kombinera vv med lchf?
Hej!
Jag vill minnas att någon för ett tag sedan skrev att han/hon tänkte försöka kombinera LCHF med vv. Hur har det gått? Jag är väldigt nyfiken på att höra hur det gått, eftersom vv, åtmistone när jag var med där, gick ut på att man skulle dra ner på fett och äta sig mätt på kolhydrater. Om man ville äta något med mer fett i så kostade det en väldig massa points. Vore väldigt intressant att höra om det har fungerat och i så fall hur mycket man får äta per dag enligt deras system (blir man mätt?)?
/Linda
Ja det lät ju intressant. Det var dock inte jag som testade. Men någon somm är med i viktväktarna kanske kan räkna ut hur många points jag äter på en dag. Vore kul att få veta. Så här ser min dag ut
Frukost: Omelette på 3 ägg och 2 msk grädde + en massa kryddor, och stekt i 2 msk smör
Lunch: 200 g fläskkotlett 1/2 dl bearnaisesås hemlagad. 50 g broccoli
Middag: Köttfärsbiffar (150 g fläskfärs, 1/4 gul lök, 1 ägg 1/2 dl grädde 50 g grönmögelost) 50 g blomkål, kryddsmör gjord av 50 g smör
På denna kost har jag gått ner 20 kg på 11 månader. Någon viktväktare. Räkna gärna ut hur många points det är
Allt under 40% är light tror jag 
Ylva-Lie.. grädden är 40% fläskfärsen 20%
Spännande! :-) Tack Ylva-Li för hjälpen! undrar hur många propoints det blir!
En följdfråga blir nu då: hur många propoints skulle jag äta om jag var med i vv? Jag är 173 cm, 37 år, kvinna, väger 84 kg och vill väga 60 kg.
Jag vet inte heller. Ska bli intressant!
MEN…jag får "bara" äta 29 ProPoints! Ändå har jag ca 22 kg övervikt.
#7 Ironiskt nog så får man äta mer ju högre övervikt man har. Har att göra med att man drar ner i långsam takt så det inte blir sån jättestor förändring direkt. Jag har ca 50kg's övervikt, så det blir ju endel. Sen tror jag man får äta mer om man är yngre också. Jag är ju under 30 ensålänge.
Men pointsen går ner. ;) När jag började hade jag 45 points per dag. Nu är det 44. Underligt nog har man inget sagt om det på mötena, men online får jag den informationen.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Tack för uträkningen Ylva-Lie. Det går alltså inte så bra att kombinera LCHF och vv, nu vet vi det. Om jag skulle viktväkta skulle jag förmodligen aldrig få äta så mycket som 47 points inte ens när jag nått målvikten, låter ju väldigt mycket. Jag är 163 cm väger 58 kg, 30 år. Hur många points skulle jag få äta? Kanske 20-22? Jag skulle aldrig bli mätt nej

du skulle få äta 29 aldrig under det, enligt nya programmet därmot får du inte lika hög vb som oss som väger mer
Jag har 29 i dagliga och 49 i vb och bör gå ner runt 30 kilo men är lika mätt nu som när jag testade LCHF och gick upp drygt 10 kilo
För med detta nya behöver man inte välja lightprodukter utan man kan välja att ta fetare produkter
Oj vad mycket points ni får äta! Jag äter 20!

Det är lite nytt sätt att räkna och så får man veckobonus. Jag kör lite blandat - dvs jag kör inte det magraste utan fjällfil osv men kör långsamma kolhydrater och protein, men äter också mycket grönsaker. Dvs, jag hoppar över de snabba kolhydraterna - eller försöker i alla fall! 
Det är en ständig kamp mot sockersuget!
Men jag märker ju att jag är mättare om jag inte äter ris, potatis mm till lunchlådan utan håller mig till kött och grönsaker…
Bara 20? i Det nya propoint systemet är minuimum 29. Man får inte äta minre än det..
#15 Jaha! Jag går på det gamla där minimum är 16
Sajo: men du kör alltså en typ av kombination av vv och LCHF? Hur funkar det tycker du? Får du tillräckligt med mat för dina propoints när du väljer fetare produkter, mer kött och mindre potatis och andra kolhydrater (sådant som vv tycker att man skall äta sig mätt på)? Hur ser ett vanligt dagsintag ut för dig med denna modell och till ditt antal tillåtna propoints? *väldigt intresserad av dina upplevleser*
#16 då förstår jag :)
Jag hade 21 på slutet då o jag minns rätt.

Linda-pinda, det har gått helt åt SKOGEN denna veckan! 
Jag tror det är för att jag "tillåtit" mig att äta frukt mm igen. Det blir bara helt fel… Har varit SÅ hungrig eller rättare sagt inte Hungrig som jag blev med LCHF utan Sugen! Jag tror det är blodsockret som ställer till det för mig igen.
Jag klarar helt enkelt inte av frukt på det sätt de tycker att man ska äta det enligt vv - att det är 0 points. Resultatet för mig blir att jag blir så sugen på allt annat med kolhydrater. Det är som värsta giftet. Jag känner ju igen mig. Och att jag slapp det suget när jag började med LCHF.
Men jag gick ju inte ner - däremot hade jag så lugnt och stabilt humör med lchf….
Nä, nu vet jag inte vad jag ska göra? Har svullat i mig både godis, mackor, frukt mm de sista dagarna…
#19 sajo…. hur länge åt du LCHF? För min kompis tog det ett halvår innan hon började gå ner i vikt. Men hon ångrar inte att hon fortsatte trots utebliven viktnedgång. För nu har hon gått ner 14 kg. Tålamod ska man tydligen ha. Jag däremot började gå ner på en gång med lchf

Blä!! +2,1 kg denna veckan!!!
Jag har verkligen inte kunnat äta frukt mm. Triggar sockersug som inte går att stoppa. Idag har jag återgått till grovt bröd (rågkusar, kaffe med skvätt grädde (1 tsk) och ägg, lax och majonäs! *suck*
Jag vet ju att denna maten kan jag hantera! 2.1 kg! På en vecka!? Det är ju nästan inte sant!
Ska skriva in det på vv-online och se hur många pp det är!

12 PP för följande:
Rågkusar (2 skivor=30 gram) 4,5 PP
Bregott (1 tsk) 1 PP
1 ägg - 2pp
majonäs 80% (2 tsk) 2 pp
varmrökt lax (40 g) 1,5 pp
Kaffe med 1 tsk grädde 0,5 pp
TOTALT 12 PP Fast när jag räknar ihop det så borde det vara 11,5???
Har 17 PP kvar för resten av dagen. + 49 PP i veckobonus och så om jag rör på mig kan jag tjäna fler PP.
Har tänkt äta lammstek och grönsaker till middag.