Sopprecept sökes!
Jag älskar soppa, spelar inte så stor roll vad för sort, bara det är soppa så älskar jag det. :)
Så nån som har något bra sopprecept att dela med sig av?
Inte så kaloririkt då, och allra helst vegetariskt, men är det inte det kan jag ju alltid byta ut mot qourn. :)
Jag gör världens godaste linssoppa! Iofs kan jag inte ta åt mig äran, för receptet är från en VV-kokbok :P
Om du går på VV så är det 4 portioner och 1 portion är 3,5 points. Men blir mindre om man steker i mindre smör.
Men här är receptet:
400 g potatis
1 purjolök
1,5 dl röda linser
2 msk flytande margarin (men jag brukar bara ta 1 tsk, för jag behöver inte så mycket när jag steker)
10 dl grönsaksbuljong (10 dl vatten och 2 tärningar brukar det bli…)
1 tsk timjan
Salt
Skala potatisen och skär den i klyftor. Skiva purjolök.
Fräs potatisen i margarinet. Fyll på med linser och buljong och låt puttra i 10 minuter. Tillsätt purjolök och låt puttre i ytterligare några minuter.
Strö över timjan och salt.
Jag säger det igen, haha, jag ÄLSKAR denna soppa, den är helt galet underbar och nyttig OCH vegetarisk! =P
Paprikasoppa med pasta
_
4 port
Kcal per portion: 222
Fett per portion: 12 g
ProPoints per portion: 3 pp_
Ingredienser
2 dl pasta, t ex hattar eller snäckor
2 st paprikor
1 st gul lök
1 tsk smör
1 krm svartpeppar
2 st burkar passerade tomater, á 400 g?
1 dl vatten?
2 1/2 dl Kelda matlagningsgrädde 15%
2 st grönsaksbuljongtärningar
1 krm strösocker
1 krm salt
**Gör så här
**Koka pastan. Kärna ur paprikorna och dela dem i mindre bitar. Skala och hacka löken. Fräs paprikorna och löken i smör i en kastrull. Rör i peppar, tomater, vatten, grädde och buljongtärningar. Låt soppan koka några minuter. Lägg i pastan. Smaksätt med socker och salt.
_Jag brukar dock ta bort pastan och ha bröd till i stället nu för tiden. Typ hemmagjorda vitlöksbröd eller nåt annat! =)
_
#1: Mmmm Jag älskar röda linser, tack för receptet. :)
#2: Lät också gott, måste provas. Brukar du mixa soppan?
#3 Nix, brukar ha lök- och paprikabitarna så. Sååå himla gott! Jag "steker" dem inte mjuka utan lite tuggmotstånd men ändå så att dom blir lite sötare (främst löken) och sen bara blandar ihop alla ingredienser i grytan och låter sjuda lite.
Den är underbart god, den godaste soppa jag nånsin ätit!
Denna soppa gillar jag och sambon :)
Innehåller inte många propoints (VV), är oerhört nyttig och mättar bra :) samt går väldigt fort
Spenatsoppa
Nu gör jag detta efter egen smak och påhitt med blandade recept så måtten gör jag lite som jag känner :P
- Hackad spenat- Enklast med fryst.
Häll upp så mycket spenat du känner kommer att behövas, gärna lite extra då det ser mycket ut när det är fryst.
Lägg spenaten i en kastrull och låt det smälta och koka upp lite.
- Tillsätt ca 0,5 dl matlagningsgrädde efter egen fetthalt och rör om.
- Tillsätt så mycket mjölk och litevatten att det får den konsistens du önskar. Du kan välja att ha den lite matigare eller som en riktig soppa :)
Krydda efter smak, jag brukar ta salt, peppar och citronpeppar.
Servera med ett delat hårdkoktägg i.
MUMS :D
Eventuellt en skiva varm filbrödslimpa till.
Smaklig måltid :)
#5: Bra recept, som tjej behöver man ju alltid spenat. :)
Gjorde soppa idag.
Utgick från receptet i #2 men modifierade det lite grann :)
I min soppa hade jag:
1 dl fullkornspasta
500 g passerade tomater (vitlökssmak)
1 röd paprika
2 msk majs
1 msk gräslök
1 tsk torkad oregano
1 krm chilipulver
1 tsk smör
1 krm svartpeppar
1 krm salt
1 krm socker
1 dl vatten
1 dl milda mat extra 4 %
Toppade med lite rökt skinka också =)
Med vänliga hälsningar
Chess
kan bara säga att #1's recept är riiktigt god! :D och finns recept på linspåsen också :) mumsigt värre!