Big Fat Lies
Min blygsamma översättning :
//Om vi komprimerar människans tid på jorden till ETT år så har vi bara odlat säd och ätit spannmål sedan igår, det var också då som vi blev kortare och tjockare.
Det är bara tio minuter sedan vi började äta processad vegetabilisk olja och det är då som hjärtsjukdom blev vår vanligaste dödsorsak.
Så efter att ha undersökt all mänsklig historia så kom "experterna" fram till den självklara hypotesen att vi borde äta mycket mer spannmål och vegetabiliskt processad olja!?!?!
Så, för vår hälsas skull borde vi äta mer av sådan mat som vi inte ätit under mer än 99% av den mänskliga historien… …
Hur kunde detta hända??? //
Hoppas ironin i texten framgår. Se videon - den är både rolig intressant samt ger tips om hur man förvanskar fakta för att hamna på omslaget till Times magazine… 
Läst 52 ggr, var det någon som såg videon? … 
Japp! Jag tycker att den är väldigt bra - och rolig! - , men så är jag också insatt i ämnet sedan tidigare. För någon som inte är det, utan som fortfarande tror på livsmedelsverket och lipidhypotesen så framstår den kanske som icke trovärdig tyvärr. Synd, för om folk bara fick upp ögonen för hur fel det blev när Ancel Keys' fejkade studieresultat fick stå modell för näringsrekommendationerna, så skulle många kunna må mycket bättre.
Hmm.. men den där videon har lika viklade resultat som de resultaten de talar om. :-P Då syftar jag på det där om att bortse från vissa delar av resultatet för att få ett bevis för den egna teorin.
De är inte endast kolhydrater och processerat fett som är boven i övervikt-dramat. I vieon har de valt att bortse från våran livsstil, alla kemiska tillsatser i maten, miljöförändringar osv osv.. listan är lång. :-)
Jag personligen har svårt att tro att människan inte är allätare som våra kusiner. Däremot är vi inte skapade för att äta processerad mat med en mängd tillsatser, samt ha en extremt stillasittande livsstil full med förorenad luft odyl.
Jag ser ju HELA dokumentären nu.
Vissa saker man redan visste, vissa saker som man inte ville veta och framför allt… Han som gjort den Hatar Morgan Spurlock.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Som Lindapinda skriver det är bara att instämma.
Norrbysa, precis, människan är en Omnivor det vill säga ett allätande rovdjur.
Men vi kan ju också säga att detta är en dokumentar som pushar för LCHF eller nån annan low carb diet :) Inte sticka under stolen med det
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Men fakta är ju ändå fakta: Ancel Keys fuskade med sin studie och trots att detta avslöjades ganska snabbt låter man fortfarande hans felaktiga resultat ligga till grund för näringsrekommendationer till hela befolkningar. I modern tid låter man dessutom företag som lever på att sälja tex margarin, socker och spannmålsprodukter stå bakom studier som skall visa vad som är nyttigt för människan att äta. Lägg därtill att personer som i sitt ämbete har till uppgift att agera experter i näringsfrågor avlönas av margarintillverkare och hamburgerkedjor… Man behöver inte vara för LCHF för att tycka att allt detta är åt skogen och även tro att många människor skulle kunna må väldigt mycket bättre om de råd de fick var baserade på vad människan sett till evolutionära fakta är avsedd att äta istället för på vinstmarginalen för somliga företag och enskilda experter. :-/
Dock håller jag med om andemeningen i Allamejs inlägg: man skall alltid titta på vem avsändaren är, oavsett vilket budskap som framförs. När man läser en vanlig dagstidning eller tittar på tv och de basunerar ut att ditten är nyttigt och datten är onyttigt och att nya studier visat detta, så skall man alltid kolla vem som beställt studien, vem som betalat för den, vem som genomfört den och hur den har genomförts. Därefter kan man bilda sig en uppfattning om huruvida det verkar trovärdigt eller ej. Detta jobb skall egentligen ligga på journalister och media i stort - det är deras uppgift att vara kritiskt tänkande och att källgranska! - men tyvärr har de flesta tappat den rollen och publicerar numera bara den information som de matas med rakt upp och ner.
Så, granska källor och var kritiskt tänkande är mitt råd till folk i allmänhet, vad det än gäller! :-)
/Linda

#3 Instämmer med dig!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#7 Linda har helt rätt, Ancel Keys fuskade fram sina resultat och dagens kostråd vilar på dessa dåliga grunder.
#3 Norrbysa har också rätt det är inte bara kolhydrater och processat fett som är boven i överviktsdramat(men dom är definitivt dom största enskilda orsakerna). Detta med tillsatser - det är läskigt vad livsmedelsbolagen trycker i vår "mat".
#6 Allamej, dokumentären pushar för LCHF? tycker du?, jag tycker att den talar om att människan inte har ätit spannmål eller processat fett under huvudelen av sin existens.(mindre än 1% av människans tid på jorden har hon ätit bröd)

Calmare, Hare du sett hela dokumentären? Isf. så vet du att han drar ner på kolhydraterna och äter mer fett för att gå ner i vikt. Om det inte är vad LCHF går ut på så måste jag nog läsa på om det igen för då gjorde jag nog tokfel när jag åt det
Allamej, jadå jag har sett DENNA video som det länkas till. Jag tror du blandar ihop denna video med någon annan video du har sett. 
Denna video handlar INTE om någon speciell person den handlar precis om det som jag skrev i initialinlägget. 
Denna video är ett kort utdrag ur en dokumentär som heter Fat head. Om man ser den så förstår man bättre vad jag pratar om. :)
… … … 

Inom alternativmedicinen som jobbar mot just kost och hälsa blir det allt vanligare att man tar avstånd från just spannmål. Vete står tydligen i en klass för sig och vissa som tagit bort vete ur kosten blir friska från svåra sjukdomstillstånd och våldsamt sjuka om de äter vete igen.
Själv har jag tagit bort vete ur min kost, och då rök annan säd med utom havre emellanåt, och oj vad frisk jag blev i min mage. Den har bråkat rejält sedan jag var barn men ingen läkare har hittat något fel, men när jag själv tog bort säden så blev den frisk!
Så jag tror att säd är en del av problemet MEN jag tror även att det handlar om HUR vi odlar och förädlar spannmålet idag! Vi använder en massa olika konstgjorda giftiga medel för att det ska gå snabbt och hållas friskt från röta och skadedjur, och sedan när vi stressat upp säden ur en utarmad jord så processar vi den så att inget vettigt finns kvar i den!
Sådant tror jag påverkar väldigt mycket det med och det går inte ta bort ur resonemanget. Kanske skulle vi kunna äta betydligt mera säd utan att bli sjuka om vi odlade den annorlunda än vi gör idag.
Statens Livsmedelsverk har lite mer information om allergi mot spannmål och glutenintolerans.

#10 Jovisst Allamej, det verkar som om du har missförstått hela grejen.
Temat för det här forumet är visserligen viktminskning, men LCHF är inte en "diet" i den meningen som ofta används när viktminskning diskuteras, och LCHF handlar inte i princip om viktminskning, även om det är en naturlig effekt för den som är överviktig. Jag, som väger ungefär 60 kg har ingen orsak att minska i vikt, och jag gör det inte heller, men jag äter väldigt lite kolhydrater och baserar mitt energiintag huvudsakligen på fett. LCHF handlar om hälsa, inte viktminskning. Om vikten är ett hälsoproblem, då sammanfaller det, men LCHF är inte pro primo ett sätt att gå ner i vikt. Det är ett sätt att förhålla sig till vad man äter och att därigenom vinna bättre hälsa. För tjocka innebär det att de blir mindre tjocka, men för den som inte behöver minska i vikt leder den inte till viktminskning.
Inkanyezi, Du känner inte mig, har ingen aning om hur jag dels uttrycker mig och dels vad jag har gjort och inte gjort.
Vi diskuterade Big fat lies. Jag trodde dock att vi diskuterade Fat head, som dokumentären heter i sin fulla form. Därav mitt fel.
Jag vet precis vad LCHF är. Jag har själv ätit enligt denna princip och jag har inget som helst problem med detta. För tillfället så äter jag det som jag kan äta pga. sjukdom. Det är ingen sjukdom jag planerar att ha för resten av livet men den gör att jag har seriösa besvär att äta punkt.
Innan du har rätt att komma och förminska mig så ska du först och främst ta reda på fakta.
För just nu så är jag bara glad om jag får i mig nånting. Jag är den fetaste undernärda personen du kan träffa.
Om jag går tillbaka till LCHF vid ett senare datum återstår att se. Men försök få dina fakta rätt innan du dömer ut mitt intellekt.
Men om nu LCHF handlar om hälsa så undrar jag varför så många blir sjuka av LCHF. Det är ju bara att kolla in på LCHF forumet här på iFokus. Dagligen skriver folk om hur dåligt dom mår, endra får dom gallstenar, blir yra, går upp i vikt i sället för ner i vikt, får besvär med magen, återkommande förkylningar, sår som inte läker och en massa andra problem drabbas dom av. Jag kan inte förstå hur det skulle kunna handla om hälsa? Kollar man dessutom in på hur deras näringsintag på „minmat" ser ut, ser man ju också klart och tydligt en massa brister på både det ena och det andra. Med en hälsosam kost är det ju inte meningen att man inte klarar sig utan en massa kosttillskott som t.ex. vitamin C. En hälsosam och allsidig kost innebär ju att man får i sig alla viktiga vitaminer, mineraler, spårelement och dom rätta fetterna och dessutom i rätt proportion med varandra. Sen behöver man varken äta kakor, godis, chips, grädde, färdig mat, konserver (konsververingsmedel är skadligt), dricka läsk, alkohol och äta annan skräpmat. Sådant kan man helt enkelt avstå ifrån helt och hållet och det var precis det som jag gjorde när jag var överviktig, sjuk och mådde dåligt. Jag började alltså att äta en sund och nyttig kost. En kakbit äter jag ungefär en gång i året och nu är jag frisk och mår bättre än någonsin och har dessutom gått ner till idealvikt.

Att LCHF inte lanseras som en kost för viktminskning är ju ytterst märkligt att påstå anser jag. Ät dig ner i vikt, varför går jag inte ner i vikt, njutningsmetoden osv osv är namn på böcker och benämningar på metoden för att tappa i vikt, så att påstå något annat framstår ju enbart som fånigt.
De som väljer den kosten utan att ha problem med övervikt är försvinnande få, för varför skulle de som är fullt friska och normalviktiga byta kostvanor? Om de inte har andra problem förstås och då finns det ju annan anledning.
Dessutom fungerar inte metoden för alla, alla blir inte friska och går ner i vikt och så länge man inom lchf-rörelsen vägrar acceptera dessa fakta kommer den att fortsätta betraktas som något av en sektliknande rörelse där medlemmarna uppfattas som lite lätt hjärntvättade i sitt eviga mässande om kosten fantastiska fördelar.
För min del tycker jag att LCHF är en fantastisk kost för de personer den passar för, de som blir friskare och mår bättre.
Men jag anser att den är väldigt dålig för de som mår dåligt av den, man kan bli oerhört sjuk av den om den inte passar ens korppskonstitution, vilket alla vi som drabbats av sådant kan vittna om.
Så jag brukar säga, prova den och utvärdera sedan! Byt kost om du inte mår bra! Hur enkelt som helst!
#19 Hoppfull. Ja det kanske är få som väljer LCHF utan att ha övervikt. Men jag är iallafall en av dem. Och nej, jag har inga andra hälsoproblem heller. Du undrar varför man skulle byta kostvanor om man är fullt frisk och normalviktig. För min del var det så att jag bytte kostvanor för att det är min fulla övertygelse att det inte är nyttigt att dricka läsk varje dag, äta pizza en gång i veckan, godis 2 gånger i veckan och 7-10 mackor varje dag, såsom jag gjorde tidigare. även om jag tyckte det var jättegott och inte mådde ett dugg dåligt av det. Därför bytte jag kostvanor

#17 Du drar höga växlar på sånt som jag inte har påstått om dig. Läs om och se om du kan fatta vad jag skrev.
Att det sedan finns massor av människor som har snöat in på att "gå ner i vikt" är ju ingen direkt nyhet, men jag börjar tröttna på att det ständigt tas upp som huvudskäl till att välja hur man vill leva.
Men det här forumet handlar ju vad jag kan se om just att minska i vikt, och det tycks ju ändå inte vara vare sig din eller min melodi.

#20 Jag riktade inte mitt inlägg till dig eller någon specifik människa.
Men att byta kostvanor för att bli nyttigare behöver absolut inte betyda att man byter till LCHF. Det finns massor av andra kostsorter som gör människor friska och glada.
Fast jag håller självklart helt med dig om att det du skriver att du åt tidigare inte är särskilt nyttigt. Själv har jag aldrig i hela mitt liv ätit så 
Men snälla Inkanyezi. Jag har nu redigerat mitt inlägg som svarade på ditt eftersom jag skrev fel. Jag är en otroligt fet, underNÄRD person.
Jag har blivit det pga. ett misstag jag gjorde 2001. Misstaget är nu åtgärdat men jag lider fortfarande av komplikationer av detta.
Att du sätter igång och mästrar mig för att jag har sett en dokumentär och berättar vad DEN handlar om genom att påstå att jag inte vet vad LCHF går ut på går mig en smula på nerverna.
Om du vill att jag ska dra upp exakt alla orsaker till varför du har fel om mig och varför jag inte äter LCHF när jag är så väl medveten om dess fördelar så kan jag göra det men då tar jag det i PM för jag vill inte att varenda liten ynka pyttebit av mitt liv ska läggas ut på öppet forum för att överbevisa en liten man.
Läs om, läs rätt och kom sedan med en ursäkt. Du är välkommen att söka mina inlägg på kolhydrater.ifokus också

#23 Jag hade tydligen fel om det där med vikten, men i övrigt ingenting, och jag har inget att be om ursäkt för. Läs en gång till, så ser du att i mitt första inlägg har jag inte fällt något omdöme om dej. Endast den första meningen innehåller en hänvisning till vad du har skrivit, ingenting om dig som person.
Min missuppfattning om din kroppshydda behöver du ju inte korrigera, det var en missuppfattning helt enkelt. Allt framgår ju inte av vad man skriver alla gånger. Hur som helst, så står jag för vad jag har sagt, och jag ser att du försöker förminska mig i ditt sätt att bemöta mig, men det bryr jag mig faktiskt inte om. Jag kommer inte att sätta några epitet på dej, och jag tänker inte be om ursäkt för sånt som jag inte står för. Om du vill tro att jag skulla ha "mästrat" dej, så varsågod. Det bjuder jag på.

Ja, och då vill jag gärna bemötas med respekt och inte med förklenande epitet. Jag har inte uppträtt respektlöst, och jag tycker att det är fullt rimligt att bemötas med respekt.