Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 2378 ggr
willowpysen
0

Hanna-pannas vikttråd!!!

Var hos gyn-läkaren förra veckan och tog prover, har troligtvis PCO eller PCOS, men i vilket fall så var han angelägen om att jag ska gå ner i vikt, då jag har ett BMI på ca.32. Har testat det mesta, viktväktarna, tallriksmodell, nutrilett, GI, LCHF….. Det sistnämnda har funkat bäst, fast jag trillar alltid tillbaka och vill ha all möjlig mat :( Just nu är jag tillbaka på ruta ett och vet inte vilken livsstil jag ska välja. Vill kunna äta allt, men inser att jag behöver dra ner ordentligt på portionerna, motionera mera och sluta tröstäta. Gått ganska bra senaste veckan….. Funderar på om man skulle ta hjälp av alli?? Nån som vet vad det kostar?

"En stund i taget - här & nu"

Zaphix
0

Jag tycker du ska satsa på att äta allsidig kost, försöka få med de flesta delar ur kostcirkeln, äta regelbundet och i måttlig mängd. Äta mellanmål.
Tror inte det här sättet gör att man rasar i vikt snabbt, men man går sakta men säkert nedåt och hittar den vikt man bör ligga på. Jag tror att kroppen har en balanserad vikt den vill ligga på, och äter man normalt och bra så kommer man hamna där.
För att lära sig hur man ska äta, vilket jag tror att man måste lära sig efter att ha ätit fel länge, så är det nog bra att läsa en massa. Kanske gå med i viktväktarna eller liknande.

Tycker det också är viktigt att lyssna på kroppen och se vad den vill ha. Känner man att man suktar efter havregrynsgröt, hårdbröd eller sånt, så vill kroppen antagligen ha fibrer. Alltså äter man fibrer.
Djuren klarar ju av att äta det de behöver, varför skulle inte vi kunna det?
Vi har hästarna på fri tillgång på mat i hagen, de äter när de behöver, och går ifrån maten när de är mätta. Känner de att de behöver fibrer, ja, då går de och tuggar på träd.
Jag tror att vi skulle kunna fungera på samma sätt, ifall vi lyssnade på kroppen.

Men framför allt hitta en motionsform du tycker är rolig och börja motionera.
Är mindre lätt att hitta motivationen till motion ifall man inte tycker att det är roligt.
En bra sak kan ju vara att gå med i en klubb/lag. Korpfotboll, basket, kampsport, yoga, volleyboll eller nåt annat som man tycker är roligt. Är ofta bra sammahållning  och man peppar varandra. Där handlar det heller inte om att fokusera på att gå ned i vikt, utan att bli duktig på det man gör. En bisak är ju att man går ned i vikt. :)
För att orka motionera så fungerar det i alla fall inte för mig med pulverdieter och sånt, utan jag måste äta varierat och bra för att orka.

Det allra viktigaste är dock att bestämma sig för att man ska lyckas nå sitt mål och vara fokuserad. Har man minsta tvivel om att man kommer lyckas så kommer man heller inte att lyckas.
Har man inte den egentliga viljan och är fokuserad så kommer ingen diet fungera, för man kommer bara fuska eller bryta den efter ett par dagar.

Nu har jag flummat färdigt. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[SarahOhrn]
0

Läs tråden "Alli" här som vi diskuterar i just nu om för- och nackdelar! :) Om du är intresserad av det.

En 2-veckorskur kostar 350 kr ungefär (minns inte exakt) och en månadskur 530 kr eller nånting sånt.

willowpysen
0

Tack tack. Jo, jag vet att jag behöver äta allsidigt och i måttliga mängder, och framförallt äta SAAAAKTA, så man hinner känna efter när man blir mätt. Men samtidigt skulle jag vilja ha hjälp på traven med en kickstart att gå ner de första 10 kg ganska snabbt så man bara kan fortsätta med ett sunt och balanserat liv och gå ner resterande nästa 10kg. Jag är 176cm och kommer jag ner 20kg så skulle jag vara nöjd tror jag ;) Funderar på att testa alli. Min gynekolog föreslog att jag skulle testa ngn medicin för viktnedgång han sa att det har kommit läkemedel receptfritt nu och jag tror det var alli han menade.

Läste på om PCOS och kvinnor med den sjukdomen har 7 gånger så hög riska att få typ2-diabetes, så nu känner jag mig så motiverad att gå ner i vikt. Jag vill ha mer energi. Jag motionerar gärna, mer än gärna, tycker jag mår bra psykiskt av att röra på kroppen, raska promenader med hunden, styrkeövningar på wii-fit-plus. simmning. och så mycket rörelseri vardagen som jag kan få in ;)

[SarahOhrn]
0

Vad är PCO o PCOS?

Jag tror nog det är Alli då det är det enda viktminskningspreparatet som är receptfritt o är läkemedel.

willowpysen
0

PCO är cystor på äggledarna och PCOS är som PCO fast med en hormonrubbning oxå. Jag har inte fått provsvaren än men med ultraljudsundersökningen visade PCO.

shintaida
0

PCO är väl VATTENCYSTOR, om jag inte minns fel? Har själv haft det. Och det i stora klungor!

Det svider/gör ont när dom brister.

Blev av med dom när jag började med P-spruta. Också PMS:en försvann. Så nu mår jag bra igen.

Men jag fick livmodertappscancer och blev opererad. Och dom fann mer cancer än vad dom såg på ultraljudet. Höll på att förblöda av eländet, för dom tog bort det med laser. Miste ca 1 ½ liter blod. Sen steriliserade jag mig.

Det var OT, men ville berätta.

Ska inte kapa tråden något mer. Förlåt.

[SarahOhrn]
0

Okej! :S Det låter inte så trevligt… Nu blir man ju orolig att man skulle ha nåt sånt… Kan man inte få barn då om man fått det? Eller kan dom försvinna av viktnedgång o sånt?

Förlåt vill inet förstöra tråden blev lite nyfiken bara ! =)

shintaida
0

#7 Sarah

Det ska inte vara några barnproblem med det. Så Du behöver inte vara orolig alls!

Att/om dom försvinner, beror inte på någon form av vikt. Dom kan komma, som på mig i hundratal och sen försvinna helt.

Jag vet faktiskt inte om det är något hormonellt hos kvinnan som bidrar till dom rackarna.

Fråga hos barnmorska eller VC. MEN var INTE rädd för det! Det är inte farligt. Det KAN bara svida så förbannat i magen/äggstockarna när dom brister!

willowpysen
0

Enligt min gyn. KAN övervikt vara en bidragande orsak, även antidepressiva medel KAN påverka. I vilket fall så är det bra om man kan åtminstone gå ner några kilo, hälsovinsterna är många ;)

Har två underbara pojkar på 6 år och en som snart är 4 år, och jag längtar efter en trea…. även om det är delade meningar om det här hemma =S Men OM jag någon gång mer blir gravid så vill jag inte börja graviditeten på 98 kg. >Första gången jag var gravid samlade jag dessutom på mig en massa vätska och vågen stannade på hela 118kg på förlossningen, det var tungt.

Från det ena till det andra, känner mig lite tveksam till alli, med tanke på att man måste äta så fettsnåla produkter. Tror jag mer håller mig åt LCHF-hållet eller åtminstone GI-inspirerat. Läst "Vägen från 137kg" och känner mig inspirerad igen ;) Känns som om jag skulle kunna äta regelbundet, mindre portioner fast med riktiga och naturliga matvaror. Tror jag kör på den strategin och uppdaterar här hur det går ;)

shintaida
0

Vad säger Du om frysta bär?

Äter det minst två ggr om dagen.

I vissa är det en del kolhydrater. Men jag uppfattar dom som "snälla". Så jag äter bär med vispgrädde eller creme fraiche eller keso.

Försöker köra ett Atkins-GI på något vis.

Tycker inte om LCHF. Var med, men blev hjärntvättad där, tyckte JAG, alltså!

[SarahOhrn]
0

#10 Jag måste hålla med dig. Jag klarar inte LCHF för det första och jag är INTE fettskrämd på något sätt, jag äter ju bara fettsnålt för att Alli funkar bra på mig. MEN jag KAN inte få i mig allt fett man ska ha i sig, grädde i théet, ägg o bacon till frukost, det blir för mkt fett för mig… Dessutom klarar jag mig inte utan kolhydrater alls nästan =) Då är jag mer för att hålla lite jämnare bland allt. Och jag kände också att man blir lite hjärntvättad, och dom enda som verkligen är ANTI allt annat är dom som äter LCHF, dom enda jag hör som är och gör propaganda nästan är dom som äter LCHF, hör inget sånt om GI-metoden t ex.

shintaida
0

#11 Sarah

DÄR håller jag verkligen med Dig!

#0 Wollowpysen!

Hur går det för Dig? Obestämd

willowpysen
0

Är inne på mina andra LCHF-dag…. Men jag äter ägg och bacon till frukost om jag känner för det, är jag sugen på fil så äter jag det med frön, nötter i och kanske bär, eller lite hackat äpple eller päron…. Jag kör mitt eget race med LCHF…. Lite LCHF/GI kanske…

willowpysen
0

En sak som jag får jobba med hela tiden, men lyckats ganska bra med under denna helgen är att äta saaaaakta…. Njuta av maten, dofterna (inte alltid så lätt när man har stimmiga förskolebarn vid matbordet, men ändå)….. Jag har alltid haft så lätt för att glufsa i mig allt möjligt skräp på stående fot för att sen tycka att jag har ju inte ätit så mycket…. Men om man skulle lägga ihop allt som jag i vanliga fall äter, inklusive massor med kardemummaskorpor och bregott på kvällen så blir det en värre kalorichock… och dessutom massa snabba kolhydrater som frisätter insulinet och lagrar in fettet riktigt ordentligt i rumpan ;) Ska väga mig senare idag och ska göra så en gång i veckan + kolla midjemått (eller måttet där det borde finnas en midja). Känner mig oförskämt pigg just nu, men det kan vara att kroppen hamnat i ketos nu, då kan man ju bli pigg och upprymd ett tag…. Jag vill bara inte halka av banan igen, för jag vet inte om jag orkar resa mig igen efter ett regält fall??? Hade varit så skönt att någon gång få uppleva hur det var att ligga på normal vikt….

SaJo123
0

Oj, äta långsamt, det är något jag bevöver träna på!

Bra tips!

[linda-pinda]
0

Äta långsamt är ett bra tips, då hinner man dels njnuta av maten och dels känna när man är mätt. Jag har jsälv problem med den biten: slänger i mig massor av mat på rekordkort tid… Skall också börja tänka på det igen! Jag fick ett tips en gång: lägg ifrån dig besticken mellan varje tugga. Jobbigt, men det gör att man saktar ner rejält!

willowpysen
0

Tappat bort drygt 1 kg den senaste veckan…. Om någon hittar det så behöver ni inte lämna tillbaka det, jag har många fler som jag inte har ngn användning för hi hi ;)

Har tränat på min wii-fit plus idag som jag skrev upp i motionstråden, skööönt, känner mig pigg och glad :D

SaJo123
0

Bra jobbat Willowpysen!

willowpysen
0

Japp, så har man trillat dit igen för sju-hundra-femti-elfte gången…. Bakat lantbröd och ätit för mkt, ätit för mycket hela helgen och LCHF-tänket försvann helt i det blå. Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till…. LCHF är gott och bra MEN….. jag vill kunna äta godis när det är helg, jag vill kunna äta ljus choklad ibland och bröd, bullar osv någon gång…. Givetvis kan man ju inte käka sånt varje dag, men någon gång, Så nu funderar jag på att köra mitt eget race, äta mindre portioner helt enkelt, mer grönt och inga stora mängder spannmål. Äta god och nyttig mat som man är sugen på och njuta ordentligt av maten. Lite knep att ta till kan ju vara att fylla magen med vatten före maten, byta ut ett mål om dagen med allévo-shake, koka soppa och äta det som kvällsmat. Men jag vägrar byta ut mina älskade mejeriprodukter mot Light-varianter, Däremot minska ner på mängden. En ny vecka imorgon och jag ska INTE väga mig (tror jag inte iaf), usch vad jag är trött på att vara fet, Håller på att läsa en bok som heter "franska kvinnors smala hemligheter" och den är intressant, rekommenderar att låna den på närmsta bibliotek ;)

[SarahOhrn]
0

#19 Skippa allevo, rent ut sagt onödigt då dom kilona oftats kommer tillbaka. Ät riktig mat i mindre portioner i stället…

Jag rkommenderar viktväktarna, jag kan äta ALLT och synda på helgen ändå går man ner =) Helt perfekt.

Dessutom blir det samma kostnad för Viktväktarna online som allevo i månaden skulle jag tro =)

willowpysen
0

Har allevo i skafferiet ;) Nödproviant om jag inte orkar/hinner laga till ngn lunch att ta med till jobbet.

Ska först testa igen med lågkolhydratmodellen fast inte så extremt strikt, och vill jag absolut äta lite av "ej godkända livsmedel" på helgen så får det väl vara väldigt begränsat, eller helst inget godis, men om jag bara måste ha lite smågodis så kan man ju nöja sig med liiiite efter maten ;) och då välja något som jag verkligen tycker är riktigt gott i mindre mängd och inte proppa i mig en massa som egentligen inte är så väldigt gott bara för sakens skull.

Plockat fram stegräknaren igen och ska försöka gå så mycket jag kan utan att övarbelasta fotleden som ömmar vid överansträngning. Har inopererade skruvar och grejer som kanske ska plockas bort, var på röntgen förra veckan så får vi se vad doktorn säger.

willowpysen
0

Att trolla med kläder!

Kläder är så fantastiskt roligt tycker jag, helst om man hittar ngt snyggt som passar och som man trivs i. Inte alltid så kul att stå i en obarmhärtig provhytt när valkarna väller ut och man väger närmare 3-siffrigt Skrikandes. Men så förra veckan bara sprang jag på världens snyggaste vår/sommar plagg till helt överkomligt pris, en snygg beige klockad kjol med ett snyggt skärp i midjan och en gröntonad blus till det och det där, tro det eller ej, trollade bort valkarna runt midjan och den stora baken såg plötsligt mindre ut. Fatta vad glad man blir när man hittar något som man känner sig fin i. Gå ner ett par kilo så kommer det att sitta ännu snyggare Skrattande. Plockat fram min älskade jeanskappa, och den spänner över brösten så där blev man oxå motiverad att gå ner i vikt, för våren kommer snart och då kan vi lägga undan alla bylsiga vinterjackor och fram med lättare kläder och då hade det ju varit hur kul som helst om man kan knäppa vårjackan utan att det spänner. Nu blev jag motiverad igen Cool

Helajna
0

Vad kul!:D
Man kan hitta motivation överallt och det är så underbart då den kommer tillbaka :)
Stort lycka till:D

[YlvaP]
0

Skrattande

willowpysen
0

LCHF eller inte…. Just nu är det inte, gått upp ett halvt kilo den senaste veckan och det är mitt eget fel för jag har tuggat mig till det själv. Ska försöka äta balanserat, mindre portioner och typ tallriksmodellen. Jag orkar inte just nu hålla på med att förbjuda mig själv att äta det eller det, utan äta lite av varje och försöka tänka att jag kan välja vad jag vill äta…. allt men inte alltid ;) Satte upp som mål på min wii-fit+ att gå ner 3 kg de första två veckorna och sen kanske 1/2 -  1kg i veckan. Jag vill kunna äta gott äta mig mätt och röra på mig varje dag, tror det kommer att gå om jag bara hittar någon balans i vardagen!!!