Varför går jag inte ner?
Ja ännu ett inlägg från mig men undrar faktiskt hur jag går ner i vikt. Ligger runt 88 kg hela tiden. Jag håller diet även om den är låg så äter jag flera gånger per dag.
Än så länge har jag bara ätit 454 kcal.
Frukost: en tallrik filmjölk med osötade flingor oh te utan mjölk och socker/honung.
Lunch: Krögarpytt (100gr) och äggröra (35gr), vatten.
Mellis: en kopp te och klementin
Middag vet jag inte vad det blir ännu.
Alla gör ju som de vill, men min gissning är att du helt enkelt äter alldeles för lite.
Ja, för lite fett och för mycket kolhydrater
Det är 36% fett i dagens mat. 46% kolhydrater och resten är protein.
ja nästan 50% kolhydrater är ju en hel del. Brödet måste minskas på. Ät pålägget bara
Ersätt flingorna i filen med ägg. Och krögarpytten, vad innehåller den? Stek en köttbit, gör en god sås och ät mycket grönsaker till istället
#4. Jag har inte ätit något bröd på en vecka åtminstone. Kolhydraterna kommer från flingorna och frukten/grönsakerna.
Pyttipanna var det gubben som lagade och jag åt lite av det. Det är Felix Krögarpyyt. Vet inte exakt vad den innehåller men det är nog hälften potatis.
Så här ser det ut nu efter att ha intagit min middag.
Totalt intag
Fett: 43g
Protein: 39g
Kolhydrater: 89g
Kcal: 921
Fick inte ens i mig hela middagen för det smakade vidrigt. En microburgare. SKulle aldrig ha värmt den men den var lättast att laga för tillfället.
Försök att få med 1/3 av varje, om Du kan. Det heter ISO-dieten. Och jag tror VERKLIGEN att Du behöver äta mer!
För nu tror kroppen att det är svält och lagrar istället för att göra av med.
Själv äter jag enligt VV och jag går ner sakta, men säkert. Och jag äter tre huvudmål och mellanmål däremellan. Typ frukt eller bär.
Och jag blir MÄTT av det! ALLT är tillåtet att äta!
Innan gjorde jag som Du, åt "svältkost". Men jag gick bara upp mest hela tiden.
Då gjorde jag kovändingen och gick med i VV för tre veckor sen.
Första veckan gick jag upp, så klart. Dessa två senaste har jag tappat 1,7 kg (ner ca 3,5 kg inkl. viktuppgången). Inte mycket. Men det tog lång tid att "bygga" denna kroppen också!
Så jag får räkna med att det tar lång tid, men inte lika fullt lång tid som att bygga kroppen, att gå ner.
Lycka till!
Efter lite ändring ser det ut så här:
Totalt intag
Fett: 26g
Protein: 26g
Kolhydrater: 64g
Kcal: 611
Det är för lite ÄNDÅ, vännen!
Du går på svält. Mellan 1500 och 1800 kcal om dagen, så bör Du gå ner.
Enligt matdagboken.se skall jag ligga på 2100 nånting men det är alldeles för mycket.
Det finns ingenting gott att få i sig. Blir mest "barnmat" här hemma.
Varför är det alldeles för mycket med 2100 kcal per dygn för en vuxen människa? Vad grundar du det på? Inget gott och mättande att äta hemma? Köp hem det då. Planering är ett bra första steg mot en god kosthållning. Har du pratat med någon om ditt ätande och ditt förhållande till mat? Jag känner inte dig men jag får känslan av att det ligger en del annat bakom ditt ätbeteende, inte bara kalorijakt för viktminsknings skull.
Det är svårt att få fram vad man vill ha sagt på internet; tonfallet hörs ju inte och skrivna ord kan missuppfattas. Men var så säker på att jag inte vill låta arg, spydig eller nedlåtande: Jag är helt enkelt orolig över att du äter så lite! Och jag tror att du behöver prata med någon ansikte mot ansikte om det här. *kramar om*
/Linda
Jag har nämde det lite för min psykolog. Hon tycker att jag skall tala med dom på Livstilsmottagningen men har inte gjort det ännu.
Jag har alltid hatat min kropp sedan jag slutade att tävlingsimma för 14 år sedan. Åt samma sak som när jag idrottade och det gjorde att jag snabbt gick upp i vikt. Gick upp ganska mycket med första tjejen som jag aldrig gått ner plus två graviditeter till på det.
Det finns ingenstans på kroppen som jag gillar och jag tycker inte om att visa mig naken till och med för min man som hela tiden talar om att jag är snygg. Tror inte ett ord på det för jag är verkligen inte snygg.
Jag har svårt med rutiner och liknande med barnen och min man är borta varannan vecka. (sjöman) så allt hänger på mig och det är den senaste tiden som jag verkligen börjar få kontroll på mitt ätande. Har alltid varit beroende av godis men den har jag numera kontroll över och lika så med maten. Jag kan leva med lite hungerkänsla bara jag vet att jag inte äter för mycket mat och godis som gör mig ännu fetare.
Nästan alla i min omgivning har gjort Gastric Bypass: mamma, stoarsyster, lilleboro och min en vän. Jag har fetma i släkten jag måste lyckas med att gå ner i vikt så att jag kan visa mig fin inför min man och mina barn. Dom skall inte behöva visa upp mig inför deras kompisar vars föräldrar är smalare än mig.
Jag är ju inte för att dra ner på kolhydraterna, det är ju något man bestämmer själv! :) Men jag tippar på att du äter alldeles för lite. Du bör nog äta runt 1500 kcal för att gå ner i vikt..
Jag tycker som de andra, att du äter för lite.
Har du alltid haft svårt att gå ner i vikt eller så? Min mamma äter som du och har alltid gjort och vägde 49kg som 19-åring och hade stl 34 när hon fick johan. Sen pang boom från ingenstanns så bara gick hon upp i vikt. Hon tror att hon lider av en sjukdom. Kommer inte på vad den heter just nu. Men det gör att du kan äta hur lite som hälst, träna hur mycket som hälst, men går ändå upp i vikt.
Kan lova att dina barn och din man tycker du är hur fin som hälst, även om du inte ser ut som en pinne! Är oerhört stolt över min mamma och tycker hon är hur fin som hälst, även om hon inte har modellkroppen. Så tänk inte så, du är hur fin som hälst på ditt sätt! Du är inte jätteöverviktig, du har säkert inte problem med lederna och kan röra dig och kan ha roligt med dina barn. Men jag vet hur det är. Man vill tycka att man är smal och snygg själv, för då är man nästan alltid glad och då mår familjen säkert också bättre. Men tänk inte att du inte är fulare än deras kompisars föräldrar, bara för att du inte är lika smala som de.
Lycka till!
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Jo jag har haft svårt att gå ner men mest pga mitt sockerberoende som alltid strulat till det. Sen har jag inte så långt tålamod utan vill att allt skall ske nu och inte sen.
Ja jag kanske äter för lite men jag är rädd att äta för mycket för tankarna finns alltid där om jag äter för mycket så blir jag fet.
#18 Så är dock inte fallet! :) Speciellt inte om du försöker äta nyttigt men mer. Men det är just det att lägga sig på svältnivån som gör att man inte går ner i vikt. Jag som väger mer ska t ex äta 1800 kcal om dagen ungefär för att gå ner… Äter jag 1000 kcal går jag inte ner alls.
Det är precis som jag. Så tror man att man går ner av att äta liiite mindre en dag, men det blir bara så att man går upp dubbelt så mycket då sen när man väl börjar äta normalt.
Börja träna något du tycker är riktigt roligt, ät runt 2000 kcal. Om du läser på Alexandra ''Kissies'' Nilssons personliga tränares blogg så skriver han att man är rädd för att äta mycket och träna en massa. Kroppen bryter då ner musklerna istället för fettet. Min kompis mamma är också väldigt myttig av sig. Hon äger att man ska vara 80% mätt.
Nu tränar jag 2 ggr/v på gym och rider 2 ggr/v. Tränar sammanlagt 5,5h. Kan säga att jag äter som en elefant men går ner i vikt. Har märkt resultat efter bara någon månad.
Jag vet hur svårt det är, men man måste komma in i rutinerna. Man måste inte gå ner 1 kg/v utan kan gå ner 1kg/3v. En långsam viktnedgång och även hälsosam. Jag vet inte hur länge jag jojobantat. Har gått på en massa dieter. Varit veg. i några månader, ätit lite men blivit jättesugen på godis och ätit det iställt, ätit rawfood (det är bra för kroppen. Magen mår bra och man känner sig inte uppsvullen), ätit maten mamma lagar osv.
Har du ingen sport som du gillar?
Mvh Emma
Jag cyklar varannan dag och gör lite styrkeövningar varannan dag här hemma. Kommer inte iväg nånstans då jag är hemma varannan vecka med tre barn själv. Minsitingen går inte på dagis ännu så jag blir aldrig "ledig" under dagarna så att jag kommer bort att göra något. Den vecka som mannen är hemma så jobbar jag och jag jobbar sent på kvällarna så det finns iget ställe som är öppen till efter 22-tiden.
Sen är jag en sån som stannar hemma och inte visar mig för andra mer än nödvändigt.
Om du skulle fått tid någon dag så skulle jag gått till gymet om jag var du :) Man måste ju börja någonstans, inte sant?
Köp annars en pilates boll på stadium. Ganska billig och ger mycket muskler runtom magen. Tränar du sneda situps så får du muskler på höfterna.
När fick du barn? Kroppen är ju inte som innan när man får barn. Så man får träna lite och ta i ordentligt. Då vill du även äta mer och det är bättre. Alla kändisar som fått barn ägnar ju dagrana åt att träna som dårar så att de får sin form tillbaka.
Mvh Emma
Barnen är födda 2002, 2004 och 2006. Bor tyvärr inte i Sverige så Stadium kan jag inte gå till. 

Jag har nog aldrig skrivit något här på ViF men nu vill jag skriva för att ge dig lite stöd.
Jag började min viktminskningsresa i slutet av juni 2009 och det började med vanlig minskning. Jag åt mat men valde att inte ta om den där extra portionen som är så god, slutade med läsk och sötsaker och jag tränade på med hjälp av mitt Wii Fit.
I slutet av augusti hade jag minskat tolv kilo och jag tyckte det började gå trögare - jag minskade bara 0,1 kg/dag och jag tyckte det var för lite. Jag minskade på maten och minskade 0,3 kg/dag och tyckte det var för lite och minskade på maten ännu mer.
I mitten av oktober blev det 6-7 dl fil per dag och jag började öka i vikt och då minskade jag ner ännu mer. I början av januari åt jag 2 dl fil per dag och gick ner något hekto men ökade lika snabbt igen. När vi gick in i februari blev det så att jag inte åt något i kanske 6-7 dagar och när jag kände mig trött och illamående med hjärtklappning åt jag 2-3 dl fil och sedan blev det utan mat igen i 6-7 dagar. Till sist var det så illa med min viktminskning att jag ökade i vikt när jag drack vatten och då slutade jag att dricka också.
Jag har varit hos distriktssköterskan, läkare och dietist för att få råd men alla tyckte att det gick så bra så det var bara att fortsätta som jag gjort.
Den 1 mars började jag äta och har ökat massor i vikt men det är ju det pris jag får betala för att ha svultit under så lång tid. 6 mars började jag på Viktväktarna-online och jag började med att öka i vikt men har nu de senaste dagarna sett att jag minskat några hekto och jag är överlycklig.
Idag väger jag mig "bara" en gång om dagen - förr vägde jag mig kanske 10-15 gånger per dag. Jag mår dåligt psykiskt och det var faktiskt så illa ett tag att jag inte ville leva.
Jag vet egentligen inte vad jag vill ha sagt med mitt inlägg mer än att jag förstår dina tankar om att du inte kan äta för då blir du fet (har själv sådana tankar) - men du måste tänka på att för din egen skull och för din familjs skull måste du börja äta mer. Jag har lärt mig att om man inte äter - ja, då går man upp i vikt och det är ju det du inte vill.
Till sist vill jag skicka miljoner styrkekramar till dig och du ska veta att jag tänker på dig.
Kram Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever
Tack Yvette för att du delade med dig av din historia. Jag väger mig också flera gånger per dag. Det är jättesvårt med dessa tankar som ligger i huvudet och bara gror.
Jobbar i en matbutik och det är jobbigt att se all den mat som far förbi mina ögon. Det kommer personer som är smala och köper en massa chips, godis och glass samt alkohol.

Det är som du skriver svårt med vikttankarna som bara blir större och större i huvudet. När sedan man får höra att det bara är att tänka på annat - ja, då ville man skrika högt. Det var så illa att jag hoppades att de som kom med goda råd skulle vakna morgonen efter och vara jättetjocka.
Att se smala människor vräka (jag tyckte de vräkte) i sig onyttigheter utan att gå upp i vikt medan jag ökade i vikt bara av att se mat - snacka om att det var orättvist.
Jag har haft det så att jag vägt mig före toabesök och sedan efter för att se om det skiljer på resultatet. Har hela tiden tränat Step up med hjälp av Wii Fit men i slutet av året köpte vi en crosstrainer och även om jag har Fibromyalgi så tränar jag flitigt på den.
Ska absolut inte förespråka för Viktväktarna men det har nog varit det bästa jag gjort på länge - ja, att gå med där. I början åt jag mina 29 propoint och tränade på crosstrainern i tjugo minuter - resultatet blev ökning. Sedan fredag åt jag mina propoint + några av mina veckobonuspoints + tränat 10 minuter på crosstrainern och det var då min viktminskning började.
Jag bestämde mig för att testa viktväktarna i tre månader och det var mest för att bevisa för alla att jag säkert skulle fortsätta öka i vikt. Tror att det blir jag som har fel =O)
Kram Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

YlvaP - jag tänker att det är viktigt att prioritera:
1. Ha en god hälsa (så man orkar må bra!)
2. Tycka om sig själv - och sin familj (så ni orkar stötta varandra!)
Det där med vikten ligger egentligen långt ner på listan. Men visst är det skönt om man inte har så många extra-kilon att bära på. Jag älskar min mamma jättemycket - med eller utan kilon. Men jag vill ju ha henne omkring mig länge! Så för hennes hälsas skulle stöttar jag henne för hon vill gå ner i vikt.
Men hon är ju lika viktig och fin och bra oavsett. Jag tror det är så för dina barn med!!!! De behöver dig som Mamma - inte som en Fin Dam att visa upp! Styrkekramar! Fundera på vad du kan göra för att få bättre hälsa?
Kanske äta mer vitaminer, få lite mer frisk luft? osv…
Att gå ner i vikt måste det betyda att jag har blivit hälsosammar? Jag kommer ju att orka med barnen och inte ha flera kilos övervikt.
#23 Men har du någon sportaffär nära dig? Tror de flesta har en pilates boll:)
Mvh Emma
Jo det har vi. 
#30 Många använder pilates bollen för att träna magen och benen. Sen kan du göra armhävningar med den och tränar på så sätt armarna:)
Har själv en men då jag tränar på gym 4h/v så tränar jag inte så mycket hemma.
Mvh Emma
Har inte riktigt förstått hur man tränar med en boll. Det borde ju ite finnas så många övningar.
#32 Det finns verkligen massor av övningar! Bäckenlyft, sit-ups, armhävningar, "fisken" (vet inte vad den heter egentligen :P).. Bara att sitta upprätt på en pilatesboll tränar musklerna och förbättrar hållningen. 
Med vänliga hälsningar
Chess
på www.balansboll.nu finns massor av övningar att välja bland
Du kan även stå på bollen och tränar då musklerna för att hålla dig kvar på bollen.
När vi skulle rida så skulle vi tänka att vi hade en sådan under oss. Det är inte så lätt som man tror det är att sitta på bollen utan att ha fötterna i marken.
Mvh Emma
OKej…
#21 Finns det inget 24/7 gym där du bor? de har öppet dygnet runt, goggla namnet så kan du kolla på hemsidan om det finns ett i närheten =)
Nä det har vi inte. Stänger 22 på vardagar.
Men tanken med att gå ut och visa mig är skrämmande. Har dessutom social fobi och agorafobi utan paniksyndrom och dessutom har jag en del ärr på mina ben som jag inte vill visa upp.
Även om du inte går ner i vikt så behöver inte det betyda att det sker förändringar i din kropp när du ökar träningen och tänker på vad du äter.
Muskler väger ju mer än fett. Håller du koll med måttbandet oxå? :-)
Lite tips: Även när du har hand om barnen kan ni ju hålla igång. Tänk på hur en smalare och mer aktiv perrson skulle ha för rörelsemönster i din situation och "härma" denna. Kanske stå upp mera? Sitta på stolen med en annan hållning som kräver lite mer muskelaktivering? Böja sig ner oftare? osv osv. Jag läste om detta på en annan sida. Det var någon psykolog som tipsade överviktiga att observera hur aktiva människor rör sig och härma dem.
Usch låter lite jobbigt.
Men du har nog en poäng i det.