Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 4128 ggr
wanna-be-thin
2010-02-13 03:26
0

Min Vikttråd!

nu börjar jag igen, och ska ta tag i mig själv, på riktigt inför sommarn så jag kan trivas i bikinin för första gången sedan jag började skolan typ. jag är precis över gränsen för normalvikt så jag är därmed överviktig.

jag:

63kg

156cm

25,9 bmi

kommer skriva om var dag vad jag äter rör mig, lite hur jag mår osv.

även 1gg/v ska jag skriva vad jag väger och mitt dåvarande bmi.

wish me luck och kommentera mycket så jag inte tappar det! <3 tack

---

anledningar till varför jag vill gå ner i vikt:

-jag vill ha ett hälsosamt bmi

-jag vill äta nyttigt så jag mår bra

-jag vill sluta småsnaska på godis

-jag vill ha lättare för att beställa kläder på internet eller shoppa överhuvudtaget så jag kan känna mig snygg i kläderna jag bär

-jag vill bli bättre tränad så jag ser hälsosammare ut och mår hälsosammare

-jag vill få bättre självförtroende, eftersom mitt inte existerar nu

-jag vill få bättre hy

-jag vill inte få fler bristningar

-jag vill hel enkelt må bättre fysiskt och psykiskt

MOTIONEN

jag tänker träna tre gånger i veckan planerade jag. det känns rimligt, eftersom jag inte har tid till mer eftersom jag pendlar så jag är hemifrån ca 11h om dagen en vanlig skoldag.

tisdag: afrikansk dans

onsdag: gym

söndag eller annan dag: gym

MATEN

jag går inte på någon diet eller något program, jag ska bara nyttig enligt vad jag anser vara nyttigt, och föra matdagbok här över det. jag ska försöka skriva utförligt över allt jag äter, både mängd och innehåll, så jag bryr mig mer om vad jag har på tallriken, eftersom det inte är samma sak med hemmagjord hamburgare på fullkornsbröd som en fet hamburgare från McDonalds.. men jag kommer troligtvis inte ha tid varje dag att skriva så mycket, men det blir olika från dag till dag.

wanna-be-thin
2010-02-13 03:39
0
Chestnut
2010-02-13 10:29
0

Hejar på dig! Det här fixar du! Glad

Afrikansk dans verkar jättekul, är sugen på att prova själv till hösten..

Med vänliga hälsningar
Chess

Helajna
2010-02-13 12:11
0

Heja!
Det här klarar du galant! :)
Välkommen att dela med dig av dina med och motgångar :)

Liiniz
2010-02-13 12:11
0

Lycka till =D Afrikansk dans är jättekul, dansar det sj här hemma till en dvd =D

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

wanna-be-thin
2010-02-13 12:26
0

tack så mycket allihop! :D det var många svar på kort tid tycker jag ^^ wiie! ja det är verkligen roligt med afrikansk dans och man tränar hela kroppen, både som styrka och kondition och även koordination :D o träffar kompisar

tack!<3

wanna-be-thin
2010-02-13 12:26
0

någon som vet ett bra ställe att hitta nyttiga recept förresten? :) inte någon diet utan bara fettsnålt osv,

[SarahOhrn]
2010-02-13 13:31
0

Vill du äta fettsnålt kan du titta på alliplan.se (man behöver inte äta alli för recepten men dom är fettsnåla) sen kan du söka smala recept på arla.se, finns massor där =) Sen en del i tråden "Recept" under kategorin "Recept" här på sajten.

wanna-be-thin
2010-02-13 15:28
0

#7 tack! :D i'll check

wanna-be-thin
2010-02-14 01:13
0

LÖRDAG

frukost: ciabatta med leverpastej och mor annas gurka. drack thé

lunch: ca 2dl öresundsfil, m ca 0,5-1dl cheerios, typ 10 russin och linfrön, sesamfrön och solroskärnor

mellis: morot, knäckemacka m guacamole

middag:

Förrätt: melonsallad (melon, paprika, gurka m citron, vitpeppar, örtsalt och en gnutta honung ca 0.5tsk o typ 1tsk olivolja) 2 skivor skinka

Huvudrätt: thaisoppa (tom yum utspädd med kokosmjölk) en bit grovt hembakat bröd (trekornigt lantbröd) med margarin, ca 1-2dl ris

Efterrätt: hemmagjord hallonsorbet (hallon, jordgubbar, lite mango, sockerlage gjord av 1dl vatten o 1dl socker som blandades med de 500g bär)

kväll: hemmapoppade popcorn, 1 bit 70% choklad, thé

motion: ingen vidare, har jobbat i köket hela dagen så har inte suttit mycket ner, men ingen planerad motion tyvärr

wanna-be-thin
2010-02-14 21:49
0

SÖNDAG

frukost: 1 tjock skiva trekornigt lantbröd, ost, pepparrotsvisp, skinka, lätta (40%). thé

lunch: ca 2dl öresundsfil, m 0,5dl cheerios, 0,5dl osötat müsli (mestadels havregryn, lite frön och något russin) kanel

mellis: äpple, 1/3 bit wienerlängd, altså av en bit från wienerlängden åt jag 1/3, bara en smakbit

middag: 1 bit stek, ca 0,75dl skysås, tre mandelpotatisar. -Gröna ärtor, ärtbaljor, röda bönor, sesamfrön uppstekt i lite olja.- morötter och lök tillagat i ugnen med köttet.

kväll: thé, äpple, en småkaka

motion: cyklade ner till gymmet, men det öppnade 16 när jag var där 14, så jag cyklade hem igen, det blev 5km. sedan tränade jag hemma:

Bron (bål) - 2*45sek m 30sek vila

Sidolyft (bål) - 2*15sek m 15sek vila

Cykling händer i svank - 1min

Sit-ups, vanliga och sneda (mage) - 2*25st

Rygglyft (rygg) - 15+15+20st

Utfallssteg (rumpa/lår) - 2*25st

Hunden (rumpa/lår) - 4*25st

Armhävningar på knä (armar/axlar) - 6*10st

Tåhävningar (vader) - 2*50st

alla övningar stod i ett viktväktarhäfte som hette motion

Om ni vill att jag skriver mer om vad de olika övningarna är så säg till :)

[SarahOhrn]
2010-02-14 22:20
0

Jättebra tips för mig på träning!! :) Ska köra detta imorgon

[SarahOhrn]
2010-02-14 22:21
0

Vad innebär dessa?

Bron
Sidolyft
Cykling händer i svank
Rygglyft

Vet säkert när du förklarar men vill va säker! :P

wanna-be-thin
2010-02-14 23:09
0

#11+12 tack :D

skriver beskrivningen som stod i häftet, fast jag hade också bild, men skriver iaf :P

Bron : vila kroppstyngden på underarmar och tår, med armarna böjda 90*. håll kroppen rak, fokusera på att spänna magmusklerna. håll kvar 10-30sek. vila och upprepa 1-2ggr.

Sidolyft: lägg fotknölarna mot varandra, lyft upp hela höften så att kroppen blir rak. vila på underarmen. spänn mage och rygg, håll kvar 5-15sek - återgå till utgångsläget. upprepa en gång innan du byter. spänn hela bålen för att undvika att svanka för mycket.

Cykling: ko jag på lite själv för man skulle ligga på sidan fast det gör ont för mig att ha i höften eftersom jag har lite problem med de..
du ligger ned, sedan lyfter du upp benen i luften och hela ruggen så du bara har skulderbladen i golvet, sätter händerna i svanken med armbågarna i så de ger stöd, och trampar på som om du cyklar.

Rygglyft: ligg på mage med händerna vid öronen och blicken ner i golvet. låt tårna vara på golvet när du lyfter överkroppen. lyft tills det känns rejält i ryggen. återgå därefter till utgångsläget.

hoppas du förstod allt nu :) annars kan jag försöka förklara mer med egna ord :)

wanna-be-thin
2010-02-14 23:12
0

har även tagit mått på min kropp

Vad 36,5cm

Knä 37,5cm

Lår 62cm

Höfter 102cm

Midja 79cm

Mage (över navel85cm

Byst 90cm

Överarm 31cm

Hals 35,5cm

Alla mått är tagna på de bredaste ställena.

Skriv gärna vilka mått nu har, hur långa ni är och hur mcyket ni väger så jag ser om måtten verkar ok, för centimeterna säger inte mig något :P

wanna-be-thin
2010-02-15 22:57
0

MÅNDAG

frukost/lunch: 1 liten skiva trekornigt lantbröd m ost o lätta, havregrynsgröt m sesam-, lin- och solrosfrön. lite sirap till.

mellis: varma hallon med en liten klick glass (jag ska sluta med glassen), thé, två valnötter

middag: hemmagjord köttfärssås (köttfärs, morötter, gul lök, vitlök, senap, tomatpuré, vita bönor, röda bönor, chilisås, o kryddor) (jag kan skriva ca. recept om ni vill :) gjorde den på en höft) grönsallad m majs, fullkorns makaroner (den enda fullkornspastan vi hade hemma)

kväll: thé, persimå (?), varma hallon (utan glass!)

motion: hoppat 250 hopp m hopprep, cyklat 4km

wanna-be-thin
2010-02-17 00:49
0

TISDAG

frukost: havregrynsgröt m sesam-, lin- och solrosfrön, hallon

mellis: halv macka trekornigt lantbröd, m en skiva ost

lunch: fisk m kokt potatis o senapssås, knäckemacka, grönsaker.

mellis: apelsin, liten kanelbulle, liten grov bulle m gurka

middag: köttfärssåsen och pastan från gårdagen. vitkål

kväll: fastlagsbulle (fettisdagen)

motion: afrikansk dans 1h, cyklat 5km

ingen som vill kommentera något? åsiker? justeringar?^^

Chestnut
2010-02-17 10:59
0

Tycker att du äter vettigt och verkar motionera lagom =)

Med vänliga hälsningar
Chess

wanna-be-thin
2010-02-17 14:09
0

tack :)

wanna-be-thin
2010-02-18 23:14
0

ONSDAG

frukost: havregrynsgröt m sesam-, lin- och solrosfrön

mellis: bar (<70kcal, Corny free no sugar added, 20g, hazelnut)

lunch: 2 skivor kokt falukorv, persiljesås, potatis

mellis: 3% vaniljyoggie m müsli

middag: couscous m räkor och basilikadressing från pressbyrån, pasta m köttfärssås

kväll: vaniljdröm

motion: gym

wanna-be-thin
2010-02-18 23:19
0

TORSDAG

frukost: dubbel rågmacka m ost

mellis: clementin, halv grov macka

lunch: gulashsoppa, lingongrova, sallad

mellis: äpple

middag: majskolv, tacopaj, sallad

kväll: kakor, choklad (var inte så glad idag, var lite nere så jag spårade ur lite..)

motion: ingen vidare

giedre
2010-02-19 08:59
0

Hej,

Provade någon GI-Noll mat?

Hur det går ?

GiedreObestämd

Helajna
2010-02-19 14:01
0

jätte bra att du för dagbok :)
då ser du hur det egentlgien ser ut och det är lättare att gå tillbaka och se vad som gick bra respektive dåligt.
:)

Bra jobbat :)

insåg nu dock att jag har GLÖMT att skriva mina träningstips til dig Sara :( förlåt! men jag ska göra det ikväll sen tänkte jag försöka göra en tråd här inne med mina träningstips… försöka få någon att ta kort på mig då jag tränar och så. kasnke i helgen :)

wanna-be-thin
2010-02-20 14:53
0

#22 ja, jag har dock tappat bort mig nu lite igår, men får skärpa mig as usual ;D tappade suget lite när ingen verkade läsa eller kommentera men nu lyfte du mig :) tack! jag skriver ungefär om vad jag åt igår, men det blir ingen vacker syn ;)

jag skulle verkligen uppskatta om denna tråden blev läst flitigt och också kommenterad för jag tappar det så lätt eftersom jag försökt så otroligt många gånger innan så jag behöver verkligen er! pussar o kramar!<3<3 cecilia

wanna-be-thin
2010-02-20 15:07
0

TORSDAG

frukost: två mackor med ost (ska sluta med ost nu kom jag på och tar mjukost som är lite snällare ^^)

lunch: kålpudding, potatis, brun sås, sallad, knäckemacka

mellis: 20g bar (skrev om den innan med tror jag)

middag: McChicken m pommes o colazero (tyvärr.. jag och tre kompisar skulle äta på stan och de tre ville äta där så jag gav efter. kunde valt bättre alternativ men har inte ätit på McDonalds sedan i somras, även om det inte är en ursäkt)

kväll: japan mix, lösgodis, lite popcorn

motion: gått ca 4km gissar jag

detta var ingen bra dag som sagt, men behöver pepp för att hållas uppe, mitt tålamod tar fort slut och jag är stressad vilket inte hjälper mitt sinne.

varje vardag måndagar går jag i skolan mellan 12.30-14 kort dag, men jag får gå upp 9 för att ta tåget 11.10 o kommer hem runt 15.05 i bästa fall, altså en dag med 6h som handlar om skolan. tis-fre går jag upp 05.30 för att komma till tåget 07.10 och gå i skolan 08.30-15.30 och komma hem runt 17. en dag med 11,5h som kretsar kring skolan altså. där är inte löxorna inräknade, och jag tränar också dans en gång i veckan, gymmar helst 2ggr men ibland 1, går på kör 1gg och sedan ska jag helst träffa kompisar och få ordentligt med sömn. men det fungerar inte. jag somnar mellan 22-00 på vardagarna för jag har svårt att somna så sömnen är det klent med, vännerna vill jag träffa, men efter en skoldag/vecka har jag inte ork till det tråkigt nog, jag är slut. då missar jag vännerna som bor i min hemstad, efetrsom jag pluggar i en annan 6 mil bort. därför har jag lätt att småäta (för att kroppen vill ha energi och jag är stressad) och är trött så motivationen och orken tryter. det är lite av förklaringen till varför jag behöver så mycket stöd, ennannan anledning är att mitt självförtroende ligger på bottnen och jag saknar mina vänner och någon att mysa med som älskar mig för den jag är, vilket jag inte haft på ett flertal år och då var det inte ens seriöst för fem öre. jag behöver era ord som lyfter upp mig när jag håller på att sjunka och jag behöver någon som ger mig det ljuset så jag inte försvinner djupare in i mörkret, jag behöver någon som berättar för mig vad jag gör bra men även vad jag måste göra bättre för att klara det, någon som visar att jag är kapabel till att klara det och följer mig i både starka och svaga stunder.

Jag Behöver Er För Att Få Ett Bättre Lyckligare Liv <3

Helajna
2010-02-20 15:33
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi finns här för dig!
Jag vet precis vad det är du beskriver.
Att känna sig ensam och stressad och sedan har ett vikt- och matproblem på det är inte roligt.
Mycket mer kan jag inte säga för att pigga upp dig att allt kommer bli bättre en dag :) Tänkt inte på alla olika problem och laster du har, utan ta en sak i taget. Som du har bestämt dig för nu, vikten :)
Om du tappar vikt, börjar äta nyttigt och motionerar lite mer så kommer allt anant att bli bättre och roligare.

Du är på god väg :)

Jag förstår problemet med att dina vänner ville äta ute, men gör det!
Jag äter hämtamat ganska ofta egentligen, men jag gör rätt val. Tar en sallad på McDonald´s, pizza med massa görnsaker och UTAN ost. Tar bort strips och friterat helt… genom att steg för steg lära dig att av vana ta det bättre alternativet så kommer allt att falla på plats. Till en början känns det tråkigt att ta mat som är "mindre gott"… men faktum är att du senare tycket rvärt om :) Men kroppen tar sin tid att vänja om sig, men tillfredsställelsen att ta ett bättre alternativ är underbart :)

Ett annat tips jag har är att du skaffar en viktminsknings/träningskompis där du bor. Antingen genom att fråga här på forumet om det finns någon nära dig eller omd u pratar med någon i skolan. En kompis som du kan träna tillsammans med på utsatta tider och en som du kan äta bra mat med utan att känna sig "utanför" eller jobbig för att du beställer annan mat osv. och framförallt ett stöd och peppning att uppnå gemensamma resultat :)

Och sedan PLANERING!
kan kännas tråkigt men det är otroligt viktigt! och redan efter en väcka med planering så kommer du känna att det är skönt.
Planera alla olika delarna du vill hinna med i veckan och skriv upp dem tex:
- Skolan + restider
- Läxor (kanske utnyttja tiden på tåget? skönt att ha mycket gjort då man kommer hem)
- Träning. hur många pass? vilken typ av träning?
- Träffa kompisar.
- Måltider! vad? hur mycket? inköpslista m.m.

Sedan tar du fram din kaländer och skriver in de olika passen, studierna, möterna osv med olika färg. lätt att hålla reda på och lätt att följa :) kryssa sedan bredvid det du har gjort klart, så att du verkligen känner att du tar dig fram.

Genom detta är det lättare att hinna och du kommer att må bättre av att hinna det du vill, träna, äta bättre och genom detta kommer du (förhoppningsvis) att börja sova bättre.

Avslutningsvis..
låt det ta tid!
Det tar lång tid att skapa vanor, bra som dåliga.
Så att växla om tar sin tid, både fysiskt och psykiskt.. så bli inte ledsen eller besviken om det inte går så fort och så bra som du väntat dig.

Och sätt rimliga mål :)

Stor lycka till! :)

Kramar

wanna-be-thin
2010-02-21 03:36
0

#25 till att börja med TACK så hemskt mycket! jag ska verkligen göra detm, planera in bestämt vilka tider jag ska träna, och ha bättre framförhållning med läxorna. jag gymmar redan med min kusin en gång i veckan (ons) sedan får jag dock klara mig själv den andra gången, tror jag testar Ki Box på F&S imon även om jag inte riktigt vet vad det är :P men låter jobbigt ^^

sedan har jag två kompisar som går på dansen med mig och det är så dyrt att jag inte kan hoppa, o det är så roligt när man kommit igång så man inte vill heller ;)

tiden på tåget utnyttjar jag dock till att sova för jag dels har så svårt att hålla mig vaken där och dels för att jag sover så gott där och inte somnar tidigt hemma :) men ibland blir det att plugga på prov eller göra glosor faktiskt

träffa kompisar får jag ta tag i trots att jag inte tror jag ahr ork först, men man brukar bli piggare av att träffa dom ju :)

Nu ska jag bara ta tag i mig själv och jag har bestämt mig för att ta EN dag i taget så jag inte tänker för långt fram ändå, för då känns det så omöjligt, men planering kring allt utom att jag INTE får göra det och det.. ska jag ta från en dag till nästa :) och jag måste ta tag i det nu för jag vill bli bekväm i mig själv innan sommaren och nu har jag ca, fyra månader på mig så det kan bli skillnad, annars stressas det för mycket.

:D

wanna-be-thin
2010-02-21 03:43
0

Förra inlägget om min dag var en FREdag* woops

LÖRDAG

frukost: två mackor med mjukost / leverpastej o gurka

lunch: mannagrynsgröt med smått sockrade hallon

mellis: bit mörk choklad (n)

Middag:

(bortbjuden)

förrätt: tre små mackor med sill/stekt sill/ lax m kräftröra

huvudrätt: lasagne m god sallad med bla. avokado, grönsallad, pinjenötter, tomat osv.

efterrätt: nån sorts marängtårta m grädde, hallon o persika på

kväll: japan mix, cashewnötter, rostadmajs

motion: gått runt 3km, hoppat ca 200hopp m rep.

imorgon gäller det, jag ska ha en dag jag kan vara stolt över och vara riktigt duktig! ;D i'll show you how great i can be when i'm really certain about it! ;)

Helajna
2010-02-21 12:11
0

Jippie!!:D
Vad glad jag blir över att höra din inställning:D
Det här kommer du klara galant! och kom ihåg.. känns det jobbig, hopplöst eller positivt, underbart! Kom hit och dela med dig :)

Jätte bra att du hittade ett sådant bra alternativ till måltid på restaurang :)

Och så bra att du börjar planera lite mer, tror det är bra för dig :)
Att du sover på tåget är nog dock en bidragande faktor till att du inte somnar på kvällen.. men allt det där tror jag kommer att ge med sig sen :)

Jätte bra jobbat!
och stort Lycka till:D

wanna-be-thin
2010-02-21 22:32
0

:D nu blir jag också glad av att höra dig ^^ :D ja edt ska jag komma ihåg!

ja det kändes ganska bra med maten gott och ganska nyttigt ändå ;)

okej det ska jag tänka på :) TACK! :D

wanna-be-thin
2010-02-21 22:37
0

SÖNDAG

frukost: två mackor med mjukost, skinka, wasabi, gurka / leverpastej o rödbetssallad

lunch: müsli, havrekuddar, mellanmjölk

mellis: thé

Middag: falafelbullar, couscoussallad

kväll: thé, maräng (tyvärr)

motion: gymmat ca 1h, hopprep 100hopp, cyklat 5km

Helajna
2010-02-21 23:18
0

Du äter många "kalla luncher" va?
Varför?:)

entligt min erfarenhet så håller jag mig mättare på varm mag, har med matsmältningen att göra.

Bra med motion! :)

wanna-be-thin
2010-02-22 22:14
0

kalla blir det när jag inte är i skolan :)i skolan är det ju tillagad mat men inte hemma till lunch, eller vi brukar inte det, men om det är rester tar vi gärna det men om man ska ta något lätt ananrs känns det lagom med fil eller gröt :P

tack :D

wanna-be-thin
2010-02-22 22:19
0

SÖNDAG

frukost: två mackor med leverpastej o rödbetssallad/mjukost

mellis: tunnbrödsrulle med gubbröra, varm choklad

lunch: pastasallad m kyckling bacon o annat, ceasardressing

mellis: nötter m choklad

Middag: tunnbrödsrulle m gubbröra

kväll: thé, vindruvor

motion: åkt skidor i ca 6h (inklusive lifttid)

wanna-be-thin
2010-02-23 00:21
0

#33 MÅNdag..*

wanna-be-thin
2010-02-24 02:47
0

TISDAG

frukost: två mackor med margarin

lunch: 2 grahamspannkakor

mellis: en småkaka

Middag: pizzasallad, köttfärslimpa, sås, kokt potatis

kväll: kladdkaka

motion: afrikansk dans 1h, liten promenad

wanna-be-thin
2010-02-25 03:17
0

ONSDAG

frukost: två mackor med leverpastej o bostongurka/rödbetssallad

lunch: snabbnudlar

mellis: chokladbulle och vanilla latte

Middag: varma mackor (i ugn)

kväll: kladdkaka

motion: gått typ 6km, kunde inte gymma pga nacken.. :/

det blir korta inlägg pga få läsare.

[linda-pinda]
2010-02-25 08:06
0

Jag läser och det gör säkert de andra också! :-) Vet bara inte vad jag skall säga… Jag vill peppa och vara positiv, men för min del låter det inte så bra med ditt matintag, men det beror väl på att jag kör en helt annan modell än du. Jag har svårt att se vitsen med att äta för lite riktig mat och istället äta mackor, småkakor och kladdkaka. Men det är min åsikt, eftersom det aldrig skulle fungera för mig personligen. Fungerar det för dig och du mår bra så önskar jag dig lycka till och hejar på dig!!! Att ta en dag i taget och planera är jättebra och din mentala inställning är jätteviktig för att du skall må bra, så fortsätt jobba med både planering och tankemönster! Jag gillar verkligen det du skrev i #27: "jag ska ha en dag jag kan vara stolt över" Den skall jag använda! Ett bra sätt att förbereda den nya dagen!

Att skriva matdagbok är ett bra redskap och om du kan få ordning på både mage och tankar med hjälp av dina anteckningar så hejar jag på dig hela vägen fram till mållinjen! :-)

Inte så mycket goda råd eller så, men en stor styrkekram skickar jag i alla fall! :-)

Helajna
2010-02-25 12:30
0

Jag håller med linda-pinda, till en början såg det okej ut. Men sen vet jag hur det är med en övergångsperiod som kan vara nog så jobbig.
sedan anledningen till att jag inte skrivit på senaste är att jag har varit magsjuk ett par dagar och inte riktigt på topp.

Som Linda skriver, att det är viktigt att DU trivs med dina vanor och att det fungerar. Skriv gärna mer omkring maten med, hur du mått den dagen, om du kännt dit mätt, är trött eller pigg.. osv

Jag håller tummarna för dig och hjälper dig gärna så gott jag kan med dina mål :)

wanna-be-thin
2010-02-25 12:45
0

jag trivs inte med mina vanor nu för jag tappat sugen för 7847820e gången, så jag evt att jag inte äter väldigt bra mat nu percis :/ jag vet inte vad jag ska göra för att hålla min motivation uppe för minsta lillalilla motgång eler så så sjunker jag ner på bottnen igen o jag vet inte vad jag kan  göra för att ändra på det :( ja jag ska utveckla det mera :)

Helajna
2010-02-25 12:56
0

Jag vet vad du menar, här kan du få hjälp med motivationen och hjälp att få kontroll.

Det jag gjorde, som fungerade för mig var att i början framföallt inte köpa hem någonting som germig sug, godis, kladdkaaka, eller något liknande. Sedan informerade jag alla i min omgivning om att jag inte ska äta sådant på ett tag, inga presenter i form av godis, helts att ingen skulle äta det i min närvaro i början.
sedan plenerade jag ALLT jag åt. minsta lilla sak. Sedan följde jag planeringen till punkt och pricka. Delade om i 5 mål. 3 stor och två mellanmål. Genom att ha stikt planering var det lättare att ta tjuren vid hornen och följa planeringen.

Samt alternativa "sötsaker", mitt beroende var nog mer att tugga på något än att enbart äta socker och liknande. Titta under "Mellanmål" tråden så kan du få tips till annat att tugga på då suget sätter in på kvällen :)

[linda-pinda]
2010-02-25 13:10
0

Du skriver att du går i skolan. Hur gammal är du? Bor du hemma med föräldrar, syskon?

[linda-pinda]
2010-02-28 14:35
0

Hur går det för dig? Har du hittat tillbaka till motivationen? Hör av dig!

*kramar om*

wanna-be-thin
2010-03-01 20:45
0

jag är 16 år, går i ettan. bor hemma med mamma pappa och bror 18. internetet lade av ett tag men nu är jag tillbaka, har dock inte haft koll på vad jag ätit idag, men

har gymmat 1,5h och cyklat 5km :) alltid något

[linda-pinda]
2010-03-01 20:52
0

Gott att höra ifrån dig; blev nästan lite orolig ett tag!

Du har ju motionerat jättebra! Var stolt och glad över det!

Kram på dig!

wanna-be-thin
2010-03-01 21:36
0

okej förlåt men som sagt .. internetet :/ .. tack! :) sedan blir det dans imorgon gym på onsdag och förhoppningsvis kick boxing på söndag :) jag kommer också cykla minst 4km om dagen om inte vädret är alltför taskigt ;D ska bara äta frukt ikväll! kramar! nu lyfte mina mungipor ^^

[linda-pinda]
2010-03-02 08:20
0

Vet hur det är: min internetuppkoppling är som att spela på lotto - helt opålitlig med egna åsikter om hur enkelt det skall vara att koppla upp sig! ;-)

Kick boxing låter spännande! Hoppas att vädret är bättre hos dig än hos mig! Här är det glashalt och minusgrader igen. Längtar efter att kunna plocka fram cykeln!

wanna-be-thin
2010-03-02 23:55
0

här har det äntligen blivit plusgrader och jag är ÖVERLYCKLIG!! :D

TISDAG

frukost: smoothie av hallon, jordgubbar, mango, o en klick fil o apelsinjuice

lunch: pasta med ädelost- o skinksås

mellis: 2 småå matbullar m ost o gurka

Middag: 2 knäckemackor m skinka

motion: 1h afrikansk dans, 5km cykling :)

[SarahOhrn]
2010-03-03 01:00
0

#47 Oj, jag skulle aldrig klara mig på två smörgåsar till middag! :O Ser bra ut annars och du är ju grymt duktig på att träna alltså. Mitt stora problem är just träningen, jag hatar att träna nu i alla fall! :)

wanna-be-thin
2010-03-03 15:24
0

#48 ja det blev så o blir lätt så på tisdagar.. :P

jag hade också samma innan men nu har jag äntligen fått fart på träningen och det känns kul ^^ kom på att det är lättare att träna mycket än att äta mindre, så jag försöker ju fortfarande med maten, men då gör det inte lika mycket om man äter något 'fel' :P så ska träna idag igen ^^ därför sticker jag nu - på cyklen ut i det vårliga vädret till gymmet! :D puus!

wanna-be-thin
2010-03-04 00:35
0

ONSDAG

frukost: havregrynsgrös med frön och lite hallonsylt

lunch: lite kyckling/rotfruktssoppa, 1 skiva bröd, sallad

mellis: fil o havrekuddar, frön

Middag: kyckling i nån purjolöksgryta, guacamole, ris

fika: brownie, thé

motion: 1,45h gym, 6km cykling, 3km promenad

wiihoo :P ^^

wanna-be-thin
2010-03-04 22:02
0

TORSDAG

frukost: 2 mackor m margarin och ost

lunch: äggröra av 1 ägg, nutrilett shake (ÄCKLIG! :S:S)

mellis: äpple, japan mix

Middag: 1,5 biff, gröna bönor, pasta, stekt lök, milda fraiche o mango chutney

fika: 2 bitar mörk choklad, thé (tog först upp tre bitar choklad men ville inte ha tre trots jag egentligen älskar det ^^)

motion: 4km cykling, stros på stan

jag blir så glad av att gå in här nu, och har sett både biggest loser och du är vad du äter nu :P jag mår helt enkelt bra :) ni är härliga och jag tycker det är roligt att träna nu :D! har lagt upp lite planering på att träna måndagar och onsdagar på gym, tisdagar med afrikansk dans, och helst söndagar yoga eller kick boxing :D känns kul och bra! whiihoo ;D

wanna-be-thin
2010-03-06 04:00
0

FREDAG

frukost: havregrynsgröt m frön o sylt

lunch: chicken à la king, ris, grönsaker, 2 knäckemackor

mellis: japan mix

Middag: ca 1/6 bit pizza

kväll: (fest)några groggar, en del snapsar, lite öl. banan

motion: 4km cykling

wanna-be-thin
2010-03-08 00:07
0

LÖRDAG

frukost: en del mackor, juice

lunch: 2 våfflor m glass

Middag: 2 tacos

efterrätt: liten bit kladdkaka, liten bit blåbärspaj, vaniljsås, glass

kväll: godis, popcorn

motion: 2 km promenad

drack läsk o vatten

skriver det nu på söndagen så kommer inte helt ihåg allting precist men fösöker :D

wanna-be-thin
2010-03-08 00:11
0

SÖNDAG

frukost: 1 bagel m skinka, skagenröra, gurka. 1 glas o'boy

lunch: paj, morotssoppa, bröd, sallad

middag: janssonsfrestelse, 1 skiva riiiktigt grovt bröd, 2 ägg

kväll: hallon, glass

motion: gått 5 km

vet att lördagen såg ganska förjävlig ut :P… menmen.. man ska leva lite också :)

säg hej så jag vet att ni finns där är ni söta :D hur går det för er?

[linda-pinda]
2010-03-08 08:03
0

Hej! :-)

Jag finns här och jag läser och jag tänkerpå dig! men eftersom det inte går så bra för mig jsälv just nu, orkar jag liksom inte skriva så mycket alls. Idag skall jag ta tag i mitt eget igen och jag tänker baskemig klara av en enda dag utan godis! Hur svårt kan det vara?!
Nä, nu skall jag inte kapa din tråd, vännen! Kör på! Tänk på maten (det är bättre att äta sig mätt på riktig mat) och planeringen och den mentala inställningen som du pratade om tidigare i tråden! Du motionerar ju jätteduktigt (jag är både imponerad och avundsjuk skall du veta!), så nu kan du också fokusera på att äta sådant som du mår bra av och håller dig mätt på! När du skriver ner vad du ätit på en dag, testa också att skriva ner liksom ett mättnadsindex och ett "så här mår jag"-betyg. Det kan också vara en ledtråd på vägen!

Kram på dig!

wanna-be-thin
2010-03-08 23:10
0

#55 tackar tackar! ja det klaarr du säkert bara bit ihop så går det med minst en dag, det är trots allt bara ca 16 vakna timmar ! :D

ja det sak jag tänka på! :) jag är glad för att jag gillar motion nu, vilket jag nästan hatat innan :P krmar!

wanna-be-thin
2010-03-08 23:17
0

MÅNDAG

frukost: havregrynsgröt m frön o sirap

- lagom mätt, matsäcken var full, inte hungrig, inte för mätt, en bra start :)

lunch: sushi 9 bitar

- blev inte så väldans mätt, men det var väl lagom mängd egentligen. väldigt gott ^^ men skulle inte skada med 3 bitar till ;D eller lite sallad till

mellis: tyvärr ett kexchoklad, men även banan :)

- kexchokladen är och kommer alltid vara ett misstag, man blir inte mätt, vill bara ha mer för jag älskar det :P bananen gav mig kraft att ta mig hem från träningen :) lite att ha i magen när jag cyklade uppför backarna

Middag: 1,5 biff, lite couscous (motsvarande ca 1 potatis), gurka, tomat, m fraiche (12%) m mango chutney

- lagom kvällsmat, biffarna var inte så stora så det var en lagom lite lätt kvällsmat tycker jag :) bra avslutning på dagen!

motion: 5km cykling, 1h bräda på F&S

- 5km var cykling ner till praktiken och F&S o hem, altså lagom takt

brädan var sjukt jobbig men så jag kämpade mig genom den o det ska bli ny vana ist för vanligt gym på måndagar! härligt pressande pass! :D

wanna-be-thin
2010-03-10 00:34
0

TISDAG

- lagom mätt, matsäcken var full, inte hungrig, inte för mätt, en bra start :)

mellis: clementin

- inte mättande, underhöll bara munnen :P

lunch: wokgrönsaker, andra grönsaker m quornbitar o kryddor.

- mättande, lagom, gott :) lagom mycket quorn och kändes nyttigt o lite nya krafter

mellis: kokt ägg

- återigen lite energi, gott, mättade inte vad jag kände men var nog bra för att hålla mig nöjd

Middag: 2quornfiléer, lite couscous (motsvarande ca 1 potatis), fraiche (12%) 0,5 avokado

- lagom kvällsmat, blev behagligt mätt och laddade på lite efter träningen, 

kväll: banan, vindruvor

- bananen mättade och stillade sötsugen på kvällen

motion: 5km cykling, 1h afrikansk dans

- 5km var cykling ner till praktiken och dansen o hem, altså lagom takt

-dansen var krävande, men kul! kände mig dock trött och lite orkelös efter APU'n så hade inte lika mycket krafter som vanligt

wanna-be-thin
2010-03-10 23:05
0

ONSDAG

- behagligt mätt. sirapen ska jag lägga av med för den är inte bra.

mellis: banan

- bra energipåfyllning

lunch: delifresh kycklingburgare (400kcal) falafelsnacks-var tvungen att testa (245kcal) cola zero (0kcal)

- mättande, helt ok lunch, burgaren hade bara lite dressing och bara kyckling, bröd, sallad och gurka annars, inget så jättehemskt. falafeln var väl inte det bästa, men nu har jag testat hur den smakar, burkar annars ta fruktsalladen de få gångerna jag är där. brukar inte heller dricka läsk så nu passade jag på och tog iaf zero.

mellis: nötmix

- bra att snaska på och är iaf inte godis.

Middag: linssoppa, brödbit

- jättegod soppa, ganska tjock och fyllig, nyttig och lagom middag, brödet var gott till.

kväll: morotskaka (ca som 7*7cm)

- gott, inte nyttigt men morötter i iaf heh ;)(a)… i know inte bra.. men därför gick jag och trönade sen fast jag egentligen inte orkat innan! :D (liten stjärna kanske..? ^^)

motion: 5km cykling, 45min promenad på löpbandet med inställning 'viktminskning' med backar och olika tempon, hade nivå 5.

- på de 45min förbrände jag ca 330kcal enligt löpbandet, därmed försvann iaf lite mer än falafeln heh :P.. kunde inte gå längre eftersom gymmet stängde, annars hade jag gått ett tag till :) och kanske jobbat igenom maskinerna eller kanske mer motion eller kondis, men ajja

Tips på lunch jag kan fixa till imorgon eller fredag?? är på praktik så, gärna snabblagat och med få ingredienser och såklart - nyttigt!! peppra mig? :D

wanna-be-thin
2010-03-10 23:06
0

helst inte pasta eller mycker kolhydrater i recepten! :D

[linda-pinda]
2010-03-11 09:22
0

Vad duktig du är på att skriva ner vad du äter, hur du tränar och hur det känns! Du är verkligen  engagerad och det tror jag ger framgång! Tänk sedan vad bra att du kan gå tillbaka och titta på längre sikt vad som fungerar och vad osm inte fungerar! Go girl! :-)

wanna-be-thin
2010-03-11 22:06
0

tack så mycket! :D det är också lire roligare att skriva mer utfrligt :)

ja ujst nu tappar jag inte direkt, fast jag tränar 3-4ggr/v ist för 1gg/v som innan, men kroppen behöver väl komma igång :) och det känns ndå hälsosamt och som en bra vana i vilket fall, vare sig det gäller vikt eller allmän hälsa. det jag är dålig på är smpsnacksandet, tror att det är därför jag inte tappat direkt heller nu (efter min nystart, altså för nån vecka sen) för jag tar lätt en liten chokladbit ibland.. men jag försöker även om viljan att gå ner i vikt inte alltid övervinner suget efter socker. tack! :D

wanna-be-thin
2010-03-12 00:18
0

TORSDAG

frukost: havregrynsgröt m frön

- Utan sirap! :D jag börjar tröttna på gröten.. men det är bara att skeda i sig, läser samtidigt så är inte viktigt :P. blev lika mätt som vanligt och det känns som en bra frukost :)

mellis: smoothie

- gott! och energi, hade i bär och banan, lite fil o juice

lunch: wrap m kyckling och avokadoröra, o sallad

- god lunch :) kändes bra när det var mycket sallad i, inte onyttigt utan en god sås utan att vara fet

Middag: 2 majskolvar, ca 1/3 stekt korv, bönsallad m avokado med dressing

- blev ordentligt mätt av majsen o bönorna, det var gott :D och snålade med korven pga fettet

kväll: *skäms* 55g kexchoklad.. urkpurk på mig, magnumglass, ännumer urkelipurk.. tror det är mensen som är påväg.. :/ o en apelsin

- gott den studen sen kände jag mig bara dum som vanligt, apelsin är inte fel

motion: 5km cykling,

- blev bara det idag :)

wanna-be-thin
2010-03-14 20:42
0

SÖNDAG

frukost: fil m kellogs 98%fullkorn, bagel m isbergsröra o skinka

- väldigt mättande :) tog lite fil för att inte äta så mycket mackor, men kunde inte låta bli att ta en hemmabakad bagel

Middag: grönsakssoppa, 2 skivor bröd m ost

- blev ordentligt mätt av det med! :) bra med soppan men lite kasst med brödet. 

kväll: kanske någon frukt :)

- blev bara det idag

[linda-pinda]
2010-03-15 08:39
0

Det är kul att läsa din dagbok! Du har med många detaljer om mättnad och känslor och det är bra - tänk sedan om ett halvår när du kan gå tillbaka och se hur det har gått och vad som påverkade på vilket sätt! Söndagens intag känns för min del något litet: blev du verkligen mätt? Jag skulle ha klättrat på väggarna av hunger… ;-)

Ha en fin vecka!
Kram!

wanna-be-thin
2010-03-17 12:19
0

thihi tack igen för allt pepp, det får mig att bli glad o må bra ^^!

jo faktist blev jag det, åt frukost vid 11 tror jag, sedan var faktist den grönsakssoppan mättande! riktigt matig med lite potatis i och massor av rotfrukter :) och ett äpple på det :P

hjartelyckanskaniner
2010-03-17 13:15
0

Hittade din tråd nu. Gick på Afrikanskdans och dansaerobic. Riktigt roliga danser och man somnade trött som bara den på kvällen;) 1h dans tar på krafterna!

Nu gymmar jag och rider. Skulle börja dansa igen om det inte var så dyrt. Kostar 1200kr/6mån.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

wanna-be-thin
2010-03-17 13:20
0

TISDAG

frukost: 2dl fil 4%, 1dl flingor, 1/4dl müsli, äpple

- 3,5p räknar points enligt gamla vv pointsgrejset nu ett tag :) för att se hur mycket jag äter.. ;D blev ordentligt mätt, spec med äpplet till, har hört att det ska vara riktigt bra med frukt på frukosten så tog det :)

mellis: banan

- 1,5p. som vanligt gott o mättande

lunch: panerad fiskfilé (jäkla skola..) potatis, sås, grönsaker

- 8,5p. inte jättemätt.. men ville inte äta mer fisk och inte potatisen heller eftersom det är kolhydrater, menmen.luncherna äter jag ju i skolan så kan inte räkna exakt, men gör så bra jag kan.

mellis: chokladbit

- 1,5p. inga kommentarer :$

Middag: 2 minibaguetter utan pålägg

- 4p. blir dåligt med kvällsmat på tisdagar, detta äter jag innan kören (de bjuder) sedan kommer jag inte hem förrän typ 21.15 och då är det försent att äta..

kväll: äpple, knäckemacka

- 0,5p mums :)

motion: 5km cykling, 1h afrikansk dans

- -8p

altså 19p - 8p= 11p

wanna-be-thin
2010-03-18 00:27
0

ONSDAG

frukost: havregrynsgröt, bär

- 2p. (bara gröten)gröten var lika mättande som vanligt. för att dra ner lite på points tar jag inte i frön som jag gjorde innan, istället för sylt/sirap tog jag och tinade lite hallon att ha på o det var smaskigt :)

mellis: äpple, päron

- 0p. gratis är gott! mums :) blev mätt

lunch: pulverpotatismos (…) och någon liten bit quorn (typ 3 tärningar) grönsaker!

- 3p. (quorn 1p, mos 2p)dålig amt i skolan - falukorv och pulvermos.. aldeles för mycket fett i korven så tog lite vegetariskt, men jag klarar inte av att äta svamp och det var nån svampgratäng så det blev som sagt inte mycket av det. täckte halva tallriken med grönsallad, zuccinigrejs, och rivna morötter

mellis: fil m kellogs special K 98%fullkorn, cornflakes, sylt

- 3p (1p=1dl fil, 1p=1dl special K, 0,5p=1dl cornflakes, 0,5p=1msk sylt) var tvungen att äta lite när jag kom hem, sedan skulle vi på 'kakkalas' hos min mormor som fyller år! och hann inte göra något mera, kunde kokat pasta men vill som sagt inte ha för mycket av den sortens kolhydrater även om det är svårt att undvika ibland

kväll: kakor, tårta 1glas must

- ca 21,5p..! räknade så rättvist och gott jag kunde, tyckte att jag tog små bitar av kakorna och så, men räknar hellre  överkant än i underkant, viner mer själv på det även om det ser hemskt ut nu!

och nu ska jag skriva upp den pinsamma listan av alla kakor jag åt och hon serverade:

rulltårta (2p), havreflarn (2p) kolakaka (2p) ambrosiakaka (4p) någon frukt/gräddtårta (4p) bulle m vaniljfyllning (6p) och ca 2-2,5dl läsk (1,5p)

det får mig att tänka till lite mer innan nästa kakkalas ;) får också hålla igen till helgen och ska träna imorgon!

- räknar inte bort de poängen, räknar det sm vardagsmotion :)

altså 31,5p dvs 13,5p för mycket, men hade 7p sparade sedan igår så det blir 6,5p för mycket - träning imorgon? JA!!

bäst att avra örlig mot er, för annars.. ;) heheh right?

wanna-be-thin
2010-03-19 00:42
0

TORSDAG

frukost: havregrynsgröt

- 2p. (bara gröten) het enkelt, och lika bra som vanligt, fungerade utan tillbehör, men blir nog kanel på imorgon kom jag på nu ;D

- 0p. like it!

lunch: tomatsoppa, bröd m yttepytte margarin, äpple, sallad

- 3p. (soppa 1p, bröd 1p margarin ~1p) tomatsoppan innehåller tyvärr inte mycket näring. tog så lite margarin jag kunde på mackan för kom inte på förrän efetr jag börjat bre att jag inte skule ha det på, men jag skrapade bort vad jag kunde :) doppade den ändå i soppan så det bliev saftigt. inte mätt

mellis: äpple, blåbärssoppa

- (2p, 2dl soppa) äpplet hade jag handlat tidigare, sedan behövde jag ha i mig något innan träningen så det blev lite blåbärssoppa i all hast. gott :) inte mättande, men fick mig att sluta tänka på mat, och ändå magen att sluta kurra 

kväll: lite pasta m ketchup

- (3,5p pasta, 0,5p ketchup) bara för att ha något lite efter träningen, skulle lägga mig efteråt, men måste ha nå näring

motion: 6km cykling, 1h aerobics

- (-4,5p) jag räknar bara för tre kvart av aerobicen för det andra var väldigt lätt uppvärmning och stretching och nedvarvning. räknar inte cyklingen as usual. :)

därmed blev det 11p-4,5 = 6,5p

- blev väldigt lite idag ser jag, men det blev ju mycket ogår så det kompenseras. visst jag har inte känt mig mätt idag så precis, emn det känns inte som att jag svälter direkt heller, det känns ok. och känns bra att jag kan kontrollera mig själv lite :P.. gonatt!!

wanna-be-thin
2010-03-19 00:56
0

mätte mig precis också, måtten är desamma bara en halv cm hit eller dit, och det bros ju lite på hur måttbandet hamnar så det var så att säga ingen skillnad från då i början när jag mätte mig, men det känns ok, bra sålänge det inte gåt utför :)..

wanna-be-thin
2010-03-20 02:12
0

FREDAG

frukost: havregrynsgröt 06.00

- 2p. (bara gröten) kanel på idag, mumsigt och blir nog ännu mer kanel imon haha, så det smakar mer :D

mellis: äpple 09.30

- 0p. var super hungrig! det lugnade magen lite :)

lunch: bakad potatis, grönsaker, lite dressing 12.00

- 3p. (potatis 2p, dressing 1p) smaskens! ;) tog ingen röra på efetrsom det finns fin salladsbuffé och så blir det ltie billigare ;D men framförallt nyttigare istället för all nergömd majonäs o sånt ^^ så jag vet mer precis vad jag får i mig. väldigt mättande och väldigt gott!

mellis: äpple 17.30

- ni måste tro jag har fått fnatt på äpplen hahah ;D men det är den enklaste frukten, kladdar inte, mättar och är smidig o ganska god, fast börjar tröttna nu ;) var riktigt hungrig då så det behövdes att tysta magen!

middag: wok - glasnudlar, wokgrönsaker, kokosmjölk 7%, olja, scampi (=räkor) 18.30

- 12p. (5p nudlar, 4p kokosmjölk, 1p räkor, 2p olja-att steka i) ungefär.. blev mer än jag trodde, inte bra att kokosmjölken innehöll så mycket (det är enligt boken från typ 2004 för det fanns inte med i den nyaste jag har (2007..) så,) var riktigt gott och blev mätt! visste att jag och de andra alltid tar flera portioner när vi har thai, så jag tog små portioner.

kväll: popcorn, choklad 70%

7p. (4p popcorn, 3p choklad)

-galen i popcorn ;) mycket bättre än andra godsaker! så det är min lix på fredagarna :D sen blev det tre bitar mörk choklad som också är himlans gott ^^

motion: 5km cykling

- vardagsmotion = 0p :)

därmed blev det 24p idag

- altså ligger jag på 1p för mycket änsålänge denna veckan. jag räknar att jag ska ha 18p om dagen

wanna-be-thin
2010-03-21 03:42
0

FYYYFAAN PÅ DENNA DAGEN OCH NU HAR JAG SABBAT HELA VECKAN!! det är bara att njuta av er läsning om mitt matintag idag…

FREDAG

frukost: havregrynsgröt, knäckemacka utan pålägg

- 2,5p. (2p gröt, 0,5p knäcke) tog bara det för att spara mig för kvällen

lunch: 2dl lättfil 0,5%, 1dl flingor 98% fullkorn

- 2p (1p fil, 1p flingor) fortfarande på sparlåga

fika: morotskaka m glasyr

- 15p innehåller mer än jag visste. poff. hade hjälpt ,med flytt så de bjöd på fika efteråt

middag: indisk gryta med kyckling, ris

- ~7p (gissar bara) mumsigt var riktigt gott, starkt. bortbjuden så vet inte riktigt vad som är i men gissar

efterrätt: maräng, cheescake, frukt, bär

- ~14p (kollade anndra recept på hur det kunde vara ungefär, även morotskakan)

kväll: nötter, chips

- 5p

under dagen: bla. läsk

- 2p 33cl

motion: 2,5km cykling

där ser ni hur 'underbar' denna dagen har varit om man ser på poitsen. fan.

om ni ändå vill se misslyckandet ännu tydligare så har jag förtärt för 48p idag, altså 267% av vad jag skulle ätit, 1,5 ggr mer än vad jag skulle, borde med andra ord inte äta något på två dagar nu typ. men ja.

kommer inte heller hinna träna imorgon och det suger.

sommaren är nära och jag är fortfarande en flodhäst, tom. 1.2kg tyngre än när jag starade tråden (y)…….

wanna-be-thin
2010-03-21 22:14
0

(förra var LÖRdag… jag kopierar föregående så ibland blir det att jag missar att ändra dagen..)

SÖNDAG

frukost: 1dl lättfil 0,5%, 1dl 98% flingor 98% fullkorn, äpple

- 1,5p. (0,5p fil, 1p flingor)

mättade inte men har sån ångest från igår så kände bara att jag egentligen inte borde äta något alls, så det avr bara att hålla igen så mycket som möjligt.

lunch: knäckemacka, pyttelite av någon röra

- 1,5p. (0,5p knäcke, 1p röra)

fortfarande inte mättande, men var jättehungrig, tog mustuggor och tuggade massor så jag skulle lura magen.

fika: nudlar, clementin

- 6p. lite mer i magen, det var tvunget, mådde illa av hunger

middag: ägghalva, chilisoppa (broccoli, brysselkål, vitkål o massa annat, mer som en grönsakssoppa med chili i)

- 1p. ägghalvan, den innehöll inte annat som räknades :P

gott och äntligen lite mer mättande, även bra att soppan var pointsfri så jag kunde äta en rejäl tallrik, tog ägghalva för att få lite näring, protein o sånt.

motion: 5km hastig cykling

hann inte träna idag, var på ett evenemang som jag hjälpte till med mellan 14-20 så..

men blir imorgon

[linda-pinda]
2010-03-22 11:30
0

Vännen! *kramar om* Inte straffa dig själv för att du åt mer än du tänkt dig en dag! Den dagen är överspelad, förhoppningsvis smakade det gott och nu är det framåt som gäller! Idag och imorgon är alldeles egna dagar som inte skall belastas med vad som hände under gårdagen. Förstår du hur jag menar? Ånger och ångest ger bara dålig energi och stjäl bra energi från dig. Ta nu ett djupt andetag och fokusera på att äta bra idag, i nuet! Att svälta dig i efterhand ger inget bra resultat; du gör bara kroppen upprörd.

Så, ny dag, nya tag! Inte svälta dig, ät ordentligt och gå vidare! Du kan ju det här!

Kram!

wanna-be-thin
2010-03-22 17:25
0

#75 *kramar tillbaka* tack, skönt nog är det också så att efter varje vecka med vv börjar man om och har altså inga points upp eller ned kvar, så det är som du säger bara att ta nya tag :) idag är jag iallafall full av positiv energi, som nog beror på att jag tränade innan jag stack till skolan :D jag förstår hur du menar och ska försöka att bara acceptera läget då, emn det känns så tråkigt när det gått bra resten av veckan att det bara kan förstöras så lätt. men vad har man för val mer än att blicka frammåt? så det är bara att försöka göra det :)

wanna-be-thin
2010-03-22 21:52
0

MÅNDAG

frukost: 1dl lättfil 0,5%, 0,5dl 98% flingor 98% fullkorn, 0,25dl basmüsli, päron

- 1,5p. (0,5p fil, 0,5p flingor, 0,5p müsli) lite bättre med müsli och päronet ger lite snabb energi och vitamminer :)

lunch: chilisoppa (som igår), päron, äpple

- 0p. jag gillar den soppan! :D gott och mättande och känns väldigt bra så man inte 'slösar bort' all träning ^^ dock varade inte mättnaden jättelänge märkte jag.

mellis: vitamin water, Gi-macka

- 3p. (1p "water", 2p macka) vitamin water visade sig att det inte var vatten. gå var nästan som knäckemacka så kompakt det avr, emn den varade länge , tog mustuggor och den avr riktigt god :D

middag: 5 hemmagjorda köttbullar, potatis, bönor, morötter, pulversås

- 9,5p. (4,5p köttbullar, 2p potatis, 1p sås, ~2p matfett) mumsigt värre med pappas köttbullar :D en bra kvällsmat med fungerande pointsantal tack vare resten av dagen :)

motion: gym 1h 45min (=30min styrketräning, 1h 15min motion). 6km cykling

jag hade sovmorgon men gick ändå upp tidigt för att sticka till gymmet innan skolan :) som ni ser började jag med att ta maskinerna i 30min, sedan gick jag över till motionsredskapen, det var cross trainer, löpband och rodd som gällde :)

det blev 7p!! :D

Totalt: 1,5+3+9,5-7 = 7p idag :) 11p to go ;D

jag har ätit för 14p idag så det är ingen fara med maten som ni ser :)

hoppas jag fått med allt!

wanna-be-thin
2010-03-23 23:00
0

TISDAG

- 2p. (havregrynen) gott och hade kanel på, och det var faktist gott och gör att jag inte saknar sylten :) mättande till en start och känns som att det är bra start med rätt sorts energi på morgonen, kanelen har jag också hört har en liten effekt att öka förbränningen även om det antagligen är i enorma mängder ;D

mellis: päron, äpple

- 0p. i like fruit and that's the way it is! :D

lunch: fiskfilé, potatis, remoulad, grönsaker

- 5,5p. (1p potatis, 2,5p 1msk utspädd remoulad, 2p fiskfilé) tog bara en potatis därför 1p, fiskfilén avr egentligen panerad, men eftersom paneringen innehåller så ohyggligt mycket points pillade jag bort den :) mumsigt!

mellis: mörk choklad 70%

- 3p. riktigt otroligt sötsugen så jag tog ett mörkt choklad (30g) och gnagade på i typ 30min :) så det avrade länge tack vare små tuggor.

middag: 2 mackor m gurka o margarin

- 6p. (2p/macka, 1p för margarin/macka) det är så det blir på tisdagar då det är det de bjuder på och klockan är 16.30 och jag inte kommer hem förrän 20.00. det är gott iallafall (:

kväll: smoothie

-0p. av hallon, jordgubbar, mango och honungsmelon melon

gott gott och sött (y)

motion: 1h afrikansk dans, 5km cykling

det blev 8p!! :D

Totalt: 2+5+3+6-8 = 8p idag :) 10p to go ;D

jag har ätit för 16 idag då :)

denna veckan går bra änsålänge och tycker faktist att magen har blivit liiiiite plattare och liiiiiite mindre ^^ thhihi

vägde 63,2 imorse :D känns bra med tanke på att jag var uppe på 65 innan, trots att jag startade denna tråden vid 63kg, men ja, omstart då kan man kalla detta.

kollar runt lite på bikinis som jag är sigen på att beställa och just nu känns det inte omöjligt att kunna känna mig lite fin i de också ^^ tjii vad glad jag är! :D ^^

tjollahopps sweeties!!

wanna-be-thin
2010-03-24 23:15
0

ONSDAG

frukost: polarknäcke m tonfiskröra (tonfisk+lättfil+purjo+kryddor)

- 1p. (0,5p knäcke, 0,5p tonfisk)

gott :) inte som vanligt. mättnaden var typ som vanligt, eller varade lika länge iaf, blir hungrig på typ 1-2h vad jag än äter, även när jag ätit gröt + 2 mackor o frukt.. så ja, magen kan jag itne alltid lyssna på :)

mellis: päron, äpple

- 0p. känns som om jag börjar bli lite tjatig (;

lunch: 5 kycklingköttbullar, 0,5dl ris, grönsaker

- 4p. (2,5p kyckling, 1,5p ris o majs)

gott, men riset var knastrigt så okokt det var, därför blev det knappt något, men kycklingbullarna var mumsiga ^^

mellis: 2 clementiner, morot

- 0p. munnen måste vara igång 24/7.. känns det som ..

middag: 4 potatisplättar, sallad, morot

- 7p. (2p potatis, 2p ägg, 3p stekfett)

riktigt gott! bara att ta potatismos, röra i ägg och lite lök och kryddor, sedan steka! (y) värt att testa! mätt blev jag!

kväll: dröm, smet, thé m 2tsk honung, morot

- 4p. (1,5p dröm, 1,5p smet, 1p honung)

gott (a) ahr råd till det, och åt faktiskt också morot :)

motion: 5km cykling

Totalt: 1+4+7+4 = 16p idag :) 2p to go ! :)

jag har ätit för 16 idag då ja, ingen träning mer än cykla och det räknas som vardagsmotion as i've told you before :)

wanna-be-thin
2010-03-25 19:27
0

TORSDAG

frukost: 2 polarknäcke m tonfiskröra (tonfisk+lättfil+purjo+kryddor)

- 3,5p. (1p knäcke, 0,5p fil, 2p tonfisk)

mer idag än igår, så mättnaden varade länge (:

lunch: grönsaker i tomatsås (i ugn) o lite quorn, 5st tacochips, grönsaker 

- 3p. (1p quorn, 2p chips)

ingen riktigt bra mat i skolan idag, hade egentligen vitt ris till också men det hoppade jag, och köttfärs istället för det evgetariska jag tog, men köttfärsen badade i fett så.. (n)

tog inget mellanmål innan btw ^^

mellis: magnum classic

- 7p. full sol och satt ute och solade så det var riktiga sommarkänslor där! :D

middag: laxfilé, potatis, ärtor, parmesan, sås

- 11p. (2p stekfett, 2p potatis, 0,5p ärtor, 4p lax, 1,5 parmesan, 1p sås) mamma lagade maten så där åkte det i massor av olja.. men det var gott och jag är mätt, trodde bara att det skulle vara mindre points i det :/ (n)

kväll: kanske något, vet inte än men isåfall pointsfritt, I hope! annars har jag aif points kvar för veckan änsålänge :)

motion: 5,5km cykling, 1h promenad

- 3,5p eftersom min promenad var med en kompis istället för träningen och vi gick i rask takt så räknar jag den :)

Totalt: 3,5+3+7+11-3,5 = 21p idag :) för mycket för en dag, men jag ligger över någon dag och under någon

därmed har jag ätit för (7+8+16+21) 52 points änsålänge denna veckan och har sparat (18*4-52=72-52)20 points änsålänge :)

toodeloo!

[linda-pinda]
2010-03-25 21:37
0

Det är så härligt att läsa dina inlägg; din glada harmoni och motivation lyser igenom och känns inspirerande!

Ha en skön helg nu! :-)

wanna-be-thin
2010-03-25 23:08
0

#81 tack så mycket! jag känner mig positivare nu faktist, kan kanske bero på bättre mat? maybe (; detsamma! och om någon här har lov så - trevligt lov! :D o annars glad påsk!

wanna-be-thin
2010-03-29 13:18
0

Nu kommer jag bara skriva väldigt kort om dessa dagarna jag glömt att skriva så ni vet :)

FREDAG

frukost: 1dl fil 0,5%, 0.5dl müsli, 1dl flingor

- 2,5p

lunch: 1dl fil 0,5%, 1dl flingor

- 1,5p

fika: kaffe, cookie

- 5p

middag: potatis, oxkött, sås, grönsaker

- 6p

kväll: chokladkaka, popcorn 

- 10p

motion: cykling 2km, stros

Totalt: 2,5+1,5+5+6+10= 25p

wanna-be-thin
2010-03-29 13:21
0

FREDAG

- 2p

lunch: 2st våfflor

- 9p

middag: wok= oxkött, äggnudlar, grönsaker

- 8p

kväll: chokladkaka

- 8p

Totalt: 2+9+8+8= 27p

wanna-be-thin
2010-03-29 13:32
0

Förra var LÖRdag..

SÖNDAG

frukost: macka m skinka

- 2p

mellis: nötter, banan

- 5p

lunch: knäcke, lättmjukost

- 1,5p

fika: liten bit chokladkaka

- 2p

middag: ugnsbakade grönsaker, camembert

- 4,5p

kväll: grönsaker, dipp

- 0,5p

motion: 1h 15min promenad (m hundar), cykling

- 2,5p

Totalt: 2+5+1,5+2+4,5+0,5-2,5= 13p

VECKAN:

ätit för: 7+8+16+21+25+27+13=117p

får äta: 18*7=126p

126-117=9p över denna veckan :)

Lyckad vecka!

wanna-be-thin
2010-03-29 13:39
0

ändå väger jag 0,2kg mer nu än förra veckan? :S :(

63,4 ist för 63,2, och vägde 62,4 en annan dag i den veckan :S

inte rättvist!

wanna-be-thin
2010-03-30 02:20
0

MÅNDAG

frukost: 2 mackor m ost och skina

- 4,5p (2p mackor, 2p ost, 0,5p skinka)

känns längesen jag åt mackor, så det blev nu :) gott var det också! micade dem så osten smälte så det inte kändes torrt utan smör ^^

lunch: 1dl fil, müsli, knäcke, mjukost

3p. (1pfil, 1p müsli, 0,5p mjukost, 0,5p knäcke)

lite smått och gott :)

fika: chai latte

- 2p (gissar typ lite för mjölk o lite för ev socker)

mumsigt! tog inget att äta till, höll mig till latten

middag: 2 majskolvar

- 2p. inget margarin bara örtsalt :) gott och saftigt

kväll: yoghurtglass

- 1,5p (frusit ner 1dl 3% yoghurt till glasspinne, supergott och varar! :)

motion: bara stros hela dagen, lugn promenad i några timamr plus 4km cykling :)

Totalt: = 4,5+3+2+2+1,5=13p

räknar att äta 16p om dagen nu så 2 spar

vägde mig förresten lite senare idag och då visade vågen 62,8! :D så jag är nöjd igen med 0,4kg viktnedgång på veckan som gått^^

wanna-be-thin
2010-04-01 00:47
0

TISDAG

frukost: mannagrynsgröt (på lättmjölk), sylt

- 3p stod i pointsboken, så vet inte var pointsen exakt kommer från. mer mättande med en varm frukost, tror det var 0,5p för sylten.

lunch: macka, margarin 40%

- 2p (1p macka, 1p 2tsk margarin)

ett tag sedan en vanlig rostad macka, så det njöt jag av istället för att bara trycka i mig flera utan att tänka direkt

fika: 3% yoghurtglass, kaffedrink

- 3,5p (1,5p yoghurt, 2p mjölken i kaffet) behöver inte vara fet vanlig sötad glass för att det ska vara gott, jag har frusit ner yoghurt i form o det är riktigt gott :D (vet inte om jag skrivit det innan? äh)

middag: hemmagjord pizza, sallad

- 8p räknar ungefär, har ingen aning egentligen. kanske 4p för ost sedan 4p för deg, räknar heldre överkant än underkant :) annars var det också zuccini, oliver, skinka, och paprika på

kväll: kaffe m mjölk, popcorn

- 6p mellan mjölk och micropop

motion: 6km cykling :)

Totalt: = 3+2+3,5+8+6=22,5p

altså 6,5p för mycket

så änsålänge ligger jag på 4,5p för mycket

wanna-be-thin
2010-04-01 00:48
0

#88     3,5 för mycket *….

wanna-be-thin
2010-04-01 01:04
0

ONSDAG

frukost: frokustbulle, 1tsk margarin 40%, räkröra, skinka

- 4p (2p bulle, 0,5p margarin, 1,5p röra/skinka)

var på bandnatt (typ som musik-lan) mellan 20.00 igår till 8 imorse, därav maten :) och mängder av kaffe och thé ;D inte så mättande eftersom det är snabba kolhydrater i bullen, men var inte hungrig så det kvittade :)

lunch: melon

- 0p så gott!

middag: bondomelett m quorn, morötter, lök, 2 ägg, ca 1,5tsk olja

- 7,5p (2p filé, 4p ägg, 1,5p olja)

väldigt gott och matigt! lagade det själv och då är det extra gott :) ett tips är att ta curry i sm jag gjorde, och gurkmeja om man vill ah extra fin gul färg :)

kväll: pepparkakor

- 3p blev en del riktigt goda, men nu är de slut! :P

motion: 3km cykling/promenad :)

Totalt: = 4+7,5+3=14,5p

altså 1,5p spar

så änsålänge ligger jag på 2p för mycket

[linda-pinda]
2010-04-01 09:40
0

Härligt att du lagar egen mat - det blir ju så mycket godare och matigare än när man köper färdigt eller så! Låter kul med band-natt!

Hinner inte skriva mer nu, men skickar pepp-pepp-kramar och tar åt mig av din entusiasm! :-)

wanna-be-thin
2010-04-03 04:16
0

tacktack :D ja det var verkligen skitkul! :D och det är mycket godare med egen mat ;) jag tror jag tar en paus med detta skrivandet, men jag räknar fortfarande på egen hand, men detta får bli när det blir liksom (: känns lite drygt att behöva skriva ihop detta varje dag, men får se hur oftas det blir nu :)

annars får ni ha det så bra och tack för att ni läst/läser denna tråden! kram!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.