Beroende av att småäta
På morgnarna äter jag en halv smörgås och ett glas oboy, lunch så äter jag det som serveras i skolan, när jag kommer hem är då det drar igång. Jag kan äta en stor tallrik fil med müsli, två smörgåsar och ett glas oboy. Bara en liten stund senare börjar jag äta igen för jag inte kan vänta till middagen. På kvällen dricker jag oboy, äter skorpor, äpplen osv.
Nu mår jag sämre än någonsin, min älskade farmor gick bort för 4 dagar sedan och jag känner mig helt borta. Och det är nu jag insett hur mycket jag äter. Hela tiden. När jag är ensam dvs. Samtidigt som jag skriver detta äter jag nutella direkt ur burken med sked, gud vad absurt. För 3 år sedan var nutella lyx som jag fick på EN smörgås typ 3 gånger om året, nu sitter jag och håvar det som om det vore… ja mat?
Jag vill inte ha det såhär, jag är 16 år nu och HUR kommer jag se ut om 4 år när jag är 20 om jag fortsätter såhär? Visst jag tränar, men inte tillräckligt med tanke på hur mycket jag äter. Jag har försökt att inte äta något efter middagen men ajg kan inte ens koncentrera mig på tvn då utan sitter och tänker på vad jag kan ta att äta, jag kan inte plugga om jag inte sitter och äter på något samtidigt…
Har ni några tips? Hur slutade ni småäta? Vad kan man göra för att inte vara så sjukt hungrig när man kommer hem, har lunch vid 11-12 och är hemma vid 16 och det är inte ofta man hinner äta emellan!
Tacksam för alla tips & råd!
Ät riktig mat istället och skippa oboyen och andra snabba kolhydrater. Då skjuter blodsockret i höjden och en stjnd senare kommer suget tillbaka igen.
Ät mat när du kommer hem, är normalt att vara hungrig fyra-fem timmar efter lunch. Ta med frukt att äta på skolan är också bra, men även med frukt stiger blodsockret och sjunker snabbt dock.
Jag är också duktig på att småäta, men äter jag ordentligt med bra mat istället så blir jag inte ens sugen på att småäta. Jag måste vara noga med att hålla blodsockret på en jämn nivå för att inte behöva småäta. Just nu har jag noll ork till något alls då jag är nere i en svacka, därmed blir maten lidande och jag småäter lite istället.
Småäter jag så far blodsockret upp och ned, därmed mår jag sämre och får mindre ork, moment 22..
#1 Jag brukar alltid ha med frukst som jag äter direkt efter lunchen, är det dumt för att blodsockret blir alltför högt då?
Det går ju snabbt ned igen och då blir man trött och sugen på nåt igen. Är ju mycket socker i frukt, men bättre än inget mellanmål, för mig i alla fall.
Tänkte tipsa pm något bättre, men har hjärnsläpp och kommer inte på nåt som är lätt att ta med.
Ja, mitt tips är också att dra ned på allt som omvandlas till socker i kroppen (kolhydrater). Då är det lättare att stå sig längre.
Jag brukar blanda i grädde i min youghurt för att andelen kolhydrater ska minska. Istället för müsli så kan man tex ha kanel, kardemumma och nötter/mandel ovanpå.
Sedan är det delvis en vanesak. Man blir ofta hungrig vid samma tid som man brukar äta. Om du lyckas avstå ifrån att äta ofta några dagar så brukar det gå lättare sedan.