Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 4250 ggr
[Buppie]
0

Några frågor.

Vad är det bästa att äta till frukost?

Är måltidsersättningar bra tex nutrilett bars?

Har ni några bra tips för att gå ner i vikt?

[ingvarisbjorn]
0

Det bästa (nu generaliserar jag, eftersom vi alla är olika), är att äta något som gör att du håller dig mätt länge. Jag brukar äta gröt, grova smörgåsar, ägg och likande till frukost. Då håller jag mig mätt fram till lunch, tar eventuellt ett mellanmål, men inte alltid.

Måltidsersättningar kan ge en snabb viktnedgång, men har ofta den baksidan att man går upp lika snabbt igen när man börjar äta som vanligt.

Vill man gå ner i vikt och stanna på den vikten är nog det bästa att lägga om sin livsstil. Går du ner med hjälp av måltidsersättningar lär du dig ju inte vilken mat din kropp vill ha för att gå ner i vikt och stanna där. 

Men vill man ha en rivstart i sin nedgång kan måltidsersättningar absolut fungera. För egen del ersätter jag sporadiskt måltider med shakes, men inte som bantningsmetod, utan det är när jag inte riktigt hinner laga mat, ska åka tåg långt eller likande.

Mitt bästa tips till dig är att läsa på lite om olika livsstilar, GI, LCHF, vegetariskt och så vidare. Det finns en uppsjö av matvanor, och jag tror säkert att du kan hitta en som hjälper dig till ett hälsosammare liv. Glad

[Norrbysa]
0

En bra frukost är något som stannar kvar i magen länge så du håller dig mätt och har ett "energilager" i magen att ta av hela förmiddagen. :-)

Tex. havregrynsgröt med extra fiber eller mackor med massor av fullkorn. Även ägg ska vara bra att äta på morgonen. Undvik juice, oboy eller annat med mycket socker. Då blir du bara trött igen efter 2-3 timmar.

Måltidsersättning tycker inte jag är bra. En sån där bar gör mig bara hungrig igen väldigt snabbt. Jag kan äta riktig mat istället, med ungefär lika mycket kalorier och hålla mig mätt läääängre.

Riktig mat som stannar länge i magen är toppen! Tänk dig magen som en påse med syra. Vad händer med den där matbiten du stoppar ner i påsen. Kommer den lösas upp snabbt eller långsamt? Ju långsammare desto bättre.

Läs på om GI-mat. Det fungerade för mig. Jag följde inte kosten helt och hållet man hade "tänket" som inspiration.

Köp en kokbok! Här är två förslag: Recept med mat under 100 kcal och våra bästa GI-recept.

Ett bra tips för att gå ner i vikt är att börja träna på sätt som är roliga. Fokusera på träning istället för mat så kommer matintresset att dyka upp på vägen. För visst vill du lära dig att äta så att du orkar träna mer, om träningen är rolig? Glad

Vad är kul? Simma? Dansa? Springa? Klättra? Paddla kanot? Cykla? Eller något annat? Testa på det mesta så finner du din favorit tillslut. Om du tränar med kompisar blir det ännu roligare!

Ett annat tips är att inte ha några hårda regler. Om du börjar med någon diet och misslyckas så kan du bli så besviken på dig själv att du inte orkar fortsätta. Var inte så hård mot dig själv och ta en dag i taget. Det är ok att äta godsaker då och då, sålänge det sker med måtta.

Och titta inte bara på vågen. Vikten säger inte så mycket egentligen eftersom man bygger muskler samtidigt som man bränner fett. Fram med måttbandet och mät mage, armar, lår och bröst.

Lycka till! Kyss

[Buppie]
0

Med måltidsersättningar så menade jag specifikt fom här små som heter bars. Tex nutrilett bars. Är dom bra?

Om jag äter en portion havregrynsgröt + ett ägg + en knäckebrödsmacka så blir jag hungrig jättesnabbt igen. Såg i någon tråd också att havregrynsgröt inte alls var bra för det innehöll mycket sockerarter.

Om vi antar att man skulle äta cirka 5 smågodisbitar per dag skulle det påverka viktnedgången mycket?

PatrikHagglund
0

Jag håller med de tidigare inläggen att satsa på något som håller dig mätt länge.

För att hålla mig mätt längre så minimerar jag mitt kolhydratsintag (samma tänk som i GI-kost fast ett steg längre). Till frukost brukar jag äta youghurt blandat med grädde, med kanel/kardemumma och hackade, rostade nötter/mandlar på. Min fru kan ta kallt stekt ägg med smör, ost och gurka på.

Problemet med smågodiset är inte kalorierna i sig från godiset, utan att de gör dig hungrig, och att du då äter mer av annat.

Själv försöker jag äta så sällan som möjligt, samtidigt som jag minimerar mitt kolhydratsintag. Så ett tips är att helt enkelt hoppa över frukosten.

[Buppie]
0

Om jag skulle hoppa över frukosten så skulle jag hungra ihjäl.

Youghurt men grädde låter som att man skulle gå upp i vikt av det. Låter lite äckligt.

Så man går inte upp i vikt av smågodis om vi säger att man bara lägger till 5 per dag men äter som vanligt annars?

Ylva-Li
0

#6 Det beror väl på om du äter mer totalt än vad du gör av med. :)
Säg att du normalt sett inte äter 5 godisbitar om dagen, men går upp i vikt. Då lär du nog fortsätta gå upp (plus lite till) om du lägger till godiset.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Ylva-Li
0

Grovt bröd tar längre tid för magen att spjälka ner, därav håller du dig mätt längre. I regel samma med allt grovt. Fullkorn etc. Gröt brukar vara bra och mättande. Välj fullkornsgröt kanske? Och lägg till en grov macka istället för knäckemacka? Ha ett mättande pålägg. Nåt som jag tycker är gott är avokado och keso på smörgåsen. Lägg till en frukt också så borde du kunna stå dig bättre.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

PatrikHagglund
0

#6 Nej, jag tror inte du skulle hungra ihjäl. Det är mycket en vanesak.

Jag skulle aldrig kunna äta 5 godisbitar, utan att äta mer än vanligt (eller moffa i mig 10 godisbitar till).

Cawolina
0

Jag tycker att det bästa att äta till frukost är något med mycket protein och fiber :) Jag brukar äta en fiberberikad bagel (bor i usa, och här lägger de till fiber i precis allt :P) med kalkonskinka och fettfri philadelfiaost.

Det håller mig inte mätt till lunch men det håller mig nöjd till lunch. Och om jag blir hungrig tar jag en frukt :)

Jag tyckte att Naturdiet var väldigt bra om man har självdiciplin nog att klara av det. Jag gick på det i 9 veckor ungefär men höll mig till en riktig måltid om dagen. Och då och då unnade jag mig en pingvinstång (mitt favoritgodis ^^)

Mitt bästa tips för att gå ner i vikt är nog att ta någonting och förändra det till en bra vana. Till exempel om du dricker mycket läsk, håll dig till en burk om dagen till middag tills du kan vänja av dig helt. Eller om du har någon annan dålig vana, som att du äter godis varje dag klockan 3 (det är mitt största problem, klockan 3!) ät något bättre, så att du är mätt just den tidpunkten du är som svagast!

Och kom på några grejer som motiverar dig och gör det så fort du känner dig omotiverad. För mig funkar det med en fitnesstidning då och då :P Och att titta på bilder på hur jag såg ut innan jag gick ner i vikt :P

Det svåraste för mig (förutom att jag har slutat röka, phew vad jobbigt det var!) kommer bli nu att sluta helt med läsk, och att lära mig att äta godis i måttliga mängder. Jag har två fuskdagar i månaden (en helg) och då äter jag som en galning. Jag måste lära mig att äta godis som en normal människa xD

Calmare
0

#10 Cawolina, Nu kanske inte USA är det bästa föregångslandet vad gäller kost, dom har faktiskt den fetaste befolkningen av alla i-länder… Flört

#6 Buppie, till frukost - ägg, bacon och lite paprika, ost och kanske några oliver. Du står dig jättebra och så är det mycket näringstät människoföda. Buppie, du som gillar frukost ska tänka om - byt plats med middag och frukost, laga maten på morgonen, och kör frukoststuket till kvällen - t.ex lite filmjölk med mandelnötter och kanel. Glad

Zaphix
0

Jag äter alltid gröt till fruskost, just nu är jag inne i en korngrynsgrötfas. Till gröten äter jag rivna morötter istället för nåt sött som äppelmos. Är gott! :)

Gröt står jag mig länge på då jag behöver en bra frukost för att inte min magkatarr ska sätta igång.

Jag är ganska lat också, så jag brukar koka extra mycket gröt till frukost som jag sedan ställer in i kylen, steker sedan gröten till lunch och äter rårivna rotsaker till. Låter kanske öckligt, men det är gott. :)

Problemet med smågodis är väl inte att man går upp i vikt av det, för man kan ju alltid äta mindre mat och äta godis istället.. Det jag tycker är problemet med smågodis är att blodsockret far upp till toppen av det, och sedan snabbt ned.
Blir alltså trött och sugen snabbt igen sen.
Dessutom är det ju inte speciellt trevlig ämnen i många smågodisar. Rekommenderar att läsa innehållsförtekingen och sedan ta reda på vad alla ämnen är, även E-nummren och vart det utvinns ifrån. När jag gjort det så vill jag bara äta naturliga saker sen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Cawolina
0

#11 vad menar du med det? :S Vad svarar du på i mitt inlägg?