Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: kost
Läst 2063 ggr
Helajna
0

Mat - Lika beroende som tunga droger!

Såg just på Vetenskapensvärld där en av veckans nyheter handlade om att forskare har sett att snabbmat och snacks utsöndrar samma kemiskasubstans i hjärnans belöningssystem som starka droger!
Djur som blivit beroende av snabbmat testades att erbjudas nyttig mat efter en tid. Råttorna valde då att istället svälta ihjäl än att äta den nyttigare födan :S

Inte helt förvånad eftersom jag varit där, och vet hur känslan är, men visst känns det som en mycket stark jämförelse?

Reaktioner på detta?:)

Länk här!

Hoppfull
0

Men oj! Inte för att jag är särskilt förvånad, men ändå.

Det som förvånar mig är att man tycker att sådant är gott. Själv tycker jag att det mesta junkfood (här inkluderas ju även godis om jag förstod det rätt) är ganska äckligt och efter bara några tuggor/bitar mår jag nästan illa av det.

Den här forskningen är ju kanon, frågan är om det går att återställa belöningssystemet eller om det är kraschat för gott.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[YlvaP]
0

Jag tror att man kan återställa belöningssystemet men det kanske tar lite tid.

Hoppfull
0

Ok, det vore ju bra, för med vissa droger går det ju inte att rätta till.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[SarahOhrn]
0

#1 Hehe jag kan ärligt säga, som säkert många andra överviktiga, att jag gillar snabbmat! Inte så mycket hamburgare på McD och sånt längre men pizza t ex, mmmmm! Tyvärr…. :)

TjockaBerta
0

Jag har hört att det tar tre månader att ändra banorna i hjärnan beträffande belöningssystemet vid avvänjning. Om det stämmer vet jag inte men i så fall finns det ju hopp.

>>>Malum domesticum<<<

nyppa
0

Det kan jag skriva under på!! :(

Men vad är lösningen då????

Helajna
0

Jag tror att det går att vänja bort belöningsystemet, dock tar det nog lång tod och jag tror att man får betydligt lättare att FALLA TILLBAKA senare då man har det, man får nog vara medveten om det livet ut för att inte fastna igen..
Vad gäller lösningen får vi nog vänta på forskningen…