Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: bantningsmetoder-och-preparat
Läst 1825 ggr
SaJo123
0

Dax att ta nya tag igen! Testar VV-online...

1. jag körde igång hårt i januari och körde pulver… Nu har jag "fastnat" på en vikt - som jag ofta fastnar på … Någon sorts mental barriär?

Men nu är det dax att ta nya tag igen! Jag ska skriva in mig på VV online. Är lite nervös för detta med pro-points och så. Det är inte min grej riktigt att räkna och mäta och väga… Men om det kan hjälpa mig att hitta till ett vettigt sätt att hantera mat så får jag ta det.

Jag har kommit fram till att jag inte vill väga mig varje vecka. Tänker nog köra 2 veckor innan första vägningen. Fast invägning får jag ju göra. Suck.. Det får bli imorgon lördag. Jag tror jag har gått upp igen efter min januari-februari-kur.

Har varit förkyld, haft sportlov med "fritt" matintag osv… Så jag bävar lite för invägningen imorgon…

[SarahOhrn]
0

Jag gillar inet heller väga o mäta men med VV är dt ändå inte så mycket väga o mäta… Ska du äta t ex potatis, eller ett visst bröd (mycket finns i databasen, inte allt men det mesta jag sökt, annars får man väga o skriva in själv men..) så står det ofta "2 potatisar = *** pp", "1 skiva bröd = *** pp", osv. Det enda som kan behöva mätas är dl o sånt ibland.. Men faktiskt är inte detta speciellt jobbigt! :) Jag är positivt överraksad..

SaJo123
0

Jag hoppas det ska gå bra. Har surfat lite på information och hittade detta

"De har släppt lite på fettsnålheten (3% feta kostar lika mycket som 10%) och istället kostar kolhydraterna lite mer. DuoValen (ät dig behagligt mätt på X p!) finns kvar, proteinrika livsmedel för 5pp (3 tidigare p) och kolhyratrika för 7pp (4 tidigare p)."

Lite samma som jag upptäckt - att LCHF gjort mig mindre fettskrämd och att kolhydrater bör jag inte äta så mycket av…

Det kanske är min grej trots allt!

Det är tur jag har er på VIF så man lyckas tänka om och tänka nytt när man fastnar i gamla banor…  Det var ju många år sedan jag var med i VV (7 och lyckades då också gå ner mina 10% men blev gravid igen och på den vägen är det…)

Så imorgon är den stora dagen då jag ska skriva in mig!!!

[SarahOhrn]
0

#2 Ja, man ska ju absolut inte vara fettskrämd, jag är inte det alls! :) Dock är jag egentligen inte kolhydratskrämd heller ;P Men ja, i den här nya pointsräkningen har dom inte gått efter fett och kolhydrater utan sammansättningen av fett, kolhydrater, proteiner och fibrer och vad som händer i kroppen. Så man får en mer exakt uträkning, kan gå ner upp till 1 kg/v (ist för 0,5 som det var innan tror jag) och sådär. Kolhydrater kostar en del men det går ändå att äta sig mätt på pasta o liknande :) Lärde mig jättesnabbt om detta med DuoVal och allt.. Som idag tänkte jag äta 1,5 dl pasta vilket va ungefär 6,5 pp men man får äta tills man är mätt för 7 pp (kolhydrater) så då tog jag ju det och åt 2 dl i stället! :)

Jag förstår inte att jag tvivlat på Viktväktarna innan, jag är helt frälst efter två dagar! :) Att jag inte tänkt på det här tidigare… Det är en super"diet" för man behöver inte snåla direkt. Man blir mätt o får äta en heeel del! Och man kan unna sig nåt gott för veckobonusen (för mig 49 pp) en helgkväll oim jag vill det eller lite varje dag om jag vill det! :) Superbt!!

Wohooo, lycka till!! :D Jag håller tummarna i alla fall.

inisklo
0

Glad…jaa det är dax här också…igen…Jag är inte med nånstan som ex.VV eller GI osv.Jag har hunnut prova det mästa här i livet..typ allt som rör sig om vikt utom operation.

Jag har mitt i allt läsande här o lite andra ställen fått den inre palansen som jag har strevat efter sååååååå många år,att nu går allt bara så där..lätt

Jag har blivit så peppat av alla som kämpar så mycke här,att det har smittat,att jag börjat också  för, jag har "lite "kvar av övervikt som ska bort-bort-bort

VV änrar då o då sina"metoder"men allt tycks gå bra o syfla in pengar både här o där till o med genom åren har det blivit mer mat,godis osv som dom säljer.Min väninna gick där o minskade så där runt 54kg-58kg(kommer inte ihåg) under ett års tid…o har  bara "lite" kvar dåhon o har börjat där igen.

Hon köpte till mig ButiksGuide(11)redan 2008..den tar jag nu som min hjälp.

#0 Lycka till pepp-pepp tummen uppGlad

SaJo123
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Klistrar in min "skäms-kurva". Jag har verkligen bara släppt allt när jag blev förkyld vecka 6. Så 3 veckor har gett +1,8 kg… Och det beror på mycket mackor, godis, ingen motion.

Vi ska bort idag så jag hinner inte läsa in mig på Propoints och så, men jag ska skriva ner vad jag äter - så då får jag ju en bra koll på hur jag äter INNAN jag lärt mig om PP….

Usch ja, nu är jag i behov av hjälp!

SaJo123
0

Skulle säga att när jag når 72 kg så är jag ner på BMI = Normalvikt (övre gränsen), så jag har satt det som mitt första mål.

Första delmålet är den där magiska gränsen 80 kg! Det är SÅ svårt att tro att jag ska kunna spränga den vallen  - men jag VILL/MÅste för hälsans skull.

inisklo
0

Förvånad…..SoJo123…jag fattar nu trögt,så som många gången annars också gör jag,för äntlig mig se din kurva hur bra som helst.Det är ingen fel med den.

Ta det som liten "paus""övergång"varsom helst,men inte ska du "skäms-kurva"det är väl inget,att skämmas.Du peppar andra,men är så hårt mot dig själv.Ta nu bara nya tag o du kommer,att lyckas,att gå ner i vitkt igen.

Det är väl normalt,att iblan vikten går lite upp o hämta krafter att orka gå ner igen.O du vet orsaken!!!

Man har väl inte gått upp med vikten heller som en raket.Lika bra,att inte komma ner heller som raket.

Tummen upp pepp-pepp

SaJo123
0

Åh, tack Inisklo, det är nog så att när man peppar andra så vill jag själv vara ett bra föredöme… Men det kanske är bättre att jag inser att även jag har mina med och motgångar. Det är typ sådana här tillfällen jag i andra fall hade gett upp och inte ställt mig på vågen i ett halvår.

MEN tack vara er här på VIF så blir man ju bara så peppad! Glad Nä, nu är det VV-online som gäller - Äta ALLT men i rätt tid och rätt mängd.

Har skrivit in mig och surfat runt på sidorna. Är positivt överraskad. Både över kostprogrammet och upplägget. Fortsättning följer!

SaJo123
0

Ska ut på en promenad bara mannen kommer hem!

Helajna
0

Grattis till ditt nya VV-beslut!:D
Detta kommer gå galant och jag önskar dig all lycka=)

inisklo
0

Glad…Sajo123…det är typ samma här,man vill så gärna typ peppa andra,att man nästan glömmer sig själv.Fast jag måste säga,att man blir så peppat sjäv när man läser all möjligt här,man vill vara med osv

Jag har fått sån energi av detta nu,att just nu kännes alltig så himla bra.Jag trivs här så med er alla o vi alla har just samma mål…nenr-ner i vikt..eller att hålla vikter ner..eller hur Helaja?

Jag kör med VV ButiksGuide som min väninna köpte till mig.Tidigare tyckte jag att..hah-haa räkna o räkna va dom hitta på osv.Ville inte riktigt äns läsa,men ju mer jag har kollat olika mat o p då har det blivit bara kul,att kolla o räkna.

Jag skriver till o med upp var jag äter,allt..allt+motion med hundar o utanFlörtJippiiiiiiii…så kuuuuuuul

DET STÄMMER INTE,ATT GAMLA HUNDAR KAN INTE LÄRA SIG SITTASkrattande

KRAM o tummen upp pepp-pepp

Helajna
0

Precos Inisklo!
Oavsätt förutsättningar, oavsätt antalet kilo och orsak till övervikt, oavsätt metoder och mål så har vi alla samma sak att käpa med. Det är där vi måste hitta motivationen och hjälpa varandra, för det GÅR och alla ska lyckas här inne innan jag är nöjd ;)

SaJo123
0

Bra mål Helajna! Jag ställer upp på det! Jag vill ju gå ner till BMI normalvikt! Jag har som sagt testat allt möjligt, så det känns lite läskigt med VV. Men jag är beredd att testa. Vet ju att vissa gått upp första tiden. Hoppas jag inte gör det… Blir så tråkigt. Men nu har jag betalat för en månad, så jag ska satsa denna månaden i alla fall. Ni får hålla tummarna för att det ska gå bra!!

Börjar se lite mönster. Dåligt lunch - vrålhungrig innan middagen är klar. Ser detta redan efter 3 dagar! Hmmmm…. Hur dum är man när man inte fattar sånt utan att skriva upp vad man äter?

Nåja, jag inser att jag lärt mig nåt redan efter 3 dagar på VV-online!  Måste säga att jag varit skeptisk till VV, men får nog omvärdera mitt dåliga omdöme. Det har hänt mycket även där - de senaste åren. De är duktiga på att följa med i utvecklingen av hälsoråd, dieter mm.

inisklo
0

Glad det låter bra Helajna…jag är med ifaiten.

Jag vet många med mig som för gick hos VV,men här är vi… allfall jag..lite kvar att taFlört

Många går ner o tex.tidningar skriver om dom o det ska visas fina bilder innan o nu..men int har jag set senare om dom har kunat hålla vikten nere.Inga skrivelse typ efter 2 år,eller har jag missat sånt?

Känner ni nån som har gått ner vi säger nu 40kg o kunat hålla dom kilona borta mer än 1 år om äns de?

Jag vet att,att vi kommer att lyckas hålla våran övervikt borta sen när var o en når sin idealvikt..men jag bara undrar…

SaJo123
0

Känns som jag lär mig saker tack vara checklistan. Som att jag bör äta mer till lunch för att inte bli vrålhungrig till middagen. Och så tror jag att iochmed att jag inte är lika fettskrämd nu som förut - så kommer jag att ta mer hälsosamma val - jag får ju äta vad jag vill i VV.

Äter mer råvaror och Ren mat idag. Jag VET att det kommer att funka. Känner redan att det händer saker i kroppen. Vet att jag behöver komma igång bara och få lite hjälp på vägen. Och att det inte är fel att få hjälp.

SaJo123
0

Usch vilken dag. Var superhungrig när jag kom hem. Har ätit både macka och kola som jag hittade i skåpet. När jag registrerade det på vv så blev jag ändå glatt överraskad. Jag använde inte mina pp igår så jag hade 5,5 kvar därifrån och så har jag 30 kvar på veckobonus och 10 i aktivitetsbonus. Så jag har ändå inte "fuskat" för mycket utan ligger innanför ramarna för vad jag får äta.

Det var en sån befrielse. När jag gjort på detta sättet med LCHF, GI eller nåt annat tillfälle, så får jag sån ångest och så ger jag upp allt och känner mig misslyckad.

KBT-mässigt så tror jag den där känslan av att jag inte är misslyckad utan "hålllt mig inom ramarna" gör jättemycket för självkänslan. Med misslyckandet så kommer ju alla de negativa känslorna…. Nu kunde jag liksom "Skaka av mig dem" efter att jag bara registrerat mitt ätande…

SaJo123
0

-1,1 kg första veckan med VV-online! Hade nästan ställt in mig på att jag skulle gå upp med tanke på att jag ätit gott och varit mätt hela veckan! :-)

0,3 kg kvar till 82 (då har jag 10 kg kvar till 72.)

2,3 kg kvar till 80 (en magisk gräns)…

Så skönt att snön börjar smälta - det har varit riktigt otäckt på vägarna. Det var bättre med bara snö - den kunde man gå på. Nu är det halt och knöligt.

jobi55
0

hej hej

Grattis till den fina minskningen av vikten…själv blev det bara 0,1och det är 0,9 kvar till magiska 10% men jag kommer dit…hoppas på att väga runt 85 till midsommar men dit är det 6,9 kilo kvar

SaJo123
0

Vi håller tummarna för varandra! Var ute och "joggade" idag. Lite väl mycket snö kvar men det tar sig! Joggar en låt och går en osv…

Helajna
0

Grattis till din viktminskning och att du får känna dig nöjd och mätt:)

SaJo123
0

Idag var jag ute och "joggade"! :-)

Men jag har haft mens och super-super-sockersug hela veckan! Smygätit godis… *hmmm* Så dumt! Men jag äter och äter och är ändå hungrig. Börjar fundera på om det är detta med viktväktarmaten som gör att jag snålar med fel saker och äter för mycket frukt och det sätter igång mitt sockersug…

SaJo123
0

Blä, blä, blä! Upp 2,1 kg. Så nu väger jag 84,4…

SaJo123
0

Blä som sagt. Har visserligen haft mens sista veckan - men jag kan ju inte sticka under stol med att det också inneburit massor med godis, kakor, mackor, frukt mm… Massor med kolhydrater med andra ord.

SÅ deppigt!

Det som jag gjort bra = Jag har varit ute och joggat!

jobi55
0

det går upp o ner Sajo 123 själv stod jag still för två veckor sen förra veckan var det ett minus  på 0,1 o idag nådde jag mitt 10% mål o en minskning på 0,9

SaJo123
0

Det är så skönt att få peppning här på VIF. Tack jobi55! Glad Så skönt att det går bra för andra när man själv deppar! Jag vet ju att jag ätit för mycket ! Men det kanske jämnar ut sig i det långa loppet. INgen bra vecka - mens, för mycket av fel mat mm. Men jag ska fortsätta kämpa.

Maj ska jag ut och springa Vårruset! Och det går i alla fall bra med joggningen! I januari var jag helt slut av att bara gå 1-2 km - Nu orkar jag jogga 5 km! (joggar varannan eller två låtar efter varandra! Jippiii!!!).

inisklo
0

Skäms…så är det oftast,att man är för hårt till sig själv om vikten inte går ner osv…Men jag tycker,att det är bara + att man vet varför(oftast)man ska vara ärligt mot sig själv..för det är ofta så,att man äter för mycke o sen får man ta det lite "snällt"när man har mens osv kroppen är kanska avaserart arbetsplatsFlörtFast jag tror,att dom flesta känner sin egen arpetsplats bäst än nån annan,man ska bara lysna alla singnaler.Tungan ute

Du är jätte duktig som orkar jogga..det orkar inte jag o gillar inte heller,kanse just,att jag orkar inte..inte äns om jag väger som duSkrattandedet ser också så jobbit ut,precis som joggarna tar sista ande tag..Alltså såna som jag har sätt.

Jag har inte äns sätt nån som joggar leandet i läpparna där mot många som går raskt tagtOskyldig

SaJo123
0

Insiklo tack för peppningen! Tungan ute Jag gillar faktiskt att jogga - men det går inte så fort. Jag njuter av att sätta på bra musik och lyssna till den och känna att kroppen kommer igång. Men jag har inte orkat/kunnat springa/jogga på flera år. Först graviditeter, foglossningar, vrickade foten, övervikt, dålig kondition mm…

Riktigt jobbigt - med det ena efter det andra + förkylningar, ont i halsen, sjuka barn… Så jag njuter nog extra mycket av att KUNNA komma ut. har börjat med raska promenader och jag springer bara så länge jag mår bra. Presasar mig inte (än)! Skrattande