hjälp med matvanor
Hej
Jag är såå trött på detta har ett ständigt sockersug o få jag inte socker blir jag näst intill tokig. Jag har gått upp rejält i vikt på senaste tiden. Jag äter alldeles för sällan o blir gärna socker o sätsaker därimellan så de jag skulle vilja ha hjälp med är, när och vad ska jag äta.
Innan var jag ute o rörde på mig mycket nu har jag inget ork kvar till det.
Så jag tar gärna emot förslag men tänker först o främst satsa på en bra kost.
Skriv gärna lämpliga tider under dagen att äta o gärna en mån-sön lista med olika maträtter, mellan mål med mera vore evigt tacksam för detta:)
För mig funkade det är först och främst lägga fokus på en mer aktiv livsstil. Att fokusera på mat är jag för "lat" för. Tycker det är komplicerat att räkna kalorier eller hålla sig borta från det ena eller det andra…
När jag fokuserar på att röra på mig mer istället så lägger jag atomatiskt om min kost till det bättre. (Sötsuget botade jag med kromtabletter.)
Jag blev intresserad av vilken mat som bäst ger långvarig energi eftersom jag kände mig orkeslös när jag tränade. Jag började med att tänka långsamma kolhydrater(fullkorn) och mer protein som en försiktig start.
Insåg sedan att min mat-filosofi passar väl ihop med GI så jag började läsa lite om det och köpta några kokböcker för att få matlagnings-inspiration.
Testa tex. att äta ett kokt ägg till frukost och en tallrik fullkorns-havregrynsgröt. Det mättar fram till lunch utan problem!
Se oxå till att alltid ha med dig något altenativ till det småätande du tidigare är van vid. Småät på något annat som du gillar men som inte är lika sockerfyllt. Nötter, frön, osv…
Välj mat som du kan äta mycket av. Äta dig riktigt mätt! :-) Att gå runt och vara småhungrig är inte kul och det leder till att man gör dåliga matval.

Jag har också problem med blodsockerfall. GI och LCHF har bra tips mot det. Dvs mer protein, fett och mindre av socker och snabba kolhydrater.
Ägg, kött, tonfisk, fet fil, kokt kyckling, fisk, grönsaker som broccoli, blomkål, alla andra kålsorter, zucchini, aubergine, paprika mm är bra för att få i sig vitaminer mm.
Gröt är både proteinrikt och mättande (bra fibrer). Det hjälper för mig att se till att jag äter bra mat. Försök att dricka vatten till varje måltid. Bort med läsk och saft mm. Släng eller ge bort kakor, godis, bullar mm. :-)
icansson, förstår dig precis, jag hade heller ingen ork förut.
Bra kost är kött, fisk och fågel, plus ägg i alla former. Paprika, broccoli,blomkål mm - alltså grönsaker.
Sämre kost är allt som kan omvandlas till glukos i ditt blodomlopp dvs de flesta sockerarter/kolhydrater, undvik frukt.
Du ska äta när du är hungrig(lär känna skillnad på hunger och sug) och drick vatten till maten.
Lycka till!