Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 3645 ggr
Calmare
0

Så här gjorde jag.

På tre månader gick jag ner cirka 17-18kg, tränade ingenting, la bara om kosten. Det är ett år sedan men jag håller fortfarande min målvikt. Glad 

Skippade snasket… dvs all som innehöll mer än 4g sockerarter per 100g. Exempelvis läsk, bröd, frukt, godis, ris ersatte det med mer kött, ostar och grönsaker. Flört

Chestnut
0

Med andra ord LCHF Flört

Är övertygad om att det är ett bra sätt att gå ner i vikt för många MEN inte för alla. Du är ju ett bevis på att det kan funka för vissa att ersätta kolhydrater med fett.

Bra jobbat, 17-18 kg på tre månader är mycket!

Med vänliga hälsningar
Chess

Zaphix
0

Grattis! Jättebra kämpat. :)

Jag skulle dock inte palla att äta så mycket fet mat som de gör i LCHF, blir illamående av fett.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Calmare
0

Tack tack, kött, ostar och grönsaker, mer protein än fett gissar jag. Flört

Jag äter nog mer åt Atkinshållet än LCHF. Dock är grundtanken om att hålla nere kolhydraterna gemensam och det som gör viktnedgången permanent. Glad

TjockaBerta
0

# 0

Kanonresultat, grattis. Hur har det gått med det berömda sockersuget man talar om? Har du känt av något sådant och i så fall hur har du löst det?

# 1, 2

Att utesluta mat med mycket kolhydrater är inte samma sak som LCHF.

>>>Malum domesticum<<<

Calmare
0

Tack igen! Det finns inget sockesug längre, inget småätande eller snaskande alls, så länge jag håller nere på sockerarterna/kolhydraterna. Glad

Det är när blodsockret sjunker som suget kommer, håller jag då blodsockret på en jämn nivå utan några skyhöga toppar så slipper jag suget. Flört

shintaida
0

Jag har inlett något liknande, INTE LCHF ("allergisk mot ordet"), Atkins eller GI-Noll kanske man kan kalla det? Obestämd

Började i förrgår tror jag och gått ner från 81,6 till 79,8 idag!

Eftersom min artrit är engagerad i alla mina leder nu (har varit det sen december), måste jag ta lättmorfin 3-4 ggr/per dag och Furix (vattendrivande). Det sista för att försöka få bort "vatteninkapslingen" kring lederna. Speciellt knän,höfter, fotleder och fötter.

Men jag försöker VERKLIGEN att ta mina stavar och promenera mina 4 km om dagen.

I förrgår gjorde jag det inte, för jag hade så ont och så var jag deppig för vikten, ja och för värken som hindrade mig så mycket.

Idag ser jag på solen, att jag ska ta min promenad igen. Skrattande

Igår var det så kallt och blåste, att jag frööös Tyst ordentligt och var röd som en pion i ansikte och på låren. Och så var det -6,7 grader i lä. Det blir ju mer när det blåser.

Så lätt snuvig/förkyld är jag idag. MEN 79,8 kg överväger det!

Känner mig såååå…..lätt!

Calmare
0

Du får kalla det vad du vill,,, Atkins, GI-noll, paleo-kost , kärt barn har många namn… Flört

Grattis Shintaida!

Det är lättare att ta sig ut på promenad framåt våren när solen hänger med igen och det börjar bli varmt Glad

Här är en kille som föddes för mer än tvåhundra år sedan som hade dragit på sig en kraftig övervikt, vilket lett till problem med leder, knän och problem med att gå på toaletten.  Han löste det på ett likande sätt… Flört

Chestnut
0

#3 Du har så rätt så, det är mera Atkins än LCHF! Fel av mig. Även om de är vääldigt lika på många sätt! Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Calmare
0

Denna länk har jag stor nytta av. Det är en tabell med olika livsmedel, allt från ägg, läsk, pasta, bröd, fisk osv. Det intressanta är att man på ett lätt sätt kan jämföra exempelvis mängden vitaminer, mineraler eller mängden socker/kolhydrater i livsmedel. Glad

shintaida
0

#9 Calmare

Jag använder matdagboken.se. Tyckte inte riktigt om Minmat.net. För i det andra, kan man lägga in sin motion också.

där ser man kaloriintag, fettintag, proteinintag och kolhydratintag. Och i det programmet visas allt, det Du beskriver. Vitaminer o sånt.

Jag är NOGA med att inte överskrida mitt kaloriintag.

Och jag ser till att fett och protein är ungefär lika om dagen. Kolhydraterna försöker jag också hålla i schack, så de inte överstiger 25 gr/dag.

Och TACK för grattiset! Det värmde så gott, så!

Calmare
0

Glad

SaJo123
0

Hmmm har alltid varit för lat för att fylla i såna matlistor… Kanske borde testa ändå…

Helajna
0

Grattis!
bra jobbat :)

jag har gått ned runt 22,5 kilo sedan i mars och nu har jag lyckats hålla den bra..(förutom att jag går ned lite till hela tiden utan att riktigt mena det:p )

Som #1 sa så fu ngerar givetvis inte alla metoder för alla, jag använde mig av viktväktarna och det är mitt livs bästa beslut att srkiva in mig där.

Jag äter godis och så ibland. men har valt bort vissa saker som ja ghåller starkt på, så som friterade saker, chips, strips, läsk, pizza med ost, panering osv.

Det gör att jag lättare får lite kontroll :)

Calmare
0

Tack Helena, Glad och grattis tillbaka till dig! Glad

Liiniz
0

En fråga från okunniga mig =P När det gäller frukten, det e väl ok att äta en frukt då och då??

Kan få mina sockersugsanfall som endast frukt brukar hjälpa att stilla. Har börjat äta en morot som mellanmål istället för frukt men när sockersuget kickar in så är moroten till ingen hjälp elr någon annan grönsak för den delen xD

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Calmare
0

För min del fungerade det inte att äta frukt av två anledningar.

#1 Det stoppade viktnedgången.

#2 Precis som du säger så underhåller man sockersuget istället för att bli av med det. Jag var tvungen att sluta med allt sött/snask.

Stek upp ett par smaskiga biffar med vitlöksmör eller liknande istället och ha i kylen(går snabbt att värma på i micron).

Klarar du tre, fyra dagar utan socker så försvinner det jobbiga sötsuget, det är som vilket kemiskt beroende som helst. ungefär som att sluta med nikotin.  Men det kan vara jobbiga dagar innan suget är borta, det är värt d! Glad

Jag håller tummarna Liiniz! gogogo!!

Liiniz
0

#16 Tack för tipset ska testa det =) godis äter jag inte längre, det enda söta är frukten, kommer bli jobbigt att sluta med men det kommer att bli värt det i sluändan =D Tack så mkt =)

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Nitro
0

Hmm, jag äter frukt varje dag som mellanmål.
Så länge man själv inte blir sötsugen av det så trodde jag det var ok.

Helajna
0

För min del så är frukt jätte bra!
det gör att jag får tugga på något då jag är sugen, gör mig mättare utan att bli "äckelmätt" samt att jag får energi.

nu tränar jag ganska mycket så frukt tar jag så fort jag kan efter träning för att inte värka i mig mat senare på måltiderna.

För mycket frukt är inte bra, men inget är bra av för mycket. 2 frukter om dagen ialla fall tycker jag är bra att äta, för att få vitaminerna och för att slippa att "vråläta" på måltiderna. det är viktigt att få små mellanmål så att kroppen helatiden vet att "det kommer mer mat" så att den inte sätter sig på svältläge.

[linda-pinda]
0

Alla gör som de finner bäst och så skall det vara. För min del så fungerar inte frukt som mellanmål alls. Då blir jag vrålhungrig på en kort stund (blodsockerkurvan leker berg- och dalbana!) och äter allt som kommer i min väg. Om jag skall äta frukt så måste det vara i samband med en riktig måltid. Alla fungerar vi olika och så här ser mina erfarenheter ut. :-)

Helajna
0

givetvis är det så :)
det är därför denna sida finns, för att vi ska dela med oss av våra erfarrenheter och därmed hjälpa varandra :)

tänk sådan tur att vi fungerar olika :)

Calmare
0

#18 Det är ok att äta frukt så länge du känner att det är ok för dig Glad Som jag skrev i #16 så la jag av med frukt av två huvudanledningar.

#19 Roligt att det funkar! själv tränar jag inte just nu, snön är inte direkt någon inspiration.

Jag äter två till tre gånger per dag, blir det mellanmål så funkar en "ölkorv" kanonbra! Smakar gott, innehåller mycket energi och knappt något socker.

Frukt är en sämre källa till vitaminer i jämförelse med grönsaker och den stora fördelen med grönsakerna är att du slipper sockret.

Apelsin förknipper man ofta med C-vitamin, men jämför med en paprika så får du 4ggr så mycket C-vitamin från paprikan men bara hälften så mycket socker. Glad Jämför gärna vitaminer nedan, siffrorna kommer från SLV.

Apelsin

Per

100Gram

Energi kcal:

52,00

Energi kJ:

216,00

Proteiner:

0,80

Fiber:

1,90

Kolhydrater:

10,80

Vatten:

86,00

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

0,10

Kolesterol:

0,00

E-mättade:

0,00

Mättade:

0,00

F-mättade:

0,00

Vitaminer:

A:

0,00

B1:

0,10

B2:

0,00

B3:

0,30

B6:

0,10

B9:

30,00

B12:

0,00

C:

53,00

D:

0,00

E:

0,60

Mineraler:

Fosfor:

20,00

Järn:

0,20

Kalcium:

46,00

Kalium:

158,00

Magnesium:

10,00

Natrium:

0,00

Selen:

0,20

Zink:

0,10

Paprika röd

Per

100Gram

Energi kcal:

31,00

Energi kJ:

130,00

Proteiner:

1,10

Fiber:

1,90

Kolhydrater:

5,20

Vatten:

91,10

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

0,20

Kolesterol:

0,00

E-mättade:

0,00

Mättade:

0,10

F-mättade:

0,10

Vitaminer:

A:

0,00

B1:

0,10

B2:

0,10

B3:

0,90

B6:

0,40

B9:

77,00

B12:

0,00

C:

200,00

D:

0,00

E:

3,20

Mineraler:

Fosfor:

24,00

Järn:

0,40

Kalcium:

6,00

Kalium:

218,00

Magnesium:

11,00

Natrium:

1,00

Selen:

0,20

Zink:

0,30

Helajna
0

ja men precis alla är olika :)

jo, jag vet, just den jämförelsen har vi prata om på viktväktarna för ett tag sedan, men jag har i alla fall svårt att ta fram en grönsak på mellanmålet, känns inte lika gott och kul som en frukt. Sedan så har jag mycket svårt för grönsaker utan tillbehör råa… men alla är olika:D

hur brukar du äta grönsaker till mellanmål? råa eller till något?

Calmare
0

Är man konstig, om jag säger att jag gillar stora-smaskiga-paprika-bitar råa och en bit ölkorv kanske? Glad 

Tidigare innan jag "la av" så hade jag lätt sagt att frukt är godare, men det säger sig självt, människokroppen "kickar" igång på sötsaker.

Jag tycker inte längre att frukt är godare än grönsaker, numer är frukt alldeles för sött.

Helajna
0

fy då! :)):
hehe ja, jag har jätte svårt för just paprika om den inte är tillsammans med något eller helt varm i gryta eller liknande:P

däremot äter jag massor med grönsaker till maten :)
sallad, paprikam tomat osv.. nu är jag inne på en avokadoperiod dessurom:p jätte gott i sallad :)

Calmare
0

Hehe… Paprika är kanongott även tillagat, tänker på thai- eller det kinesiska köket. Glad

Sallad är jättegott, gärna en medelhavshistoria med fetaost och oliver. Avokado helt smaskens! Tungan ute

Helajna
0

Ja! nu börjar det låta mer som min smak ;P

Zaphix
0

Apropå grönsaker, jag brukar äta sockerärtor till mellanmål. Knastrar och är så gott. :)

Bra källa till kalcium, natrium och järn.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Nitro
0

#28 Det äter jag med som godis på kvällarna. Skitgott =)

Lorita
0

Det finns frysta sojabönor, dom gillar jag att ha som fredags-gott

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

HannaM
0
Helajna
0

Det låter faktiskt gott :)

Calmare
0

#32 Det är det faktiskt oxo… :P

alexia27
0

Wow! det funkar! tio dgr och två kilo ner och ingen hungerkänsla!

Helajna
0

Grattis!:D

alexia27
0

Tack tack! det känns så bra! Glad

lchftjej
0

Äter ni LCHF här?

shintaida
0

Jag tror inte det är många, inte.

Dom brukar "hålla till" på Kolhydrater i fokus.

lchftjej
0

är jag inte välkommen här då?

[linda-pinda]
0

#39: Nu är inte jag ansvarig på sajten, men jag är övertygad om att alla är välkomna här! :-) För specifika tips kring LCHF rekommenderar jag att gå in på kolhydrater i fokus; där finns massor av kunskap och pepp! Men avseende viktnedgång så finns nog här inne på viktminskning lika många viktminskningssätt som det finns medlemmar och här finns även folk som äter LCHF, så jag säger i alla fall: varmt välkommen! :-)

Tillägg: det man kanske vill undvika här inne är regelrätta ordkrig om vilken metod som är bäst; det finns olika metoder som passar olika människor och med den grundinställningen så är alla här inne väldigt trevliga och peppande oavsett hur man väljer att äta! :-)

shintaida
0

Ack, JO DÅ!

Visst är Du det, vännen!

Jag är "gammal" LCHF:are, men det var inget för mig.

VÄLKOMMEN ska du vara! *kramar om*

lchftjej
0

tack så mycket, ja jag tittar in på kolhydrater i fokus också. Jag är lite överallt jag

Calmare
0

lchftjej, självklart är du välkommen! Glad hojta till om du har ngn fundering.

Calmare
0

Ooops, hittade en våg hemma hos en kompis igår, testade för första gången på ett tag, har visst gått ner lite till. Glad

fruktgumman
0

grattis

inisklo
0

# 42  Du är som jag ..lite överallt Flörtman bode gå ner i vikt av sånt farandeSkrattande

Har tänk här lite,o lite till…att byta fruk till grönsaker.För som jag har skrivit förut"nånstans"blir jag jätte hungrig om jag äter frukt…men jag gillar frukt som mellanmål osv.

Jag tar o provar…morötter redan i morgon som mellanmål.

alexia27
0

haha! ja, man växlar lite mellan forumen.

inisklo
0

Tungan ute….aaaaaaaaa det var här som jag skrev om det där mer frukt… jaa..jaa..Jag måste bara säga,att det har gått jätte bra,att knapra morötter som mellan mål i stället för nån frukt.O jag har inte märkt,att tänder eller öronen har växt nåntigSkrattandeo jag mår mycke bätre o är inte hungrig som för…sant som sakt.

Calmare
0

#48 Fantastiskt! Tungan uteFlörtGlad

inisklo
0

#49Tungan ute…till dig självSkrattande

Jaa-a vist är det för jag saknar inte nåt frukt heller…men jag kan inte helt vara utan nån socker.Jag har druckit jätte lite kaffe o där vill jag inte ha socker,men gissa va…har börjat dricka the o då kan jag inte ha det utan socker..men det blir inte mycke the per dag,men försöker ha starkt the då kanse jag slipper sockret?Obestämd

Du Calmare…du är duktigt o ta reda på all o lite till…kan jag be om en sak…FlörtTack …hur mycke äntligt LCHF metor kan en man som väger 115kg äta typ ost,ölkorvTungan uteosv har du nån aning om det,jag kan inte hjälpa han för jag vet inte alls hur mycke fet per dag kan nån äta fet.Har försökt kolla i kolisar i fokus men inte hittat svar.

Han vill inte skippa fet o tänker inte börja räkna pp!

Calmare
0

#50 Det e svårt med sockret, jag vet, jag har haft återfall i dagarna, kämpar nu som bara den med att "komma loss" igen….

jag är inge hejare på LCHF, kanske bättre att fråga dom på kolhydrater?

Men som jag spontant tänker - är han hungrig eller bara sugen? är han hungig så säg åt honom att äta lite.  Glad

Bara sugen? - Stanna upp två minuter och fundera lite, drick sen ett stort glas med vatten. Flört Detta förutsätter ärlighet inför sig själv…

inisklo
0

…#51…Obestämd jaa det  är svår den där med socker,men jag tycker,att det är bätre än för..för kunde jag köpa godis hur mycke som helst o äta upp allt på en gång.Nu kan jag köpa godis o äta då o då.Jag väljer bara typ VV salmiak,men i dag blev det vanligt salmiak…o har bara tagit ett par st…det går framot.Inte så sugen på nåt mer så som för..inte just nu.

Tack allafall för visat intressetGladhan kan kolla själv där i kolisar för jag trivs bäst här o kör med mitt.Fattade inte riktigt din sista delen av svaret bara sugen osv…Nå på andra sidan behöver jag inte fatta allt hellerFlört….

silivipTungan ute

Calmare
0

#52 Vad jag menar är att man måste vara ärlig mot sig själv. Är jag verkligen hungrig eller är jag bara sugen? Är jag hungrig, ja då äter jag. Är jag bara "sugen på något gott" så tar jag en tvåminuters timeout, dricker ett glas vatten och funderar över om jag verkligen behöver äta…. Flört Sen har suget släppt…  Hänger du med? Glad

inisklo
0

#53….jaaaaaaaaaaaaaa DET GÖR JAG….FlörtTungan ute

Calmare
0

#54 Vad bra… haha… Flört Tungan ute