Småäta
Vad har ni för knep att inte småäta? Åt just två Skogaholmslimp-skivor med lite smör för att jag var lite hungrig. Nu har jag bara 370 kcal kvar på min kvot.
Jag är med i VV Online, så jag tar en banan mellan målen. Då småäter jag inte. Utan håller mig "lugn" tills det är dags att äta. Jag smååt också innan, men har slutat med det nu, för jag känner inget behov.
Hoppas att Du klarar av Dina kcal som är kvar!
#1 En balanserad låg blodsockernivå gör att jag INTE småäter eller är sugen mellan måltiderna. 
#2 Att äta en banan är inte att småäta? Hmmm… hur får du i dig bananen då…. sniffar du den? 
Hej!
Jag tar Liposinol efter varje måltid vilket gör att jag inte är sugen på vare sig sött eller på att småäta.
Har varit sockerberoende hela livet och har äntligen hittat något som fungerar!!
Tidigare kunde jag lätt trycka i mig hur mycket som helst utan stop.
Har gått ner 1½ kilo på en vecka!
Skriver upp allt jag äter och hur många kalorier det är, det får i alla fall mig att inte vilja småäta. :)
Dessutom äter jag bra mat när jag äter så jag håller mig mätt tills nästa mål.
Ett annat knep är ju att sätta upp en bild på sig själv på kylskåpet, det skulle i alla fall få mig att inte öppna och äta något i alla fall.. :)
Jag gör så att jag delar upp mina kalorier mellan olika klockslag.
500 kalorier mellan 06-12
500 kalorier mellan 12-16
600 kalorier mellan 16-22
Då finns det ingen risk att man äter för många unmder dagen och sedan inte har några kvar att äta på kvällen!
På nåt vis har alltig ändrat sig här hos mig på kort tid nästan så där bara silivip(efter många år)
Skriver upp var jag äter o motionerar o points(VV)det har blivit så roligt o bra,att jag slipper också små ätandet.
Är inte sugen,men jag har också byt fruk till grönsaker o till mig är det bätre om jag vill ha nån mellan mål.Frukt gör bara mig jätte hungrig…kanse för det är sött????
Tack för era svar. Jag äter ju så lite mat att jag bara börjar känna mig mätt, vill ju inte äta för mycket så att jag går upp i vikt men det blir inte lättare när jag småäter. Kanske ett lättare mellis vid 14-15 tiden men då blir det inget bra för det blir ofta någon macka på kvällen istället för ett lagat mål.
#2 Nä, för bananen är antagligen ett av dagens två mellanmål… Och inom VV bör man äta 5 frukter (eller grönt) om dagen..
Så gör i alla fall jag, vet inet hur #1 grö men..
#9 Sarah
Jag gör som Du. Därför bananen emellan målen. Gott, närande och mättande! 
Men bananer innehåller massor med socker och gör en hård i magen.
Det är dock inga propoints alls, och väldigt mättande så i stället för ett helt mellanmål så är en banan helt okej. Det ska ätas mycker frukt för att man ska gå upp i vikt av det, så på VV kör dom med att man kan äta vilka frukter som helst för 0 pp, i måttlig mängd såklart men bör äta 5 frukter om dagen ungefär. Men att slutar amn med annat och äter enligt pointsen så finns det plats för några bananer då och då =)
AHa okej. Vet bara det dom på LSM sa.
#12 banan om 100g ger 22g sockerarter/kolhydrater.
#11 Det är helt riktigt det du skriver, bananer innehåller 22% sockerarter. Jag tycker också det är mycket.
Banan
Per
100Gram
Energi kcal:
101,00
Energi kJ:
423,00
Proteiner:
1,00
Fiber:
1,70
Kolhydrater:
22,00
Vatten:
74,00
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
0,50
Kolesterol:
0,00
E-mättade:
0,10
Mättade:
0,20
F-mättade:
0,10
Vitaminer:
A:
0,00
B1:
0,00
B2:
0,10
B3:
0,50
B6:
0,60
B9:
19,00
B12:
0,00
C:
9,00
D:
0,00
E:
0,60
Mineraler:
Fosfor:
20,00
Järn:
0,40
Kalcium:
6,00
Kalium:
395,00
Magnesium:
33,00
Natrium:
1,00
Selen:
0,50
Zink:
0,20
…jaa för ut sa dom i VV allt fruk hur mycke som hälst,men inte bananer o att om man tar banan ska dom vara små.Jaa dom menade,typ att du kan äta 5 frukt vilka du vill,men inte 5 st bananer där mot äpple,appelsin,päron…
Det är bra mellan mål till dom som tål fruksocker..om inte då blir det morötter

Man kan ju testa - klarar man 5 bananer om dagen i vecka efter vecka? *he,hee*
Tror på variation! Att inte småäta - hmm… Kanske prova att äta flera små måltider. Dvs fördela maten bättre över dagen?
Usch jag är så dålig på det. äter mest när jag är hungrig eller sugen.
För min del går det i perioder. När jag, som nu, försöker bryta en period av konstant godisätande och annat småätande, är det viljestyrka som gäller. Och att dricka vatten. Och att distrahera mig med annat. Jag har också upptäckt att det funkar att sprita händerna ofta, eftersom det jag tar i för att äta då smakar skunk ;-)
Nej, man äter så klart inte 5 bananer om dagen just men 1 banan är nog inga problem som mellanmål om man nu vill det. :) Man varierar ju mellan olika frukter dock… Men i nya VV är även bananer 0 pp
Jag glömde ju det viktigaste för min del: att äta mig mätt på riktig mat tre-fyra gånger om dagen. Då vet jag att det jag känner där emellan är sug, inte hunger och därmed inte måste motas bort genom att äta något. :-)
Jag glömde ju det viktigaste för min del: att äta mig mätt på riktig mat tre-fyra gånger om dagen. Då vet jag att det jag känner där emellan är sug, inte hunger och därmed inte måste motas bort genom att äta något. :-)

Småäta skogaholmslimpa eller banan? Vilket är värst? jag tror att man kan lära sig att välja ett lite hälsosammare alternativ om man vet att grönsaker och frukt inte belastar "kontot". Du får trots allt vitaminer, fibrer mm och inte så många tomma kalorier som det är i limpa….
Men… man måste ju ta beslutet själv. Vilket är bäst för mig?
Om vi ser det enligt VV så har ju banan en grön balja = mättnadsfaktor. Det har inte Skogaholmslimpa skulle jag tippa :) Sen väljer man ju själv så klart.

Ylva, jag tror jag är lite som du - Allt eller Inget. Det går liksom lite för långt åt nåt håll.
Jag har kört avslappningsövningar och mindfullnessövingar - för att stärka tanken och sinnet! Och så tycker jag faktiskt att det du gör - att registrera det du äter är bra. Fast ät inte FÖR LITE! Försök att äta tillräckligt. Det är när kroppen inte får rätt näring och tillräckligt med energi som man blir trött, konstig osv.
Man måste ju få i sig protein, fett, kolhydrater mm i lagoma mängder!
Kram! Sköt om dig!
Tack SaJo. Som du säger så är det allt eller inget. Vet inte vad som är lagom för mig dessvärre.
#24 Sajo, man måste inte alls få i sig sockerarter/kolhydrater, för det kan kroppen(om den behöver) tillverka själv. Däremot är det riktigt att en människa måste få i sig protein och fett. 
om man måste få i sig sockerarter borde jag varit död nu, eller åtminstone hjärndöd. För jag har inte ätit några sockerarter/kolhydrater på länge annat än från ovanjordsgrönsaker

Mest till dig Calmare: Jag har ätit LCHF, jag vet att man inte MÅSTE få i sig kolhydrater… Dock har jag valt att äta det igen. Om man väljer att inte äta det så är det helt ok för mig. Men det vore skönt om man slapp försvara sina val. Vi har alla olika val vi gjort. Av olika orsaker. Jag respekterar alla sätt - pulver, operation, LCHF, atkins, gi.. det finns många olika alternativ. Det hjälper liksom inte att hoppa på folk om man inte vet varför de väljer ett eller annat alternativ före ett annat…
Sajo, det är ingen som hoppat på någon, jag bestred bara ditt påstående i #24 där du skriver att man måste… Men tog ju tillbaka så nu är vi ju överens 
Hm, för att inte småäta? Svårt.. just nu är jag ju jätteslarvig med maten. Men för ett tag sen åt jag frukt när jag var sugen. Blev jag sötsugen så drack jag vatten, det funkade till 90% av gångerna. Annars försöker jag välja bättre alternativ. Eftersom jag går i Viktväktarna så väljer jag deras godisbars osv, om jag är sugen.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
…hmyy lite konstig för mig,men glad överaskat…när jag bytte ut mina fruk till grönsaker har jag igen behov,att småäta.Det var nåntig,mer fruksocker,att göra tro jag för jag har dess värre också diabetes inte bara övervikt.
Om jag vill ha nånting mellen alla mål tider osv då tar jag o knaprar morot/morötter som en natt när jag vaknade kl.2 o kunde inte somna om på en gång för,magen har sjungit sin lilla"jag är hungrig/sugen visan,att få nåt

Calmare - vad bra!
Jag tror att det är bättre att äta något som inte sätter svaj på blodsockret. Men ibland ÄR det svårt. Det enda man vill ha är socker! Prova med riktig mat - istället för mackor. Om du ska äta macka, prova att ha ordentligt med pålägg - skinka, grönsaker, ost, paprika, tomat, gurka osv… Det tar ju lite lång tid att göra mackan än att bara bre smör på och stoppa i sig. Och så tar du ett stort glas vatten till.
Ibland är det ju faktiskt så att man är hungrig och behöver mat. Ibland är det ju mer ett sug. Försök att fundera vilket det är….
Måste fråga alla som räknar kalorier och på så sätt tappar suget att småäta, HUR kan man räkna kalorier för allt man äter? Känns ju helt omöjligt när man äter så många olika saker!
Räkna kalorier är inte vettigt eftersom vissa saker åker bara rakt igenom systemet(kroppen) utan att tas upp. 
Jag väger det mesta av min mat nu för tiden och med hjälp från Matdagboken.se så kan jag registrera allt jag äter.
#34 calmare. Visst var det kolhydraterna som åker igenom systemet utan att tas upp eller minns jag fel?
#36 blodsocker, visst finns det såna., Kolhydrater som till exempel kostfiber som kroppen inte kan ta upp eller fullkorn som kroppen har problem med att bryta ner.