med. Men egentligen hur mycket hinner man prata när man tränar? Jag tror du kan klara dig galant på gymmet själv, för du är ju inte där själv. Det finns massor med folk och du kanske till och med kan börja lära känna någon genom gymmet? Och att du vill börja träna när du nått 85 kg. Varför inte gå till gymmet i morgon och snabba på vägen till de 85 kilona? Jag väger ungefär 97 kilo och är 165 cm lång och jag klarar att vara på gymmet. Visst så kan jag bli trött i knäna efter att gå på löpbandet, men det finns andra övningar som inte "belastar" kroppen dåligt pga övervikt. Testa roddmaskin eller synchro (crosstrainer) bra pulshöjande maskiner som förbränner fett. Och du kan ju ta det helt i din egen takt.
Hoppas du inte tog illa upp med att jag "tjata" på dig att gå till gymmet.
Jag tror på dig! :)
#90 Hehe, tack. Jag ska försöka ta mig iväg.. Men har inte bara med min vikt att göra, lite andra faktorer (står mer på min viktblogg).. Men i början känner jag mig tryggare att komma dit med någon bara, t ex min sambo, än att komma in ensam. Jag är väldigt blyg av mig också… Tyvärr!
Men ska försöka komma iväg med en granne på torsdag…