Dilemma
Jag och minsta tjejen skall åka till Mummu och Ukki (farmor och farfar på finska) nu ikväll och jag kan inte väga eller ens skriva upp vad det är för ingredienser. Det brukar vara mycket fett och sånt i deras mat. Vågen kan jag ju inte ta med mig för dom skulle ta väldigt illa upp om ja gbörjade väga maten och sånt.
Kommer att bli fet igen. Dessutom har dom ingen våg vad jag vet om. Suck det kommer att gå åt skogen denna helg. Varför lovade jag minstingen att vi ens skulle fara dit.
Mycket fett är bara bra, då håller du dig mätt. Men se till att undvika kolhydrater(pasta, ris, potatis, bröd, godis läsk) om du äter fett istället
Se till att njut av helgen, få inte ångest för att du inte väger det du äter utan njut av maten - tänk bort vikttankarna. Skippa kanske kaka till kaffet utan försök att äta ordentligt med mat.
Med vänliga hälsningar
Chess
När jag åker till min dotter i juni, ska jag ta med vågen!
Jag HAR förklarat för henne hur VIKTIGT det är och hon förstår.
Så hon ska FAKTISKT bara laga viktväktarmat till mig. Jaa, ni läste rätt! HON ska laga maten!
Men då får jag väl diska…
Dock bör sägas, att hon är duktig på att laga mat.
Vi brukar skoja om att JAG skulle laga mat till henne, så hon blev lite tjockare och HON skulle laga maten till mig så jag blir smalare! *fniss*
Jag tycker att Du ska ta med vågen och FÖRKLARA ingående VARFÖR.

jag körde ju med pulver ett tag - och oroade mig för vad folk skulle säga. Men ALLA var bara positiva när jag berättade varför - att jag är orolig för att pappa gick bort i hjärtinfarkt osv… Och att jag vill gå ner i vikt så jag orkar börja springa igen - och jag berättade att det är tillfälligt för att komma igång och sedan ska jag börja äta "normalt" igen.
Kan du ha en plan? Tex försöka dricka mer vatten så du inte äter så mycket av det du blir bjuden på? Bra att försöka planera hur man ska undvika de värsta fällorna. Det är ju bra att du redan nu funderar på hur det ska gå!
Kanske försöka röra på dig lite mer när du är där. Kan du kanske ta en extra promenad och de passar barnen? Eller ställ dig och diska? Du har säkert bättre idéer själv.
Vad kan du påverka?
- mat
- dryck
- rörelse
Se helgen som en möjlighet att slappna av lite, lita på dig själv och din mättnads känsla. Låt inte det psykiska ta över för mycket, en helg med vila ftrån vägning kan bara gör dig gott. Tänk bara på att äta med måtta och att NJUTA. då komemr allt lösa sig :)
Det är viktigt att lära sig äta utan att mäta och att NJUTA för att senare hålla vikten :)

Pepp, pepp!
Det är som Helajna säger - bara en helg i ditt liv! Ta det lugnt och må bra!
Tack alla. Tog inte med mig vågen för den fick inte plats i min ryggsäck. Som jag misstänkte blev det en gryta med massor av matlagningsgrädde. Jag tog bara en portion av allt och inte så mycket av såsen.
Vatten till alla måltider förutom frukosten som blev te som vanligt.
På båten hem så tog jag mig en lite portion med köttbullar och mos. Salladen som dom hade var så många grönsaker som jag inte gilar.
PS. På mina svärföräldrars data kom jag inte in på någon iFokus sajt. :( Men nu är jag hemma. :)
Välkommen hem, Ylva! 
Skönt att allt gick bra, trots allt!
Tack. 

Jätteduktigt fixat! :-)