Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 17526 ggr
[YlvaP]
8

Tips på kalorisnål mat

Hej alla där ute. Jag undrar om det finns någon som vet någon kalorisnål mat jag skulle kunna äta. Det är lite enformigt med sallad.

gillargodis
1

Varför måste den vara kalorisnål? Jag tycker smaken är sämre på mager mat. Typ mager ost, som en torr skosula. Tacka vet jag lagrad fet ost. Men vill du absolut ha magert så är det väl light som gäller, minikeso, lättkesella, och en massa sallad som du säger. Tråkigt

[Norrbysa]
2

Köp en kokbok! :-) Den här är ganska bra: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=140752383X

Och det finns MASSOR att finna på nätet! Sök tex. på: Kalorier Recept

PÅ bara några sekunder hittade jag bland annat:

Lax med currytäcke, 4 port, 97 kcal per laxfilé.
Ingredienser:
4 laxfileér a´ ca 175 gram
40 g färska fullkornsbrödsmulor
1½ msk currypasta
1 msk hackad färsk koriander
Garnering: Citronklyftor
Salladsblad (kan uteslutas)

1. Sätt ugnen på 180 grader. Kasta alla fina laxben och skölj filéerna lätt. Torka dem på hushållspapper.
  2. Blanda brödsmulor, currypasta och hackad koriander väl i en skål.
  3. Lägg varje laxfilé på en bit folie och klappa in currybrödsmulor över ovansidan. Lägg en annan foliebit över och lägg paketen på en eller två bakplåtar.
  4. Ställ in plåtarna i ugnen 10 minuter, ta bort den översta folien och baka i ytterligare 10 minuter eller tills laxen är mör. Garnera gärna!

Kinesisk citronkyckling, 4 port, 96 kcal per portion.
Ingredienser:
300 gram urbenade kycklingbröst utan skinn
Hackade färska örter till servering.
Marinad:
1½ dl färskpressad citron.
1 msk ljus soja.
1 msk majsmjöl.

1. Skölj kycklingbrösten lätt och torka dem på hushållspapper. Skär dem i nunsbitsstora tärningar och lägg dem i en låg form.

2. Blanda pressad citron och soja i en skål. Häll majsmjölet i en annan skål och rör ner citron- och sojablandningen till en pasta. Bred ut pastan över kycklingen och marinera den sedan i 15 minuter.

3. Hetta upp en stekpanna med non stickbeläggning och lägg ner kyckling och marinad. Stek under omrörning i 10-12 minuter eller tills kycklingen är ordentligt genomstekt.

4. Lägg över den på 4 tallrikar, häll såsen över och garnera med färska örter.

Grillad kyckling, 4 port, 99 kcal per kycklinglår.
Ingredienser:
4 st kycklingklubbor á ca 100 gram, utan skinn
1 msk hackad färsk koriander
Citronklyftor
Sallad, till serveringen
Sås:
1 schalottenlök, finhackad.
1 vitlöksklyfta, pressad.
1 msk tomatpuré blandad med 1 ½ dl vatten.
2 msk rödvinsvinäger.
1 msk senap.
1 msk Worschestershiresås.

1. Gör såsen genom att lägga schalottenlök, senap och vitlök i en burk med skruvlock. Häll på tomatpuréblandningen, rödvisvinögern och Worchestershiresåsen, sätt på locket och skaka kraftigt så att allt blir väl blandat.
  2. Skölj kycklingklubborna och torka dem på hushållspapper, Lägg klubborna i en stor, ugnsfast form, häll såsen över och marinera i minst två timmar. Skeda såsen över dem då och då.
  3. Sått ugnen på 190 grader. Ungsstek kycklingklubborna i 20-25 miunter eller tills de är ordentligt genomstekta. Skeda såsen över kycklingklubborna eller vänd dem under tillagningen.
  4. Lägg över dem på ett fat, strö på hackad persilja, garnera med vitronklyftor och servera dem tillsammans med sallad!

Fläskfilé med potatismos, 2 port, 265 kcal per port.
Ingredienser:
200 gram fläskfilé i skivor
salt och peppar
1 dl vatten
2 msk soja
2 klyfta finhackad vitlök
1 st röd paprika i bitar
1 st grön paprika i bitar
100 gram minimajs (8 st)
2 dl potatismos (paket)
0.5 dl finhackad persilja

1. Halstra fläskfiléerna i torr panna, salta och peppra.

2. Ta upp dem och håll varma, slå en dl vatten och två matskedar soja i stekpannan, sänk värmen och låt grönsalerna bräsera i 3-4 minuter.

3. Häll grönsakerna över filéerna, servera med två dl färdigt potatismos (se bruksanvisning på paketet), som gjorts grönprickig med persiljan.

Lätt soppa, 9kcal per dl
Ingredienser:
5 dl vatten
0.5 - 1 chili (spansk peppar)
lite purjolök
2 msk krossade tomater
en köttbuljongtärning

1. Häll upp 5 dl vatten i en gryta.
  2. Hacka chilin och purjolöken, så mycket du själv vill ha.
  3. Blanda i två msk krossade tomater i vattnet och häll sedan i chilin och purjolöken.
  4. Tillsätt köttbuljongen när det är lite varmt.
[YlvaP]
0

Oj tackar. Var nog lite lat och inte sökte själv. *skäms* Undrar om barnen kan äta samma måltid som mig? Så att dom inte går ner i vikt bara för att jag lagar en kalorisnål måltid. Dom är ju rätt så smala redan.

[Norrbysa]
0

Ge dom lite mackor med pålägg till maten och en glasspinne till efterätt? :-)

[YlvaP]
0

Bra idé. Skrattande

SannaLainen
0

grönsaker och frukt.. Fett snålt kött, kyckling och fisk…

Chestnut
0

Åh gjorde en så god currygryta idag som är kalorisnål! Jag åt grytan som den var med lite tsatsiki, syrran tog den ihop med en fralla.

Currygryta, 2 portioner, 195 kcal per portion

150 g nötfärs 10%
1 paprika
1/4 gul lök
1/2 äpple
1 tsk smör
1 dl Laga x-tra 4% (från milda)
1 krm Curry
Salt

1. Tärna äpplet, strimla paprikan, finhacka löken.
  2. Fräs nötfärs, paprika, lök, äpple och curry i smöret.
  3. Tillsätt laga x-tra och låt puttra ihop. Smaka av med mera curry och salt om det behövs.

Tar högst 15 min att laga :)

Med vänliga hälsningar
Chess

Chestnut
0

#2 Hur kan det vara 97 kcal per laxfile när 100 g lax innehåller 215 kcal? Obestämd

Med vänliga hälsningar
Chess

[Norrbysa]
0

Oj!.. Jag bara kopierade.. Kollade inte så noga..