Förändring
Att gå ner i vikt handlar om förändring. Du måste ändra nåt - dina matvanor, dina motionsvanor eller båda. Förändring är inte enkelt.
En teori kring förändringsarbeta är "Fyrarummaren".
Den delar upp förändringen i 4 faser:
Inspiration/förnyelse (Skapande förändring)
Förvirring och konflikt (missanpassning)
Förvirring och konflikt (Pseudoanpassning)
Nöjdhet (anpassning)

Nöjdhet
Anpassning. Allt känns rätt bra som det är. Ingen önskan om förändring. Avspänd behärskning av situationen. Realism. Ringa själviakttagelse. Upplevelse av att vara vanlig, som vem som helst.

Inspiration/förnyelse
Skapande förändring. Känsla av att vara i utveckling. Aha-upplevelser. Känslorna obundna. Öppen, intensiv kontakt med nuet. Känslor av gemenskap. Starkt självförtroende. Energi, klarhet. Radikala idéer. Vilja att påverka.

Förvirring och konflikt
Missanpassning. Något är eller känns fel, men jag vet inte om det är mig eller andra det är fel på. Självupptagenhet. Tillbakahållna känslor av rädsla, ilska eller ledsenhet. Mindervärdeskänslor. Dålig kontakt med andra. Tvivel, osäkerhet om vad som är rätt och/eller vad jag vill.

Censur
Pseudoanpassning. Ansträngd självbehärskning för att upprätthålla ett mönster som känns ihåligt eller genomföra en uppgift som känns tveksam. Inga klara känslor. Nuet är ansträngande, tomt eller mekaniskt. Irritation. Upptagen av min bild i andras ögon, av att hålla masken och spela spelet.

FÖRÄNDRINGAR RUBBAR JÄMVIKTEN
All förändring av betydelse är i någon aspekt krisskapande. Vi kämpar med vår förändringsfobi, där vår svaghet är rädslan för det annorlunda, rädslan att ta steget ut i det okända.
Förändringar blir komplicerade, stökiga och riskabla – de sker sällan enkelt och smärtfritt. Men förändringsförmågan är viktig för din framtid. Många anser att reaktionsprocessen förändring tar för lång tid. Man har förväntningar på att omställningstiden ska vara avsevärt kortare.
Så sant!
Att förändra årslånga vanor är inte lätt, särskillt inte kring en sådan sak som mat. Du kan slänga cigaretter, snus osv…sänga in dig i ett rum utan dessa.. men du kan inte stänga in dig utan mat, för man måste ju äta!