Mín berättelse
Jag har alltid varit kraftig, sen jag föddes. Jag har alltid varit den som vägt mer över normalkurvan när man vägde sig hos skolsköterskollan och hur hon alltid kommenterade detta. Efter detta hatade jag att väga mig hos skolskötersköterskan. Jag har blivit retad för att jag var mullig. Så småning om växte jag, kom in i tonåren och började träna. Vid 19 års ålder slutade jag med fotbollen och diverse andra aktiviteter. Jag satt oftare hemma, mådde dåligt. Började äte godis, fika för att jag mådde dåligt. Jag flyttade hemifrån och jag fortsatte med att tröstäta/hetsäta. Jag gick upp i vikt men blundade, jag var ju ändå så ful. Åt för att jag mådde dåligt, mådde dåligt för att jag åt. Allt blev bara en svart neråtspiral. Så en dag för ett år sen ställde jag mig på vågen, den visade 90,5 kg till mina 166,5 cm hade ett bmi på 33. Gick till min läkare i hopp om att få typ reducil utskrivet men rfick ett blankt nej, hon tyckte det fanns bättre vägar att gå än att äta piller som man fick rännskita av om man åt fett. Fick en remiss till en kurator för att prata. Sagta men säkert bestämde jag mig, jag skulle gå ner i vikt. Jag började gå promenader, en till två ggr om dagen. Skippade allt fika, godis, läsk, alkohol, chips, hamburgare, pizza. Åt efter tallriksmodellen, mindre potioner mer grönsaker och grönsaker före jag åt mat. På detta sätt lyckades jag gå ner 25kg. Jag har innan jag gick ner fått mycket pikar från min familj om att jag borde gå ner i vikt och att jag blivit tjock. Mamma är en GI anhängare och tyckte att jag skulle prova GI för det har hjälpt henne så mycket. Nog funkade Gi för mig med, men jag hade svårt att hitta variation och så. Jag tror att GI är bra, det gäller att hitta någonting som funkar för en själv, inte bara vad alla andra säger har funkat för dem.
Sen tror jag också som i mitt fall jag hade jälp att stor hjälp av min kuratorskontakt, så jag fick hjälp att bryta mitt beteende, jag insåg att jag åt för att trösta mig själv, för att jag tyckte synd om mig själv, var ledsen, ensam m.m
Så till alla er därut, jag skickar en peppning till er som försöker gå ner i vikt, fortsätt kämpa och hitta eran egen väg om det då må vara genom GI, viktväktarna, bantningspiller - bara det fungerar för er!